Poškodení deviataci Nie je jednotka ako jednotka ani dvojka ako dvojka

Nie je jednotka ako jednotka ani dvojka ako dvojka
Test z matematiky počas celoslovenského testovania deviatakov, fotoTASR – Radovan Stoklasa
Ako sme pri prijímaní na stredné školy ublížili mnohým dvojkárom, ktorí vedomostne prevyšujú jednotkárov.
8 minút čítania 8 min
Vypočuť článok
Poškodení deviataci / Nie je jednotka ako jednotka ani dvojka ako dvojka
0:00
0:00
0:00 0:00
Kristína Visolajská
Kristína Visolajská
Vyštudovala Lekársku fakultu UK v Bratislave so študijnými a s vedeckými pobytmi na Univerzite v Osle a v Taliansku. Má atestáciu z pediatrie. Venuje sa popularizácii medicíny, demografii a sprievodným javom. Je vydatá a má päť detí.
Ďalšie autorkine články:

Vzdelávanie mladých lekárov z pohľadu starších kolegov Aj v správaní mladých je problém. Časť akoby nepochopila, že po škole sú už lekári, nie študenti

Soplíky, kašeľ a péčka Mali by sme sa zamyslieť, čo je naozaj choroba, pre ktorú nechávame deti doma

Pohľad lekárky Chcete si založiť ambulanciu? Pripravte si čas a pevné nervy

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Tento školský rok sa z rozhodnutia ministra školstva nekonali prijímacie pohovory na stredné školy, ale žiaci boli prijímaní na základe známok z posledných rokov.

Vyskytli sa však nečakané komplikácie, ktoré budú mať pre mnohých výborných žiakov vážne následky.

Priemer 1,1? Máme pre teba učňovku

Problém je typický najmä pre krajské, respektíve väčšie mestá. Žiaci deviateho ročníka si mohli dať prihlášku na maximálne dve stredné školy (okrem talentových škôl). Keď začali deťom chodiť rozhodnutia o prijatí žiakov na stredné školy, ukázalo sa, že na gymnáziá boli prijatí prakticky výhradne čistí jednotkári. Žiaci s čo i len jednou dvojkou na vysvedčení prijatí neboli.

Riaditeľka gymnázia Golianova v Nitre Zuzana Hurtová pre Postoj potvrdila, že aj na jej gymnázium prijali v úvode len čistých jednotkárov. Neskôr, keď sa poradie posúvalo, prijali ďalších žiakov s tým, že posledný prijatý žiak mal za šiesty, siedmy a ôsmy ročník dokopy len tri dvojky. Teda výborný žiak s priemerom niečo cez 1,1.

No pár menej atraktívnych gymnázií či stredné odborné školy prijali žiakov s omnoho horšími výsledkami ako po iné roky a žiakom základných škôl doručili rozhodnutia o ich prijatí. Zrazu sa ukázalo, že žiaci s priemerom 1,1 – 1,5 neboli prijatí na žiadnu strednú školu a mali k dispozícii len 2-ročné učňovky, ktoré jediné zostali s voľnými kapacitami.

Žiaci, ktorí majú horší priemer a uchádzali sa o lepšie gymnáziá, zostali často bez prijatia na akúkoľvek školu. Je to aj prípad Zuzany, ktorej syn mal za tri ročníky sumárne štyri dvojky. Chcel ísť študovať na gymnázium, kam prijatý nebol, tesne mu to uniklo. Keď sa Zuzana informovala na ostatných stredných školách, povedali jej, že miesta sú obsadené a prípadné uvoľnené kapacity budú dopĺňať deťmi pod čiarou.

Jej synovi tak zostali k dispozícii len 2-ročné učňovky, len tie jej potvrdili, že majú voľné kapacity. A tam jej syna budú čakať spolužiaci s priemerom horším ako 3,0. Mnoho výborných žiakov tak  zostalo visieť vo vzduchoprázdne.

Ministerstvo školstva na situáciu reagovalo tak, že sa bude konať druhé kolo prijímacích pohovorov. Ale mnohé školy, najmä tie lepšie, majú kapacity obsadené. Je to aj prípad nitrianskeho gymnázia Golianova, ktorá má už počet detí uzavretý.

Na povrch vyplával fakt, ktorý na ministerstve zjavne podcenili: máme veľa čistých jednotkárov, čo dosiaľ nebol problém, pretože ich skutočnú vedomostnú úroveň v minulosti preveril Monitor 9 a prijímacie pohovory. Rozdiely vo výsledkoch čistých jednotkárov medzi školami boli často veľmi veľké. To len potvrdzuje skutočnosť, že vysvedčenie nemá vždy porovnateľnú výpovednú hodnotu. Nie je jednotka ako jednotka.

Nerovnosť vysvedčení sa pravidelne ukazuje aj pri testovaní PISA, kde mnohí čistí jednotkári v testoch veľmi neobstoja. Ministerstvo školstva pritom disponuje štatistikami, podľa ktorých poznajú počty čistých jednotkárov, ktorí pohoreli na Monitore 9. Rovnako všetky stredné školy disponujú štatistikami o počte čistých jednotkárov, ktorí nespravili prijímacie pohovory, respektíve výsledky z pohovorov boli zásadne odlišné od ich vysvedčení.

Dáta hovoria jasnou rečou: až takmer 27 percent dvojkárov (z matematiky) dosiahlo vlani v matematickom teste z Monitoru 9 lepší výsledok, než bol priemerný výsledok jednotkárov. V teste zo slovenského jazyka 19,5 percenta dvojkárov (zo slovenského jazyka) napísalo test na vyššej úrovni, než bol priemerný výsledok jednotkárov.

Z uvedeného je zjavné, že prijatý model poškodil nemalú skupinu dvojkárov, ktorí by v prípade prijímacích pohovorov predstihli takzvaných jednotkárov. Naopak, tohtoročný spôsob prijímania detí len na základe známok zvýhodnil žiakov, ktorí by sa na dané školy nedostali v prípade, keby sa konali prijímacie pohovory.

Ako zachrániť pokazené

Existovalo pritom viacero jednoduchých riešení, ako zrealizovať prijímacie pohovory v súlade s hygienickými pravidlami. Napríklad tak, že by sa pohovory na jednu školu uskutočnili v ten istý deň, ale priestory by poskytli aj susediace školy. Ďalší deň by sa situácia zopakovala, v priestoroch viacerých škôl by sa konali prijímačky na ďalšiu školu a tak ďalej.

Domnievam sa, že došlo k významne negatívnemu zásahu do ich ústavných práv, a to najmä v oblasti ochrany osobitne chránenej kategórie občanov – našich detí – pred diskrimináciou.

Deti uchádzajúce sa o štúdium na strednej škole na rozdiel od maturantov, ktorým boli odpustené maturity, si logicky konkurujú. Preto označiť za víťazov výlučne čistých jednotkárov je nesprávne.

Skutočnosť, či šikovné dieťa s výbornými vedomosťami bude prijaté na gymnázium alebo na učňovku, je pre neho výhybka v živote – vo väčšine týchto prípadov je to výhybka do slepej uličky. Bolo by preto spravodlivé, aby v mimoriadnej situácii boli prijaté mimoriadne opatrenia.

Jedným zo správnych riešení je mimoriadne prijatie väčšieho počtu žiakov na gymnáziá, aby sme nestratili tých šikovných a talentovaných, ktorým sa pritrafili jedna-dve dvojky v živote. Podľa všetkého mnohí z nich skončia na školách s najmenšími možnosťami rozvoja ich talentov.

A azda ešte jedna úvaha pre budúce rozhodovanie pána ministra. Ak by sa uvažovalo nad tým, že žiaci už nikdy nebudú robiť prijímacie pohovory a budú prijímaní na stredné školy podľa známok, potom je potrebné pre ochranu najlepšieho záujmu dieťaťa a ochranu jeho základných práv garantovať, že jednotka bude reprezentovať rovnaké hodnotenie detí na všetkých školách.

Ako inak chceme odlíšiť čistých jednotkárov od „čistých“ jednotkárov?

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Školy Školstvo a vzdelávanie stredná škola Pracovný pohovor
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť