Ako reformovať islam?

Ako reformovať islam?

Ayaan Hirsi Aliová. Foto: flickr.com (CC BY 2.0)

Prenasledovaná bývalá moslimka Ayaan Hirsi Aliová napísala knihu o reformovaní islamu. Budú sa dať jej návrhy zrealizovať?

11. september predstavoval pre náš pohľad na svet dôležitú výzvu. Bol to však len najväčší z radu teroristických útokov, ktoré sa diali predtým i potom (v roku 1993 narazil do mrakodrapov Svetového obchodného centra nákladiak s výbušninami, no našťastie nespôsobil žiadne väčšie škody). Keď v súčasnosti počúvame o rozvrate po celom svete, ktorý majú na svedomí „islamisti“, pýtame sa: kedy sa to už skončí, aby sme opäť všetci mohli viesť normálny civilizovaný život?

Egyptský prezident Abd al-Fattah as-Sisi položil presne túto otázku veľkému zhromaždeniu moslimských učencov v januári 2015 na pôde káhirskej univerzity Al-azhar:

Je možné, aby 1,6 miliárd ľudí [moslimov] chcelo pozabíjať ostatných obyvateľov sveta – čiže 7 miliárd – aby oni sami mohli žiť? Nemožné! Všemohúci Alah nech je v súdny deň svedkom vašej pravdy týkajúcej sa toho, o čom teraz hovorím... Hovorím a opakujem: potrebujeme náboženskú revolúciu... Celý svet – a hovorím to ešte raz – celý svet čaká na váš ďalší krok.

Islam: náboženstvo aj politická entita

K téme:
Egyptský prezident Sisi moslimským učencom: Náš svet vedieme do záhuby
Bahrajnský princ rozsvecuje svetlo v islamskom svete  Zdieľať

Obamova administratíva – a mnohí, čo zmýšľajú podobne – nám neustále opakujú, že tieto hrozné činy „nemajú nič spoločné s islamom“. Žiadna reforma potrebná nie je. Stačí zabrániť niekoľkým „treťoligovým“ fundamentalistom „uzurpovať si“ veľké náboženstvo.

Po masakri v Charlie Hebdo 7. januára minulého roku sa tlačový tajomník Bieleho domu úporne snažil rozlišovať medzi „násilným a extrémistickým vysielaním správ, ktoré používajú ISIL a iné extrémistické organizácie v snahe radikalizovať jednotlivcov po celom svete“, a „mierumilovným náboženstvom“.

Toto paušálne ospravedlňovanie islamských náboženských presvedčení vnímajú ako extrémne naivné dokonca i samotní moslimovia. Na Obamove tvrdenia, že Islamský štát nie je „islamský“, nedávno zareagoval na YouTube jeden mladý Maročan:

Pán prezident, musím vám povedať, že sa mýlite, pokiaľ ide o ISIL. Povedali ste, že ISIL nereprezentuje žiadne náboženstvo. Ja som bývalý moslim. Môj otec je imám. Islam študujem vyše 20 rokov... S istotou vám môžem povedať, že ISIL reprezentuje islam... Všetkých 10 000 členov ISIL vyznáva islam... Pochádzajú z rozličných krajín a majú jeden spoločný menovateľ: islam. Islamského proroka Mohameda napodobňujú v každej maličkosti... volajte veci ich pravými menami. ISIL, Al-Káida, Boko Haram, aš-Šabáb v Somálsku, Taliban a ich sesterské značky sú všetky vyrobené v islame. Ak sa moslimský svet nevysporiada s islamom a neoddelí náboženstvo od štátu, nikdy sa z tohto kruhu nedostaneme.

Posledná veta identifikuje veľkú prekážku: islam nie je len náboženstvo, je to vo svojej podstate politická entita.

Vzdanie sa islamu je ako dezercia z armády

Alexis de Tocqueville, ktorý odporúčal oddelenie Cirkvi od štátu, staval do protikladu americkú ústavu s islamom ako náboženstvom, v ktorom „sú obe tieto moci najväčšmi nerozlíšené a zmiešané... takže všetky úkony občianskeho a politického života sú viac či menej regulované náboženským právom“.

Preto je „odpad od viery“ zločinom zasluhujúcim si popravu, podobne ako vo väčšine armád dezercia. Je to podstatný aspekt tohto náboženstva uplatňovaný v krajinách, kde vládnu islamisti.

Významný líder Moslimského bratstva Jusúf al-Karadáví povedal o treste smrti za odpad od viery toto: „Keby sa islam zbavil trestu za odpad od viery, už by dnes neexistoval. Islam by sa skončil smrťou Proroka, mier a pokoj s ním. Práve bránenie odpadu od viery uchovalo islam až do dnešných čias.“

Mnohí dnešní sunnitskí i šiitski militanti sú presvedčení, že sa zúčastňujú na vojnách, ktoré predpovedali proroctvá moslimských hadít v siedmom storočí, hovoriace o poslednej konfrontácii dvoch obrovských armád v Sýrii.

V prípade tejto apokalypsy však existujú medzi väčšinovými sunnitmi a menšinovými šiitmi určité rozdiely. Šiitska náuka sa teší na návrat dvanásteho imáma a na celosvetový triumf islamu, kým sunnitskí horlivci sa snažia skôr o násilné utvorenie nového kalifátu.

Takéto snahy sa väčšine moderných ľudí javia ako blúznivé či dokonca komické, zvlášť tým, čo nevedia nič o dejinách islamu. Na týchto presvedčeniach však vznikol teror „Islamského štátu“ v Iraku a Sýrii a zmätok medzi svetovými mocnosťami.

Krížové výpravy dnes už nemáme a OSN sa nenechá zaangažovať na niečom, čo sa prakticky rovná náboženskej vojne. Niektorí ľudia živia mylnú istotu, že problém vyrieši vojenský zásah Spojených štátov, Ruska, Francúzska a iných štátov.

Nová kniha Ayaan Hirsi Aliovej práve vychádza aj v českom preklade vo vydavateľstve Ikar pod názvom Kacířka

ISIS sa po porážke iba prevtelí do iných foriem

Ayaan Hirsi Aliová vo svojej knihe Heretic: Why Islam Needs a Reformation Now (Heretik: Prečo islam súrne potrebuje reformovať) však túto istotu nemá. ISIS vidí len ako „vrchol ľadovca“, ktorý keby aj bol zničený, prevtelí sa do iných foriem. Neverí na vojenské riešenia.

Hirsi Aliová žila v Somálsku, Saudskej Arábii a v Keni ako moslimka zachovávajúca príkazy svojho náboženstva, až kým ju niekedy po dvadsiatke otec nedohodil do dohodnutého manželstva v Kanade. Cestou do Kanady sa rozhodla utiecť do Holandska, kde ju prijali ako utečenku, začala tu pracovať, získala vzdelanie a dokonca sa angažovala v politike, zatiaľ čo sa jej náboženské korene oslabovali. Útok 11. septembra u nej urýchlil proces opustenia islamu a napokon príklonu k ateizmu. Kritika diskriminácie žien v islame a spolupráca na filme Submission od Thea van Gogha vyvrcholili v zavraždení van Gogha a vyhrážkami smrťou voči Hirsi. V dôsledku toho emigrovala do Spojených štátov.

K téme:
Benedikt XVI. mal pravdu, problém v islame je teologický
Je možné obrátiť moslimov?  Zdieľať

V predchádzajúcej knihe Nomád nechovala žiadnu nádej na možnú „reformáciu“ islamu. V Heretikovi však predkladá návrhy, ktoré stoja za úvahu.

V prvom rade odmieta kategorizáciu moslimov na „umiernených“ a „fundamentalistov“, a ponúka analýzu, ktorú pokladá za primeranejšiu. Existuje:

1) malá menšina odpadlíkov, ako je napríklad ona sama,
2) väčšia menšina medinských moslimov, ktorí sa inšpirujú neskoršími kapitolami Koránu diktovanými v Medine a hroziacimi neveriacim pekelným ohňom, a
3) mekkskí moslimovia, ktorí sa inšpirujú skoršími kapitolami diktovanými v Mekke, keď sa tolerantnejší Mohamed snažil o prijatie ako prorok.

Návrhy od Ayaan Hirsi Aliovej

Svojimi návrhmi na reformu sa snaží skrotiť hrozivé správanie medinských moslimov a mekkským moslimom umožniť zvládnuť často ťažkú adaptáciu na západnú civilizáciu a modernu:

Použiť princíp „abrogácie“ [zrušenie právneho predpisu v celom rozsahu, pozn. red.] široko prijímaný medzi moslimskými učencami a používaný na uprednostňovanie početných neskorších (medinských) „veršov meča“ v Koráne vyžadujúcich konverziu alebo smrť (prípadne dane a poddajnosť od poslušných kresťanov a Židov). „Abrogáciu“ však obrátiť a zdôrazniť umiernené a často inšpiratívne mekkské verše.

Zachrániť deti. Nerobiť zo škôlkarov samovražedných atentátnikov, ako sa to deje v Gaze, nevychvaľovať „lásku k mučeníctvu“ ako v egyptskej televízii ani neobviňovať Židov a kresťanov, že sú to „nepriatelia veriacich“ či opice a svine, ako sa píše v saudskoarabských učebniciach pre šiestakov a ôsmakov.

Vzdať sa práva šaría predpisujúceho smrť za odpad od viery (Korán 4,89), možnosť smrti za rúhanie (9,47; 6,93), sťatie a ukrižovanie pre neveriacich (47,4; 5,33), amputácie za krádež (5,38), ako aj zabíjanie homosexuálov a kameňovanie za cudzoložstvo (odporúčané v hadítoch).

Prekonať endemickú nerovnosť žien v islame, ktorá viedla k mužským poručníkom, znásilneniam manželom, vydávaniu sa v detskom veku, právnom vydedení, takmer nemožnosti dokázať znásilnenie či rozviesť sa a získať starostlivosť o deti.

Zrušiť islamský „apartheid,“ ktorého „terčom nie sú ľudia na základe farby pleti, ale na základe rodu, sexuálnej orientácie, náboženstva, či – medzi moslimami – formy svojej osobnej viery.“

Použiť súčasné printové a elektronické médiá na odvrátenie ľudí od „medinského“ islamu. „Predstavme si platformu pre moslimských disidentov, ktorí by komunikovali svoje posolstvo cez YouTube, Twitter, Facebook and Instagram. Predstavme si desať reformistických časopisov na každé jedno číslo propagandistických časopisov ISIS a Al-Káidy Dabiq a Inspire."

Osobne pochybujem o možnom úspechu týchto snáh: Odmietnutie šaríe? Hirsi Aliová sama cituje štatistiky, ktoré ukazujú, že veľká väčšina moslimov v Egypte, Pakistane, Indonézii, Bangladéši a Nigérii nastolenie práva šaría podporuje. Oddelenie mešity od štátu, aby moslimovia mali všade možnosť slobodne zmeniť svoje náboženstvo? Sotva predstaviteľné. „Abrogácia“ medinských „veršov meča v Koráne? Ako, keď moslimovia veria, že sú to posledné slová, ktoré Alah nadiktoval Mohamedovi?

Dva z jej návrhov sú však sľubné a v najbližších pár desaťročiach by dokonca mohli viesť k veľkej zmene. Menovite 1) šírenie oprávneného rozhorčenia nad nerovnosťou žien v islame (kde sú feministky, keď ich človek potrebuje?) a 2) využitie masívneho vzdelávacieho potenciálu nových elektronických a printových médií.

Polovica moslimov sú ženy a „uzavreté spoločnosti“ je už dnes takmer nemožné naďalej udržať uzavretými. Moslimské ženy by sa tak mohli stať katalyzátorom „revolúcie“ (pozri webstránku Ayaan Hirsi Aliovej), po ktorej tak vášnivo volal egyptský prezident Sisi.

Howard Kainz
Autor je emeritný profesor filozofie na Marquette University v USA. Medzi jeho ostatné publikácie patria The Philosophy of Human Nature (Filozofia ľudskej prirodzenosti, 2008), a The Existence of God and the Faith-Instinct (Existencia Boha a inštinkt viery, 2010).

Pôvodný text: On the Reformation of Islam, medzititulky redakcia, ilustračné foto: flickr.com (CC BY 2.0).

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo