Chce KDH comeback? Musí ísť aspoň v posledné dni tvrdo proti Smeru

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Chce KDH comeback? Musí ísť aspoň v posledné dni tvrdo proti Smeru

Ilustračné foto: facebook.com (KDH)

Tisíce konzervatívnych „antifico“ voličov by sa aj nechali presvedčiť, aby hnutie do parlamentu prehupli. Samotné KDH im to však zatiaľ neuľahčuje.

Pred štyrmi rokmi sa o takomto čase definitívne lámali výsledky volieb 2016. U Igora Matoviča bolo tipované, že sa ani nedostane do parlamentu. No prišli jeho hviezdne chvíle v poslednej predvolebnej debate na RTVS. Zo všetkých účastníkov najtvrdšie útočil na Roberta Fica, poukazoval na jeho zodpovednosť za stav krajiny.

V tom istom čase si KDH išlo svoju tradičnú mdlú kampaň s generickými bilbordmi a ľudovou hudbou v kulturákoch pre dôchodkyne. Predseda Ján Figeľ zas a znovu odmietal vysloviť jasné nie vláde so Smerom.  

Výsledok je známy. Na rozdiel od politických analytikov, ktorí považovali ostrakizáciu Smeru za prežitú, masy opozičných voličov to videli inak. Tri preferenčne „silné“ subjekty, ktoré sa voči Smeru jednoznačne vyhraniť nechceli (Sieť, KDH, Most), utrpeli vo volebnú noc horké sklamanie. Zato SaS a OĽaNO-NOVA, ktoré sa triasli o účasť v parlamente, vďaka svojmu dôslednému postoju voči Smeru triumfovali.

V čase druhého výročia Kuciakovej smrti, pri vypredaných kinosálach s filmom Sviňa a sledujúc zúfalé pokusy Smeru a SNS kúpiť si voličov vydrancovaním verejných financií už dávno nestačí len vylučovať vládu so Smerom. Zdieľať

Neskoršia vražda novinára a po nej poodhaľovanie, do akého rozsahu bol až smerácky establišment skazený a čo gaunerom umožňoval, to všetko, zdá sa, dalo ľudu aspoň v niečom za pravdu.

Dnes, v čase druhého výročia Kuciakovej smrti, pri vypredaných kinosálach s filmom Sviňa, sledujúc zúfalé pokusy Smeru a SNS kúpiť si voličov vydrancovaním verejných financií, už dávno nestačí len vylučovať vládu so Smerom.

Zdá sa, že KDH opakuje chybu spred štyroch rokov. Svojím vlažným prístupom, respektíve slabou komunikáciou prenecháva KDH priestor matovičovcom a kiskovcom, aby ho v ústrednej téme volieb 2020 prekričali a vycicali. Na nedostatok mediálneho priestoru sa KDH nemôže vyhovárať donekonečna. K predošlému vývoju a vyhliadkam KDH pár postrehov.  

1. Prieskumy KDH nadhodnocujú. Reálne má dnes pod 5 %

Ešte uprostred tohto volebného obdobia nevyzerali vyhliadky hnutia tak zle. V eufórii popri ziskoch v župných voľbách v novembri 2017 a v komunálnych v novembri 2018 mu namerala agentúra Focus 7,2 %, a 7,7 %. Po eurovoľbách 2019 to bolo 7,5 %. S ich vyhliadkami to však išlo nečakane rýchlo dolu vodou. Čiastočne kvôli vlastnej nešikovnosti a chybám, čiastočne kvôli smole mimo ich kontroly.

Víťazstvo Čaputovej a rast PS/Spolu, založenie Kiskovej strany, ktorá sa kvôli tomu tlačila viac do stredu, Anna Záborská a Richard Vašečka na kandidátke OĽaNO, epic fail s paktom o neútočení s PS, následné vajatanie v komunikácii o hodnotových otázkach, pomýlenie sa pri hlasovaní o Istanbulskom dohovore, žiadna známa antikorupčná tvár na kandidátke KDH – to všetko stálo hnutie mnoho krvi.

Bilbordová kampaň Hlinu na americký spôsob s jeho neznámou mlado vyzerajúcou manželkou a dcérami a nesúvisiacim sloganom, ktorú Slovač nepochopila, lebo ani nemala ako, bola už len čerešničkou.

Nečudo, že preferencie KDH sa napokon podľa posledného februárového prieskumu (spred moratória) scvrkli na 5,3 %. Aj toto číslo je zrejme ešte prehnané. Totiž v prieskumoch bývajú preferencie KDH konzistentne nadhodnocované:

Dôvod pre tento nesúlad nie je jasný. Možno voliči – a osobitne voličky – KDH osobnostne vykazujú vyššiu ochotu sa na prieskumoch zúčastňovať. Možno je medzi nimi väčší podiel tých, ktorí sú už pevne rozhodnutí stranu voliť, a preto z konečných voličov KDH ich v prieskumoch relatívne menej deklaruje, že sú nerozhodnutí či sa nezúčastnia, v porovnaní s voličmi iných strán. V každom prípade, tá tendencia je badateľná. Nie je dôvod predpokladať, že tieto voľby by to malo byť inak.

Našťastie pre KDH, ten posledný prieskum zachytáva „len“ momentálnu náladu v spoločnosti. Do volieb sa predsa len môže karta obrátiť. Na to by však bolo potrebné, aby si v ich volebnom štábe uvedomili, na koho najviac zacieliť.

2. Cieľovka číslo jeden pre kampaň KDH: lipšicoid

Nechajme teraz bokom voči KDH lojálnych dôchodcov a takmer beznádejných dvadsiatnikov. Ako najsľubnejšia skupina, v ktorej sa KDH oplatí zaloviť, sa ponúkajú jeho bývalí voliči z roku 2012. Spomedzi všetkých strán jednoznačne najviac ex-voličov KDH prešlo v roku 2016 k OĽaNO-NOVA. A nie náhodou jeho druhým najviac krúžkovaným kandidátom OĽaNO-NOVA hneď po Matovičovi bol Daniel Lipšic. O jeho obrovskom impakte svedčia aj tieto údaje:

Pre porovnanie, v prostredí kresťanských spoločenstiev často skloňovaný Vašečka mal v posledných voľbách len okolo 25-tisíc krúžkov.

Rozličné údaje z volebných štatistík a exit pollu dávajú dokopy mozaiku nespokojného voliča KDH, ktorý ho v prelomovom roku 2016 opustil. Nazvime ho zjednodušene lipšicoid. Termín lipšicoid zahŕňa tiež trebárs voličov Veroniky Remišovej, Jany Žitňanskej alebo istých voličov (vtedy stále ešte niektorými takto vnímaného) Radoslava Procházku zo Siete. Hádam si rozumieme.

Ako najsľubnejšia skupina, v ktorej sa KDH oplatí zaloviť, sa ponúkajú jeho bývalí voliči z roku 2012, ktorí boli naviazaní na Daniela Lipšica. Zdieľať

Typický lipšicoid je muž či žena v mladších až stredných rokoch, nadpriemerne vzdelaný, solídnejšie zarábajúca stredná vrstva, obyvateľ väčších miest, pritom relatívne konzervatívny. Apely na národovectvo a sociálny populizmus ho nechávajú chladným. 

Nebýva ani najaktívnejším bojovníkom proti kultúre smrti. Lipšicoid pri výbere politika kladie dôraz na odbornosť, zlepšenie fungovania štátnej správy a vnímanú silu charakteru, najmä v boji proti korupcii.

Pre lipšicoida zosobnenie zla predstavuje v prvom rade Smer. Osobitne jeho predseda Robert Fico. Nečudo, že po odchode svojich obľúbených politikov z KDH a slabom vymedzovaní sa zvyšku hnutia voči Smeru stratili lipšicoidi trpezlivosť a v húfoch nasledoval svojich hrdinov inam.

Práve lipšicoidi teda tvoria podstatnú časť úbytku voličstva KDH. Väčšina z nich sa momentálne prikláňa k OĽaNO a Za ľudí.

3. Čo na lipšicoida nefunguje?

Alojz Hlina a spol. sú dnes v nezávideniahodnej situácii. Snažiť sa dať to na stredovosť, štandardnosť, zodpovednosť? Tu ich prebíja Kiska, minimálne dojmom. (Hoci, počkajme si na vyjasnenie miery závažnosti informácií z druhého komprovidea.)

Lipšicoid pri výbere politika kladie dôraz na odbornosť, zlepšenie fungovania štátnej správy a vnímanú silu charakteru, najmä v boji proti korupcii. Práve tento typ tvorí podstatnú časť úbytku voličstva KDH. Zdieľať

Dať to na aktivizmus, performance? Prebíja ich Matovič. Dať to na konzervativizmus v kultúrno-etických témach? Tam ho prekričí Kotleba. Tomu sa darí budiť zdanie, že je v tom autentickejší než Hlina a veru nemusí ho to stáť veľa úsilia. (Ešteže celé KDH nemožno zredukovať na jeho predsedu.) A dať to na antikotlebizmus? Prebíja ich PS/Spolu.

Hlinove pouličné protesty počas mítingov ĽSNS nezafungovali. Pri lipšicoidoch ako hlavnej cieľovke sa minuli účinkom. Lipšicoidom je Kotlebovo štváčstvo odporné, ale nevnímajú ho ako eminentnú hrozbu. Skôr ako čosi bizarné a vzdialené ich každodenným mestským životom.

Tam sa boria s nefungujúcou štátnou správou, so skorumpovaným a podvyživeným zdravotníctvom pre ich rodičov či školstvom pre ich deti. Lipšicoid venuje relatívne viac pozornosti správe o ďalšej korupčnej afére než šarvátkam na kotlebovských mítingoch.

Ešte menej úžitku pre KDH priniesli Hlinove ľudsky nechutné a neraz aj nepodložené útoky na KotlebuHarabina. Lipšicoidov odradia a kysuckú krčmu nezískajú. Upozorňovať na nebezpečenstvo kotlebizmu by samo osebe bolo dobré, no najbližšie štyri roky by sa to KDH ťažko darilo spoza brán parlamentu. Skrátka, Hlina si nateraz vybral nesprávny terč a ešte aj nesprávnu formu.

4. Čo na lipšicoida funguje?

Ako jediná schodná cesta sa dnes ponúka radikálna zmena kurzu. Recept je jednoduchý: kampaň skoncentrovať na antifico, antifico a antifico. Tomu odteraz podriadiť celú komunikáciu na sociálnych médiách aj v predvolebných debatách. Samozrejme, krikľúňstvo nemá a nemôže plne nahradiť politický program. Ten má KDH solídny, ale pri jeho prezentovaní sa musí zas a znova vracať k tvrdej a férovej kritike vlády.

„Dosť bolo Fica!“ Státisíce ľudí na Slovensku toto posolstvo z námestí 2018 potrebujú dnes zúfalo počuť z úst politikov na to, aby sa s nimi stotožnili a dali im svoju dôveru. A lipšicoidi obzvlášť.

Tento obrovský „antifico“ dopyt vycítil Matovič. V posledných týždňoch ho ukážkovo využil. KDH mu už väčšinu lipšicoidov nevyfúkne. No ak bude dôsledné a šikovné, má ešte šancu mnohých získať späť.

Obrovský „antifico“ dopyt vycítil Matovič. V posledných týždňoch ho ukážkovo využil. KDH mu už väčšinu lipšicoidov nevyfúkne, no ak bude dôsledné a šikovné, má ešte šancu mnohých získať späť. Zdieľať

Netreba sa pritom ani báť o odstrašenie potenciálnych voličov, ktorí by prebehli zo Smeru a SNS. Tí z nich, ktorí zvažujú zmenu, tak či tak by boli už zo svojej predošlej voľby znechutení. A keby aj nejaké drobné straty hrozili, zisk od lipšicoidov by bol pre KDH neporovnateľne vyšší.

5. Pár tipov na záver

Na záver pár stručnejších tipov pre volebný štáb KDH a zvlášť jeho predsedu, ako úprimnú spätnú väzbu:

– Upustiť od zbytočných osobných útokov na opozíciu (matovičovci, kollárovci) alebo vôbec na kohokoľvek, koho slová vám občas nie sú po chuti (František Mikloško, denník Postoj, otec Marián Kuffa, Anton Chromík...). Chápem, že pokusy o pohladenie si ega a tých pár lajkov môžu poskytnúť pocit krátkodobej úľavy, no oveľa viac to zoberie, než dá. Toto nie je prístup, ktorý potenciálne voličky a voliči KDH (a vôbec opozície) rady/radi vidia. Viac voličov to skôr odradí, než si získa. Ako verejne činná osoba sa Hlina musí naučiť akceptovať vyššiu mieru verejnej kritiky. A nemíňať toľko času, energie a virtuálneho priestoru žabomyším písmenkovým vojnám s niekým, kto ani nie je jeho skutočným súperom.

– Upustiť od neustáleho detinského stavania sa do pozície obete (ťažké detstvo kedysi, neustále útoky odvšadiaľ dnes...). Je toho od Hlinu už príliš. Takto obraz silného, sebavedomého lídra v ľuďoch nevzbudí. Skôr jeho pravý opak.

– Skorigovať vyjadrenia typu, že pri dosahovaní cieľa očierňovať Harabina alebo kotlebovcov je klamať „asi“ v poriadku. Nie, nikdy a pri nikom to nie je poriadku.

– V debatách, rozhovoroch a statusoch menej o sebe; úmerne tomu viac dávať do popredia program a mnohých kvalitných ľudí z kandidátky.

– Viac cielene pracovať s pozitívnou emóciou comebacku KDH. Archetyp underdoga (húževnatého slabšieho súpera s horšou štartovacou príležitosťou), ktorý sa tvrdým makaním vypracuje a napokon zvíťazí, to na ľudí zaručene emocionálne funguje. Ten vzorec je nadčasový: od našich ľudoviek o najmladšom Popolvárovi až po filmy ako Cinderella Man. A to množstvo mravčej práce pre pozdvihnutie hnutia, hlavne v regiónoch, musia Hlinovi a spol. uznať aj ich oponenti.

KDH je preferenčne na hrane. Tisíce ľudí na Slovensku sú nalomení ho do parlamentu prehupnúť ako stále najkonzistentnejšie konzervatívne zoskupenie. To, ako sa 29. februára rozhodnú, veľmi závisí od toho, nakoľko rozumne a charakterne KDH finiš kampane uhrá.

 

(Článok s dátami nezverejneného prieskumu Focusu a AKO objednaného iniciatívou 50dni.sk nepracuje.)

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo