Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Koronakríza Spoločnosť
16. september 2020

Seniori a koronavírus

Ako pandémiu prežiť v psychickej a fyzickej pohode?

Obdobie pandémie nového koronavírusu je skúškou pre celú spoločnosť, najviac však pre ľudí v dôchodkovom veku. 

Ako pandémiu prežiť v psychickej a fyzickej pohode?

Foto: TASR/AP

Dôchodkového veku sa dožíva čoraz viac ľudí vo výbornej psychickej a fyzickej kondícii, je to obdobie, keď majú ľudia konečne čas na svoje záľuby, rodinu a priateľov. Podiel seniorov sa na Slovensku každoročne zvyšuje a úmerne sa zvyšuje počet rôznych záujmových klubov, ako aj aktivít a výletov určených seniorom.

Toto všetko je v čase pandémie vážne zasiahnuté. Diskusia na Slovensku sa občas priveľmi zúžila na odporúčanie, aby sme starších ľudí izolovali, nenavštevovali ich a robili im nákupy. Dá sa však takto žiť dlhodobo? Mnohí seniori si kladú otázku, aký zmysel má ich život, keď výhľadovo na najbližšie mesiace ich čaká samota a odstrihnutie od rodiny, priateľov a väčšiny záľub. Že či naozaj stačí len prežívať, a nie žiť?

Našťastie, medzinárodné centrá ako Centrum pre kontrolu infekčných chorôb a Európske centrum pre kontrolu infekčných chorôb myslia aj na túto problematiku a vydali odporúčania pre seniorov. V kombinácii so zdravým rozumom si seniori môžu tieto odporúčania ušiť pre seba na mieru a nájsť vlastnú cestu, ako obdobie pandémie prežiť s minimalizovaním rizika ohrozenia života.

Najprv si pripomeňme pár faktov. Riziko závažného priebehu sa postupne zvyšuje od 40. roku života, po 65. roku sa riziko ťažkého priebehu zvyšuje výrazne, po 85. roku je už závažný priebeh naozaj častý. 8 z 10 úmrtí na COVID-19 je vo veku nad 65 rokov. Preto výrazné opatrenia a ostražitosť sú naozaj na mieste.

V USA  sa realizoval prieskum, podľa ktorého v 3. júlovom týždni Američania prejavovali príznaky úzkostnej poruchy a závažnej depresie v 40 percentách oproti „bežným“ jedenástim percentám. Cieľom spoločnosti a zdravotníctva nie je len ochrana fyzického zdravia, ale aj psychického, preto sa odborníci začali zamýšľať, ako nastaviť pravidlá.

CDC zdôrazňuje, že neexistuje nulové riziko prenosu a čím viac aktivít v komunite človek vykonáva, tým je riziko väčšie. Zároveň si každý musí nájsť svoju vlastnú cestu vzhľadom na svoj vek, zdravotný stav a záľuby.

Ako na to?

  1. Vytvorte si malú „skupinku“ ľudí (napríklad päť), s ktorou sa dohodnete, že sa budete stretávať len vy vzájomne. Môže to byť rodina, susedia alebo priatelia.

  2. Ktokoľvek z vašej skupinky bol v rizikovom prostredí alebo mal rizikový kontakt, nestretne sa s nikým so skupinky počas 2 týždňov. Rovnako to platí, ak má niekto zo skupinky príznaky infekčného ochorenia.

  3. Môžete vytvoriť skupinku napríklad s dcérou alebo nevestou na materskej dovolenke, musíte však myslieť na riziko, že ak manžel pracuje, táto skupinka sa stáva rizikovejšou.

  4. Ak máte chuť ísť von, podľa možnosti nikdy nechoďte na miesta, kde je veľa ľudí a kde nemôžete dodržať odstup 2 metre.

  5. Ak je vo vašej blízkosti akýkoľvek človek mimo vašej domácnosti, noste vždy rúška, von si so sebou zoberte dezinfekciu na ruky s obsahom alkoholu aspoň 60 percent. Ak niekto vo vašom okolí nemá rúško, upozornite ho, aby si ho nasadil. Rúška s dôsledným prekrytím úst aj nosa sú v kostole nevyhnutné. Nezabudnime, že ohrozovanie zdravia a života druhého je proti 5. Božiemu prikázaniu.

    Inzercia

  6. Podľa možnosti akékoľvek stretnutia realizujte vždy vonku a s čo najmenej ľuďmi. Ak sa chcete stretnúť napríklad s priateľom, tentokrát nechoďte do kaviarne, ale na spoločnú prechádzku parkom alebo lesom. Rovnako je vhodné aj častejšie slúženie svätej omše v exteriéri.

  7. Pri stretnutí sa vyhýbajte objatiam, bozkávaniu a podávaniu rúk.

  8. V prípade, že k stretnutiu s inými ľuďmi musí prísť vo vnútri, napríklad v čakárni alebo na úrade, hneď otvorte okno a dajte si rúško.

  9. Ak máte návštevu, čím menej jete a pijete (prirodzene, bez rúšok), tým lepšie. Ak sa chcete s niekým stretnúť doma, radšej sa najedzte a napite pred návštevou a celú návštevu absolvujte pri pootvorenom okne a v rúškach. Všetky povrchy po návšteve treba vydezinfikovať, každý má mať vlastný uterák a ten vyperte.

  10. Na akcie a veľké stretnutia určite neodporúčam chodiť, ale ak to už musí byť a sú v súlade so súčasnými epidemiologickými opatreniami (napríklad svadba), tak jedine vonku s rúškami tak, že si rúško nikdy nezložíte. Jesť a piť môžete predtým alebo potom, prípadne kdesi za rohom, kde nikto nie je. Všeobecne však platí, že takéto akcie treba podľa možnosti tento rok vynechať.

  11. Pri akomkoľvek stretnutí je dobré zapísať si mená, kto bol na stretnutí, kvôli možnému vyhľadávaniu kontaktov.

  12. Nemali by ste sa stretnúť s ľuďmi, ktorí majú teplotu či príznaky infekcie dýchacích ciest alebo aj vracanie či hnačku. To isté platí aj pre vašich vnukov.

  13. Ak máte príznaky ochorenia dýchacích ciest, nádchu, teplotu či vracanie, alebo hnačku, nechoďte medzi iných ľudí. Pri takomto ochorení kontaktujte telefonicky svojho lekára a príbuzných. Ak to nie je nevyhnutné, nechoďte v prvom kroku k lekárovi, využite najprv telefonický kontakt.

Osobitnou témou je rodina a vnúčatá. Nejeden rodič sa nevie dočkať, kedy starí rodičia konečne zostanú na dôchodku a pomôžu s vnúčatami. A nejeden starý rodič sa teší, že na dôchodku bude s rodinou viac. Ako zvládnuť túto situáciu v čase pandémie? Keďže rodičia chodia do práce a deti do školy, nespĺňajú podmienku „skupinky“, teda že sa ľudia zo skupinky stretávajú len vzájomne. Ale. Možné riešenie na zváženie napríklad je, že starí rodičia zoberú deti po škole alebo škôlke na prechádzku, pričom platí pravidlo, že nesmú vstúpiť do budovy školy a škôlky.

Rovnako bozkávanie či objímanie vnúčat v tomto prípade nie je vhodné. Vnúčatá (úplne zdravé) a starí rodičia si vydezinfikujú ruky, nasadia rúška a môžu si dať spolu dlhšiu prechádzku parkom alebo lesom. Deti odovzdajú rodičom znova vonku pred domom. Treba však počítať s tým, že „venčenie“ vnúčat patrí k rizikovejším aktivitám. Ak máte vnúča bábätko a ste zdravý, s kočíkovaním vonku, samozrejme, nie je žiaden problém. Ihriskám s viacerými deťmi sa treba radšej vyhýbať. Choďte radšej do parku, do lesa alebo na lúku.

Celá spoločnosť je poznačená mnohými opatreniami, ktoré sa pravdepodobne budú zavádzať stále vo vyššej miere. Treba však myslieť na to, že všetko je len do času, do výroby bezpečnej vakcíny. V klinickom skúšaní je 180 vakcín a 15 z nich je v posledných dvoch fázach testovania. Teda je pomerne veľká šanca, že bezpečná vakcína sa dostane na trh už začiatkom budúceho roka. Po zaočkovaní kritického množstva populácie sa, verím, dostane život do pôvodných koľají. Tak dovtedy to spolu nejako vydržme, síce vo zvýšenej ostražitosti, ale aj so snahou o čo najnormálnejší život v psychickej pohode.

Odporúčame