Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Naše školy Spoločnosť
10. september 2020

Učenie po novom

Prvé školy už nabiehajú na vzdelávacie cykly. Učivo si môžu rozdeliť inak

Do pilotného overovania nových vzdelávacích programov sa zapojilo zatiaľ 28 škôl. Pridávať sa môžu ďalšie.

Prvé školy už nabiehajú na vzdelávacie cykly. Učivo si môžu rozdeliť inak

Ilustračné foto – TASR/Marko Erd

Prvý krok k zmene spôsobu vyučovania či rozviazanie rúk školám. Aj takto označil minister školstva Branislav Gröhling nové učebné plány, podľa ktorých môžu od septembra učiť slovenské základné školy.

Ide o novinku, ktorú ministerstvo a Štátny pedagogický ústav pripravili s prvotným zámerom pomôcť učiteľom a žiakom, ktorých koronakríza zabrzdila vo vzdelávaní. Nie všetci stihli pred letnými prázdninami prebrať všetko stanovené učivo, a tak musia zameškané dobiehať v úvode tohto školského roka.

„Zároveň to odpovedá na niektoré dlhodobé nedostatky nášho vzdelávacieho systému, medzi ktoré patrí príliš detailne vymedzené obsahy, ktoré sú určené zvlášť pre jednotlivé ročníky a predmety,“ povedala pri predstavovaní nového modelu riaditeľka ŠPÚ Miroslava Hapalová. „To navádza skôr k mechanickému preberaniu učiva ako k učeniu do hĺbky a v súvislostiach.“

Podľa nového modelu vzdelávacích programov si budú môcť učitelia rozložiť učivo, ktoré majú so žiakmi prebrať, do viacročných cyklov a nebudú ho musieť prechádzať po jednotlivých ročníkoch. Do prvého cyklu budú spadať prvé tri ročníky základnej školy, do druhého patria štvrtý a piaty ročník a do tretieho sa spoja šiesty až deviaty ročník.

Obsah učiva by mal byť pružnejší a školy si môžu samy určiť, ako si ho usporiadajú a akým tempom ho budú so žiakmi preberať.

„Potrebujeme dať deťom väčší priestor, nielen ten ročníkový. Táto koronakríza nám to naplno ukázala. Ohodnotiť ich môžeme až vtedy, keď vyrovnáme individuálne rozdiely a dáme šancu všetkým deťom dosiahnuť, čo dosiahnuť majú. Čas na dosiahnutie cieľov bude väčší a meradlom úspešnosti nemá byť to, či sa stihlo prebrať všetko učivo,“ povedal ešte pred letom jeden z tvorcov nových vzdelávacích programov profesor Branislav Pupala.

Systém vzdelávacích cyklov už funguje vo viacerých krajinách v zahraničí ako Estónsko, Francúzsko, Slovinsko či Švajčiarsko.

Do overovania sa od septembra dobrovoľne zapojilo prvých 28 škôl z celého Slovenska. Stále sa môžu pridávať ďalšie, ak sa im nový model zapáči. „Zatiaľ ide o pilotný projekt otvorený školám, ktoré sú možno odvážne a majú chuť skúsiť nový štýl výučby. Verím však, že sa tento systém osvedčí, že ho ocenia učitelia aj žiaci a že postupne tieto kroky pretavíme do reality na čoraz viac školách,“ napísal na facebooku minister Branislav Gröhling.

Ministerstvo chce nový spôsob výučby postupne skúšať na školách v najbližších troch rokoch. Neskôr by sa mohol uplatniť na celom Slovensku.

Idú do toho malé aj veľké školy

Riaditeľka ŠPÚ Miroslava Hapalová a profesor pedagogiky Branislav Pupala, ktorí spolu s ďalšími ľuďmi pripravovali nové vzdelávacie programy, tvrdia, že školy, ktoré sa ich rozhodli vyskúšať, by sa dali rozdeliť do troch skupín.

„Prvou sú progresívne školy, ktoré majú prepracované školské vzdelávacie programy a ich motivácie súviseli so snahou ponúknuť svoje skúsenosti z ich tvorby a zapojiť sa tiež do obsahovej prestavby vzdelávacieho systému,“ tvrdí Miroslava Hapalová.

Ďalšia časť zapojených škôl podľa nej vníma, že zmeny v školskom systéme sú nevyhnutné a rozdelenie učiva do cyklov bude viac reflektovať potreby ich žiakov. „Sú to predvídavé školy, ktoré vytušili, že tento model môže byť o pár rokov univerzálne platný a chceli získať náskok,“ dopĺňa Pupala.

Inzercia

Do tretej skupiny patria podľa jeho slov školy, ktoré sa kvôli pandémii a prerušenému vyučovaniu ocitli v ťažkej situácii a nový model výučby vnímajú ako pomocnú ruku.

Teší ho, že medzi dvadsaťosmičkou tých, ktoré si chcú vyskúšať novinky vo vzdelávaní, sú rôzne typy škôl. „Je to pestrá vzorka, čo je dobré aj pre nás, aby sme videli, ako model funguje na rôznych školách. Sú z celého Slovenska od Bratislavy po Michalovce, veľké sídliskové školy, ale aj maličké dedinské, zapojili sa aj také, ktoré vyučujú deti z chudobného prostredia.“

Zoznam všetkých zapojených škôl ešte nie je úplný, s niektorými sa v týchto dňoch doťahuje podpisovanie zmlúv.

Školy dostanú konzultanta

Nové učebné plány museli ich tvorcovia stihnúť pripraviť za pár mesiacov a oboznámiť s nimi aj školy, ktoré sa ich rozhodli vyskúšať. Aj preto chcú podľa Branislava Pupalu postupovať pomaly a dolaďovať nedostatky, ktoré sa ukážu. 

„V žiadnom prípade to nie je úplne nový štátny vzdelávací program, ten sme meniť nemohli,“ vysvetľuje Pupala. „Ide o zjednodušené učebné osnovy, ktoré si môžu školy kombinovať so starými učebnými plánmi. Nechceme tlačiť na pílu. Nie je to tak, že od septembra nastupujú na dramaticky odlišný spôsob výučby. Môžu sa samy rozhodnúť, v akej miere ich začnú uplatňovať.“

Konkrétne to môže vyzerať tak, že si škola na začiatok vyberie, že skúsi napríklad iba tretí cyklus, ktorý sa týka šiesteho až deviateho ročníka. Alebo si pripravia učebný plán, ktorý im pomôže obsahovo lepšie prepojiť štvrtý a piaty ročník. Tím z ŠPÚ pripravil pre školy metodické usmernenia.

Pupala tvrdí, že do konca budúceho mesiaca by si školy mali vytvoriť plán, ako budú na nový model nabiehať. „Pokojne sa môžu rozhodnúť, že začnú až v januári alebo od budúceho školského roka.“

Prečítajte si tiež:
Ten chaos je neopraviteľný, potrebujeme spraviť hrubú čiaru Zdieľať

Podľa Hapalovej dostanú školy svojho konzultanta, s ktorým budú zavádzanie zmien komunikovať a riešiť problémy, ktoré sa vyskytnú. Hlavnú výhodu v novom učebnom pláne vidí najmä v tom, že školy si môžu upraviť ciele, obsah aj časové rozvrhnutie učiva tak, aby žiaci mohli plynulo a podľa svojho tempa pokračovať vo vzdelávaní v ročníku, do ktorého v novom školskom roku nastúpia.

„Zároveň školám umožní nepresúvať mechanicky učivo z minulého roka do ďalších ročníkov a rýchlo doháňať zmeškané učivo. Popritom školy budú môcť zabezpečiť väčšiu prepojenosť vzdelávacích obsahov medzi jednotlivými predmetmi, ročníkmi a stupňami a podporovať učenie sa žiakov do hĺbky a v súvislostiach,“ hovorí Hapalová.

Do troch rokov by mali podľa neho školy uplatniť celý model. „Dovtedy s nimi potrebujeme komunikovať a získať od nich poznatky, aby sme vedeli, čo musíme v učebných plánoch vylepšiť a upraviť. O dva roky môže byť zapojených už trebárs 250 škôl a môžeme sa pripravovať na ich masívnejšie zavedenie.“

Odporúčame