TÉMA: 2012 versus 1842

Prečítajte si parafrázu argumentov proti zákazu otroctva a proti zákazu potratov. Niektoré z nižšie uvedených postojov v 19. storočí skutočne v nejakej forme vyjadrené boli. Iné sú hypotetické: odznieť nemuseli, ale vzhľadom na vtedajšie reálie pokojne odznieť mohli. Ide o pokus načrtnúť zjednodušený, ale pravdivý kontext sporu o ľudských právach. Ak by niekoho zaujímala téma, môže k nej nájsť viac informácií napr. tu alebo tu.

2012: Zakázať potraty nie je riešenie. Spoločnosť by sa radšej mala postarať o zlepšenie sociálnej situácie a o prevenciu, aby na potrat nikto už chodiť nemusel.
1842: Zakázať otroctvo nie je riešenie. USA by sa radšej mali postarať o reštrukturalizáciu ekonomiky, o voľnejší trh, o rozvoj priemyslu, aby otrokov už na žiadnej plantáži nepotrebovali.

2012: Ja osobne by som na potrat nikdy nešla (nikdy by som to žene neradil). Ale každý má svoje svedomie. A existujú rôzne názory na to, odkedy je človek človekom a odkedy je jeho život nedotknuteľný. Tak nevnucujte to vaše svedomie a váš extrémistický názor ako jediný správny! Neobmedzujte druhých ľudí.
1842: Ja osobne nemám otroka, ani by som ho nikdy nechcel mať. Ale každý má svoje svedomie, každý to vidí inak. A existujú rôzne názory na to, či sú černosi ľudia a či majú mať v legislatíve rovnaké práva ako my. Tak nevnucujte to vaše svedomie a váš extrémistický názor ako jediný správny! Neobmedzujte druhých ľudí.

2012: Potraty nemajú byť zakázané. Žena má právo rozhodnúť, ako naloží so svojim telom.
1842: Otroctvo ani zabíjanie otrokov nemá byť zakázané. Majiteľ má právo rozhodnúť, ako naloží so svojim majetkom.

2012: Právo na potrat, to je právo občana na súkromie. Nič viac, nič menej.
1842: Právo vlastniť a zabíjať svojich otrokov, to je právo občana na súkromný majetok. Nič viac, nič menej.

2012: Aká vražda? Zákon predsa jasne definuje, že embryo plnoprávnym človekom nie je. Zákon určuje, čo je správne a čo nie. Morálka je vecou spoločenského konsenzu.
1842: Aké obmedzovanie slobody, aká vražda? Zákon predsa jasne definuje, že černoch - a obzvlášť čierny otrok - plnoprávnym občanom nie je. Zákon určuje, čo je správne a čo nie. Morálka je vecou spoločenského konsenzu.

2012: Embryo je na nižšej úrovni než my. Nie je schopné samostatného života, nevie rozprávať, pohybovať sa, myslieť. Takže nemôže mať také práva ako my. A nemôžete argumentovať jeho potenciálom - bavíme sa o jeho aktuálnom stave a zákon upravuje situáciu v tomto stave.
1842: Čierny otrok je na nižšej úrovni než my. Nevie čítať a písať, neovláda spisovný jazyk, nevie nič okrem zbierania bavlny. Takže nemôže mať také práva ako my. A nemôžete argumentovať jeho potenciálom - bavíme sa o jeho aktuálnom stave a zákon upravuje situáciu v tomto stave.

2012: Zakázať potraty by bolo protiústavné.
1842: Zakázať otroctvo by bolo protiústavné.

2012: Zákaz potratov nič nevyrieši. Keď sa potraty zakážu, to ešte neznamená, že sa prestanú robiť. Budú sa ďalej vykonávať načierno - a bude to mať ešte horšie následky. V súčasnosti je to aspoň pod kontrolou štátu, regulované, bezpečnejšie.
1842: Zákaz otroctva nič nevyrieši. Keď sa otroctvo zakáže, to ešte neznamená, že vymizne. Bude ďalej existovať v tajnosti: zamestnávanie načierno pod minimálnu mzdu, obchodovanie s prostitútkami, vykorisťovanie robotníkov z chudobnejších krajín - a bude to mať ešte horšie následky. V súčasnosti je to aspoň pod kontrolou štátu, regulované, bezpečnejšie.

2012: OK, máte v niečom pravdu. Ale život je o kompromisoch. Podľa súčasnej legislatívy je nenarodený život chránený od 13. týždňa tehotenstva, v prípade ohrozenia života matky alebo poškodenia plodu od 25. týždňa. To vám musí stačiť, nech sú obe strany spokojné.
1842: OK, máte v niečom pravdu. Ale život je o kompromisoch. Podľa súčasnej legislatívy je dovolené mať otroka a pán ho môže beztrestne zabiť, ale už sa nesmú žiadni ďalší z Afriky dovážať. A prepustení otroci sú už navždy slobodní, aj ich deti. To vám musí stačiť, nech sú obe strany spokojné.

2012: Nechcené deti by aj tak neboli v živote šťastné. Rodičia by ich nemali radi, vyrastali by často v problémových rodinách, dali by sa na zlé chodníčky. A v konečnom dôsledku by tým stúpla aj kriminalita.
1842: Prepustení otroci by aj tak neboli na slobode šťastní. Zákaz otroctva neodstráni rasizmus v srdciach ľudí, ani u Severanov. Mnohí prepustenci by boli nezamestnaní. Tí šťastnejší by akurát tak dreli 14-hodinové šichty za minimálnu žobrácku mzdu, a ešte by ich belosi nenávideli ako konkurenciu. Znížili by cenu práce a tak by aj bielym robotníkom ešte viac klesli mzdy. Černosi by sa vo veľkom sťahovali do miest a tam by vytvárali getá s katastrofálnymi životnými podmienkami. A v konečnom dôsledku by tým stúpla aj kriminalita.

Zdieľať

2012: Zákaz potratov znamená, že si nevážite ženu. Nepozeráte na ňu ako na osobu, redukujete ju na akýsi biologický inkubátor. Nemala by v prvom rade ona hovoriť do toho, čo sa má a čo nemá odohrávať v jej vlastnom tele?
1842: Zákaz otroctva znamená, že si nevážite južanského gentlemana. Nepozeráte na neho ako na plnoprávneho občana, redukujete ho na fackovacieho panáka, keď štát ide za neho riešiť jeho majetok. Nemal by v prvom rade on hovoriť do toho, čo sa má a čo nemá odohrávať na jeho vlastnej plantáži?

2012: Nenarodený život je rozhodne hoden ochrany od počatia. Ale dnes by to bolo nepriechodné. V súčasnom volebnom období kontroverzné témy otvárať nebudeme. V súčasnosti má naša krajina iné priority: ekonomická stabilizácia, reformy v súdnictve, boj proti korupcii, eliminovanie pokusov o narušenie národnej suverenity, normalizácia vzťahov s Maďarskom... Možno inokedy, ale nie teraz.
1842: Každý by mal mať rozhodne nárok na slobodu, bez ohľadu na farbu pokožky. Ale dnes by to bolo nepriechodné. V súčasnom volebnom období kontroverzné témy otvárať nebudeme. V súčasnosti má naša krajina iné priority: ekonomická stabilizácia, reformy v súdnictve, boj proti korupcii, eliminovanie pokusov o narušenie národnej suverenity, normalizácia vzťahov s Britániou... Možno inokedy, ale nie teraz.

2012: Tí pro-life aktivisti sú ale nechutní! Vykrikujú, vyspevujú na uliciach, modlia sa pred klinikami, vystavujú fotky s potrateným embryom, vyvolávajú u ľudí bolestivé nezdravé pocity viny, brnkajú na city. Slovom nátlak a manipulácia.
1842: Tí abolicionisti sú ale nechutní! Vykrikujú, vyspevujú na uliciach, modlia sa pred trhoviskami, vystavujú krvavé okovy, vyvolávajú u ľudí bolestivé nezdravé pocity viny, brnkajú na city. Slovom nátlak a manipulácia.

1930, 1968, 1995: Pápež odsudzuje potraty. Čo je to za drzosť, čo ho do toho? Katolícka cirkev nech sa najprv pozrie na seba. Je to obyčajná mocenská klika, jej farári sú darmožráči a páchajú najodpornejšie zločiny.
1814, 1815, 1823, 1839: Pápež sa prihovára za zrušenie obchodu s otrokmi, odsudzuje zotročovanie Indiánov a Afričanov. Čo je to za drzosť, čo ho do toho? Katolícka cirkev nech sa najprv pozrie na seba. Je to obyčajná mocenská klika, jej farári sú darmožráči a páchajú najodpornejšie zločiny.

2012: Ani ja nemám rád potraty. Vlastne nikto ich nemá rád a nerobí rád. A takmer každý si želá, aby potratov bolo čo najmenej. Ale žiaľ, tak to už občas na svete chodí. Musíme byť realisti.
1842: Ani ja nemám rád otroctvo. Vlastne nikto ho nemá rád. A takmer každý si želá, aby otrokov bolo čo najmenej. Ale žiaľ, tak to už občas na svete chodí. Musíme byť realisti.

2012: Zakázať, zakázať... všetko by ste len zakazovali! Veď ja nevravím, pomáhať tehotným ženám v núdzi, nech si dieťa nechajú a dobre vychovajú, to je skvelá vec. Aj hniezda záchrany... Tak ostaňte prosto pri tom. Môžete pomôcť, odporučiť – ale nič nevnucujte!
1842: Zakázať, zakázať... všetko by ste len zakazovali! Veď ja nevravím, pomáhať prepusteným otrokom, učiť ich čítať a písať, nájsť im prácu, to je skvelá vec. Aj obmäkčovať pánov, nech svojich otrokov nebijú, dobre sa o nich starajú, ba nech ich veľkodušne prepustia... Tak ostaňte prosto pri tom. Môžete pomôcť, odporučiť – ale nič nevnucujte!

2012: Ja tieto veci neriešim. Keby všetci prijali Krista, potraty prestanú existovať. Treba hlavne evanjelizovať a pánbožko sa už o ostatné postará.
1842: Ja tieto veci neriešim. Keby všetci prijali Krista, otroctvo prestane existovať. Treba hlavne evanjelizovať a pánbožko sa už o ostatné postará.

2012: Ak nejaký gynekológ z Hornej Oravy odmieta kvôli svedomiu vykonávať potraty, tak prečo sa vlastne chcel stať gynekológom? V tom prípade si splietol povolanie.
1842: Ak nejaký šerif zo Severu odmieta kvôli svedomiu chytať otrokov na úteku, tak prečo sa vlastne chcel stať šerifom? V tom prípade si splietol povolanie.

2012: Požadovať ochranu nenarodených, to znamená zakázať potraty. Zakázať potraty je radikálna požiadavka. Požadovať radikálne obmedzenia od iného človeka, to znamená nedostatok empatie, bezcitnosť. Z toho plynie: Požadovať ochranu nenarodených je bezcitnosť.
1842: Požadovať slobodu pre otrokov, to znamená zakázať otroctvo. Zakázať otroctvo je radikálna požiadavka. Požadovať radikálne obmedzenia od iného človeka, to znamená nedostatok empatie, bezcitnosť. Z toho plynie: Požadovať slobodu pre otrokov je bezcitnosť.

2012: Porovnávať potraty a otroctvo, to je nevkus a demagógia. Je predsa jasné, že potrat je legálny, z morálneho hľadiska v poriadku a spadá pod reprodukčné práva. Naproti tomu otroctvo je ilegálne, z morálneho hľadiska odsúdeniahodné a nespadá pod nijaké základné práva.
1842: Porovnávať otroctvo a potraty, to je nevkus a demagógia. Je predsa jasné, že otroctvo je legálne, z morálneho hľadiska v poriadku a spadá pod vlastnícke práva. Naproti tomu potrat je ilegálny, z morálneho hľadiska odsúdeniahodný a nespadá pod nijaké základné práva.

Lukáš Pitel

Foto: wikimedia.org, forumzivota.sk

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo