Predseda vlády Robert Fico v rámci svojho kola návštev po jednotlivých ministerstvách zavítal vo štvrtok na rezort školstva. Tomu šéfuje Tomáš Drucker z Hlasu, o ktorom sa Fico v minulosti vyjadril, že je to „kaviarenský a liberálny politik“, a Drucker vravel, že s predsedom Smeru „už politiku robiť nechce“.
Drucker bol dva roky ministrom zdravotníctva vo Ficovej tretej vláde a neskôr tri týždne ministrom vnútra vo vláde Petra Pellegriniho. Slová šéfa Smeru spred štyroch rokov nechcel minulý týždeň pri preberaní rezortu komentovať.
„Ja som manažér, profesionál. Je pre mňa najdôležitejšie vyhodnotiť si, či má táto vláda šancu posunúť niečo vpred a či ja ako Tomáš Drucker môžem školstvu pomôcť,“ povedal s tým, že si uvedomuje ťažké výzvy, ktoré ho v rezorte čakajú, a bude sa snažiť vyrokovať s ministrom financií Ladislavom Kamenickým (Smer) čo najviac peňazí.
„Veľmi ťažký rezort pán minister prevzal,“ povedal premiér, keď si vo štvrtok sadli s Druckerom za stôl na ministerstve.
Fico však na tlačovke po vzájomnej debate veľké výzvy slovenského vzdelávania nespomenul. Na školstve sú pritom rozbehnuté veľké reformy, na ktoré sú naviazané stovky miliónov z plánu obnovy. Najmä na kurikulárnu reformu, teda zmeny v obsahu vzdelávania. Základné školy by na ňu mali postupne nabiehať a o necelé tri roky by mala byť pre všetky povinná.
Nespomenul ani platy učiteľov alebo ich akútny nedostatok, ktorému čelia najmä školy na západe krajiny.
Namiesto toho hovoril Fico o štátnych sviatkoch a o tom, že u detí treba posilňovať vlastenectvo. „Máme jeden z najväčších počtov štátnych sviatkov v EÚ, ale vnímame ich iba ako dni voľna a nevnímame ich práve na posilňovanie nejakého zdravého vlastenectva a sebavedomia. V tomto duchu by školstvo mohlo zohrávať pomerne významnú úlohu,“ povedal premiér.

Foto: TASR
V súvislosti so strednými školami rozprával všeobecné frázy o tom, že školstvo musí pracovať na lepšom prepojení s trhom práce.
Riešiť by sa podľa neho malo aj prijímanie zo stredných škôl na vysoké.Podľa Fica na nich študujú mladí ľudia kvôli papieru a nie kvôli skutočnej potrebe trhu práce.
„Ja si nemyslím, že vysoké školy sú určené pre štvorkárov. Ja si nemyslím, že na vysokú školu má človek právo sa dostať len preto, že ide tam, kde nie sú žiadne prijímačky,“ uviedol s tým, že Druckera požiada, aby sa „racionálnymi očami pozrel, či na vysokých školách potrebujeme toľko špecializácií, koľko tu máme“.
Premiér prisľúbil, že ak sa budú dať použiť zdroje z iných fondov, ktoré aktuálne nie sú určené priamo pre školstvo, a budú sa môcť použiť napríklad na rekonštrukciu škôl, modernizáciu, digitalizáciu a podobne, dostane od neho podporu.
S Druckerom podľa jeho slov preberali aj presun kompetencií v súvislosti s novým ministerstvom športu a cestovného ruchu, ktoré má vzniknúť od 1. januára 2024. Fico zdôraznil potrebu, aby sa dôkladne spracovala novelizácia kompetenčného zákona a urýchlene predložila do parlamentu.
Na tlačovke hovoril aj to, že školstvo potrebuje návrat k zdravému rozumu. „Myslím, že vieme, o čom hovoríme.“
Bližšie svoje slová nekonkretizoval, no niečo môže napovedať jeho vyjadrenie po nedávnom podpise memoranda so stranami Hlas a SNS počas skladania vládnej koalície.
Šéf Smeru vtedy v príhovore zdôraznil, že odmieta „rodové ideológie a rodové dobrodružstvá“.
Použil príklad o domácej úlohe pre deväťročnú žiačku. „Je paradoxnom, že naše deti prichádzajú domov s úlohami, ako napríklad nám oznámila mama jednej deväťročnej žiačky. Do rána sa jej sníva sen a v ňom sa z dievčaťa stane chlapec a z chlapca dievča. Žiaci mali napísať sloh o tomto sne a ako si predstavujú Slovensko, keď nebudú to, čo naozaj sú. Hovorím jasne, že odmietame rodové ideológie, tieto rodové dobrodružstvá a chceme návrat zdravého rozumu, tradícií. Návrat k tomu, čo je normále, prirodzené pri plnom rešpektovaní rozmanitosti slovenského života,“ povedal Fico.
Ako upozornil Denník N, Fico vytiahol kauzu z roku 2014 svojej vlastnej vlády, keď sa v učebnici etickej výchovy pre 4. ročník objavila aj táto pasáž a vtedajší minister školstva Pellegrini na to zareagoval pozastavením distribúcie učebnice a zadaním prepracovať túto učebnicu.

Foto: TASR
Minister Drucker vo štvrtok nechcel konkretizovať plány, ktoré v školstve zamýšľa. Potvrdil však, že už predložil prvú verziu za oblasť školstva do programového vyhlásenia. Vládna koalícia ho chce mať hotové do polovice novembra. „Myslím, že v základných veciach máme zhodu,“ povedal Fico o časti vzdelávania.
Drucker minulý týždeň pri preberaní rezortu od bývalého ministra Daniela Bútoru označil za jednu z hlavných priorít kurikulárnu reformu, v ktorej chce podľa vlastných slov pokračovať a dozerať na dobrú implementáciu do praxe. Učitelia podľa neho potrebujú predovšetkým pomoc a podporu.
„Nemalo by zmysel prísť a iba rýchlo zbúrať a potom stráviť veľa času budovaním niečoho nového,“ povedal na margo zmien v obsahu vzdelávania, ktoré sa postupne aplikujú v školách.
Ministerstvo školstva mešká v plnení viacerých míľnikov z plánu obnovy, a preto Drucker považuje za ďalšiu prioritu vyčerpanie európskych peňazí na školské reformy.
V súvislosti s nedostatkom pedagógov na školách vraví, že to chce riešiť, a hovorí o „hodine dvanástej“. Zo školstva môžu v najbližších rokoch odchádzať tisícky učiteľov, či už pre vysoký vek, alebo pre slabé platové ohodnotenie. Bývalý minister s tímom analytikov nedávno predstavil model, podľa ktorého by mohli učitelia dostávať príplatky podľa toho, v akom regióne žijú a aké sú ich životné náklady. Drucker to vidí ako jednu z možností.
„Musíme nájsť riešenie, ako situáciu stabilizovať.“

Schopný manažér a technokrat, ktorý vzbudzuje nádej. Takto zväčša hodnotia Tomáša Druckera.
Minister vidí problémy v strednom odbornom vzdelávaní. Za cieľ si dáva predovšetkým skvalitniť odborné vzdelávanie, aby na pracovnom trhu bol dostatok absolventov aj do praxe. Ďalšou úlohou je podľa neho zvýšiť kvalitu budúcich uchádzačov o vysokoškolské vzdelanie.
„Som zástanca výsledkovo orientovaného riadenia a to znamená, že chceme, aby naše vysoké školy boli viac orientované na výsledky a kvalitu,“ vysvetľuje Drucker. Ocenil zavedenie projektu s výkonnostnými zmluvami a dodal, že ak naozaj chceme, aby si študenti vyberali slovenské vysoké školy a neodchádzali do zahraničia, musia sa vysoké školy skvalitniť.
Potrebné je tiež zamerať sa na vedu a výskum, ktoré by mali mať svoje miesto a boli orientované na výsledky a kvalitu.
Za dôležitú tému minister považuje aj otázku inklúzie a desegregácie. „Som presvedčený, že je povinnosťou štátu pomôcť všetkým deťom pri vzdelávaní, aby mohli v dospelosti viesť kvalitný a plnohodnotný život,“ dopĺňa minister.
Za veľký problém Slovenska tiež považuje výsledok udržiavania generačnej chudoby v mnohých rómskych aj nerómskych komunitách. „Máme tu vylúčené mnohé skupiny detí, ktorým sa nedostáva predpoklad základného budúceho a kvalitného života, pretože nezvládajú základnú školskú dochádzku.“
Odborníci na vzdelávanie si o Druckerovi myslia, že je to schopný manažér a technokrat, no veľké očakávania nemajú. Kľúčovým faktorom jeho úspechu zrejme bude, čo dokáže vylobovať u premiéra Fica a ministra financií Kamenického, keďže na väčšinu zásadných zmien bude potrebovať finančné krytie.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.