Chýbajúci učitelia Minister chce, aby sa platy líšili regionálne. Najhoršie sú na tom v Bratislave

Minister chce, aby sa platy líšili regionálne. Najhoršie sú na tom v Bratislave
Ilustračné foto – Postoj/Tomáš Puškáš
Najakútnejší nedostatok učiteľov je pri predmetoch ako matematika, fyzika, chémia či informatika.
6 minút čítania 6 min
Vypočuť článok
Chýbajúci učitelia / Minister chce, aby sa platy líšili regionálne. Najhoršie sú na tom v Bratislave
0:00
0:00
0:00 0:00
Adam Takáč
Adam Takáč
Študoval žurnalistiku na Katolíckej univerzite v Ružomberku a na Univerzite Komenského v Bratislave. Venuje sa spravodajstvu.
Ďalšie autorove články:

Ako vyzeralo výročie Nežnej revolúcie Fico volal po zmene politického systému, Pellegrini ho kritizoval. Na námestia prišli napriek dažďu desaťtisíce ľudí

17. november V Bratislave sa zhromaždilo 50-tisíc ľudí. Fico v Nitre hovoril, že táto forma demokracie Slovensku škodí

František Mikloško Kresťanská únia je radikálna. Ak ma z KDH nevyhodia, tak tam už ostanem

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Nedostatok učiteľov je alarmujúci. Upozorňujú na to školy aj odborníci. V najbližších rokoch môže zo slovenských škôl odchádzať do dôchodku až tritisíc pedagógov ročne.

Vysoký vek učiteľov však nie je jediný problém. Podľa analytikov odchádza v Bratislave a okolí zo školstva každý desiaty učiteľ. Práve tu ich chýba najviac. Dôvodom je najmä nízke platové ohodnotenie. Učitelia tu so svojimi výplatami ledva vyžijú a mnohokrát si musia hľadať ďalší zdroj príjmu.

Minister školstva Daniel Bútora predstavil plán, ako by sa mohol masový odliv učiteľov zo škôl zastaviť. Ide však iba o návrh, ktorý vypracoval rezort. To, či sa niečo z neho uvedie do praxe, bude záležať na novom vedení.


Minister školstva Daniel Bútora. Foto – TASR

Plán riešenia

Najzásadnejším bodom návrhu je odmeňovanie učiteľov podľa regiónu, v ktorom žijú. Dnes učitelia zarábajú na úrovni iných ľudí s titulom iba v Prešovskom kraji. Všade inde je to nižšie, najhoršie v Bratislavskom kraji.

Návrh hovorí o zavedení tzv. koeficientu ekonomickej rovnováhy, ktorý by zohľadňoval životné náklady v danom regióne.

Čo by to v praxi znamenalo?

Riaditeľ školy v Bratislave by dostal od štátu viac peňazí ako riaditeľ v Prešove na to, aby ich rozdelil medzi svojich učiteľov na osobné príplatky a odmeny.

„Snažili sme sa navrhnúť nástroj, ktorý sa dá pomerne ľahko implementovať a je kompatibilný so systémom, ktorý máme na školách už dnes,“ zdôraznil poradca ministra Roman Baranovič. Tento nástroj by podľa neho pomohol vyrovnať nerovnováhu medzi jednotlivými regiónmi, pričom by bral do úvahy ekonomickú silu daného regiónu.

Minister s analytikmi navrhujú aj celkové navýšenie miezd pre učiteľov. Tie už od minulého roka vzrástli, no pre vysokú infláciu to v praktickom živote nepocítili.

Ďalším opatrením na zatraktívnenie povolania by mali byť stabilizačné pôžičky pre študentov učiteľstva. Pre začínajúcich učiteľov by mohlo byť pomocou zvýhodnenie hypotéky alebo kompenzácia nájomného bývania.

Prestarnuté školstvo

Najakútnejší nedostatok učiteľov je pri predmetoch ako matematika, fyzika, chémia či informatika.

Problém s chýbajúcimi učiteľmi sa pri súčasnom stave bude podľa odborníkov prehlbovať.

Kritická situácia v oblasti stavu učiteľov v jednotlivých druhoch škôl je podľa analýzy spôsobená predovšetkým vyšším vekom učiteľov. „Ich nedostatočným nahradzovaním mladšími učiteľmi sme dospeli až do stavu, keď priemerný vek učiteľa je viac ako 45 rokov. Zatiaľ čo veková štruktúra učiteľov na základných školách v roku 2021 nebola kritická, situácia v prípade materských a stredných škôl sa takou už stala.“

Kým podiel učiteľov vo veku 60 a viac rokov predstavoval pred dvoma rokmi na základných školách 9 percent, v materských školách bol tento podiel na úrovni 13 percent a na stredných školách dokonca 16 percent. Na stredných školách je takmer 5 percent učiteľov starších ako 63 rokov.

„Z toho vyplýva, že v najbližšom období bude školstvo čeliť veľkému počtu učiteľov odchádzajúcich do dôchodku alebo nárastu počtu pracujúcich učiteľov v dôchodkovom veku,“ píše sa v analýze.

Čítajte tiež

Zatiaľ čo v období rokov 2022 až 2025 sa nedostatok učiteľov pravdepodobne prehĺbi každý rok o 1 600, v období rokov 2026 až 2030 prognózujú analytici nárast nedostatku učiteľov na viac ako 2 100 pedagógov ročne.

Pred dvoma rokmi nastúpilo do škôl na učiteľské pozície len necelých 39 percent absolventov magisterských pedagogických smerov. Ak by mal nastať súlad medzi ponukou a dopytom v prognózovanom období, v rokoch 2022 až 2025 by podľa analýzy muselo až 87 percent absolventov pedagogických smerov nastúpiť na pozíciu učiteľa. V rokoch 2026 – 2030 táto hodnota predstavuje až 106 percent.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
učiteľ
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť