Rodina Naše školy 15. marec 2023

Kto bude deti učiť matematiku Bežne ju suplujú vychovávateľky, lebo matematikári sú už ohrozenou skupinou

Jana Holubčíková
Jana Holubčíková

Do dôchodku odchádza staršia generácia matematikárov, je problém ich nahradiť. Mladých posíl z radov absolventov je málo, varujú univerzity. 

Do dôchodku odchádza staršia generácia matematikárov, je problém ich nahradiť. Mladých posíl z radov absolventov je málo, varujú univerzity. 

Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

Jana Holubčíková

Bežne ju suplujú vychovávateľky, lebo matematikári sú už ohrozenou skupinou
Na archívnej snímke učiteľ Jaroslav Capko z Trebišova počas testovania piatakov. Foto: TASR/Roman Hanc

Už pol roka hľadá základná škola v Budimíre pri Košiciach matematikára pre druhý stupeň. Dve učiteľky matematiky odišli na materskú a škola našla kvalifikovaný zástup len do júna.

Riaditeľka Jana Bavoľárová pre Postoj uviedla, že keď potrebuje pedagóga na iný predmet, dostane aj 15 pracovných žiadostí na jedno miesto. V prípade matematiky jej prišla v priebehu niekoľkých dní jediná odozva. „Nie je to jednoduchý predmet. Zo strany učiteľov ani nie je veľký záujem rozšíriť si aprobáciu práve o matematiku,“ hovorí Bavoľárová.

O tom, že učiteliek a učiteľov matematiky je na celom Slovensku málo, svedčia aj pracovné inzeráty. Niektoré školy potrebujú učiteľov hneď, iné sa poisťujú tak, že už teraz si hľadajú niekoho na ďalší školský rok.

„Určite nám chýbajú učitelia matematiky,“ potvrdila pre Postoj prezidentka Združenia základných škôl Slovenska Eva Horníková. Pozná situáciu za jednotlivé kraje a hovorí, že záujem mladých ľudí, ktorí by študovali nielen matematiku, ale aj fyziku či informatiku, je skutočne malý. „Je to veľmi náročné štúdium. A keď ho aj skončia, pochybujem, že zostanú v školstve.“

Problémom podľa nej je, že učitelia strácajú kredit v očiach verejnosti, čo súvisí aj s ich finančným ohodnotením. Mladých vyštudovaných absolventov, hlavne v Bratislavskom kraji, môže tiež odradiť nástupný plat, ktorý je v čistom necelých 900 eur.

Matematikári nerastú na stromoch

Ako potom školy riešia situáciu, keď nemajú kvalifikovanú silu na výučbu nosného predmetu? „Tento predmet sa supluje neodborne. Čo je hrozné, ale tak to je, bohužiaľ,“ priznáva Horníková. Stáva sa tak, že na druhom stupni matematiku vyučuje prvostupniarska učiteľka či vychovávateľka, ktorá nemusí mať ani vysokoškolské vzdelanie.

Prezidentka Združenia základných škôl Slovenska Eva Horníková. Foto: TASR/Pavel Neubauer

Nekvalifikovaný učiteľ vyvolá prirodzene vlnu nevôle najmä u rodičov, čo uznáva aj Horníková. „Rodičia búšia do riaditeľa, aby to zabezpečil. Ale ja matematikára zo stromu nezvesím. Keď raz na trhu nie je, tak tam musím dať buď neodborné vyučovanie, alebo neodborné suplovanie, pokiaľ niekoho nájdem,“ vysvetľuje.

Ministerstva školstva sme sa opýtali, či sleduje tento problém a má štatistiky o tom, ktorí učitelia sú nedostatkoví.

Rezort síce zverejnil čerstvú prognózu, koľko bude chýbať učiteľov na Slovensku v najbližších rokoch, nevie však spresniť, na aké predmety. „Aktuálne nedokážeme tento počet odhadnúť v podrobnejšej štruktúre, to znamená podľa regiónov či podľa predmetov. Sledujeme však viaceré ukazovatele, ktoré môžu nedostatok učiteľov signalizovať,“ odpísal nám rezort. Sleduje voľné pracovné miesta, počty absolventov učiteľských smerov, kvalifikovanosť učiteľov či ich starnutie.

Na základe týchto štyroch indikátorov sa podľa ministerstva potvrdzuje, že učitelia matematiky môžu patriť medzi ohrozené skupiny.

Voľné pracovné miesta zverejnené cez úrad práce a portál Edujobs takisto ukazujú, že školy hľadali najčastejšie vyučujúcich matematiky a anglického jazyka.

„Štatistika voľných pracovných miest však nie je dokonalým zachytením počtu chýbajúcich učiteľov, keďže školy na Slovensku nie sú nijako kontrolované ani postihované, ak voľné pracovné miesto nenahlásia,“ upozorňuje rezort.

Počet absolventov sa prepadol, hlásia univerzity

Prírodovedecká fakulta Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach prijme ročne 30 až 40 študentov, zhruba polovica z nich však štúdium predčasne skončí. Kvalifikovaných absolventov, ktorí by mohli učiť matematiku, je napokon do 20, pričom tento rok ich bude 11.

„Určite to nie je dosť, pretože generácia učiteľov postupne starne. Dvadsať až dvadsaťpäť rokov dozadu sme prijímali rádovo 150 študentov na kombináciu matematika – informatika,“ uviedol pre Postoj dekan fakulty Roman Soták.

Počty absolventov učiteľstva matematiky na košickej Prírodovedeckej fakulte UPJŠ. Zdroj: Prírodovedecká fakulta UPJŠ

Pozitívne podľa neho je, že zhruba 90 percent ich absolventov napokon na školách aj zostane učiť. Absolvent učiteľstva matematiky má okamžité uplatnenie na pracovnom trhu. Matematikár má tiež výhodu, že na škole vyučuje dostatočný počet hodín a ľahko si vykryje svoj úväzok.

Ako sa Soták díva na neodborné suplovanie? „Keď som celý život učil napríklad dejepis, zemepis a zrazu mi dajú učiť matematiku či fyziku, tak to môže byť problém,“ konštatuje.

Dekan si už dlho všíma pokles záujmu o učiteľstvo ako také. „Obdivujem tých, ktorí chcú byť učiteľmi. Postavenie učiteľa je dnes ťažké a spoločnosťou nedocenené.“

Košická fakulta ponúka pre záujemcov aj rozširujúce štúdium matematiky. Je kratšie a hlásia sa naň už vyštudovaní učitelia alebo aj inžinieri, ktorých býva 20 až 40.

„Otvárame každý druhý rok. Ide väčšinou o učiteľov, ktorí už nejakým spôsobom matematiku učia, vzťah k predmetu majú a my im dopĺňame odbornú spôsobilosť,“ vysvetľuje dekan.

Nádejní učitelia? Otvorenie akademického roka 2022/2023 na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Foto: TASR/František Iván

Učiteľstvo je poslanie, ja sa tam vidím

Oslovili sme vysokoškoláčku Miroslavu Jackovú, ktorá študuje učiteľstvo matematiky a chémie na košickej prírodovedeckej fakulte. Navštevuje posledný ročník magisterského štúdia. Je presvedčená, že práve vďaka veľkému dopytu po matematikároch je oveľa jednoduchšie nájsť si prácu.

„Dopyt po učiteľoch matematiky je veľký, mnohokrát vidíme učiť aj študentov vysokej školy, lebo naozaj nemá kto,“ uviedla pre Postoj. Aj ona sama sa v tomto roku ešte ako študentka zamestnala, na základnej škole učí chémiu. Teší sa aj na výučbu matematiky a svojich žiakov chce do učenia motivovať.

Žiaci trebišovskej základnej školy. Archívna snímka. Foto: TASR/Roman Hanc

Hovorí, že povolanie učiteľky ju fascinovalo odjakživa. Hoci vníma, aký nízky kredit má učiteľstvo v očiach verejnosti, od vysneného povolania ju to neodrádza.

„Vidím, ako spoločnosť chybne vníma učiteľov, podceňuje našu prácu, a to nie je správne. Na Slovensku je, bohužiaľ, všeobecná mienka o učiteľoch taká, že sú to ľudia, ktorí si len prídu na pár hodín porozprávať do triedy, vypiť kávu a potom idú domov, a tým sa končí ich práca. Nevidia to, že učiteľ dáva celý svoj život povolaniu a rozmýšľa, čo by sa dalo urobiť lepšie,“ vysvetľuje.

Svoju prácu miluje aj napriek tomu, že ide o nedostatočne zaplatenú profesiu. „Učiteľstvo je poslanie, ja sa tam vidím a financie nie sú to hlavné, čo rozhoduje,“ dodáva a pripúšťa, že ak by sa jej po čase naskytla možnosť si finančne prilepšiť, zvážila by to.

Čítajte tiež

Absolventka košickej UPJŠ, momentálne už učiteľka na základnej škole Eva Poráčová sa matematiku rozhodla študovať práve preto, že nie je populárna. „Už pri výbere vysokej školy som snívala o tom, že raz budem učiteľkou študentov, ktorí sa nebudú matematiky báť,“ spomína s odstupom.

Len dvaja absolventi v Banskej Bystrici

Počty končiacich študentov rátajú už len v jednotkách na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. Vedúci katedry matematiky Vladimír Kobza konštatuje nedostatok a vyhliadka na najbližšie roky je pesimistická. „Povolaniu učiteľa matematiky chýba najviac spoločenské uznanie, celkový kredit a s tým spojené aj finančné ohodnotenie,“ upozorňuje. Vlani mali len dvoch končiacich študentov. Počet absolventov sa prepadol po roku 2013, vtedy ich končilo 13.

Kobza zatiaľ nevidí žiadne náznaky, ktoré by pomohli riešiť súčasný stav.

„Do dôchodku odchádza staršia generácia matematikárov, ktorých je problém nahradiť, pretože mladých posíl neprichádza v dostatočnom množstve. A tí, ktorí sú lepší, často odchádzajú zo školstva po roku-dvoch praxe,“ upozorňuje. Príčinou je podľa neho nedostatočná motivácia zotrvať v školstve či plat.

Aj vedúci Katedry matematickej analýzy a numerickej matematiky Univerzity Komenského Zbyněk Kubáček si myslí, že slovenské školstvo je ohrozené nedostatkom kvalifikovaných matematikárov.

Pozitívne však podľa neho je, že z nastupujúcich študentov má pocit, že majú o učiteľstvo skutočný záujem. „Teda urban legenda o tom, že učiteľstvo chodia študovať ľudia, ktorí chcú mať nejaký lacno získaný vysokoškolský titul, v tomto prípade nezodpovedá skutočnosti,“ dodáva pre Postoj. Z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK vlani vyšlo 12 nádejných matematikárov.

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0

Najčítanejšie

Deň Týždeň

Najčítanejšie

Deň Týždeň
Diskusia 0