Čo je spravodlivý učiteľský plat

Čo je spravodlivý učiteľský plat

Mnohí učitelia si zaslúžia vyššie platy. No mnohých treba poslať rýchlo preč.

Súčasný štrajk učiteľov opäť otvoril tému, čo je vlastne spravodlivý plat pre učiteľa. Inak sa na to pozerajú učitelia, inak správca verejných peňazí či daňoví poplatníci. Ako sa teda pozerať na spravodlivú mzdu pre učiteľov?

Drvivá väčšina učiteľov je platená z verejných zdrojov. Výšku platov určia politici, respektíve úradníci. To prináša mnoho zvláštností. Učitelia, na rozdiel od bankových úradníkov, predavačov, tlmočníkov a mnohých ďalších, nepoznajú mzdovú diferenciáciu podľa regiónu. Rozdiely v regiónoch pritom nie sú malé. Nejde len to, či sa v niektorých regiónoch dá vyžiť lacnejšie ako v iných (narážame hlavne na cenu obstarania bývania, ktorá trápi zvlášť mladých učiteľov), ale aj na to, aká je kde konkurencia na trhu práce.

Ak učiteľovi ponúknete rovnaký plat tam, kde je nezamestnanosť dvadsať percent, ako tam, kde je sedem percent, prihlásia sa vám v týchto dvoch regiónoch za učiteľov iné typy ľudí s inými kvalitami. To však znamená, že školstvo je ochotné platiť dvom ľuďom s inými kvalitami či talentom a výkonom rovnakú mzdu. To tiež neznie veľmi spravodlivo.

Táto deformácia sa ťahá školstvom nielen v regionálnom rozdelení. V školstve viac ako inde platí, že na jednom pracovisku môžete mať dvoch výkonnostne úplne odlišných ľudí s úplne odlišnými výsledkami práce a ich mzdy budú na nerozoznanie, respektíve sa budú odlišovať akurát tak podľa odpracovaných rokov. Na rozdiel od kaderníčok, predavačov áut či právnikov v špičkových advokátskych kanceláriách, kde sa zarába podľa výkonu.

Pre koho je to fajn

Taktiež platí, že školstvo vzhľadom na počet bežne odpracovaných hodín ponúka vo väčšine regiónov dobrú mzdu, no veľmi zle oceňuje vlastnú aktivitu a ambíciu urobiť viac než papierovo treba.

Školstvo teda nie je zle ohodnotenou prácou pre všetkých. Pre istý typ životného štýlu je to relatívne dobrý džob. Preto napriek rečiam o nízkych platoch nájdete v zborovniach ľudí, ktorí tam chodia desaťročia. (Zvlášť to platí pre riaditeľov, ktorí patria podľa platových prieskumov Treximy medzi najmenej fluktuujúcu kategóriu zamestnancov.)

Problém je, že školstvo málo rozlišuje medzi kvalitným učiteľom a flákačom. Zdieľať

Prídu na pol ôsmu, končia obedom, po ktorom začínajú žiť svoj druhý, väčšinou rodinný život. To nie je dehonestácia, to je legitímny spôsob životného štýlu. Áno, hlavne u žien, a to aj v západnej Európe. Veď v Holandsku či Nemecku robí skoro polovica pracujúcich žien na čiastočné úväzky, u nás len šesť percent. Sotva pritom možno predpokladať, že naše ženy sú v rodinách menej vyťažené ako tie na Západe. Nemožno sa preto diviť, že vyhľadávajú prácu, ktorá by im to nejakým spôsobom umožňovala okabátiť. A práve na školstve sa to ukazuje zvlášť silno. Suchá štatistika: pomer mužov a žien v základnom školstve je približne jedna ku deväť.

Iste, ak dobrá učiteľka kvalitne odučí svoje hodiny, sotva možno namietať proti tomu, že využíva takúto schému. Problém je, že školstvo málo rozlišuje medzi kvalitným učiteľom a flákačom. A tiež, že neponúka inú schému pre tých, ktorí by sa tejto práci chceli venovať rovnako veľa, ako napríklad spomínaní právnici či programátori. Teda pracovať každý deň naplno ako pedagóg, nie pol dňa ako pedagóg a pol dňa v inej práci. 

A aká je teda spravodlivá mzda?

Keď sa začne debata o tom, že niekomu treba zvýšiť plat, lebo to má ťažké alebo robí niečo veľmi záslužné, tak to väčšinou nikam nevedie. Aký plat by potom mal mať hasič, ktorý vytiahne dieťa z horiaceho domu? Alebo vodič, ktorý predvídavosťou zabráni veľkej dopravnej nehode? Alebo výrobca inzulínovej injekcie? Alebo psychológ, ktorý včas niekoho vytiahne zo samovražedných depresií a umožní mu viesť normálny život?

Pri väčšine povolaní sme na určenie odmeny použili iný kľúč, než je spravodlivé ohodnotenie výsledkov práce, ktoré je sotva vyčísliteľné. Ich plat je určený podľa toho, koľko peňazí bolo treba ponúknuť, aby na danú prácu prilákali ľudí s požadovanými schopnosťami. To by sa malo aplikovať aj v školstve. Zhoršujúce sa výsledky nášho školstva dokazujú, že sa v ňom niečo kazí. Áno, nedostatok peňazí v ňom je reálny problém.

Ale nie preto, že všetci dnešní učitelia by si podľa spravodlivosti zaslúžili pridať. Ale preto, že doň musíme dostať tisíce talentovanejších a odhodlanejších ľudí, ako je súčasný učiteľský priemer. A umožniť tým z nich, ktorí tam už sú, aby sa mohli deťom venovať naplno. A vytláčať tých, čo tam nepatria.

To je najväčšia výzva dnešného školstva.

 

Foto – Profimedia.sk

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo