Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Spoločnosť
30. november 2021

Kolaps autobusov

Kým sa župa s Arrivou dohaduje, ľudia stále mrznú na zastávkach

Všetko stojí na tom, že dopravcom chýbajú vodiči. Tých je na pracovnom trhu dlhodobo nedostatok.

Kým sa župa s Arrivou dohaduje, ľudia stále mrznú na zastávkach

Autobusy spoločnosti Arriva pre dopravu v Bratislavskom samosprávnom kraji. FOTO TASR – Jaroslav Novák

Situácia s autobusovou dopravou v Bratislavskom kraji sa nijako výrazne nezlepšuje. Hoci župan Juraj Droba dal čas spoločnosti Arriva do piatka 26. novembra a označil ho ako ultimátum, od 15. novembra, keď Arriva prevzala prevádzku prímestskej dopravy, príliš veľa spojov nepribudlo.

Skonštatoval to na dnešnej tlačovej besede Juraj Droba. Podľa jeho informácií je dnes obslužnosť liniek na úrovni asi 65 percent, čiže od polovice novembra došlo k približne štvorpercentnému zlepšeniu.

Hoci medzičasom Arriva získala 55 nových vodičov, situáciu začala výraznejšie komplikovať aj pandémia, viacero už pracujúcich zo služieb vypadlo pre nákazu či povinnú karanténu.

Podľa Drobu teda Arriva ultimátum nesplnila, župan považuje za splnenie zmluvy za 330 miliónov eur na desať rokov to, ak bude pokrytých 90 a viac percent liniek, v ideálnom prípade minimálne 95 percent.

Napriek tomu, že župa je ako objednávateľ ochotná dočasne akceptovať menšie množstvo spojov, nemôže akceptovať stav, keď dopravca v jeden deň oznámi, že niektorá linka bude na druhý deň vypravená, no nakoniec nejde.

O tom svedčia aj sťažnosti cestujúcich pod oznámením Arrivy na sociálnej sieti. „... ako je možné, že ráno nešiel autobus 4:04??? A tak isto z Nív o 13:40??? Nebolo to žltým vyznačené... Mohli by ste riadne, už keď nemáte vodičov, písať čas správny, aby sa ľudia aspoň vedeli zariadiť?? Načo to píšete, keď to tak neni... Keď napíšete pravdu, tak asi aj ľudia nebudú mať nervy... Stále to isté dookola,“ sťažuje sa jedna z cestujúcich na vynechané pondelkové spoje.

„Poprosím vysvetlenie k tomuto. Spoj 539 Senec – Modra ráno 6:25, nevyznačený žltou, mrznem na zastávke so svojou dcérou, ktorá sa potrebuje dostať do školy, a autobus nikde. Musel som ju zobrať autom, čo pre mňa znamenalo tam a späť 50 km spáleného benzínu a, samozrejme, neskorý príchod do práce. Ste ochotní mi to preplácať? Ďakujem,“ pridáva sa ďalší.

Ľudia vnímajú aj epidemické problémy. V bežných prevádzkach obchodov môže byť napríklad v istom čase len nejaké množstvo zákazníkov. Menej autobusových spojov však znamená, že sa v nich tlačí omnoho viac ľudí a dlhý čas:

„Dobrý deň. Chcem sa spýtať, ako môžeme dodržiavať bezpečnostné opatrenia, keď nepríde prvý autobus, druhý je zase zrušený a na ďalší iba na jednej zastávke nastupovalo viac ako 20 ľudí. Full plný bus, až vo dverách sa tlačili cestujúci. Niet čudu nákazy a okrem toho vaši šoféri ani nenosia žiadne rúško,“ upozorňuje Arrivu na sociálnej sieti ďalší z cestujúcich.

Alternatívy vývoja

Uplynutím ultimáta a nenaplnením obslužnosti na požadovanej úrovni nastupujú podľa župana Drobu tri možné alternatívy ďalšieho postupu.

Prvou je, že sa Arriva dohodne s doterajším dopravcom Slovak Lines, ktorý by pokryl časť spojov svojimi kapacitami. Podľa župy by si takúto výpomoc od svojho konkurenta platila Arriva zo svojich zdrojov. Výsledok rokovaní očakáva župan do konca tohto týždňa. Ak sa dvaja konkurenti dohodnú, situácia by sa mohla výrazne zlepšiť už na budúci týždeň.

Druhou alternatívou je, že Arriva bude dopĺňať stavy vodičov doterajším tempom, a to by znamenalo, že na požadovanú úroveň sa dostane najskôr o niekoľko týždňov. V tomto prípade však bude župa vyžadovať presný harmonogram a jeho dodržiavanie pri napĺňaní obsluhy jednotlivých liniek.

V tejto alternatíve je problém nedostatku vodičov násobený tým, že Arriva deklarovala, že je pripravená získať vodičov aj zo zahraničia, hovorí sa o Ukrajine či strednej Ázii. Tí nielenže potrebujú zaškolenie minimálne na slovenské pravidlá cestnej premávky, ale nemajú ani jazykovú výbavu, nepoznajú prostredie a trasy. Nemožno ich preto hneď zaradiť do práce, legislatívne pravidlá zároveň vyžadujú, aby istý čas takýto nový vodič jazdil len ako spolujazdec, aby sa oboznámil s trasami liniek.

Treťou alternatívou je podľa Drobu výpoveď zmluvy s Arrivou. Takáto možnosť podľa neho existuje na základe toho, že Arriva neplní dohodnutý objem dopravy. To by však aj v ideálnom prípade súťaže v priamom rokovaní znamenalo, že na šesť týždňov až dva mesiace by prímestská autobusová doprava v kraji vôbec neexistovala.

Základným problémom je stále nedostatok vodičov, ktorí chýbajú nielen v prímestských autobusoch, ale aj v mestskej hromadnej doprave. Problém však majú aj železnice, ktorým chýbajú rušňovodiči.

Sankcie

Pokuty za neplnenie zmluvy v dohodnutom rozsahu budú podľa Juraja Drobu v státisícoch eur. A budú sa rátať za každý deň, kým nedôjde k 95-percentnému pokrytiu všetkých liniek. Z týchto peňazí by sa mali vyplácať aj kompenzácie pre obyvateľov kraja, ktorým vznikla škoda z toho, že sa nedostali napríklad včas do práce.

„Pokuty pre Arrivu majú byť represívne, ale nie likvidačné. My nechceme dostať Arrivu do platobnej neschopnosti, do konkurzu, lebo to by náš problém s dopravou nijako nevyriešilo,“ povedal Droba na tlačovej konferencii.

Župa zároveň hľadá spôsob, akým zabezpečiť, aby boli nahradené škody aj samosprávam, ktoré pre svojich občanov zabezpečili dopravu dohodami s malými súkromnými dopravcami.

Rozsah liniek stanovuje samosprávny kraj, nie je to na svojvôli dopravcu.

Aj k tomu totiž smerujú mnohé sťažnosti ľudí. Teda že jeden spoj obchádza všetky obce po trase, čím naberá veľké meškanie.

„Zmenu liniek sme si neobjednávali. Je to výsledok nedostatku vodičov, takže jeden autobus poberie viac zastávok, mešká, ide dlhšie, ale aspoň nejaký ide. Ale to je riešenie tej aktuálnej akútnej situácie, určite to nie je niečo, čo by sme my ako kraj chceli,“ povedal pre Postoj riaditeľ odboru komunikácie a propagácie Bratislavského samosprávneho kraja Michal Feik.

To, či má Arriva dostatok vodičov, ako tvrdila pred spustením dopravy, podľa neho nemali ako skontrolovať.

„Vždy sa môže stať, že nejaký spoj vypadne. Môže sa stať nehoda, technické problémy, vodič náhle ochorenia, tam sa s nejakou rezervou ráta. Ale ak mám napríklad 225 autobusov, tak potrebujem 380 šoférov. Lebo máte striedanie služieb, dovolenky, PN-ky atď., takže logicky nemáte v práci všetkých šoférov, ktorí u vás pracujú. Arrive to matematicky sedelo, že máme toľko autobusov a toľko šoférov. Ale realita ukázala, že to tak nefunguje. A pandémia tento problém ešte mnohonásobne zväčšila. My sme súťaž vyhlásili už v pandémii, v apríli 2020, takže dopravca mal s týmto rátať,“ hovorí Michal Feik.

Arriva však na svojej webovej stránke neponúka prácu len vodičom autobusov. Hľadá tiež servisných technikov, opravárov motorových vozidiel, IT špecialistov, ale aj ľudí na administratívne pozície.

Inzercia

Na tlačovú besedu bratislavského župana reagovala spoločnosť Arriva s tým, že situácia sa podľa nej postupne zlepšuje a stále získava nových vodičov. Polovica z nových 55 vodičov už pracuje na linkách, druhá polovica sa podľa vyjadrenia Arrivy pridá v stredu 1. decembra. Zároveň tvrdí, že sa snaží získať ďalších vodičov, ktorým ponúka náborový bonus 3500 eur.

Arriva tiež v reakcii deklaruje, že pre vyriešenie problému zazmluvnila aj mikrobusy, ktoré od minulého týždňa vozia cestujúcich. Zároveň dopravca potvrdil pokračovanie v rokovaniach s ďalšími dopravcami, ktorí deklarujú, že vedia zabezpečiť vodičov.

Aktualizované o 18:12, doplnené stanovisko spoločnosti Arriva:

„Zároveň na základe požiadaviek cestujúcich pokračujeme s Bratislavskou integrovanou dopravou v konzultáciách o úpravách cestovných poriadkov. Nové cestovné poriadky budú na celom Slovensku platiť od 12. decembra. Mikrobusy v počte 21 už vozia cestujúcich z obcí Bratislavského kraja od minulého týždňa. Rokujeme s viacerými spoločnosťami. Zmluva, ktorú sme s BSK podpísali, je, pokiaľ ide o sankcie, jasná. Sme presvedčení, že prioritou všetkých zainteresovaných strán je zabezpečiť dopravu cestujúcich v Bratislavskom kraji. Covid prináša aj nám obmedzovanie dopravy. V súvislosti s opatreniami v autobusoch sa riadime aktuálnymi platnými nariadeniami a vyhláškami,“ uvádza spoločnosť Arriva v stanovisku pre denník Postoj.

Súťaž a cena

Michal Feik sa tiež ohradil voči tomu, že by jediným kritériom v súťaži bola cena. Pre postup do súťaže, v ktorej už rozhodovala cena, museli najprv uchádzači splniť viaceré technické kritériá.

„To sa týka napríklad autobusov, že musia byť nízkopodlažné. Máme tiež podmienku, že do jedného roka musia byť všetky autobusy nové. Takisto fungovanie informačných systémov, dispečingu atď. A keď toto splnili, a v predložených ponukách to splnili všetky tri spoločnosti, spomedzi ktorých sa nakoniec vyberalo, až potom nastúpila cena,“ vysvetľuje.

Nejde ani o otázku krátkeho času, v priebehu ktorého by sa Arriva nemala kedy pripraviť. Župa si podľa Feika dala dostatočnú rezervu. Oznámenie v európskom vestníku verejného obstarávania uverejnila ešte v roku 2018. Samotnú súťaž vyhlásila v apríli 2020. Definitívne bola uzavretá 9. septembra a zmluva bola podpísaná v prvej polovici októbra.

„Reálne je to päť týždňov pred nástupom. To sme my nevedeli ovplyvniť, pretože v tom verejnom obstarávaní prišlo mnoho námietok. My otvorene hovoríme, že išlo o obštrukciu. A nakoniec vo všetkých prípadoch nám dal Úrad pre verejné obstarávanie za pravdu,“ zdôrazňuje Feik.

Slovak Lines však odmieta, že by akákoľvek jeho námietka bola motivovaná obštrukciou.

„My a rovnako aj ÚVO sme jednali v zákonom stanovených termínoch, s ktorými sa vo verejnej súťaži počítalo. O tom, či boli naše námietky účelové, jednoznačne svedčí aktuálna situácia, na ktorú sme upozorňovali,“ uviedol pred niekoľkými dňami hovorca spoločnosti Štefan Bako. V súvislosti s vodičmi doplnil, že Slovak Lines nijako nebránil svojim vodičom nastúpiť k novému dopravcovi a pracovné úväzky rozviazal dohodou k 14. novembru tak, ako sľúbil na spoločnom stretnutí so zástupcami Bratislavského samosprávneho kraja.

Slovak Lines tiež upozorňuje, že problém s vodičmi nie je nový. Boril sa s ním dlhé roky a nové pracovné sily sa snažil získavať viacerými benefitmi.

Problémy sa očakávajú aj v Košiciach

Problémy v súťažiach majú aj ostatné kraje. Komplikácie sa objavili v Žilinskej, Trnavskej aj v Banskobystrickej župe, kde pre súdne spory vlani doprava na niekoľko dní prestala úplne fungovať.

V polovici decembra chce súťaž vyhodnocovať Košická župa. Tá má však problém s tým, že súťaž vyhlásila pomerne neskoro. Nový dopravca by mal nastúpiť od januára. Samotnú súťaž pritom vyhlásili až 18. novembra. A až v tomto oznámení župa uviedla detaily, podľa ktorých môžu dopravcovia začať pripravovať svoje cenové ponuky do súťaže za 456 miliónov eur.

Krátky čas košická župa odôvodňuje pandémiou a tým, že sa počas roka veľmi dynamicky menila potreba cestovania a podmienky súťaže nebolo jednoduché nastaviť.

Úrad pre verejné obstarávanie však napríklad v prípade Trnavskej župy vyhodnotil odvolávku na pandémiu ako nedostatočnú pre to, aby mohla zmluvu uzavrieť priamym rokovacím konaním.

Košiciam tak ostáva mesiac, aby prípadného nového dopravcu získali. Aj v ideálnom prípade, že k procesu neprídu žiadne pripomienky a odvolania, hrozí, že sa cestujúci v Košickom kraji môžu v novom roku pripraviť na podobné problémy, aké dnes zažívajú obyvatelia Bratislavského kraja.

Vlastný spôsob riešenia problému s obstaraním dopravy na úrovni kraja si zvolilo mesto Martin. Zriadilo si vlastnú dopravnú spoločnosť, ktorá obsluhuje nielen mestské linky, ale aj prímestskú dopravu do okolitých obcí a miest.

Župy chcú zmenu pravidiel obstarávania

Združenie županov SK8 však upozorňuje, že v prípadoch verejného obstarávania na prímestskú dopravu majú ich úrady zviazané ruky.

Žiadajú preto o zmenu legislatívy, najmä prijatie samostatného zákona o verejnej doprave a s tým súvisiace úpravy vo verejnom obstarávaní. Vyrovnať treba podľa nich doterajšiu výhodu najmä personálu aktuálnych dopravcov voči možnej konkurencii. Takisto chcú zabrániť obštrukciám a chcú, aby zjavne neopodstatnené námietky neboli dôvodom na prerušenie procesu verejného obstarávania.

Vlastné návrhy počas dnešnej tlačovej konferencie predstavil aj bratislavský župan Juraj Droba. Podľa neho by sa mala skrátiť lehota na rozhodovanie o námietkach. Takisto by zákon mal umožniť tzv. parcelizáciu, teda možnosť, aby kraj podpísal zmluvy s viacerými dopravcami, ktorí by pokrývali jednotlivé časti kraja.

Úrad pre verejné obstarávanie zareagoval na niektoré výhrady, najmä v tom, že zbytočne preskúmava zjavne špekulatívne námietky. Podľa aktuálneho znenia zákona však musí preskúmať každý podnet, ktorý sa verejného obstarávania týka. Predseda ÚVO Miroslav Hlivák však dodáva, že obstarávatelia (teda v tomto prípade kraje) nepoznajú aktuálne zmeny v zákone:

„Úrad natextoval a presadil zmeny zákona najväčšieho rozsahu za posledných 20 rokov vrátane ustanovenia, aby po prvý raz v histórii mohol zadefinovať tzv. špekulatívnosť námietok a vyvodiť z takéhoto konania dôsledky. Toto ustanovenie obsahuje novela, ktorá začne platiť na jar, rovnako úrad skrátil mnohé lehoty v rámci súťaží.“

Miroslav Hlivák zareagoval aj priamo na argumenty Bratislavského kraja: „Rovnako nerozumiem, ako môže verejný obstarávateľ teraz tvrdiť, že problém mu spôsobil čas, keď predsa ešte v auguste pred úradom skalopevne stál za ponukou víťaza tendra a považoval ju za reálnu, teda aj s ohľadom na čas, ktorý zostával do vypršania platnosti starej zmluvy.“

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.