Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Naše školy Komentáre a názory
05. apríl 2021

Postoj Martina Šustra

Ako otvoriť školy?

Škody zo zatvorených škôl sú obrovské. A časom to pocítime aj my starší na nižších dôchodkoch či horších verejných službách.

Ako otvoriť školy?

Ilustračný záber. Foto – TASR/Ján Krošlák

Školy na Slovensku sú z veľkej časti zatvorené už viac ako rok. Podľa UNICEF sme mali od minulého marca iba 28 dní s plne otvorenými školami. Menej bolo v rozvinutých krajinách iba v Kanade, ropných krajinách na Blízkom východe a niektorých juhoamerických krajinách.

Zvláštny prípad je USA, kde aspoň v časti krajiny boli vždy nejaké školy zatvorené, takže má v štatistike nulu. Spomedzi európskych krajín sú hneď za nami bratia Česi s 31 dňami plne otvorených škôl a Taliani s 35. V susednom Rakúsku dokázali udržať školy otvorené 85 dní, čiže viac ako polovicu bežných školských dní. Francúzsko alebo Španielsko až 120 dní.

Na rozdiel od minulej jari, keď sa školy otvárali posledné, teraz konečne panuje široká zhoda, že školy musíme otvoriť ako prvé. Pochopili sme, že dlhodobé škody na vzdelaní detí môžu niekoľkonásobne prevýšiť súčasné škody zo zatvorenia ekonomiky.

Zníženie produktivity ekonomiky o necelé 1 % sa nám môže zdať malilinké, ale za asi 30 rokov, kým vyrastie nová generácia, sa to necelé percento nazbiera. Pocítime to aj my starší na nižších dôchodkoch či horších verejných službách.

Okrem budúcich ekonomických škôd však zatvorené školy a izolácia ubližujú deťom na ďalších frontoch. Zvyšujú sa rozdiely medzi chudobnými a bohatými – medzi deťmi zo vzdelaných mestských rodín a deťmi z marginalizovaných komunít.

Zhoršuje sa zdravie detí, keďže už skoro rok nemali ani telesnú výchovu, ani poriadne nefungovali športové kluby. Zhoršuje sa ich psychické zdravie a strácajú sociálne zručnosti.

My dospelí, aj keby sme pracovali z domu, sa aspoň deň-dva v týždni dostaneme do práce a stretneme kolegov. Deti sa však, ak poctivo dodržiavajú všetky opatrenia, už mesiace nerozprávali so živým človekom okrem „otravných a staromódnych“ rodičov. Prichádzajú o priateľstvá, ktoré sa v tom veku nadväzujú na celý život, prichádzajú o prvé lásky, prichádzajú o schopnosť naučiť sa riešiť samostatne konflikty a fungovať v spoločenstve bez pomoci dospelých.

Pokiaľ by sme šli podľa aktuálneho covid automatu, druhý stupeň základných škôl by sa otvoril až v svetlejšom červenom pásme a stredné školy až v ružovom. Aktuálne máme čísla na prepnutie z čierneho do tmavočerveného pásma. Keďže automat má v sebe kus zotrvačnosti, prepnutie potrvá dva týždne.

Do svetločerveného sa dostaneme, až počty infikovaných klesnú pod 2400 (už sme blízko – v nedeľu to bolo 2358 – ale cez sviatky sa testovalo extrémne málo) a počty hospitalizácií pod 2500. To by pri optimistickom výhľade mohlo byť takto o týždeň. Prepnutie do svetločerveného pásma teda môže byť pred koncom apríla.

Druhý stupeň základných škôl by mohol mať viac ako dva mesiace školy pred koncom školského roka. Stredoškoláci necelé dva mesiace. Vysokoškoláci mesiac, ak vôbec.

Minister školstva sa vzdal všade, kde sa dalo

Iné európske krajiny zatvárali školy, keď počet nových prípadov prekročil okolo tisíc na jeden milión obyvateľov. Tú hranicu sme u nás mali v polovici decembra – stredné školy boli vtedy zavreté už dva mesiace a druhý stupeň základných škôl jeden a pol mesiaca. Pod takúto hranicu sme sa znovu dostali začiatkom marca, prešiel mesiac a školy sú stále zatvorené.

Inzercia

Staronový minister školstva sa vzdal všade, kde sa vzdať dalo – neboli maturity pred rokom, nebolo testovanie deviatakov ani testovanie piatakov, nebudú ani maturity tento rok. Napriek všetkému sa však zdá, že staronová vláda má odhodlanie zmeniť covid automat a otvoriť školy aj skôr, než by to aktuálne vychádzalo. Skôr ako v polovici apríla to však nebude.

Škody zo zatvorených škôl sú obrovské. Možno väčšie, než zatvorenie čohokoľvek iného – hoci o zatvorení fabrík či v kanceláriách tvorených služieb sme v našej krajine ani neuvažovali. Škody z uzavretia škôl by sme mali porovnať s rizikami ich otvorenia. Tu je medzi odborníkmi ešte menšia zhoda než pri odhade strát z nedostatočného vzdelávania.

Niektorí experti tvrdia, že koronavírus sa medzi deťmi šíri menej, že deti majú silnejšiu prirodzenú imunitu. Iní experti upozorňujú, že to neplatí pri stredoškolákoch a po nástupe agresívnejšieho britského kmeňa možno ani na základných školách. Príklady zo zahraničia sú tiež rozporuplné – v niektorých krajinách školy úspešne otvorili či držia otvorené, inde ich museli uzavrieť. Krajiny ako Nemecko, Taliansko, Francúzsko, Španielsko či Írsko nedávno zatvorili aspoň časť škôl, plánujú ich však otvoriť po sviatkoch.

Otvorené školy ako cesta zastaviť pandémiu?

Ak je medzi expertmi na niečom zhoda, tak na tom, že školy treba otvárať opatrne. Nezhoda na veľkosti rizík pramení z veľkej časti z toho, že školy fungovali v každej krajine inak.

V úplne najoptimistickejšom prípade by školy mohli dokonca pomôcť zastaviť pandémiu. Väčšina učiteľov je už niekoľko týždňov očkovaná, a tak by nemali šíriť infekciu medzi triedami. Riziká medzi deťmi v triedach sa dajú výrazne znížiť intenzívnym vetraním – ak sa náhodou niektorí rodičia nezľaknú niekedy ešte čerstvejšieho jarného vzduchu – veď čo keby ich ratolesť „ofúklo“.

Pravidelné testovanie kvalitnými PCR testami by mohlo odhaliť infikované deti ešte skôr, než sa stanú pre iných hrozbou. Tak by sa dali zastaviť infekcie, ktoré deti prinesú zo svojich rodín – a tiež odhaliť malé ohniská v rodinách. To všetko za predpokladu, že budeme schopní deti poriadne testovať. Kloktacie PCR testy prešli pilotným testovaním už v januári – s výbornými výsledkami. Obstarávanie na testovanie vo veľkom tiež už úspešne prebehlo. Samotné testovanie sa však ešte nerozbehlo – nevieme prečo.

Druhý predpoklad na to, aby testovanie v školách pomohlo odhaliť ohniská aj mimo škôl, je schopnosť regionálnych hygienických úradov venovať sa týmto prípadom. Hygienici a regionálni epidemiológovia sú však preťažení a pomoc im stále neprichádza. Nevieme, do akej miery sa dokážu školám venovať – nevieme, či sa im darí odhaľovať nejaké ohniská v tých školách, ktoré zostali otvorené. Údaje nezverejňujú.

V pesimistickom prípade tak otvorenie škôl zhorší pandemickú situáciu. Vo väčšine škôl sa asi bude testovať nepresnými a nepríjemnými antigénovými testami. Vzniknú lokálne ohniská v triedach či celých školách. Deti prinesú infekciu do svojich rodín. Otázne je, či takéto zhoršenie – ktoré asi bude – dokáže zvrátiť celkový trend zmierňovania epidémie na Slovensku.

Myslím, že nie, že zlepšenie je dostatočne robustné a že nám už bude pomáhať aj lepšie počasie. Nebudeme si však istí, kým to nevyskúšame. Iné krajiny to skúsili a niekedy museli znovu školy zatvoriť. Sú však odhodlaní otvoriť čím skôr. Aj u nás by sme mali mať také odhodlanie. Dlhujeme to deťom – ktoré mali zatvorené školy minulú jar, keď to už nebolo treba, aj na jeseň, keď to ešte nebolo treba.

Teraz by sme už konečne mali dodržať, že prvé sa naozaj otvoria školy. Snažme sa to spraviť múdro – čo najlepšie testovať, čo najviac vetrať, nemiešať triedy, rýchlo reagovať na lokálne ohniská a čo najskôr dokončiť očkovanie učiteľov.

Inzercia

Inzercia

Odporúčame