Telocvik podľa Lubyovej

Telocvik podľa Lubyovej

Ministerka školstva, vedy, výskumu a športu SR Martina Lubyová. Foto: Martin Baumann/TASR

A máme tu ďalšiu novinku z Lubyovej ministerstva školstva. Po návrhu zrušiť angličtinu ako povinný cudzí jazyk na rad prichádza telocvik.

Ministerstvo oznámilo, že od roku 2020 ho na prvom stupni základnej školy už viac nebudú učiť kmeňoví učitelia tohto stupňa školy, predmet dostanú na starosť telocvikári z vyššieho stupňa základnej školy alebo dokonca tréneri z neškolského prostredia.

Nikto presne nevie, čo je toto za správa, čo ju motivovalo, kde a kedy bola diskutovaná a z čoho vyplynula. Tento zámer sa nikdy neobjavil v žiadnych strategických dokumentoch ministerstva, úmysel Lubyová nikdy predtým nekomunikovala, neriešila ho ani vo svojom „pláne rozvoja slovenského školstva“.

Prosto objavil sa ako blesk z jasného neba, rovnako ako len pár dní starý „nápad“ s angličtinou či ešte za Plavčana s brannou výchovou, dejepisom, či ďalšie iné. Nesystémovo, bez súvislostí, bez vysvetlenia okolností či súvisiacich opatrení. Nečudo, že okamžite vyvolal nevôľu, učitelia sú šokovaní a celý nápad považujú za podraz a chybný krok. Áno, Lubyová zase robí zasadnú školácku chybu, koná nekoncepčne, zle a naivne, zjavne jej unikajú súvislosti a učitelia sú nahnevaní a odmietaví oprávnene.

Vonkajší pohľad

Pozrime sa však na vec v širších súvislostiach. To, že na prvom stupni základnej školy neučia telocvik kmeňoví učitelia, ale špecialisti, nie je v zahraničných školských systémoch nič neobvyklé, povedal by som, že je to dokonca bežné a normálne. A netýka sa to len telocviku. Už od prvých tried základných škôl sa špecializovaní učitelia objavujú aj pri vyučovaní hudby, cudzích jazykov a niekde aj výtvarnej výchovy. Nie je dokonca nič zvláštne, že takýto systém funguje už na úrovni materských škôl.

Dôvod je jednoduchý a zrozumiteľný. Všetko sú to predmety, ktoré vyžadujú príkladný vzor, ktorý deti priťahuje a dokážu mu byť oddané. O čo sú deti mladšie, o to viac je pre ne napodobňovanie vzoru významnejšie a pedagogicky účinnejšie. A špecializovaní učitelia takýmto vzorom naozaj často dokážu byť, nebojím sa tvrdiť, že omnoho viac ako univerzálny kmeňový učiteľ.

V systémoch, kde pôsobia takíto špecializovaní učitelia, sú kmeňoví učitelia sústredení na vyučovanie primárnej gramotnosti a zodpovednosť nesú práve za toto ťažisko raného vzdelávania. Tak sú napokon pripravovaní aj na svoju profesiu a v tomto sa vymedzuje aj ich profesijná identita. Považujem to za veľmi rozumný a dobrý systém, ktorý by som za normálnych okolností podporil aj u nás. Veď sám som bol iniciátorom toho, aby sa práve učitelia jazykov, telocviku, hudobnej a výtvarnej výchovy pripravovali tak, aby svoj predmet mohli vyučovať naprieč celým školským systémom. Vtedy tomu akosi nikto nechcel rozumieť.

Návrh bez súvislostí

Takže by sa mohlo zdať, že Lubyovej návrh je dobrý. No vôbec nie je. Chýba mu akékoľvek zázemie a vedomie súvislostí. Predovšetkým sa týka samotných učiteľov. Veď tí na prvom stupni sú v rámci vysokoškolskej prípravy vzdelávaní tak, aby mohli zabezpečovať všetky predmety vrátane telocviku. Príprava na vyučovanie telesnej výchovy tvorí podstatnú súčasť ich študijných programov. Nebolo to až tak dávno, keď dokonca na štúdium boli uchádzači vyberaní na základe talentových skúšok nasmerovaných aj na zisťovanie predpokladov študovať a následne vyučovať telesnú výchovu ako predmet.

Existuje spolu s návrhom na iný systém zabezpečovania telocviku na prvom stupni základnej školy aj dajaké posolstvo ministerstva školstva na zmenu v programoch prípravy učiteľov primárneho vzdelávania? No nie, neexistuje. Pritom ide o zásadnú vec. Zmena systému by jednoducho znamenala, že tieto študijné programy treba zmeniť a preorať, a viac v nich nie je potrebné udržiavať telovýchovné kurzy.

To všetko však vyžaduje zmenu študijných odborov, následne študijných programov, tieto programy vyžadujú novú akreditáciu a množstvo ďalších opatrení. Ak by aj tieto kroky boli pripravené, prví absolventi nových programov by nastúpili do praxe pri všetkom optimizme najskôr tak o sedem až osem rokov. To isté by sa muselo udiať aj so študijnými programami na prípravu učiteľov telocviku, ktorí by získali reálnu kvalifikáciu pracovať na nižších vzdelávacích stupňoch.  

A čo legislatíva týkajúca sa učiteľských kvalifikácií? Je zmena pripravená, realizovateľná a zvládnuteľná? Nie, nie je. A ak by sa aj udiala, bude jednoúčelová a zase zlá. Šitá na mieru len telocviku a momentálnym nesystémovým výstrelkom ministerstva.

Ministerka školstva, vedy, výskumu a športu SR Martina Lubyová. Foto: Martin Baumann/TASR

Asi netreba pripomínať, že kmeňoví učitelia vlastne stratia časť svojho úväzku a ministerstvo ani len nenaznačilo, ako mieni túto situáciu riešiť. Nehovoriac už o tom, že ministerstvo si vôbec neuvedomuje, že už veľa rokov má na prvom stupni učiteľov s kvalifikáciou nielen pre základné, ale aj materské školy. Prečo zo svojich úvah vypustilo analogické riešenie aj na úrovni materských škôl, je znovu očividne dôsledkom neznalosti širších súvislostí problému, ktoré otvorilo.

Neslušná politika

Pozorne a dlhodobo sledujem školské politiky a ich zmeny v mnohých krajinách. No poviem teraz otvorene, že s takou zbabranou a amatérskou školskou politikou a jej krokmi, ako ju dlhé roky zažívame na Slovensku, som sa vlastne nikdy nikde nestretol. Tento telocvikársky príbeh je len jedným z príkladov, ktorý túto ad hoc amatérsku politiku symbolizuje.

Lubyová sa rada oháňa fínskym školstvom ako príkladom. Mala by si však za príklad vziať len jediné: to, ako sa školstvo a vzdelávanie riadi. Jej riadenie, ako aj spôsoby jej predchodcov sú od normálneho a rozumného riadenia na míle vzdialené. Lebo jediné, čo sa dá teraz povedať, je, že spôsoby riadenia rezortu, kde je teraz telocvik ďalšou epizódou, sú vykonávané neslušne, neodborne a vôbec nikto na ne nemôže byť hrdý. 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo