GLÓBUS: Memorandoví reformátori

Už dva týždne v cirkevných kruhoch rezonuje memorandum profesorov teológie z nemecky hovoriacich krajín, ktoré začiatkom februára publikoval denník Suedeutsche Zeitung. Dodnes ho podpísalo takmer 250 profesorov. Podporu, i keď zanedbateľnú, získava iniciatíva aj v zahraničí.

Memorandum požaduje reformu „skostnatenej“ Katolíckej cirkvi, žiada dialóg a praje si, aby sa rok 2011 stal rokom prelomu v cirkvi. Prvotným dôvodom akcie sa stala nespokojnosť teológov s riešením sexuálnych škandálov v Nemecku, ako aj to, že minulý rok vystúpilo z Katolíckej cirkvi v Nemecku najviac ľudí za posledné roky. Skôr sa však jedná o dobrú zámienku.

Ak si totiž pozrieme zoznam mien viacerých signatárov, objavíme rovnaké mená, ktoré stáli už za viacerými reformnými výzvami z nemeckého kultúrneho prostredia. Kolínska deklarácia z roku 1989 kritizovala údajný autoritatívny štýl pápeža Jána Pavla II. V roku 1995 uzrela svetlo sveta duchom podobná, pôvodne rakúska iniciatíva Wir sind Kirche ( My sme Cirkev). Tá požadovala napríklad zrovnoprávnenie laikov a kléru, reformu sexuálnej etiky, prístup žien k cirkevným úradom a pod. Aktuálna výzva kráča v podobnom duchu, pričom sa odvoláva aj na signály niektorých nemeckých biskupov a na jednom mieste spomína aj odkaz Druhého vatikánskeho koncilu.

Odvážne požiadavky

Memorandum stanovuje šesť reformných zmien. Prvou z nich je zvýšenie podielu veriacich pri tvorbe cirkevných štruktúr, pretože „čo sa týka všetkých, má byť všetkými aj rozhodované“. Druhá požiadavka vychádza zo situácie v nemeckých farnostiach: nedostatok kňazov vedie k istému odcudzeniu sa veriacich a kňazov vo veľkých pospájaných farnostiach. Navrhnuté riešenie neprekvapuje: povoliť duchovnú službu ženatým kňazom a ženám. Zriadenie cirkevného správneho súdnictva má byť podľa iniciatívy zlepšením kultúry v cirkevnom práve. Záhadnejšou požiadavkou je však výzva k rešpektovaniu svedomia veriacich v oblasti individuálnych foriem životného spolužitia. „Vysokohodnotená cirkevná úcta k manželstvu ako aj celibátnemu životu je nespochybňovaná. Táto úcta však nezakazuje, prežívať zodpovedne lásku, vernosť a obojstrannú starostlivosť v partnerstvách rovnakého pohlavia a u ľudí, ktorí sa po rozvode znovu oženia alebo vydajú.“ Ďalšie body odsudzujú „rigoróznu cirkevnú morálku bez milosrdenstva“ a unitárnu formu bohoslužieb.

„Tento diktát je jeden druh teologického stalinizmu.“
novinár Peter Seewald o texte memoranda
Zdieľať

Reakcie na memorandum boli promptné. Okrem internetovej petície sa vyjadrila aj nemecká biskupská konferencia. Tá memorandum neodsúdila, ale práve naopak: za dobrý signál označila, že k dialógu boli pozvaní aj samotní biskupi. Zároveň však vyjadrila opatrnosť, keď konštatovala, že „v rade otázok stojí memorandum v napätí s teologickým presvedčením a cirkevnými ustanoveniami vysokej záväznosti. Tieto témy si žiadajú naliehavé vysvetlenie". Ústredný výbor nemeckých katolíkov (ZdK), ústami svojho predsedu, označil memorandum za „dôležitý príspevok k dialógu o budúcnosti Katolíckej cirkvi v Nemecku".

Vzbura v domove dôchodcov

Proti memorandu sa najráznejšie postavil kolínsky arcibiskup, kardinál Joachim Meisner. Sám sa stal pred rokmi terčom podobných útokov. Nároky tejto skupiny teológov označil za odporujúce prirodzenému právu. Narážal tým predovšetkým na kontroverzné otázky partnerstiev rovnakého pohlavia. „Kdeže oni žijú?“ spýtal sa na margo signatárov.

K téme:
Peter Seewald: Kdo seje vítr, sklidí bouři Zdieľať

Mnohé z memorandových požiadaviek boli už dávno reflektované miestnou evanjelickou cirkvou. O tom, žeby to viedlo k posilneniu jej pozície, hlboko pochybuje aj kardinál Walter Kasper. Vo svojom stanovisku uviedol, že „ako človek, ktorý sám takmer tridsať rokov pôsobil ako akademik... musím otvorene povedať, že ma memorandum nesmierne sklamalo. Sklamalo ma, pretože som od teológov očakával viac, totiž podstatný teologický prínos. Ten potrebujeme, ale v memorande ho nenachádzam“.

Čoraz známejší katolícky novinár Peter Seewald, naposledy preslávený knihou rozhovorov so súčasným pápežom, vtipne prirovnal akciu skôr k „vzbure v domove dôchodcov než k povstaniu mládeže“ a dodal, že signatári sa chovajú úplne rovnako ako „schizmatickí biskupi reakčného bratstva sv. Pia,“ s ktorými sa prekonávajú v „detinskej vzbure a vulgárnostiach proti pápežovi“. V úvode kritického rozhovoru, ktorý poskytol nemeckej katolíckej agentúre Kath.net priznáva, že „cirkev nemôže zostať taká, aká je“, musí sa očisťovať a robiť svoju ponuku zreteľnejšou. „Memorandum však ide opačným smerom,“ dodáva s tým, že práve títo ľudia „už 25 rokov zabraňujú, aby sa cirkev v Nemecku zaoberala skutočnými problémami“. Podľa Seewalda môže mať výzva napokon opačný účinok ako signatári predpokladali – mobilizáciu a solidaritu verných cirkvi.

Dušan Čurila
Autor je stálym spolupracovníkom Postoy.sk a doktorandom na Právnickej fakulte Masarykovej univerzity v Brne.

Ilustračné foto: archív

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo