Čo si myslia riaditelia a učitelia o príplatkoch za výkon Niektorí môžu mať pocit nespravodlivosti a hrozí, že to pokazí vzťahy v zborovni

Niektorí môžu mať pocit nespravodlivosti a hrozí, že to pokazí vzťahy v zborovni
Ilustračné foto: TASR
„Ak má mať výkonové odmeňovanie zmysel, musí byť spravodlivé, transparentné a finančne dôstojné. Inak riskujeme viac škody než úžitku,“ hovoria učitelia a riaditelia.
8 minút čítania 8 min
Vypočuť článok
Čo si myslia riaditelia a učitelia o príplatkoch za výkon / Niektorí môžu mať pocit nespravodlivosti a hrozí, že to pokazí vzťahy v zborovni
0:00
0:00
0:00 0:00
Adam Takáč
Adam Takáč
Študoval žurnalistiku na Katolíckej univerzite v Ružomberku a na Univerzite Komenského v Bratislave. Venuje sa spravodajstvu.
Ďalšie autorove články:

Ako vyzeralo výročie Nežnej revolúcie Fico volal po zmene politického systému, Pellegrini ho kritizoval. Na námestia prišli napriek dažďu desaťtisíce ľudí

17. november V Bratislave sa zhromaždilo 50-tisíc ľudí. Fico v Nitre hovoril, že táto forma demokracie Slovensku škodí

František Mikloško Kresťanská únia je radikálna. Ak ma z KDH nevyhodia, tak tam už ostanem

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Minister školstva nedávno prišiel s novým nápadom. Od budúceho roka chce dať možnosť riaditeľom škôl rozdeľovať učiteľom v školách nové príplatky.

O čo ide?

Rozdeľovať ich budú učiteľom riaditelia na základe hodnotenia za výkon. Prvý rok a pol však pôjde o „skúšobné obdobie“ a budú sa vyplácať všetkým učiteľom na základných a stredných školách bez ohľadu na hodnotenie, ktoré o nich riaditeľ vypracuje.

Začínajúci učiteľ si prilepší o 25 eur, skúsenejší pedagóg dostane k platu 35 eur.

Hodnotenie bude mať päť stupňov, podobne ako vysvedčenie pre žiakov, od vynikajúcej úrovne a kvality až po neuspokojivú úroveň a kvalitu. Kritériá si však majú školy vypracovať samy a ministerstvo im do toho nechce hovoriť. Musia ich stanoviť vopred a zapracovať do vnútorných predpisov.

Na nové príplatky je vyčlenených 132,5 milióna eur. Sú súčasťou zvyšovania učiteľských platov, ktoré nedávno presadil minister školstva. Tie by mali učiteľom od septembra stúpnuť o sedem percent a od januára o ďalších päť. Zároveň ponechal minister od januára dve percentá na to, aby ich riaditelia prerozdeľovali cez príplatky.

Naplno začnú príplatky fungovať od roku 2027 a dostanú ich len tí učitelia, ktorí budú mať na hodnotení od riaditeľa vynikajúcu a veľmi dobrú úroveň.

Tu však už pôjde o stovky eur, riaditeľ môže pridať učiteľovi o polovicu z jeho tarifného platu viac. Začínajúci učiteľ s platom 1305 eur si môže prilepšiť o 650 eur navyše.

Tento krok kritizujú školskí odborári, podľa ktorých môže byť takéto prerozdeľovanie nespravodlivé. „Subjektívne hodnotenie riaditeľa nemusí byť aj spravodlivé. My hovoríme, aby boli dobre nastavené kritériá,“ skonštatoval predseda školských odborov Pavel Ondek.

Pýtali sme sa viacerých riaditeľov a učiteľov, čo si o nových príplatkoch myslia.

Margita Gajdošová

riaditeľka Základnej školy s materskou školou Alexandra Vagača v Detve

Učiteľov hodnotíme aj teraz a výkon zohľadňujeme v odmenách. V tomto prípade vidím problém v nestabilite financií.

Myslím si, že zodpovedne nastavený nový systém hodnotenia, ktorý bude akceptovaný učiteľmi, bude motivačný. Dôležitý je aj hodnotiaci rozhovor, učiteľ musí mať priestor na sebahodnotenie a nastavenie si osobných cieľov. V takom prípade predídeme frustrácii, pocitu nespravodlivosti a narušeniu vzťahov. Ale nič nie je ideálne, preto sa môže stať, že aj pri najlepšej vôli môže mať niektorý kolega pocit nespravodlivosti.

Ja by som skôr upriamila pozornosť na hodnotenie riaditeľov učiteľmi, ktoré je anonymné, prebieha cez Edupage. Riaditeľ je ako príspevok na Facebooku, pod ktorým pribúdajú komentáre a sú určené ako výsledok hodnotenia pre zriaďovateľa.  

Tento spôsob považujem za demotivujúci. Riaditeľa by mal hodnotiť zriaďovateľ hodnotiacim rozhovorom so sebahodnotením, ktorý považujem za ľudský a motivačný.

Štefan Murárik

učiteľ na Piaristickej spojenej škole sv. Jozefa Kalazanského v Nitre

V prvom rade si myslím, že pozícia učiteľa je dlhodobo finančne aj spoločensky podhodnotená. Je to mimoriadne záťažové zamestnanie s nízkou lukrativitou. Na pedagogické fakulty sa príliš veľa študentov hlási ako na poslednú z možností – ako na takú, kde majú istotu prijatia. Ide o všeobecne známy fakt, s ktorým sa však systémovo nič výrazné nerobí. Odráža sa to potom celkom priamo na kvalite zborov, kde chýba zdravá konkurencia a iba s ťažkosťami môžu potom riaditelia tlačiť na kvalitu. 

Samotný nápad príplatkov za výkon nie je zlý, hodnotiace rozhovory každoročne prebiehajú na školách, učitelia aj v tomto čase dostávajú písomné hodnotenie za svoj výkon. Na školách sa mohli tieto rozhovory časom stať formalitou, ktorá sa odbaví iba z povinnosti. 

Je to príležitosť pre riaditeľov nanovo si pomenovať, veľmi konkrétne, oblasti priamej i nepriamej činnosti učiteľa, očakávania, výkonnostné ukazovatele a spôsoby ich hodnotenia. Tieto kategórie však riaditeľ musí sám vedieť zdôvodniť a musia byť pritom priamo naviazané na dizajn vzdelávania – to, čo je pre školu podstatné v rámci jej poslania. Robiť to podľa všeobecnej šablóny nemá zmysel, každá škola má vzhľadom na svoje zameranie okrem základných aj špecifické potreby.

Či riaditelia majú v týchto otázkach jasno, je otázne. Kladie to zároveň nároky na manažérsku kontrolnú činnosť, aby to hodnotenie bolo na konci dňa objektívne a férové. Tu sa vraciam ku kvalite učiteľských zborov. Veľa učiteľov ide roky v zotrvačnom móde a nemá dôvod na svojom nastavení nič meniť, najmä ak vedia, že nemusia. Pár eur dostatočnou motiváciou nebude. 

Ak by odmena bola výraznejšia, domnievam sa, že nejakí sa odhodlajú na zmenu v nastavení, ale v kolektívoch ostane aj veľa takých, ktorí môžu namiesto zmeny vytvárať napätie a nové trecie plochy. Tomu sa odmenami neubránime.        

Michaela Fabová

riaditeľka cirkevnej Spojenej školy v Starej Ľubovni

Každá finančná podpora pre dnešnú školu je potrebná až nevyhnutná. Riaditelia potrebujú finančne motivovať učiteľov. Vyžadujeme od nich nasadenie, zvládanie stresových situácií, tvorivosť, inovatívne prístupy. 

Ja sa to snažím robiť podľa možností. Finančné možnosti mám však ako riaditeľka školy naozaj obmedzené. Zmysluplné oceňovanie by podporilo profesionálnu hrdosť a nasadenie učiteľov.

Ak si však budú školy samy stanovovať kritériá, môže dôjsť k nerovnosti medzi školami. Zároveň sa obávam ďalšej administratívnej záťaže. Obávam sa aj toho, že vyplácanie príplatkov podľa skupín zamestnancov s rôznou úrovňou výkonu od vynikajúcej úrovne a kvality až po neuspokojivú úroveň môže zhoršiť kvalitu vzťahov na pracovisku. 

Od vlády by sme potrebovali zmysluplné systémové a spravodlivé nastavenia a včasné finančné krytie.

Peter Druska

učiteľ na Strednej priemyselnej škole informačných technológií v Kysuckom Novom Meste

Konečne je tu myšlienka rozviazať riaditeľom ruky aspoň v niečom. Podľa mňa by mali mať riaditelia plnú autonómiu nad riadením a rozhodovaním. Či o obsahu učiva, alebo o odmenách, ktoré sú presne zadefinované. V súkromnom sektore to funguje a nemyslím si, že by to kazilo vzťahy. Aby sa to neskončilo pri odmeňovaní len kamarátov alebo tých, ktorí sa najviac pretláčajú do priazne riaditeľa, musí sa jasne definovať, ako a za čo sa odmeny vyplácajú.

Spravodlivosť v odmeňovaní nedosiahneme tým, že všetci dostanú rovnako málo, ale tak, že učitelia, ktorí skutočne učia kvalitne, dostanú to, čo si zaslúžia. A je tu reálna možnosť, že takmer každý učiteľ sa bude snažiť tú odmenu získať postupným sebarozvojom. Tá ťažšia časť odmeňovania je nastaviť systém naozaj funkčne a férovo.

Som zástancom toho, že je lepšie skúšať robiť v školstve menšie zmeny s merateľným cieľom. Ak to nevyjde, treba od toho upustiť a skúsiť niečo nové. A ak sa zmena uchytí, treba ju vylepšiť odstránením zistených nedostatkov. Je to rozhodne lepšie ako sa sťažovať a neurobiť nič.

Marcela Jahnová

riaditeľka Piaristickej spojenej školy sv. Jozefa Kalazanského v Nitre

Plánované výkonové odmeňovanie učiteľov je v princípe správna myšlienka, ale dvojpercentné navýšenie ako forma motivácie pôsobí skôr demotivačne. V profesii, ktorá si vyžaduje vysokú odbornosť, osobnostné nasadenie a neustále zvládanie nových výziev, takáto symbolická odmena nevzbudzuje rešpekt ani pocit uznania.

Skôr ako motiváciu môže táto suma vyvolať pocity nedôstojnosti a rozčarovania – najmä ak má byť prideľovaná selektívne. Nízke finančné ohodnotenie pri vysokej miere subjektivity v hodnotení môže spôsobiť napätie v kolektívoch, narušiť dôveru medzi kolegami a oslabiť tímovú spoluprácu.

Ak má mať výkonové odmeňovanie zmysel, musí byť spravodlivé, transparentné a finančne dôstojné. Inak riskujeme viac škody než úžitku – najmä v prostredí, ktoré si vyžaduje stabilitu, dôveru a spoločný cieľ.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Školstvo a vzdelávanie Tomáš Drucker
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť