Hovorí, že zrealizovať návrh ministerstva školstva bude veľmi náročná úloha, a dúfa, že šéf rezortu školstva Drucker im s tým pomôže.
V rozhovore hodnotí tiež efekt zavedenia povinnej predškolskej dochádzky od piatich rokov.
Milan Dulina je riaditeľom Spojenej školy Ľ. Podjavorinskej na košickom sídlisku Luník IX.
Budeme mať praktický problém s kapacitou. Už teraz máme problém, nemáme kde umiestniť deti, ktoré by mali byť v škôlke.
Momentálne máme 150 škôlkarov, 340 detí by sme potrebovali umiestniť od troch rokov. Kapacita sa musí minimálne strojnásobiť.
Je to veľmi náročná úloha, pretože prioritne berieme predškolákov.
Možno nejakých 15 z celkového počtu 150.
Vzhľadom na to, že kapacitu dlhodobo nemáme, v komunite sa rozšírilo, že do škôlky idú až päťročné deti.
Na základe tohto zákona sa to bude musieť zmeniť, len neviem, ako to materiálne a kapacitne zvládneme.
Myslím si, že áno. My sme začali povinnú predškolskú dochádzku dôsledne dodržiavať. Trvalo to nejaký čas, ale rodičia si zvykli. Môžeme sa pochváliť tým, že počet záškolákov máme minimálny.
Všetko potrebuje čas, ale systémovou prácou a dodržiavaním základných vecí a opakovania sa dostaneme k tomu, že komunita to prijme.

Foto: Postoj/Tomáš Puškáš
Riešili sme to so zriaďovateľom – mestom Košice. Máme tu rozostavanú novú časť, ale keďže pred niekoľkými rokmi nastal problém s firmou, ktorá to stavala, musí sa to zbúrať a postaviť nanovo.
Má tam byť nová dvojposchodová škôlka pre 400 detí. Len dúfam, že na to budú peniaze. Projekty sú, čaká sa na výzvu a myslím si, že pokiaľ pán minister vyhlásil, že ten zákon chce, tak vyhlási aj výzvu, aby sa vedeli zriaďovatelia zapojiť.
Určite nie. My sme už teraz na tom s kapacitou tak, že škola je na hrane dvojzmenky.
Pred rokmi som pracoval ako učiteľ na dedinskej rómskej škole, podľa mojich skúseností je rozdiel medzi dedinskými a mestskými Rómami.
Na Luníku máme výhodu, že škola aj škôlka sú na sídlisku. Viem, čo je s dieťaťom, keď nie je tri dni v škole.
Na dedinách majú problémy s dochádzkou spádové osady, my to tu máme vyriešené. V posledných rokoch je na Luníku dosť veľa ľudí zamestnaných, aj im to bude vyhovovať.
Je to systémová zmena celej politiky, čo sa týka komunity. Myslím si, že je to na veľkú politickú debatu. Berieme to tak, že aspoň niečo sa deje. Len potrebujeme doriešiť kapacitu škôl a škôlok.

Dúfam, že to uvidíme teraz od septembra. Minulý školský rok to bolo ešte na hrane a tam sme nič nebadali. Zmizli nám nulté ročníky, tam sme sa ešte museli potrápiť.
Ale od septembra, dúfam, prídu tie deti pripravené tak, ako majú byť.
Ide o štandardnú povinnú školskú dochádzku, takže evidujeme zameškané hodiny a hlásime to úradu práce.
Zo začiatku s tým boli problémy, ale systémovo sme to nastavili tak, že sa to robí zodpovedne. Máme na to vyčlenenú kolegyňu, ktorá má na starosti komunikáciu s úradom práce.

V jazykovej bariére. Aj preto sme pristúpili k tomu, že máme na škole 90 percent rómskych asistentov. Sú prioritne umiestňovaní v prvom ročníku, aby robili „prekladateľov“ medzi učiteľom a žiakmi. Takto to funguje minimálne prvý polrok.
Jazyková bariéra je najväčší problém.
Asistentov máme cez projekt NIVAM a dúfam, že nám to zostane a zvládneme to. S učiteľmi je všeobecne problém.
Keď si v Košiciach učiteľ hľadá prácu, väčšinou pošle žiadosť na oddelenie školstva na magistrát. Ten žiadosti rozpošle všetkým školám v pôsobnosti mesta Košice a my potom o učiteľov bojujeme. Kto sa nezamestná inde, príde k nám.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.