Problémy najsilnejšej európskej ekonomiky Volkswagen zatvára alebo „Choré“ Nemecko sa neuzdravuje

Volkswagen zatvára alebo „Choré“ Nemecko sa neuzdravuje
Foto: TASR/AP
Nemecko padá do krízy, varujú ekonómovia, môže za to aj presun výroby do Číny.
6 minút čítania 6 min
Vypočuť článok
Problémy najsilnejšej európskej ekonomiky / Volkswagen zatvára alebo „Choré“ Nemecko sa neuzdravuje
0:00
0:00
0:00 0:00
Lukáš Kovanda
Lukáš Kovanda
Je český ekonóm a autor ekonomickej literatúry. Pôsobí ako hlavný ekonóm Trinity Bank. Je členom Národnej ekonomickej rady vlády, ktorá sa teraz zameriava najmä na boj s ekonomickými dôsledkami šírenia ochorení covid-19. Je činný aj ako socioekonomický analytik pri OSN.
Ďalšie autorove články:

Povodne v Európe Sú záplavy ničivejšie než v minulosti? Nie!

USA po Bidenovi Až s Kamalou Harrisovou v Bielom dome spoznajú Spojené štáty socializmus

V Česku má cena elektriny stúpnuť o 71 percent Zdraženie je prvým z hmatateľných dôsledkov Green Dealu

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Nemecká automobilka Volkswagen zvažuje zatváranie svojich fabrík v Nemecku. Je to zlom. K niečomu takému vo svojej takmer deväťdesiatročnej histórii totiž nikdy nepristúpila.

Drvia ju vysoké ceny energií, ťažké bruselské regulácie, zelená agenda aj nezachytený nástup elektromobility. Keď Volkswagen čo i len zvažuje uzavretie niektorej zo svojich európskych fabrík, čo nikdy neurobil, je to vysoko alarmujúce, súdia analytici z brandže…

Zlých správ prichádza z Nemecka viac. Jeho ekonomika aj v druhom tohtoročnom štvrťroku stagnovala, ba mierne klesala. Nemecko tak „padá do krízy“, varuje prezident tamojšieho prominentného inštitútu Ifo Clemens Fuest.

Kľúčovým dôvodom je ochabovanie čínskej ekonomiky, od ktorej je tá nemecká čoraz viac závislá. Číne teraz navyše hrozia ďalšie problémy, a to s výrazným posilnením jej meny, jüanu, ktoré môže nastať v súvislosti s očakávaným začatím znižovania úrokových sadzieb v USA, ktoré oslabí dolár.

Záchrana z Číny?

Nedávno síce prebleskla správa, ktorá mala vyznieť pozitívne, že Nemecko vyváža do Poľska viac ako do Číny. Vraj je to „pozoruhodný úspech“, tlieskala tlač. A stimul na rozširovanie EÚ na východ.

Treba však povedať celú pravdu. Nemecko do Číny prenáša celé svoje fabriky, masívne tam navyšuje svoje investície, takže logicky tam potom už nemusí toľko vyvážať... Vyrába priamo tam.

Naopak, ide teda o možnú známku určitej deindustrializácie Nemecka a straty jeho pracovných miest v prospech Číny.

Veď v prvom polroku tohto roka Nemci priamo v Číne preinvestovali v prepočte 184 miliárd korún. Podobne silný by mal byť aj druhý polrok, takže Nemci tento rok môžu v Číne investovať až 350 či 400 miliárd korún. Vlani to za celý rok bolo 164 miliárd. Ide zväčša o problematické investície, čo však od nich Nemecko neodrádza.

Pod paľbou kritiky sa podľa Financial Times ocitá hlavne Volkswagen, ktorý má svoje továrne aj v provincii Sin-ťiang, ktorá je neslávne známa silnými represiami voči Ujgurom.

Automobilky sú všeobecne ťahúňmi nemeckých investícií v Číne. V podstate aj práve na úkor nemeckej ekonomiky a jej dlhodobého rozvoja. Ich masívne investície v Číne totiž znamenajú, že tam postupne presúvajú výrobu a pracovné miesta na úkor Nemecka. A iste aj Česka, ako jeho kľúčovej subdodávateľskej ekonomiky.

Presun výroby do Číny je jedným z kľúčových dôvodov úpadku nemeckého priemyslu, ku ktorému zreteľne dochádza už niekoľko rokov. Nemecko je aj tento rok naďalej „chorým mužom Európy“ a jeho „chorobou“ je aj prílišné a zrejme krátkozraké odovzdanie sa Číne.

Odovzdanie sa Číne je podobné ako predchádzajúce nemecké odovzdanie sa Rusku, hlavne jeho relatívne lacnému plynu. Krátkozraké budovanie silnej závislosti od ruského plynu vlastne Nemcov teraz doviedlo do Číny. Keďže bez ruského plynu nie je ich domovská výroba konkurencieschopná, sťahujú sa do Číny aj za tamojšími lacnejšími energiami. Keby si Nemci boli ďalej budovali jadrové elektrárne, nemuseli byť závislí ani od Ruska, ani od Číny. Jadro si však namiesto toho úplne vypli…

Do toho sa Nemecko stále stretáva s nelegálnou imigráciou a ťažkým začleňovaním prisťahovalcov do svojho pracovného trhu. Jedno číslo za všetky. Vlani v Nemecku došlo k takmer tritisíc útokom na policajtov, za väčšinou z nich stáli cudzinci. Nemecká ministerka vnútra cifru označuje za „šokujúci rekord“. Krajina vlani zaznamenala bezmála 40-percentný medziročný nárast nelegálnej imigrácie, keď do nej nezákonne prišlo zhruba 128-tisíc osôb.

Problémy nemeckého priemyslu aj problémy so začleňovaním migrantov a značný rozsah ilegálneho prisťahovalectva do Nemecka umocňujú utrpenie vedúcej európskej ekonomiky, ktorú navyše zaťažuje naznačená nezvládnutá energetická politika. Slabý národohospodársky výkon, a teda menšie daňové inkaso, vedie k tomu, že tradične relatívne sporivý Berlín šetrí ešte viac. Čo opäť neblaho dolieha na tamojší priemysel.

V minulom mesiaci napríklad citeľne klesali akcie nemeckých zbrojárov a výrobcov vojenskej techniky ako Rheinmetall či Hensoldt, pretože Berlín dal najavo, že v rámci snahy o úsporu verejných výdavkov plánuje obmedziť vlastnú vojenskú pomoc Ukrajine.

Pritom ani vyhliadky nemeckej ekonomiky nie sú ktovieako priaznivé. Popri už spomínaných neduhoch môže nemeckej ekonomike uškodiť možná obchodná vojna EÚ s Čínou. Tá by ďalej obmedzila nemecký export do Číny a urýchlila opísaný exodus nemeckých tovární a pracovných miest práve do tejto krajiny.

Príde obchodná vojna?

Obchodná vojna medzi EÚ a Čínou sa pritom približuje. Peking totiž začína vyšetrovanie dotačnej podpory mliekarenskému priemyslu v EÚ. Výsledkom by mohlo byť uvalenie nových ciel. Podobne už Peking prešetruje únijnú produkciu bravčového, kde má podozrenie z dumpingu.

Nedá sa vylúčiť, že Peking nakoniec uvalí nové clá nielen na mlieko a bravčové, ale aj na autá s veľkoobjemovými motormi. Také autá sú v EÚ doménou práve nemeckých automobiliek ako BMW či Mercedes.

Čína sa možnými novými clami pomstí Európskej únii za uvalenie nových ciel na jej elektroautá, k čomu sa Brusel uchýlil tento rok v júli. EÚ sa snaží ochranársky brániť vlastné automobilky, ktoré zatiaľ nie sú dostatočne konkurencieschopné, aby samy čelili čínskym rivalom.

Štátne dotácie však v Číne v priemere zodpovedajú iba asi šesť percent prevádzkového cash flow čínskych firiem, spočítali začiatkom tohto mesiaca analytici Goldman Sachs. Avšak EÚ zdôvodňuje svoje citeľne navýšené clá na čínske elektromobily ich masívnou dotačnou podporou v podaní Pekingu.

Navyše čínske dotácie na elektromobily rapídne klesajú. Z takmer 14-tisíc dolárov na vozidlo roku 2018 na necelých päťtisíc dolárov na vozidlo vlani. Dotácia na elektroauto je tak teraz v Číne oveľa nižšia ako v USA, kde v rámci Bidenovho protiinflačného balíka opatrenia činia 7500 dolárov.

To, že hrozí, že čínske elektroautá zaplavia západné trhy vrátane tých v EÚ, je tak teraz už skôr výsledkom ich objektívne lepšieho pomeru ceny a výkonu než masívneho dopovania čínskymi verejnými peniazmi. Čo je však len ďalšia zlá správa pre nemecký autopriemysel, nielen Volkswagen, a tým celú nemeckú ekonomiku, takže aj tú českú…

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Čína Nemecko Volkswagen hospodárstvo
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť