Žiakov na prvom stupni by od nového kalendárneho roka nemali v škole rozptyľovať mobily, a to ani cez prestávky. Zákaz mobilných telefónov dnes vláda schválila v rámci série 89 zmien, ktoré šéf rezortu Tomáš Drucker (Hlas) nazval Nežnou revolúciou vo vzdelávaní.
Tvrdí, že na problémy školstva neexistuje zázračné riešenie, preto neprichádza s buldozérom, aby zrušil to, čo tu bolo, ale chce ísť cestou postupných krokov.
„Cieľom zákazu mobilov je znížiť rozrušenie detí, aby nerozmýšľali, komu čo odpísať. Myslím, že si na to všetci zvyknú, mnohé školy tak už fungujú. Predovšetkým dáta z mnohých krajín nám ukázali, že toto je správne riešenie,“ povedal dnes po rokovaní vlády minister a dodal, že potrebujeme zvýšiť koncentráciu detí, aby si tak zvyšovali gramotnosť.
„Do štvrtého ročníka absolútny zákaz aj počas prestávok, od štvrtého ročníka na základe štátneho vzdelávacieho programu a od šiesteho ročníka len na základe štátneho vzdelávacieho programu alebo ak to učiteľ umožní v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu,“ spresnil Drucker.

Pri zákaze mobilov ministerstvo v dôvodovej správe argumentuje aj rozvojom vzťahov medzi žiakmi počas prestávok a opiera sa o dáta medzinárodných organizácií. Zákon má podporiť aj riaditeľov, ktorí podľa dôvodovej správy museli čeliť nevôli rodičov, keď zákaz mobilov zakotvili len v školských poriadkoch.
Obmedzenie používania telefónov v školách schvaľuje aj premiér Robert Fico (Smer), ktorý to povedal včera na návšteve ministerstva školstva.
„Mne sa táto myšlienka páči. Pokiaľ ide o samotný vzdelávací proces, mobilné telefóny nemajú u detí čo robiť,“ povedal premiér.
Aj keď ide podľa neho o menej podstatnú tému, vyvolala veľkú mediálnu pozornosť. „Pán minister ide s hlavou na gilotínu,“ tvrdil Fico, ktorý očakáva, že v súvislosti s opatrením nastane „detská revolúcia“.
V rámci zmien dnes Drucker spomenul aj boj proti dezinformáciám a zavedenie pravidiel pri vyučovaní o sporných hodnotových témach na školách, ako je napríklad vzťahová a sexuálna výchova.
Základným rámcom pre školy pri vyučovaní má byť štátny vzdelávací program, v rámci ktorého si každá škola vytvára školský vzdelávací program. Ak sa vyskytne niečo nad rámec tohto dokumentu, škola to môže registrovať do katalógu inovácií.
Svoje individuálne potreby si školy môžu prerokovať v rámci rady školy či pedagogickej rady. Ak sa predsa vyskytne niečo nad rámec odsúhlasených vecí, škola má žiadať informovaný súhlas rodičov, ktorý však má byť podľa ministra krajným riešením.
„Už nie je doba, keď malo ministerstvo jediný patent. Dnes máme množstvo informácií, nechceme školy uzatvárať, ale chceme, aby sme mali predstavu a kontrolu,“ uviedol Drucker, podľa ktorého je potrebné v tejto oblasti zaviesť jasné pravidlá. Postupom, ako riešiť prípadné sporné témy, sa podľa neho zaoberala kurikulárna rada zložená zo zástupcov rôznych organizácií vrátane tých cirkevných.
Drucker zároveň odmietol, že by LGBT témy boli „témou dňa“. „Odmietame zaťahovanie školstva do tém, ktoré nie sú prioritou,“ vyhlásil po rokovaní vlády. Reagoval tak zrejme na výhrady SNS, že v školách sa presadzujú „škodlivé sexuálne ideológie“.
Zásadnou zmenou, ktorú prináša Druckerova „Nežná revolúcia“, je zmena financovania materských škôl. Tie prejdú od nového roka na normatívne financovanie zo štátneho rozpočtu, podobne ako je to v prípade základných škôl. Doposiaľ bolo financovanie škôlok na pleciach samospráv.
Od septembra tohto roka majú zákonný nárok na miesto v škôlke deti od štyroch rokov, od januára nového roka zas deti od troch rokov. „Sú to finančne náročné zásahy, potrebujeme sprístupniť vzdelávanie detí od raného veku, a to aj v regiónoch, ktoré na to nemali dostatok peňazí,“ zdôvodnil dnes zmeny Drucker.
Podľa predsedu Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Jozefa Božika ide z hľadiska kompetencií o jednu z najväčších zmien za posledných dvadsať rokov. S ministerstvom školstva dnes ZMOS podpísalo memorandum.
„Je nám ľúto, že nebola naplnená slovná dohoda a pod štát neprešli aj školské kluby detí. Určite budú mnohí zamestnanci sklamaní,“ reagoval na tlačovej konferencii šéf školských odborárov Pavel Ondek.
Pedagógovia z regiónov s vyššími nákladmi na život, ale aj tí, ktorí pracujú v náročnejších podmienkach či s deťmi so špeciálnymi potrebami, by od nového roka mali dostávať kompenzačný príspevok.
Pohybovať sa má v podobnej sume ako regionálny príspevok, ktorý tento rok dostávajú pedagógovia. Ten sa v Bratislave pohybuje okolo 135 eur, v Prešove okolo 30 eur.
„Takáto nízka suma nepomôže zamestnancom, aby sa dostali na vyššiu úroveň. Vidíme riešenie v razantnom navýšení peňazí do školstva, nielen do platov,“ komentoval novinku predseda školských odborárov Ondek.
Minister Drucker reagoval, že príspevok nemá nahradiť valorizáciu miezd, o ktorej plánuje rokovať, ale je to „zatiaľ viac ako nič“.
So šéfom rezortu dnes po rokovaní vlády vystúpili na tlačovej konferencii okrem zástupcov samospráv a odborov aj zástupcovia zamestnávateľov.
Jedným z najväčších problémov Slovenska je podľa nich nedostatok kvalifikovaných zamestnancov a za kľúčové slovo v oblasti zlepšenia školstva tak označujú slovo konkurencieschopnosť.
Druckerove novinky po rokovaní so zamestnávateľmi zavádzajú nové pravidlá pri rekvalifikácii zamestnancov, v systéme celoživotného vzdelávania aj v oblasti podnikových škôl.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.