Cieľom zákazu nie je odstránenie digitálnych technológií zo škôl, ale ich premyslené a rozumné využívanie, vysvetľuje ministerstvo školstva pod vedením Tomáša Druckera (Hlas).
Rezort sa odvoláva na výskumy OECD, ktoré ukázali, že neregulované používanie mobilných telefónov zhoršuje sústredenie na vyučovanie a má negatívny vplyv na dosahované výsledky.
„Deti trpia zvýšenou nervozitou, čo môže mať vplyv na ich schopnosť učiť sa,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker.
Prikláňa sa aj k odporúčaniam UNESCO z roku 2023, ktoré podporujú zavedenie regulácie v prípade, že integrácia technológií neprispieva k lepšiemu učeniu alebo ak zhoršuje duševnú pohodu detí.
„Máme príklady z krajín ako Veľká Británia, Francúzsko či Švédsko, ktoré v poslednom období zaviedli podobné opatrenia,“ upozornil minister.

Podľa navrhovaného zákazu, ktorý je inšpirovaný britskými odporúčaniami, bude úplný zákaz platiť v 1. až 3. ročníku základnej školy počas vyučovania, prestávok a v priestore školy.
Od 4. ročníka bude mať zákaz výnimku v prípade, ak si používanie mobilného telefónu vyžaduje štátny vzdelávací program.
Šiestaci a starší žiaci na základnej škole budú mať výnimku v prípade, ak to vyžaduje štátny vzdelávací program alebo o výnimke rozhodne učiteľ pre potreby vzdelávania.
Český neurológ Martin Jan Stránský v rozhovore pre Postoj upozornil, že digitálne technológie nie sú pre ľudí progres, ale regres. „Je to prvýkrát v našich dejinách za posledných dvestotisíc rokov, že naše ľudstvo speje k zániku. Je veľmi dôležité uvedomiť si, že tieto technológie sú začiatok nášho konca.“
Mobilné telefóny podľa Stránského fungujú ako digitálny heroín, pretože aktivujú rovnaké časti mozgu. Upozornil tiež, že obrazovky využívané na zábavu znižujú IQ a ľudia preto v štandardizovaných testoch dosahujú horšie výsledky ako generácie pred nami.
„Regulácia používania mobilných telefónov neznamená ťaženie proti používaniu digitálnych technológií, ale vytváranie priaznivého prostredia pre vzdelávanie detí. Štát v najbližších rokoch investuje dve stovky miliónov eur do moderného vybavenia tried,“ zdôraznil minister Drucker. Cieľom musí byť používať technológie tak, aby prispievali k zlepšovaniu výsledkov detí a ich duševnej pohode.

Foto: TASR/Jaroslav Novák
V tomto duchu ministerstvo školstva pripraví zmenu zákona a vyhlášku, ktorá reguláciu podrobnejšie upraví. Rezort tiež poskytne školám podrobné usmernenia a podporu pri implementácii nových pravidiel. „A, samozrejme, aj podporu iných aktivít pre deti počas prestávok,“ dodal minister Drucker.
Študentská rada stredných škôl súhlasí so zavedením plošného zákazu mobilných telefónov na prvom stupni základných škôl. V prípade stredných škôl potrebu plošného zákazu nevidí. Informoval o tom predseda rady Viliam Dominik Ďuraš.
Ďuraš vysvetlil, že nevidia potrebu plošného zákazu na stredných školách napríklad z dôvodu, že sú tam zväčša žiaci dostatočne zrelí na to, aby boli schopní správne regulovať používanie mobilov a zodpovedne ich integrovať do učebného prostredia. Učiť sa efektívne a vhodne používať technológie považujú za nevyhnutnú súčasť prípravy na budúce povolania.
"Každá škola má svoje vlastné potreby a špecifiká, a preto by rozhodnutie o používaní mobilných zariadení malo byť v kompetencii vedenia školy a zohľadňovať individuálne okolnosti a potreby študentov," uviedla Študentská rada stredných škôl.
Zároveň avizovala, že používanie mobilov na stredných školách bude riešiť na najbližšom stretnutí s ministrom školstva Tomášom Druckerom, o ktoré ho požiadali.
Pri regulácii používania mobilov rezort sľubuje výnimky pre deti so špeciálnymi potrebami. Presne ich vymedzí nariadenie ministerstva školstva. Regulácia bude zároveň analogicky zavedená aj pre osemročné gymnáziá.
Návrh ministerstva ešte bude musieť schváliť parlament.

Minister Drucker tiež informoval, že štát v najbližších rokoch investuje dve stovky miliónov eur do moderného vybavenia tried.
„Pripravujeme veľké investície do digitálnych technológií na základných aj stredných školách z Plánu obnovy a odolnosti SR, ale tak, aby na školách prinášali tieto digitálne technológie jasné zlepšenia v procese vyučovania a nerozptyľovali deti,“ vysvetlil.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.