Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Spoločnosť
21. september 2023

Elektromobily menia trh

Čínske autá dobýjajú svet. Čaká slovenské automobilky úpadok?

Čína vlani prekonala v exporte áut Nemecko, ktoré bolo svetovou dvojkou. No a v tomto roku porazila aj jednotku rebríčka Japonsko.

Čínske autá dobýjajú svet. Čaká slovenské automobilky úpadok?

FOTO TASR/AP

Automobilový priemysel je pre slovenskú ekonomiku životne dôležitý. Vďaka štyrom automobilkám a malému počtu obyvateľov si držíme celosvetové prvenstvo v počte vyrobených áut na jedného obyvateľa. Akákoľvek zmena v tomto odvetví má veľký vplyv na vývoj celého hospodárstva.

A ako ukazuje aj nedávny autosalón v Mníchove, ktorý je automobilovou udalosťou roka, automobilový sektor prechádza a v nasledujúcich rokoch bude ešte prechádzať zásadnými zmenami.

Blížiaci sa zákaz spaľovacích motorov v Európskej únii a rozmach čínskych automobiliek môžu úplne zmeniť rozloženie trhu a poslať do úzadia tradičné značky. Tie, ktoré sa vyrábajú aj u nás na Slovensku.

To, že tento trend sa už odštartoval, bolo vidno aj na mníchovskom autosalóne, na ktorom boli prítomné mnohé modely elektromobilov od čínskych výrobcov. Značky ako BYD, Geely, MG či Dongfeng možno tunajšiemu spotrebiteľovi ešte veľa nehovoria, ale postupne sa prebíjajú cez tradičných výrobcov a získavajú svoje miesto na svetovom trhu.

Čoraz viac počuť o tom, ako tieto značky – vďaka nižším cenám a rozvinutejším technológiám – zaplavia aj európsky trh. Tunajších výrobcov to môže stáť miliardy eur.

Nástup tohto trendu potvrdzujú aj štatistiky. Čína v minulom roku prekonala v exporte áut Nemecko, ktoré bolo dovtedy svetovou dvojkou, a v tomto roku porazila aj jednotku rebríčka Japonsko.

Čínski výrobcovia sa zatiaľ sústreďujú najmä na ázijský trh, no dovoz čínskych značiek stúpa aj v Európe. Kým v roku 2019 tvoril ich podiel na európskom trhu s elektromobilmi jedno percento, v polovici minulého roka to už bolo päť percent.

Najväčší trh sa odvracia od západných značiek

Spoločnosť Allianz sa pozrela na to, akú konkurenciu budú čínske automobilky v nasledujúcich rokoch predstavovať pre západné značky. Štúdia predpovedá, že celosvetový trhový podiel západných výrobcov padne do roku 2030 zo súčasných 81 na 58 percent.

Podstatný je aj čínsky domáci trh. Ten je najväčší na svete a pre západné značky je teda dôležitý. V krajine sa za rok predalo 23 miliónov áut, na porovnanie: v Spojených štátoch len 13 miliónov.

Západné značky však v najľudnatejšej krajine sveta postupne strácajú svoje postavenie. Napríklad podiel Volkswagen Group na čínskom trhu sa v roku 2022 medziročne znížil o štyri percentuálne body na 16 percent a podobne sú na tom aj iné etablované západné značky. Škoda sa dokonca rozhodla z trhu stiahnuť úplne, keďže cenovo nedokáže konkurovať čínskym značkám.

Hlavným dôvodom je nástup elektromobility. V minulom roku tvorili autá na elektrický pohon 28 percent všetkých predaných áut v Číne a 80 percent tohto trhu ovládajú domáce značky.

Čínsky automobilový priemysel pritom ešte v 80. rokoch minulého storočia takmer neexistoval.

Čínski konštruktéri boli iba kuriozitou na európskych autosalónoch, kde ich bolo často vídať s notesmi a fotoaparátmi, ako študujú západné modely.

Situácia sa však zmenila a podľa odborníkov za to môže najmä prístup Číny k elektromobilite. Mnohé tamojšie značky sa od začiatku sústredili iba na tento typ pohonu, čo im dovolilo investovať všetku energiu a prostriedky do tohto odvetvia.

Okrem toho, ako upozorňuje aj spoločnosť Allianz v spomínanej štúdii, Čína si uvedomila potenciál elektromobilov veľmi skoro a už pred 15 rokmi začala krajina investovať do rozvoja infraštruktúry a podpory výrobcov.

Krajina si zároveň na roky dopredu zabezpečila energetické suroviny potrebné na výrobu automobilov, najmä batérií. Tie sú kľúčovou zložkou elektroáut a tvoria asi 30 percent ceny. Čína takmer úplne ovláda odvetvie ich výroby. Elektroautá západných výrobcov často používajú čínske batérie a sú teda závislé od svojho konkurenta.

Potrebujeme baterkáreň

Aký vplyv bude mať tento vývoj na slovenskú ekonomiku? Automobilový priemysel tvorí 13 percent z nášho celkového hrubého domáceho produktu, čo je viac ako polovica priemyselnej výroby a tretina priemyselného exportu.

Z veľkej časti sa na týchto číslach podieľajú štyri veľké automobilky, ktoré na Slovensku vyrábajú, ale je to aj množstvo subdodávateľov, ktorí sú na ne napojení. Podľa odhadov by ich malo byť viac ako 350. Sektor tak zamestnáva celkovo okolo 300-tisíc ľudí.

Inzercia

Globsec sa vlani v štúdii Slovakia Automotive Industry 2.0: The time is now to retool for the e-mobility era pozrel na to, ako prechod na elektroautá môže ovplyvniť slovenskú ekonomiku.

Výsledky rozdelil na dva scenáre. Ten najhorší spočíva v tom, že sa slovenský priemysel nedokáže prispôsobiť novým trendom. Ak by sa to stalo, slovenské HDP by bolo o 10 percent nižšie ako v prípade úspešnejšej adaptácie a zamestnanosť by klesla oproti úrovni z roku 2020 o 4,5 percenta.

V prípade, že by slovenské automobilky a ich subdodávatelia zvládli transformáciu, zamestnanosť by klesla iba o 0,3 percenta. Globsec však odhaduje, že na to, aby sa to podarilo, by podniky museli do transformácie výrobných hál investovať do roku 2040 3,4 miliardy eur.

Ďalšie miliardy by bolo treba investovať do výroby batérií. Tá hrá v scenári úspešnej transformácie dôležitú rolu.

Ako v diskusii Euroactivu o budúcnosti českého a slovenského automobilového priemyslu skonštatovali predstavitelia zväzu automobilového priemyslu, ak si chce Slovensko udržať súčasnú úroveň výroby, potrebuje mať vlastnú baterkáreň.

„Automobilky chcú dostupné baterky. Výroba by mala byť vo vzdialenosti, ktorá zodpovedá ekologickej uhlíkovej stope. Ktorá krajina to bude, závisí od toho, aké poskytnú podmienky,“ vysvetlila v diskusii Michaela Hletková Ploszeková zo zväzu.

Ak sa krajine podarí získať baterkáreň, je pravdepodobnejšie, že sa pre ňu rozhodnú aj potenciálni výrobcovia elektroáut. Dôležitosť vlastnej baterkárne podčiarkuje aj štúdia Globsecu.

Ešte nedávno bolo Slovensko v hre o výstavbu takzvanej gigafactory, čo je termín, ktorým sa továrne na baterky do elektroáut označujú. Postaviť ju chcel Volkswagen, rozhodoval sa medzi Českom, Slovenskom a Poľskom. Firma však nakoniec plány stopla a namiesto strednej Európy sa rozhodla pre výstavbu gigafactory v Amerike. Spojené štáty totiž poskytujú na výrobu elektroáut veľké daňové úľavy.

Čínske autá odkroja z nášho rastu

Ak sa bude podiel čínskych výrobcov na domácom trhu naďalej zvyšovať, v roku 2030 by podiel európskych výrobcov mohol klesnúť o takmer 40 percent. To by znamenalo pokles lokálnej výroby zo 4,4 milióna na 2,7 milióna kusov.  

Štúdia ďalej upozorňuje, že ak by sa import čínskych áut naďalej navyšoval a v roku 2030 by dosiahol 13,5-percentný podiel z celkového objemu výroby v roku 2022, pre európsku ekonomiku by to znamenalo pokles HDP o 0,15 percenta. V krajinách, ktoré sú od automobilového priemyslu závislé výraznejšie, a to je aj Slovensko, by to mohlo byť aj viac, a to 0,3 až 0,4 percenta HDP.

Všetko však bude závisieť od toho, ako sa už existujúce automobilky dokážu prispôsobiť transformácii na elektromobilitu a či Slovensko dokáže prilákať nových hráčov v odvetví. Čo sa týka baterkární, zatiaľ sa výrobcovia rozhodli skôr pre našich susedov. Gigafactory majú už v Maďarsku i v Poľsku.

Pre Slovensko sa rozhodla značka Volvo, ktorá na východe postaví továreň na elektromobily. Táto značka síce znie európsky a má európske korene, ale v skutočnosti má dnes už čisto čínskych vlastníkov. To môže byť pozitívom, pretože v budúcnosti môže prítomnosť tejto továrne prilákať aj iných čínskych výrobcov, ktorí budú mať záujem vyrábať svoje autá v Európe, aby znížili náklady na import.

Otázne je, aký úspech budú čínske značky v Európe mať. Ich prítomnosť je síce čoraz citeľnejšia, ale motoristický novinár zo serveru Finmag Vojtěch Dobeš je skeptický. Ako povedal v rozhovore pre podcast českého rozhlasu Vinohradská 12, hlavným lákadlom čínskych elektroáut sú ich nízke ceny.

Autá môžu mať nízke ceny na čínskom trhu, keď sa však dostanú na ten európsky, často je rozdiel v cene medzi čínskym modelom a podobným modelom od európskej značky iba 10 percent. Neexistujúci autorizovaný servis, ťažkosti so zháňaním náhradných dielov a neznámosť značiek však tento desaťpercentný rozdiel často vyvážia v prospech európskej značky.

Na to, aby si čínski výrobcovia ukrojili väčšiu časť z európskeho trhu, bude teda potrebné viac ako iba import vozidiel ako takých.

Elektromobilita je v každom prípade pre Slovensko veľkou výzvou. Od úspechu transformácie slovenských automobiliek a ich dodávateľov bude závisieť náš ekonomický rast v nasledujúcich desaťročiach.

Podpora tejto adaptácie a prilákanie nových hráčov v odvetví by mali preto byť prioritou pre budúcu slovenskú vládu.

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, ktorí prispievajú od 5,- € mesačne alebo 60,- € ročne. Pridajte sa k nim teraz, prosím.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.