V roku 2019 vtedajšia nemecká kancelárka Angela Merkelová s veľkou slávou otvorila prvú továreň Volkswagenu na výrobu elektromobilov na svete.
Vedenie automobilky vtedy firme sľubovalo svetlú budúcnosť. Šéf koncernu predstavil plán, podľa ktorého sa značka mala do roku 2025 stať svetovým lídrom na trhu s elektromobilmi.
Je rok 2024 a automobilka píše úplne iný príbeh.
Tento týždeň vedenie oznámilo, že v Nemecku prestáva platiť dohoda o neprepúšťaní. Vďaka nej mali zamestnanci 30 rokov istotu, že neprídu o prácu.
Tradičný nemecký výrobca automobilov je vo vážnych finančných problémoch a vedenie tak uvažuje o tom, čo bolo až donedávna takmer nepredstaviteľné: zatvorenie závodov v Nemecku.
Stalo by sa tak po prvýkrát za 87-ročnú históriu značky.
Čo sa automobilke, ktorá bola istý čas najväčším výrobcom áut na svete, stalo?
Za aktuálny stav do veľkej miery môžu práve elektromobily.
Rozbeh ich výroby a predaja totiž nevyšiel tak, ako Volkswagen plánoval. Ako ilustrácia môže poslúžiť závod, ktorý otvorila Merkelová.
Po piatich rokoch prevádzky funguje iba na približne dve tretiny svojej kapacity. O elektroautá Volkswagenu totiž nie je taký záujem, ako sa predpokladalo.
Môže za to menší dopyt po autách vo všeobecnosti. Ročný predaj automobilov v Európe sa v porovnaní s predcovidovými úrovňami zmenšil o 13 percent. Pre Volkswagen to znamenalo zníženie predaja približne o pol milióna áut. To je ekvivalent ročnej produkcie dvoch tovární.
Ak sa pozrieme na tvrdé dáta, vychádza z nich, že koncern má príliš veľa závodov.
Celková kapacita dovoľuje produkciu na úrovni približne 13 miliónov vozidiel ročne. Desať značiek, ktoré pod koncern patria, však dokopy zvykne za rok predať len okolo deväť miliónov kusov.
A trh, minimálne v Európe, by sa mal podľa prognóz ďalej zmenšovať.
Predaj za prognózami zaostáva najmä v oblasti elektromobilov.
Podľa Európskej asociácie automobilových výrobcov prechod na elektroautá v Európe zaostáva za očakávaniami a trh sa medziročne zmenšil o viac ako dva percentuálne body.
Prieskum asociácie ukázal, že iba 30 percent opýtaných Európanov si plánuje kúpiť elektroauto a viac ako polovica zaň nie je ochotná zaplatiť viac ako 35-tisíc.
Tento trend je citeľný obzvlášť v Nemecku, ktoré nedávno zrušilo štátne dotácie na nákup áut na elektrický pohon. A kým za prvých osem mesiacov tohto roka sa v krajine predalo 360-tisíc elektroáut, vlani to v rovnakom čase bolo o pätinu viac.
.jpg)
Vedenie Volkswagenu sa stretlo s odbormi. Tie s plánovanými škrtmi nesúhlasia. FOTO: TASR/AP
Pomalší prechod na elektroautá znamená pomalšie budovanie potrebnej infraštruktúry a to zasa znižuje záujem o tento typ vozidiel.
To je problémom pre Volkswagen, ktorý sa rozhodol ísť do elektromobility na maximum a jeho továrne na ich výrobu môžu vyrábať iba tento typ áut. Ak teda klesá dopyt, tieto továrne stoja. Iné značky zvolili zmiešanú výrobu a vedia teda linky prispôsobiť tomu, ako sa vyvíja dopyt.
Elektroautá Volkswagenu okrem toho nedokázali dostatočne zaujať a musia bojovať so silnou konkurenciou. Tá prichádza najmä z Číny a ide hlavne o značku BYD, ktorá dominuje svetovému trhu. Jej modely sú totiž cenovo výrazne dostupnejšie.
V roku 2023 tejto čínskej automobilke patril 22-percentný podiel z celosvetového trhu, nasledovala americká Tesla s viac ako 13-percentným podielom, až potom koncern Volkswagenu so 7,3-percentným podielom.
Predaje zaostávajú na všetkých kľúčových trhoch, obzvlášť v Číne. Práve tento trh je však pre Volkswagen veľmi dôležitý. Až 40 percent z globálnych predajov značky sa uskutočňuje práve v Číne. V oblasti elektromobility však na ňom dominujú čínski výrobcovia a Tesla.
Ako teda zhrnul v rozhovore pre Bild šéf koncernu Oliver Blume, „v Európe sa kupuje menej vozidiel. Zároveň so silou vstupujú na trh noví konkurenti z Ázie. Torta sa zmenšila a pri stole máme viac hostí“.
Volkswagen vo veľkom investoval do elektromobility, ale návratnosť týchto investícií zaostáva. Peňazí je tak málo, preto sa už vlani firma rozhodla pristúpiť k úsporným opatreniam.
Mali pomôcť zvýšiť prevádzkovú maržu. Tá v skupine Volkswagen klesla v prvom polroku tohto roka zo 7,3 percenta na 6,3 percenta. Čo sa týka samotnej značky Volkswagen, úsporné opatrenia ju mali vytiahnuť na 6,5 percenta, no aktuálne dosahovala iba 2,3 percenta. A to je žalostne málo.
Dôvodom je aj prezamestnanosť v koncerne. Hoci výrobná kapacita ďaleko presahuje dopyt, až donedávna sa v Nemecku o rušení pracovných miest nehovorilo. Práve nemecké továrne sú však pre značku najdrahšie a ich zrušenie by teda prinieslo najväčšiu úsporu.
Ako pre nemecký časopis Spiegel povedal jeden pracovník fabriky vo Wolfsburgu, „hovorili sme si, že keď sa uchytíš vo fabrike, tak tu vydržíš až do dôchodku. Teraz nevieme, či továreň nezatvoria“.
Koncern uvažuje o zatvorení dvoch fabrík v Nemecku, o prácu by tak mohlo prísť asi 20-tisíc ľudí. No najprv treba zviesť boj so silnými nemeckými odbormi, ktoré majú na celú vec iný názor.
„Volkswagen trpí, pretože manažment si nerobí svoju prácu,“ povedala na stretnutí Daniela Cavallo, ktorá je šéfkou odborov v spoločnosti. Odbory majú silnú pozíciu, v dozornej rade im patrí polovica kresiel. Okrem toho počítajú so zástupcami Dolného Saska, ktoré má 20-percentný podiel hlasovacích práv a ktorému veľmi záleží na zachovaní pracovných miest.
Odborníci sa zhodujú, že Volkswagen nemá veľa iných možností, ako prijať radikálne škrty. Nezávislý automobilový analytik Matthias Schmidt pre Financial Times povedal, že výzvy, ktorým koncern čelí, sú dostatočne vážne na to, aby odbory ustúpili. „Tentokrát idú odbory a Daniela Cavallo proti realite,“ hovorí. Odbory sú totiž nielen proti zatváraniu závodov, ale žiadajú na budúci rok aj sedempercentné zvýšenie platov.
Volkswagen už oznámil vypovedanie dohody o neprepúšťaní do roku 2029 a značka chce podľa Spieglu rokovať aj o škrtoch v platoch.
Problém sa týka aj Slovenska.
V Bratislave má Volkswagen veľkú fabriku. U nás je však situácia iná ako v Nemecku, závod je moderný a pracovná sila relatívne lacná.
Automobilka aj teraz hľadá na Slovensku nových ľudí. Vlani začala s výrobou nových modelov a pripravuje sa na nábeh nového SUV Porsche Cayenne na elektrický pohon.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.