Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Spoločnosť
29. august 2020

K veci

Technológie vo vyučovaní a transformácia amerického školstva

V roku 2018 minulo školstvo v USA na technológie vyše 26 miliárd dolárov. Oplatilo sa to?

Technológie vo vyučovaní a transformácia amerického školstva

Ilustračné FOTO – Pixabay

V roku 2020 sa výdavky na nové alebo aktualizované technológie v americkom školstve odhadujú na asi 56 miliárd dolárov. Aby sme si to vedeli predstaviť, zodpovedá to tomu, že by sme prijali 400 000 nových učiteľov za 70 000 dolárov ročne (čo je viac, než zarába väčšina z nich) na dva roky, čo je čas, koľko vydrží „nová“ technológia, než sa vymení.

Katolícke školy väčšinou nedokážu držať krok s takýmto štedrým financovaním zo strany štátu, a preto, prirodzene, väčšmi túžili po tom, aby sa otvorili a mali vyučovanie osobne. Možno preto by boli akademickí byrokrati radšej, keby zostali zatvorené.

Nestoja však tieto výdavky za to? Veď viete, ide o vzdelávanie našich detí. Čo by mohlo byť dôležitejšie?

Pozrime sa na čísla. Centrum pre reformu verejného školstva pri Washingtonskej univerzite skúmalo, ako na krízu v súvislosti s COVID-19 zareagovalo 477 školských obvodov po celých USA. Správa zistila, že len 27 obvodov žiadalo od učiteľov, aby si viedli záznamy, či sa študenti zúčastňujú na vyučovaní na diaľku.

Pritom je účasť na vyučovaní na diaľku priepastne nízka. Počas prvých dvoch týždňov po zatvorení škôl sa asi 15 000 študentov v Los Angeles neobjavilo na vyučovaní ani si nerobilo žiadnu prácu do školy.

The Philadelphia Inquirer priniesol správu, že po 10 týždňoch „filadelfský školský obvod registruje v priemere len 61-percentnú dochádzku študentov.“ V ten istý týždeň Boston Globe hlásil, že v typický deň „sa iba polovica študentov prihlasuje na online vyučovanie alebo posiela vypracované zadania“.

Správa zistila, že pokrok študentov nejakým spôsobom monitoruje len 57,9 percenta školských obvodov. Zvyšok nenastavil ani len minimálne očakávania, aby učitelia kontrolovali alebo sledovali prácu, ktorú študenti odovzdávajú. Mnohé školy, vrátane vysokých a univerzít, ponúkli študentom len možnosť prejsť alebo neprejsť namiesto toho, aby požadovali štandardnú známku.

Dobre, vyskytlo sa pár problémov. Ale tieto problémy sa teraz vyriešia, nie?

Obávam sa, že reakcia na toto katastrofálne zlyhanie vo veľkom celonárodnom experimente s online vzdelávaním bola rovnaká, ako byrokracia obvykle reaguje na všetky zlyhania: musíme zdvojnásobiť to, čo nefunguje. Jednoducho sme len nemali dosť technológií, neminuli sme dosť peňazí, nemali sme čas vyškoliť svojich funkcionárov (rozumej „učiteľov“) a urobiť to poriadne. No teraz (budete počuť, ako sľubuje vedenie škôl po celej krajine) sme posilnili technológie a sme pripravení. Budete pozerať a žasnúť.

Táto generácia je vychovaná na počítačových trikoch a Hviezdnych vojnách, tak o tom trochu pochybujem. A, samozrejme, zmyslom technológií v školstve nie je ohurovať a vyvolávať úžas, ale vzdelávať. Tak ako sme na tom?

Nuž, ako najnovšie zistil Program OECD pre medzinárodné hodnotenie študentov (PISA) so sídlom v Paríži, pri testovaní vyše 540 000 študentov zo 72 krajín, ktorí boli skúšaní z čítania, prírodovedy a matematiky:

používanie všetkých najmodernejších zariadení pri vyučovaní sa spájalo s horším výkonom študentov pri každom type skúšok. Študenti, ktorí v škole používali tablety, dosahovali v priemere o 10 percent nižšie skóre z matematiky než ich rovesníci, ktorí ich nepoužívali. Používanie čítačky elektronických kníh znamenalo o 18 percent nižšie skóre z čítania. Stolné počítače, laptopy, prístup na internet a Wi-Fi súviseli s nižším skóre. Dokonca aj všeobecne vychvaľovaná interaktívna tabuľa súvisela s horšími výsledkami z čítania, prírodovedy i matematiky.

Nebola ani jedna technológia, ktorá by spôsobovala výrazné zlepšenie výsledkov pri vyučovaní? Jedna predsa: desaťročia starý projektor.

Inzercia

Každý dobrý učiteľ, ktorého poznám, zakazuje na vyučovaní laptopy a mobilné telefóny. A robí to vlastne aj najpopulárnejšia súkromná škola v Silicon Valley, ako aj elitná súkromná škola v austrálskom Sydney, ktorá je alma mater troch premiérov. Podľa riaditeľa škola zistila, že „interaktívne tabule, laptopy a príslušný softvér predstavovali absolútne vyhodené peniaze.“

Buďte si istí, že nič z tohto nezabránilo vedeniu mnohých škôl míňať absurdné čiastky na najnovšie technológie, aby počas pandémie privábili študentov späť. Zabezpečí táto technológia sľubovanú kvalitu vo vzdelávaní? Všetky dôkazy nasvedčujú, že odpoveď je záporná.

Zdá sa, že si to uvedomujú aj samotní študenti po celej krajine, lebo mnohí z nich si žiadajú vrátenie peňazí alebo zľavy, ak sa im ponúkne len druhotriedne „online“ vyučovanie. Vedenia škôl, ktoré minuli milióny na aktualizáciu technológií, ako aj učitelia, ktorí strávili hodiny a hodiny prípravou nových materiálov pre online vzdelávanie, pravdepodobne nebudú voči tejto požiadavke veľmi ústretoví a väčšinou ani neboli.

Najväčším nebezpečenstvom akejkoľvek krízy je neschopnosť poučiť sa z nej. Pominie online „technologická“ mánia spolu s pandémiou koronavírusu? Je online skúsenosť dočasným riešením prechodného problému?

Veľmi by som na to nestavil. Keď vedenia škôl minuli miliardy na novú technológiu a dokonca prepustili niektorých členov učiteľského zboru, nebudú veľmi ochotné nepoužiť svoje nové hračky na „transformáciu“ vzdelávania. Stále menej členov vedenia škôl má akékoľvek skúsenosti z triedy, pričom stále väčší počet z nich má len malý, ak vôbec nejaký rešpekt voči svojmu učiteľskému zboru. A vzhľadom na miliardy, ktoré spoločnosti investovali na základe prísľubu budúcich predajov do vzdelávacej technológie, je stále pravdepodobnejšie, že sa vzdelávacie neúspechy technologickej revolúcie budú vytrubovať ako séria úžasných úspechov.

Dobre, možno bude pár „múch“, o ktorých bude pár skeptikov donekonečna rozprávať. Budeme však ubezpečovaní, že tieto problémy napravia ďalšie, stále drahšie nákupy stále úžasnejších strojov.

„Technologická revolúcia“ rozhodne transformuje americké školstvo. Možno je jedným z dôvodov, prečo dnešní študenti nevedia čítať, písať či počítať ani spolovice tak dobre ako ich starí rodičia. Múdri učitelia vedia, ako používať technológiu a kedy radšej nie. Preto ak ste presvedčení (a mali by ste byť), že žiadny stroj nenahradí vás ako rodiča, dovoľujem si vás uistiť, že žiadny stroj nemôže nahradiť ani skutočného učiteľa, niekoho, kto pozná vášho syna či vašu dcéru tak, ako to žiadny počítač nikdy nedokáže.

A ak viete, že skutočne vychovávať dieťa sa nedá cez telefón alebo cez Zoom, potom si buďte istí, že sa tak nedá ani skutočne učiť.

Randall Smith je profesorom teológie na Univerzite Sv. Tomáša v texaskom Houstone. Jeho najnovšia kniha Reading the Sermons of Thomas Aquinas: A Beginner’s Guide (Čítanie kázní Tomáša Akvinského: Sprievodca pre začiatočníkov) sa dá v súčasnosti dostať v Emmaus Academic Press. A na jeseň mu má v Cambridge University Press vyjsť kniha Aquinas, Bonaventure, and the Scholastic Culture at Paris: Preaching, Prologues, and Biblical Commentary (Akvinský, Bonaventúra a scholastická kultúra v Paríži: Kázne, predslovy a biblické komentáre).

Pôvodný článok: Ed Tech and the Transformation of American Education

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha. Článok nie je vyjadrením názoru Kolégia Antona Neuwirtha.

Inzercia

Inzercia

Odporúčame