Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Komentáre a názory
26. február 2020

Matovič oslovuje aj voličov, o ktorých iní nemajú záujem

S OĽaNO do istej miery vyhráva aj protest proti spoločenským elitám.
Matovič oslovuje aj voličov, o ktorých iní nemajú záujem

Igor Matovič v Bratislave 18. februára 2020. FOTO TASR – Jakub Kotian

Z posledných zverejnených prieskumov verejnej mienky sa črtal trend rastu popularity Matovičovho OĽaNO a pokles Za ľudí, KDH a SNS.

Ak tento trend potvrdia aj sobotné voľby a premiérom sa stane Igor Matovič, bude to tak do veľkej miery pre jeho silné momenty v závere kampane. (Hoci nie všetky boli šťastné.) Už sa o tom napísalo vo viacerých analýzach, rád by som pridal niekoľko doplnení.

Igor Matovič je počas tejto kampane v istom zmysle najčitateľnejší. Pomerne jasne sa konzervatívnym spôsobom vyhranil v kultúrno-etických témach a aj v boji proti korupcii, na ktorom zrejme získava najviac voličov. Jeho akcia z Cannes svojou nápaditosťou aj efektívnosťou predstihla všetky opozičné kampane.

Igor Matovič je počas tejto kampane v istom zmysle najčitateľnejší. Pomerne jasne sa konzervatívnym spôsobom vyhranil v kultúrno-etických témach a aj v boji proti korupcii, na ktorom zrejme získava najviac voličov. Zdieľať

Ostatné strany pre viacero svojich krokov alebo pre externé vplyvy strácali obraz, ktorý si budovali, a tým zneisťovali svojich podporovateľov. 

Matovič však na rozdiel od nich vie osloviť aj takzvaných protestných, respektíve frustrovaných voličov. Ich podiel v celkovom voličskom segmente podľa viacerých ukazovateľov v posledných rokoch rastie. Okrem Slovenska sa tak napokon deje v celej Európe.

Častokrát sú frustrovaní z vecí, ktoré súvisia s ekonomickou zanedbanosťou ich regiónu, no aj z takých, ktoré sú v spoločnosti všeobecne chápané ako kontroverzné, či už ide o riziká migračnej témy, politickú korektnosť, národné alebo kultúrno-etické otázky. A treba priznať, že čiastočne aj z vecí, ktoré vyrastajú z konšpiračných teórií.

Časť takýchto ľudí vždy volila aj vládne strany Smer a SNS. Matovičovo OĽaNO na nich v podstate historicky vybudovalo svoju existenciu. A na takomto type ľudí vyrástli aj ĽSNS a Sme rodina.

Keď si spočítate celkové preferencie, je to pomerne značná časť verejnosti. Napriek tomu o motiváciách takýchto voličov veľa nevieme. Nerobia sa prieskumy zamerané špeciálne na zistenie ich konkrétnych záujmov, toho, čo ich frustruje, a politici, ktorí sa ich snažia osloviť, sú často odbití len ako „populisti“.

Inzercia

Hlavne Matovič dal tentoraz najavo, že s Kotlebom treba ísť do politických diskusií. Že treba ukázať frustrovaným voličom, že nimi politik nepohŕda a, predovšetkým, že ich chce reprezentovať lepšie ako Kotleba. Zdieľať

Nepochopenie protestných voličov sa prejavilo aj v januári tohto roku. Po tom, čo Kotlebovej ĽSNS vo vtedajších prieskumoch vyskočila popularita nad 13 percent, opozičné strany začali organizovať protimítingy, na ktoré si doniesli protifašistické transparenty.

Bolo úplne v poriadku upozorňovať na túto časť charakteru ĽSNS (už len preto, že je reálna), ale spôsob, ako tie mítingy prebiehali, bol prehnaný a chýbal v nich moment oddelenia podporovateľov kotlebovcov od predstaviteľov strany. Aj samotní podporovatelia boli v podstate nazývaní fašistami. Kotlebu však bežní ľudia nevolia pre jeho názor na Slovenský štát či Jozefa Tisa, história je im do veľkej miery úplne ukradnutá, sú, zjednodušene povedané, „len“ na všetko nahnevaní a ĽSNS je pre nich prostriedok, ako svoju frustráciu môžu prejaviť.

Namiesto toho, aby sa politické strany snažili pochopiť ich motiváciu, spolu s liberálnymi médiami v podstate vytvorili atmosféru ich verejného zosmiešnenia a pohŕdania nimi.

Mohlo sa to skončiť tak, že efekt bude kontraproduktívny, teda že ľudí to ešte viac popudí, a Kotlebove percentá budú ďalej rásť. Takýto segment voličov totiž pocit odsunutia a pohŕdania zo strany spoločenských elít rozčuľuje oveľa viac než vedomie „nesprávneho názoru na minulosť“.

Matovič je schopný osloviť voličov, o ktorých iné opozičné strany nemali záujem. To, či ich bude vedieť aj hájiť a akým spôsobom, je už aj vďaka jeho pochybnej osobnostnej integrite iná otázka. Zdieľať

Sme rodina, SaS a OĽaNO však na túto hru nepristali a hlavne Matovič dal tentoraz najavo, že s Kotlebom treba ísť do politických diskusií a tam ukázať jeho slabé stránky a nekompetentnosť. Ukázať jeho voličom, že nimi politik nepohŕda, že má pochopenie pre ich frustráciu a, predovšetkým, že ich chce reprezentovať lepšie ako Kotleba. Ak ste sledovali politické diskusie, dá sa povedať, že sa mu to v istom zmysle darilo.

Nárast jeho popularity teda nie je postavený len na videách z Cannes, ale aj na tom, že je schopný osloviť voličov, o ktorých iné opozičné strany nemali záujem.

To, či ich bude vedieť aj hájiť a akým spôsobom, je už aj vďaka jeho pochybnej osobnostnej integrite iná otázka.

Odporúčame