O podivných holandských katolíkoch

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
O podivných holandských katolíkoch

Volendam, zdroj Flickr

O modernej, progresívnej krajine, kde niet folklóru a kde ani nacionalisti poriadne nevedia, aké národné tradície chcú vlastne uchovať.

Volendam, bývalá rybárska dedina v severnom Holandsku, je z viacerých hľadísk úžasným miestom: v prvom rade je Volendam vďaka svojim krojom aj zmyslu pre tradíciu vytúženým miestom pre všetkých, ktorí bažia po holandskej identite. No Volendam vyčnieva aj tým, že masívne ako žiadna iná obec hlasuje za pravicovo-populistických politikov. A po tretie, Volendam je katolíckym ostrovom v mori, v ktorom je väčšina bez vyznania a menšina je reformovano-protestantská. Vybral som sa do Volendamu, aby som zistil, či jedno s druhým súvisí.

Holandsko je modernou, progresívnou, dokonale vyasfaltovanou, na centimetre rozparcelovanou a na svetový obchod zameranou krajinou. Niečo také ako holandský folklór takmer neexistuje, stopy holandskej ľudovej hudby sa hľadajú len ťažko. Keď som raz trávil novoročnú noc v Holandsku, v televízii bežal prenos kráľovskej silvestrovskej oslavy v Haagu. Bol som zvedavý, čo sa hrá v Holandsku okolo polnoci na prelome rokov. Že by národná hymna tak ako v mnohých krajinách? Alebo zaznie významný zvon ako zvon viedenského dómu sv. Štefana v mojej rakúskej vlasti? Nie, Holanďania hrali v prítomnosti svojho kráľa akýsi anglický popsong z hitparád.

Neexistuje však ani niečo také ako holandský národný kroj. Neoficiálne plní túto rolu volendamský kroj, posilnený vďaka „pani Antje“, čo je reklamná postavička, ktorú v roku 1961 vymyslel pre nemecký trh holandský mliekarenský zväz. Hoci Volendam nemá vlastný syr, Antje, ktorú stvárňujú mladé plavovlasé modelky, nosí volendamský kroj. Po nahých fotkách jednej z predstaviteliek Antje v časopise Playboy túto kampaň v roku 1998 prerušili, od roku 2000 však pani Antje znovu robí reklamu pre holandský syr. Holanďanom je skôr trápna, kým v Nemecku je populárna. Holandsko je svetovou veľmocou v produkcii syra, export syra vynáša 3,7 miliardy eur ročne, jedna tretina tohto lacného masového tovaru ide do Nemecka.

Volendam, ktorý leží polhodinu severne od amsterdamského centra, je obľúbeným výletným cieľom. Leží pri Markermeer, prehradenej zátoke Severného mora, ktorá je teraz veľkým vnútrozemským jazerom. V skutočnosti bol Markermeer určený na vysušenie, napokon z toho zišlo, lebo ďalšiu umelú provinciu nepotrebovali. Násyp pri brehu je turistickým gastronomickým rajom. Aziatky platia za fotografiu vo volendamskom kroji, v ukážkovej syrárni sa obsluhuje aj po arabsky a obrazy Georga Heringa v drevom obloženom kúpeľnom hoteli Spaander, otvorenom v roku 1881, zobrazujú utrápené tváre, poháriky s pálenkou v ruke.

Thierry Baudet, nová pravicovo-populistická hviezda holandskej politiky, získal v regionálnych voľbách v marci 14 percent, no vo Volendame až 41 percent. To je ojedinelý rekord.

Thierry Baudet je už tretím úspešným pravicovým populistom v novších holandských dejinách. Všetkých spájalo, že vôbec nezodpovedali predstave írečitého holandského nacionalistu. V roku 2002 zavraždený Pim Fortuyn bol homosexuálnym švihákom. Geert Wilders, ktorý žiada zákaz Koránu a je prísne chránený políciou, je polovičným Indonézanom z katolíckeho východného regiónu Limburg. A Thierry Baudet, ktorý teraz odoberá Wildersovi väčšiu časť voličov, nemá francúzske meno len náhodou. Jeho starí rodičia boli Francúzi, svoje detské roky trávil vo Francúzsku.

Žiadny z tých troch, Fortuyn ani Wilders, ani Baudet, nebudia pozornosť kresťanskými postojmi. Bránia homosexuálne manželstvo, voči liberálnemu potratovému právu nemajú námietok, nie sú praktizujúcimi kresťanmi.

No pred Baudetom volili katolícki Volendamčania Wildersa a pred Wildersom kresťanských demokratov. Baudet je kultivovanou alternatívou k hrubému Wildersovi, hrá na klavíri, napísal ľúbostný román, svoju nástupnú reč v parlamente predniesol po latinsky.

Vo svojej knihe „Oikofóbia – nenávisť k svojmu a jej ničivé dôsledky“ bráni Baudet tradície ako býčí zápas. Čítal som tú knihu, bol som zvedavý, ktoré holandské tradície bráni euroskeptický Baudet. O národných tradíciách totiž reční veľa, ale ktoré národné tradície tým myslí v Holandsku, nepovie. Napokon ich hľadám vo Volendame.

Na to sa najviac hodí interaktívne múzeum Volendam Experience. Divák sa špeciálnymi okuliarmi ponorí do 360 stupňového filmu, do rybárskeho člna zmietaného búrkou, a je uprostred toho, ako rybár nájde svoju zbožňovanú lásku v zaplavenej dedine. Rybár jej dá ponuku na sobáš, zbožňovaná povie áno, happy end.

Sprievodkyňa v múzeu je Volendamčankou v kroji. „Hrubá sukňa je tá najkrajšia,“ vyhlási. Inšpirujúce je jej upozornenie, že volendamský pracovný kroj sa podobá kroju ďalekej rybárskej dediny Urk. Niekdajší ostrov Urk je baštou ortodoxného kalvinizmu: obyvateľky Urku majú v priemere 3,2 dieťaťa, 94 percent obyvateľov Urku chodí každú nedeľu na bohoslužbu.

Je teda Volendam katolíckym Urkom? Nie celkom, v každom prípade prehliadka vo Volendam Experience obsahuje viacero protikatolíckych komentárov. Keď sprievodkyňa ukáže perinák, v ktorom deti údajne spali poukladané nad sebou, nesúhlasne povie: „Kvôli náboženstvu nemohli spať vystreto, lebo inak by si po nich prišiel diabol.“ Rozpráva, že jej matka mala desať súrodencov, a kritizuje, že „farár prišiel každý rok“ a spýtal sa, či ešte „budú mať ďalšie dieťa“.

Prečo teda Volendam volí pravicových populistov? Sprievodkyňa vysvetľuje, že turizmus tu vytvára len málo pracovných miest, väčšina pendluje do blízkeho Amsterdamu a ďalej, a že ľudia „sú otrávení z toho, keď musia tri roky čakať na byt a azylanti ho dostanú ihneď“. Mnohí Volendamčania odpovedajú, že odmietajú ľavicové strany, pretože „človek si svoje peniaze musí zarobiť sám“, a že „veci treba nazývať pravými menami, keď sú moslimovia teroristi, potom to treba povedať“. Niektorí sa tešia z toho, že Wildersom atakovaní Maročania „nebývajú vo Volendame, ale skôr naproti v Edame“.

Väčšina Holanďanov sa nehlási k žiadnemu náboženstvu. 23 percent tvoria katolíci, ale len 10 percent dáva krstiť svoje deti katolícky a iba štyri percentá majú katolícky sobáš. Utrechtský arcibiskup nedávno ohlásil, že sú nútení zatvoriť tisíc katolíckych kostolov.

Návštevnosť bohoslužieb holandskými katolíkmi je mizerná, podľa 12 rokov starého prieskumu iba štvorpercentná. Medzičasom je realita zaiste ešte o niečo smutnejšia. Volendam výrazne dvíha tento priemer. Podľa farára je 18 000 z 22 000 Volendamčanov katolíkmi, „1300 príde raz týždenne na omšu“. Nad výjazdom z volendamského prístavu bdie drobná socha Božej Matky. Centrálny farský kostol je veľmi veľký, v letáku k jeho dejinám sa s odzbrojujúcou skromnosťou tvrdí, že nie je nijako umelecky významný.

Katolícky farár, v Holandsku nazývaný „pastoor“, nie je Volendamčanom. Otec Paul Stomph nevyrastal vo viere, jeho cestu mu okrem iných ukázala „pravá holandská svätica“, k lôžku pripútaná Lidvína zo Schiedamu. Stomph je vdovec. Vo Volendame je už osem rokov a toto miesto ho ešte stále udivuje – „pokrstení sú vo Volendame všetci“. Už štyridsať rokov tu existuje charizmatická modlitbová skupina, v októbri a máji sa v kostole modlí ruženec. Na holandské pomery je to brutálne veľa, ruženec je tu zabudnutou modlitbou. Stomph opisuje husaciu kožu, keď pri pohrebnej omši za 32-ročného všetci pokľakli v plnom kostole, „a všetci – aj tí, ktorí už nechodia pravidelne na omšu – spievali Svätý, svätý, svätý“.

Farár rozpráva o „jednom bremene“. Volendamčanka Hille Kok od roku 1985 tvrdí, že dostáva posolstvá od Božej Matky, a „hovorí, že pápež František je antikrist“. Síce sa k nej hlási len menšina jeho veriacich, k „vizionárke“ s päťjazyčným online obchodom putuje viac stúpencov z Belgicka, ale aj tak to znamená mučivý rozkol.

Prečo však práve Volendamčania volia trojnásobne viac pravicovo-populisticky než zvyšok Holandska? „Volendamčania sú veľmi otvorení,“ hovorí Stomph, „ale zostávajú medzi sebou.“ Už jeho predchodcovia v 19. storočí sa sťažovali, ako často museli žiadať dišpenz, pretože Volendamčania si tak radi brali netere a synovcov. „Ešte stále je to problém, ešte stále existuje veľa manželstiev medzi bratancami a sesternicami.“ So skľúčenou mimikou v tvári dodá: „Preto je vo Volendame zvýšený počet potratov pre chybný vývoj plodu.“

Stomph týmto pomenoval rozdiel medzi katolíckou rybárskou dedinou Volendam a kalvínskou rybárskou dedinou Urk: zatiaľ čo Urk do nohy volí kresťansko-demokratické strany, Volendam nasleduje pravicových populistov aktuálnej hodiny. Aj volendamský farár si všimol, že ani Geert Wilders, ani Thierry Baudet nezastupujú poznateľne kresťanské postoje. Nie je to pre patriotických Volendamčanov dôležité? Ich farár povie: „Zjavne nie.“

Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo