K VECI: Zdržanlivosť a priateľstvo – stratené v údajoch?

Pred pár rokmi, keď sme sa s rodinou prechádzali po Kráľovstve zvierat v Disney Worlde, pristúpila k mojej dcére šarmantná Disneyho zamestnankyňa a spýtala sa jej, ako sa jej páči park. Nasledoval rozhovor, pri ktorom sa zamestnankyňa pýtala na jej meno, vek, mesto, odkiaľ pochádza, a nahlas ich zopakovala.

Prerušil som ich, keď som si všimol, že zamestnankyňa hovorí do diskrétneho mikrofónu pripojeného k bezdrôtovému zariadeniu, aké používajú sbs-kári. Keď zamestnankyňa opakovala každú jednu odpoveď mojej dcéry, jej kolega ich mohol uložiť, priradiť ich k informáciám o kreditke, ktorou som práve zaplatil obed, a vytvoriť tak úplnejší profil našej rodiny.

Kvôli Disneyho právnikom, ktorí, ako sa zdá, chránia značku svojej firmy až príliš, by som chcel upresniť, že neviem, čo Disney urobil s odpoveďami mojej dcéry. Ale vnímam to ako jedno zo svojich prvých nepríjemných stretnutí s tým, čo dnes poznáme ako „big data“.

Dnes sme zvyknutí, že údaje zbierajú súkromné firmy, vláda, politické strany či iné organizácie. Vieme, že takéto informácie sa zbierajú, používajú, predávajú či zdieľajú a samozrejme kradnú, prípadne unikajú, na rozličné neznáme účely.

Big data - čo sme získali...

Len málokomu neprekáža, ako zbieranie údajov v súčasnosti preniká do nášho života. Čo sme získali a o čo sme prišli?

"Vieme, že súkromné informácie sa zbierajú, používajú, predávajú či zdieľajú a samozrejme kradnú, prípadne unikajú, na rozličné neznáme účely. Čo sme získali a o čo sme prišli?"

Zdieľať

V prípade nedávnych odhalení, že americké špionážne agentúry masívne zbierajú údaje, nám bolo povedané, že sme získali značnú bezpečnosť pred teroristickými útokmi. Riaditeľ Národnej bezpečnostnej agentúry nás ubezpečuje, že bolo zmarených „na tucty“ teroristických plánov – nech už si pod výrazom „na tucty“ predstavíme akékoľvek množstvo. Nenávisť islamistov voči západu je dostatočne skutočná a prípravy na teroristické útoky je možné ľahko skryť, preto sa zdá, že dohľad je prijateľný.

Oveľa pochybnejšie je, že nám zbieranie údajov zo strany firiem údajne dáva lepší prístup k tomu, čo chceme, na základe analýzy našich nákupných preferencií. Politické strany dokážu lepšie pochopiť naše preferencie ohľadom verejného života a prispôsobiť im svoj program, prípadne povzbudiť tých, čo s nimi súhlasia, aby prišli voliť. Neziskovky sa na nás môžu zamerať podľa donorských vzorcov, aby nám poskytli viac príležitostí pomáhať.

Všetky tieto „dobrá“ majú spoločné to, že sú založené na údajoch, a tým sú kvantifikovateľné a je ľahko možné vidieť ich v tabuľke či iným materiálnym spôsobom. Ľahko získame určitú predstavu o tom, čo si myslíme, že sme získali, a niektoré zisky – zachránené životy – sú veľmi dôležité.

...a o čo sme prišli

Ťažšie je postihnúť to, o čo sme prišli, cenu, ktorá v nás vyvoláva nepríjemný pocit.

Ponechajme teraz stranou možné zneužitie vládnych údajov na despotické účely – čo je veľmi reálna možnosť bez ohľadu na to, koľkí právnici a koľko právnych záruk tieto údaje chráni – a ponechajme stranou aj priame kriminálne zneužite údajov, ktoré z „cloudu“ uniknú do nesprávnych rúk, napriek tomu je potenciálna strata vyplávajúca z toľkého verejného a súkromného dohľadu veľmi vážna.

Táto strata ide ďalej než nejaké vágne politické „právo na súkromie,“ ktoré možno je a možno nie je v ústave a ktoré možno natiahnuť tak, aby chránilo všetko od telefónnych záznamov až po potrat a eutanáziu. 

Medzi straty patrí aj možnosť zdržanlivosti a priateľstva. Katechizmus Katolíckej cirkvi definuje zdržanlivosť širšie než slušné obliekanie sa na omšu: 

Čistota si vyžaduje zdržanlivosť, ktorá je integrálnou súčasťou miernosti. Zdržanlivosť chráni intimitu osoby. Znamená odmietať odhaľovanie toho, čo má zostať skryté. Je zameraná na čistotu a svedčí o jej chúlostivosti... Zdržanlivosť chráni tajomstvo osôb a ich lásky... Vnuká voľbu oblečenia. Zachováva mlčanie alebo zdržanlivosť tam, kde sa ukazuje nebezpečenstvo nezdravej zvedavosti. Stáva sa diskrétnosťou.

Čo je ešte dôležitejšie, „jestvuje zdržanlivosťcitov práve tak ako zdržanlivosť tela. Zdržanlivosť vnuká štýl života, ktorý umožňuje odolávať vábeniam módy a nátlaku prevládajúcich ideológií.“

Bez zdržanlivosti sa stráca priateľstvo

Čistota, ktorej zdržanlivosť slúži, je ústredným miestom nášho vzťahu s Bohom aj našich vzťahov s inými, našich priateľstiev. Keď nám nedobrovoľne vezmú naše najvnútornejšie myšlienky – aj keď v prísnom súlade so „zásadami ochrany osobných údajov“, ktoré tak často vídame a tak zriedka čítame – cítime, že bola narušená naša intimita, presne ako keby nám niekto strhol šaty z tela.

"Vďaka zdržanlivosti si zachovávame slobodu deliť sa o svoju intimitu podľa vlastného rozhodnutia: slobodu vytvárať priateľstvá. Keď všetci o nás všetko vedia, zdržanlivosť je preč a možnosť priateľstva sa stratí."

Zdieľať

Vďaka zdržanlivosti si zachovávame osobnú slobodu deliť sa o svoju intimitu podľa svojho vlastného rozhodnutia: slobodu vytvárať priateľstvá, jeden z najvyšších cieľov dobrého života.

Keď všetci o nás všetko vedia, či už sa pre to plne rozhodujeme alebo nie, zdržanlivosť je preč a stratí sa možnosť priateľstva. Ba skôr si začneme robiť starosti, či sú naše najvnútornejšie myšlienky v zhode s vládnúcou ideológiou tých, ktorí nám možno čítajú poštu, sledujú naše surfovanie po internete alebo o nás zbierajú údaje iným spôsobom.

Keď sa na túto stratu súkromia a zdržanlivosti spýtame technokratických „myšlienkových lídrov” digitálneho sveta, tí nám radi odpovedia, že súkromie je vecou minulosti, len malá cena za slasti prehojnej informovanosti a ustavičného pripojenia. Rozklad starodávnej zdržanlivosti, vravia, je pokrokom smerom k väčšej kolektívnej jednote ľudstva.

Firmy a vlády sa nás neustále snažia uistiť, že naše súkromie je naozaj chránené. Vedia, že sa bojíme stratiť zdržanlivosť, a to nielen pred zrejmými kriminálnikmi.

Skutočné nebezpečenstvá nespočívajú v údajoch, ale v tom, ako sa technológia využíva v prospech osoby či proti nej. V súčasnosti hrozí nebezpečenstvo, že budeme brať všetky dobrá, ktoré nám technológia zdanlivo prináša, a nebudeme sa veľmi zamýšľať nad rizikom, že by nám tá istá technológia mohla niečo vziať.

Joseph Wood
Autor vyučuje na Institute of World Politics vo Washingtone.

Pôvodný text: Modesty and Friendship: Lost in the Data?, medzititulky redakcia, ilustračné foto: thecatholicthing.org, flickr.com (licencia CC).

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo