Zapálení muži: recenzia filmu Apoštol Pavol

Som veľmi rád, že tu máme konečne film, ktorý môžem z celého srdca odporučiť.

Pravidelní čitatelia tejto rubriky vedia o mojej vášni pre dobré filmy, čoho dôsledkom je moja nechuť k tým zlým. Biblické filmy (ktoré vyšli za posledných desať rokov, čo túto rubriku píšem) väčšinou neboli úplne chvályhodné a niektorí čitatelia sa sťažovali, že je odo mňa nekresťanské zotrieť akékoľvek dielo, ktoré jeho kresťanskí tvorcovia v konečnom dôsledku mysleli dobre. Takto však písanie recenzií nefunguje.

V každom prípade som veľmi rád, že tu máme konečne film, ktorý môžem z celého srdca odporučiť, aj keď by som to nebol ja, keby som nebol trochu kverulant.

Apoštol Pavol od Andrewa Hyatta je celkovo úspech. Je to verné, náboženské prerozprávanie Skutkov apoštolov (s pár výňatkami z listov Korinťanom, Rimanom a Timotejovi), ktorému sa darí prekonať svoju úzku divadelnú prezentáciu a svoju závislosť od narácie a expozície. Andrew Hyatt vie o nakrúcaní filmov viac než ja, no predsa mu navrhujem, aby – nabudúce – pamätal, že pravidlom číslo 1 pri režírovaní a písaní scenára (v Pavlovi schopne robí oboje) znie: nehovor, ale ukáž!

V nedávnom rozhovore Andrew Hyatt povedal: „Zostali sme len pri Písme ako našom jedinom pramennom materiáli.“ To je samo osebe fajn a mnohí diváci budú radi, keď spoznajú Božie slovo, len čo ho začujú. Ide len o to, že Pavol je príliš urozprávaný. Vlastne sa vo filme akcia väčšinou odohráva „mimo javiska“. Počúvame o prenasledovaní prvotnej Cirkvi, no nevidíme ho – v každom prípade z neho nevidíme veľa.

Apoštol Pavol je o úroveň nižšie než Umučenie Krista, no oveľa vyššie než všetky ostatné nedávne biblické filmy pre svoje obsadenie, zvlášť Faulknera a Caviezela. Zdieľať

A teraz moje obvyklé rýpanie o tme: Pavol je zase ďalší film, ktorý využíva slabé osvetlenie a tiene, aby vyšiel s obmedzeným rozpočtom. Zaiste, Pavol (James Faulkner) je uväznený v útrobách väznice neďaleko rímskeho pahorku Kapitol, odsúdený, aby tam hnil pod bedlivým dohľadom prefekta Mauritia (Olivier Martinez), až kým sa cisárovi Nerónovi neuráči odťať mu hlavu. Oporou je Pavlovi len modlitba.

Má však aj návštevy od milovaného a slávneho lekára Lukáša (Jim Caviezel), ktorý je ako každý dobrý reportér či historik odhodlaný dostať na pergamen príbeh tohto veľkého muža ako akési pokračovanie evanjelia. Pavlov život je v podstate druhý najväčší príbeh všetkých čias.

Pod zemou je tma a tma je i vo svete, ktorý osvetľujú v noci len fakle a sviece. V tomto filme je však tma a veľa rečí miesto pastvy pre oči, vďaka ktorej boli biblické filmy kedysi veľkolepé, farebné, inšpirujúce a zábavné.

Apoštol Pavol je o úroveň nižšie než Umučenie Krista, no oveľa vyššie než všetky ostatné nedávne biblické filmy pre svoje obsadenie, zvlášť Faulknera a Caviezela, ktorým sa darí vykresliť odvahu, zbožnosť a bratstvo tak, že akoby vyrastajú z pradávneho času a miesta, no napriek tomu sú aj úplne súčasné.

Jim Caviezel dáva Lukášovi rozkošný novinársky rys: snaží sa získať príbeh a s Pavlom sa presne zhodujú na tom, ako ho pojme. Zasypáva Pavla otázkami, aby sa starší muž rozhovoril, a núti ho prezradiť bolestivé spomienky, najmä od ukameňovania Štefana až po jeho vlastné obrátenie na ceste do Damasku.

James Faulkner sa možno občas zdá takmer až príliš odmeraný, príliš tichý na Pavla, ktorého poznáme z Písma ako evanjelizátora s legendárnymi rečníckymi schopnosťami a s hlbokými výkyvmi nálad. Mnohí majú nepochybne svoj vlastný názor na to, aký dojem musel Pavol vyvolávať, no opäť, aby sme boli féroví, Pavol je v Pavlovi vo väzení a čaká na smrť.

Ako nadiktuje Lukášovi v druhom a poslednom liste svojmu bývalému spoločníkovi Timotejovi: bojoval dobrý boj, dokončil beh a zachoval vieru. Už je však unavený. Je po všetkom. Vie to. Je pripravený ísť Domov. A hoci nikdy nepočujeme tohto veľkého muža kázať, sme svedkami jeho viery a lásky. Faulknerove oči, v iných filmoch také hrozivé, horia láskou ku Kristovi. Veľmi sa podobá na veľký Rembrandtov pohľad na Pavla (pozri ďalej).

Keď Lukášova viera akoby váha, Pavlova blčí a hrozí Lukášovi... s láskou. Vlastne ňou naňho celkom zaútočí.

Aj iní kresťania horia: povešajú ich po Ríme, oblejú akýmsi podpaľovačom a zapália, čo je trest za ich údajné spolupáchateľstvo na Nerónovom požiari Ríma v roku 64 po Kr. Zdá sa, že toto prenasledovanie vo filme má byť celkom úmyselne starovekým zrkadlom súčasnému teroru na miestach ako je, áno, Damask, pričom mnohí rímski kresťania v Pavlovi sú nútení stať sa migrantmi.

Zaujímavá nebiblická vedľajšia zápletka obsahuje neduživú dcéru dozorcu Mauritia. Mauritius má ako každý dobrý Riman svoje domáce božstvá, no keď modlitby k nim nepomáhajú, nechá si poradiť od Pavla a vezme Lukáša, aby sa na dievča pozrel. Nepoviem už nič viac, len poznamenám, že potom sa opäť prechádza rukami po steblách pšenice na poli, čo je dnes zjavne neodolateľný rímsky mém, ktorý pred takmer dvomi dekádami začal v Gladiátorovi.

Je čas žatvy, ako bol aj v Genezis 8, 22 a v Zjavení 14, 15: tesne pred dúhou Boh povedal Noemovi: „Kým potrvá zem, nikdy neprestane sejba a žatva, chladno a teplo, leto a zima, deň a noc.“

A Ján počul anjela z chrámu volať: „Hoď svoj kosák a žni, lebo prišla hodina žatvy; žatva na zemi dozrela.“

Písmo nám nehovorí, ako Pavol zomrel, no vo filme je jeho koniec zobrazený citlivo a presvedčivo a jeho vstup do neba spravili s elegantnou prostotou.

Apoštol Pavol (Rembrandt van Rijn, c. 1657)

____

Apoštol Pavol, v slovenských kinách od 5. apríla, sa nakrúcal na Malte a je prístupný od 13 rokov – obvyklé „nemusí byť vhodný pre mladších divákov“: zomierajú tu deti a ľudí bijú a zapaľujú. Hrajú Joanne Whalleyová a John Lynch ako Priscilla a Akvila, skutoční profíci, ktorí odvádzajú slušnú prácu, a Antonia Campbell-Hughesová podáva silný, úprimný výkon v úlohe Irenicy, Mauritiovej manželky.

Brad Miner
Autor je zástupcom šéfredaktora The Catholic Thing, vedúcim členom Faith and Reason Institute (Inštitút pre vieru a rozum) a sekretárom správnej rady Aid to the Church in Need USA (Pomoc trpiacej Cirkvi). Býval literárnym redaktorom v National Review. Jeho nová kniha Synovia sv. Patrika, ktorú napísal spolu s Georgom J. Marlinom, je v súčasnosti v predaji. The Compleat Gentleman (Príručka pre dokonalého gentlemana) je k dispozícii v audio formáte.

Pôvodný text: Burning Men: a Review of “Paul, Apostle of Christ”.

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha. Článok nie je vyjadrením názoru Kolégia Antona Neuwirtha.

Keďže ste náš pravidelný čitateľ, tak už viete, že články na Postoji nie sú spoplatnené. Vznikajú len vďaka ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú.

Budeme si veľmi vážiť, ak sa k nim pridáte. Aby sme sa my mohli naplno venovať tvorbe obsahu.

Ďakujeme!