Downov v reklame stopli

Downov v reklame stopli

Tasr

Francúzsko zakázalo vysielať reklamu s deťmi s Downovým syndrómom. Môže sa vraj dotknúť žien, ktoré išli na potrat.

Na začiatku bolo povznášajúce video. Niekoľko mladých ľudí s Downovým syndrómom sa fiktívne prihovára matke, ktorá čaká postihnuté dievčatko, hovoria jej, ako môže raz vyzerať život dcéry.

Francúzska Štátna rada, najvyššia inštancia správneho súdnictva, však 10. novembra definitívne potvrdila rozhodnutie Rady pre vysielanie, ktorá túto reklamu zablokovala. Dôvodom bolo, že osoba s Downom nemôže rozprávať o svojom živote. 

Podľa štátu vyznieva reklama pochybne, nevytvára spontánnu podporu a môže vyrušovať ženy, ktoré v podobnej situácii išli na potrat. Z tohto dôvodu nemôžu televízie vo Francúzsku vysielať video ako reklamný šot. 

Video provokuje matky

Spor sa ťahá už dva roky. V roku 2014 rozhodla Rada pre vysielanie cenzurovať video s názvom „Milá budúca mama“, ktoré mimovládna organizácia CoorDown vytvorila pri príležitosti Svetového dňa Downovho syndrómu. Vtedy rada vydala stanovisko, podľa ktorého „spot nemôže byť odporučený ako posolstvo vo verejnom záujme a jeho vyznenie môže pôsobiť pochybne (...), môže vyrušovať svedomie žien, ktoré v súlade so zákonom spravili iné rozhodnutie v osobnom živote“.

V praxi to znamená, že šot nemožno odvysielať v rámci reklamného bloku v televízii. Štátna rada síce nechce zakázať šírenie krátkeho filmu inými kanálmi, ale vo verejnom priestore ho označila ako nevhodný. Vo Francúzsku sa totiž môžu vysielať v reklame len posolstvá v súlade s verejným záujmom. Štát však označil klip za nevhodný a svoj postup nepovažuje ani za obmedzenie slobody prejavu.

Mimovládna organizácia CoorDown, ktorá zastrešuje desiatky združení ľudí s Downovým syndrómom, vydala pre agentúru Dires vyjadrenie, že toto rozhodnutie považuje za tvrdú cenzúru, ktorá popiera slobodu slova pre postihnuté osoby.

Pôjdu pred Európsky súd

Jednotlivci i organizácie už podali odvolanie. „CoorDown nemalo v úmysle robiť pro-life kampaň, chceli sme len takto odpovedať na list jednej matky, ktorá sa našej asociácie pýtala, aká by bola budúcnosť jej dcéry, ktorú čakala. Mladí jej vo videu odpovedali, že ich život môže byť dôstojný a šťastný.“

Mimovládka vo svojom vyjadrení pokračuje s argumentom, že rozsudok Štátnej rady chráni právo voľby niektorých matiek, neguje však slobodu prejavu osôb s Downovým syndrómom, hoci je táto sloboda potvrdená aj Dohovorom OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím. „Rozhodnutie Štátnej rady považujeme za akt tvrdej cenzúry, ktorý porušuje ľudské práva a predstavu o ľuďoch s Downovým syndrómom, ktorí nielenže majú právo byť šťastní, ale majú aj právo vyjadriť svoj uhol pohľadu a byť vypočutí.“

Združenie sa chce teraz obrátiť proti tomuto rozhodnutiu na ďalšie inštitúcie. Nevylučujú, že celý prípad skončí až pred Európskym súdom pre ľudské práva. Video z produkcie reklamnej agentúry Saatchi & Saatchi, ktoré pre svoju kvalitu získalo mnoho ocenení na festivale kreativity v Cannes, si aj tak našlo svoju cestu k divákom. Dodnes má na Youtube viac ako 7 miliónov pozretí.

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo