Na čom záleží Vek, v ktorom dievčatá vstupujú do puberty, sa znižuje a make-up biznis to využil. Drogérie sú plné detí

Vek, v ktorom dievčatá vstupujú do puberty, sa znižuje a make-up biznis to využil. Drogérie sú plné detí
Foto: AdobeStock
Parfumy, make-up a drahú skincare nakupujú už malé dievčatá. Kozmetické značky našli novú cieľovú skupinu. 
7 minút čítania 7 min
Vypočuť článok
Na čom záleží / Vek, v ktorom dievčatá vstupujú do puberty, sa znižuje a make-up biznis to využil. Drogérie sú plné detí
0:00
0:00
0:00 0:00
Zuzana Hanusová
Zuzana Hanusová
Vyštudovala žurnalistiku a germanistiku, pracovala v STV, v Slovenskom rozhlase a ako šéfredaktorka portálu nm.sk. Je vydatá, má tri deti.
Ďalšie autorove články:

Diabetologička Adela Penesová Mlieko do rannej kávy, jedno jablko, malý banán a príjem cukrov na deň máte vykrytý

Najnovšie štúdie o plusoch obyčajnej chôdze Môže významne oddialiť alzheimera a znižuje riziko úmrtia nielen u ľudí s vysokým tlakom

Na čom záleží Opačné pohlavie vnímame ako hrozbu. Priepasť medzi mužmi a ženami sa stále prehlbuje

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Už dievčatá na základnej škole, často už aj na prvom stupni, majú namiesto prechádzky či rozprávania sa pred školou nový cieľ. Výjazdy do drogérií a parfumérií, kde míňajú svoje vreckové alebo len skúšajú najnovšie produkty drahých kozmetických značiek, sú dnes bežnou súčasťou ich života.

Nie je to len pocitový odhad, maloobchodníci v oblasti kozmetiky posledné roky skutočne pozorujú, že čoraz mladšia veková skupina sa odvažuje vstúpiť do ich obchodov a nakupovať parfumy, výrobky na starostlivosť o pleť a kozmetiku. Deti tvrdia, že je to ich nový spôsob sebavyjadrenia.

Svetové kozmetické značky tomu prispôsobujú už aj svoje marketingové stratégie. Podľa správy spoločnosti Grand View Research z roku 2023 mal globálny trh s detskou kozmetikou v roku 2021 hodnotu 7,5 miliardy dolárov a očakáva sa, že v rokoch 2022 až 2030 porastie každým rokom zhruba o šesť percent. Tento vývoj podľa odborníkov súvisí so zvýšeným dôrazom na krásu a takisto s vplyvom sociálnych médií, kde sa vo veľkej miere šíria najnovšie trendy v oblasti krásy.

Ako uviedol magazín Forbes, spoločnosť Sephora, popredný predajca v oblasti kozmetiky, zaznamenala výrazný nárast počtu mladších zákazníkov. Podľa jej výročnej správy za rok 2023 sa počet zákazníkov vo veku 9 až 12 rokov za posledných päť rokov zdvojnásobil.

Malé zákazníčky si vraj v predajniach spoločnosti nekupujú už len balzamy na pery a laky na nechty, ale skúmajú aj sofistikovanejšie výrobky, ako sú séra na starostlivosť o pleť či paletky na líčenie.

Z údajov spoločnosti NPD Group, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu, vyplýva, že predaj detských parfumovaných výrobkov sa v roku 2022 zvýšil o 15 percent.

To, že už vo veku desať rokov sa chcú dievčatá páčiť, predvádzať a upozorňovať na svoj zovňajšok, nie je len vecou stúpajúceho vplyvu sociálnych médií. Je za tým aj skorší nástup puberty, pričom vedci tento fenomén už roky skúmajú. 

Príčiny skorej puberty

Nemecký denník Die Welt priniesol nedávno o tejto téme množstvo zaujímavých faktov.

Podľa historických záznamov z nórskych pôrodníc sa vie, že ženy narodené okolo roku 1830 mali prvú menštruáciu v priemere vo veku 16 rokov, a to napriek výrazne nižšej priemernej dĺžke života. Dievčatá narodené v roku 1960 ju už mali okolo 13 rokov. Dnes sa pediatri bežne stretávajú s predčasnou pubertou dievčat, niektoré menštruáciu dostanú už okolo desiatich rokov.

V roku 2020 kodanský pediater Anders Juul a jeho kolegovia na základe celosvetových prieskumov v odbornom časopise Jama Pediatrics vypočítali, že od 70. rokov 20. storočia sa nástup puberty posúval dopredu v priemere o tri mesiace za každé desaťročie. Dnes sa napríklad prsia dievčat vyvíjajú o šesť mesiacov a niekedy takmer až o celý rok skôr, ako to bolo u ich matiek.

Nemeckí vedci nedávno analyzovali údaje viac ako 13 000 detí a dospievajúcich v Nemecku, ktorých v rokoch 2000 až 2021 pravidelne vyšetrovali lekári pre cukrovku 1. typu. Výskumníci zistili skorší nástup puberty približne o tri mesiace za dekádu v prípade oboch pohlaví.

Text v Die Welt rozoberá možné príčiny tohto posunu, akými sú rastúca obezita u detí či lepšie životné podmienky rodín v posledných desaťročiach.

Jednou z často diskutovaných hypotéz je, že nástup puberty urýchľuje aj signálna látka leptín, ktorá sa produkuje v nadbytočnom tukovom tkanive a prostredníctvom krvného obehu sa dostáva k bunkovým receptorom v hypotalame. Samotná obezita však tento jav údajne vysvetľuje len čiastočne.

Čoraz viac sa diskutuje o podozrení, že na nástup puberty majú vplyv aj hormonálne aktívne chemikálie z prostredia, ako sú rôzne zmäkčovadlá, zložky plastov, napríklad bisfenol A, alebo dokonca syntetické pižmo v parfumoch.

Medzi vedcami sa však hovorí aj o sociálnych faktoroch, ako je psychosociálny stres, čas strávený pri obrazovkách, menšie množstvu pohybu alebo horší spánok detí.

„Deti dnes vyrastajú v úplne inom svete ako pred päťdesiatimi rokmi,“ vysvetľuje pre Die Welt Cecilia Ramlauová-Hansenová z Aarhuskej univerzity. Táto dánska epidemiologička vedie dlhodobú štúdiu, ktorá sleduje vývoj približne 15 000 dievčat a chlapcov narodených v rokoch 2000 až 2003, ide o jeden z najväčších svetových výskumov tohto typu.

Ramlauová-Hansenová nedávno v časopise Annals of Epidemiology taktiež uviedla, že pubertou prechádzajú skôr najmä jedináčikovia, ale aj deti s nevlastnými súrodencami či deti z patchworkových rodín. Ramlauová-Hansenová nemá vysvetlenie, ako presne môžu rodinné štruktúry ovplyvniť hormonálne mechanizmy.

Aj iné štúdie však potvrdzujú, že rodinné okolnosti, ako napríklad odlúčenie rodičov alebo stresujúce zážitky v detstve, urýchľujú procesy telesného dozrievania.

Sociálne médiá a ideál krásy

Kozmetický priemysel logicky využil vplyv sociálnych médií na deti, ale aj biologické zmeny jednej generácie.

Platformy ako Instagram, YouTube a TikTok produkujú milióny kozmetických tutoriálov, recenzií produktov a tipov na starostlivosť o pleť pre čoraz mladšie ročníky. 

Psychológovia aj lekári už diskutujú o rizikách marketingu kozmetických výrobkov pre malé deti. Jednou z obáv je, že skorá konfrontácia detí so štandardmi krásy, ktoré zdôrazňujú vzhľad pred inými vlastnosťami, môže viesť k problémom s vnímaním reality svojho tela a k fixácii na vzhľad už v mladom veku.

V najcitlivejšom období sú najmä dievčatá vťahované do sveta, ktorý úplne opomína tému vnútornej krásy a sebaúcty. Hoci sa spoločensky čoraz viac zdôrazňuje, aby sa žena nezobrazovala ako sexuálny objekt, už malé dievčatá sú redukované na bábiky, ktoré musia na seba dávať desiatky produktov, aby boli krásne.

Nehovoriac o bezpečnosti výrobkov, ako napríklad retinoly a kyseliny, ktoré sú určené pre dospelé ženy, no bežne už končia na tvárach desaťročných detí.

Čas, ktorý deti strávia na sociálnych sieťach, ich prirodzene vystavuje vplyvu influencerov, ktorí sú platení značkami za propagáciu kozmetických výrobkov. Prispievajú k tomu aj čoraz sofistikovanejšie algoritmy, ktoré mladým ľuďom odporúčajú ďalšie zaručené tipy na krásu.

Rodičia by mali spozornieť a všímať si, na čo deti používajú svoje vreckové a koho sledujú na sociálnych sieťach. Puberta je obdobie, keď dievčatá potrebujú počuť uistenia lásky a ocenenia, hoci často dávajú najavo presný opak. Vzťahy a osobný záujem rodičov majú vplyv na rozvoj sebahodnoty viac, ako si myslíme. 

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Na čom záleží
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť