Bývalý úspešný tréner školského basketbalu dá dokopy beznádejne vyzerajúci basketbalový tím a vďaka svojmu dôvtipu a trénerským schopnostiam vyhrá titul.
Až potiaľ to znie ako väčšina amerických športových drám. Dej nového amerického filmu Lady Ballers má však jeden háčik – daný tím sa skladá výlučne z biologických mužov a titul, na ktorý sa hráči pokúsia siahnuť, je ženský.
Že to neznie ako film, ktorý by bol nakrútený v súčasnej Amerike? Neznie, pokiaľ nie ste denník The Daily Wire. Toto médium sa rozhodlo nad rámec bežnej spravodajskej a komentátorskej činnosti expandovať aj na pole populárnej kultúry a Lady Ballers je ďalší z celovečerných filmov, ktoré vyprodukovalo.
Aj niektorí slovenskí diváci zaregistrovali to, že americký denník minulý rok vydal úspešný dokumentárny film What Is a Woman?, v ktorom komentátor Matt Walsh hľadal odpoveď na otázku z názvu (Čo je to žena?).

O dokumente, ktorý v Amerike vyvolal veľké ohlasy a ktorý ukazuje absurdnosť súčasnej debaty o pohlaví.
Tentoraz sa mediálna spoločnosť The Daily Wire rozhodla skúsiť spracovať iný žáner. A rozhodla sa pre béčkovú komédiu.
Kouč Rob, ktorého hrá Jeremy Boreing, CEO denníka, na začiatku len ťažko znáša úpadok svojej trénerskej kariéry. A vyzerá to tak, že ťažko znáša aj zmenu sveta okolo seba.
V novej dobe sa totiž dozvedá, že je rasistické, keď svojich študentov požiada, aby mu nekradli súčiastky auta, alebo mu jeho malá dcéra povie, že na hodine dejepisu venovanej studenej vojne držali minútu ticha za všetky obete kapitalizmu. Keď ju konfrontuje s realitou Berlínskeho múru, dievča nevie, o čo ide.
Po tom, ako sa jeho bývalý zverenec náhodou ocitne v ženskej kategórii v bežeckej súťaži, však Robovi v hlave skrsne geniálny nápad.
Ak dá späť dokopy celý tím, ktorý kedysi trénoval, v novej dobe by mohol vyhrať ženskú basketbalovú súťaž. A stať sa opäť úspešným. „Víťaz je iba lúzer, ktorý vyhráva,“ znie jeho motto, ktorým zvykol v úspešnejších časoch burcovať svoj tím.
Poradenstvo v oblasti genderovej korektnosti tomuto tímu poskytne malá Robova dcéra, archetypický „múdry starec“ tohto príbehu. Ešteže ju majú, ukáže sa totiž, že Rob má ešte vždy niekoľko zastaraných predsudkov, napríklad že ženy by nemali nosiť bradu.
Tréning dopadne úspešne a tím, masívne podporovaný influencermi a médiami, je pripravený súťažiť. Do haly, kedysi zívajúcej prázdnotou, po svojom vstupe do ligy dokonca priláka zástupy divákov. „Je to takmer také ako pozerať sa na mužský basketbal!“ vykríkne jeden z nadšených fanúšikov.
A tímu sa darí. Rivalské tímy valcuje jeden za druhým, no Rob v televíznom interview vysvetlí, že za tým nie je žiadna neférová výhoda, a tí, ktorí tvrdia, že jeho zverenci kedysi boli mužmi, „nerozumejú vede“.
Samozrejme, cieľom The Daily Wire nebolo nakrútiť intelektuálne náročný film a je to viditeľné. Ako sa na béčkovú komédiu patrí, veľa sa tu kričí, najrozličnejšími spôsobmi padá a hádže (nielen samým sebou), bije a udiera do rozkroku. Čo je po zohľadnení námetu filmu obzvlášť citlivé.
Vo filme vidíme aj to, ako sa jednému*ej z basketbalistov*iek na chvíľu otvoria oči a vidí slzy a frustráciu svojich porazených súperiek. Na chvíľu má pochybnosti o správnosti toho, čo robí, no chuť súťažiť mu rýchlo vráti ponuka exkluzívnej spolupráce. Jeho spoluhráči dopadnú podobne, jeden z nich dokonca dostane ponuku rečniť v Bielom dome vo veci ženských práv.
A príbeh sa rozvíja ďalej. Športovci si rýchlo uvedomia, že basketbal nie je jediný šport, v ktorom môžu dominovať. A pokiaľ môžu poprieť biologickú realitu svojho pohlavia, prečo by nemohli poprieť fyzickú realitu svojho veku?
Ešteže je to celé len komédia.
Dej filmu sa tak dostáva do čoraz absurdnejších úrovní, až kým sa smelé klubové vyhliadky do budúcnosti pokúsi prekaziť niekto ďalší. Niekto, kto dostal veľmi podobný nápad.
Celé to má nečakané (no typicky americké) rozuzlenie, dôjde aj na niekoľko vážnejších momentov a fanúšik americkej scény známej ako „intellectual dark web“ sa dočká aj niekoľkých zaujímavých tvárí stvárňujúcich miniatúrne úlohy.
Lady Ballers sa po svojej premiére dostal na vrchol rebríčka najsledovanejších filmov v domácnostiach, ktorý spravuje portál Rotten Tomatoes. Na tejto webstránke dostal v diváckom hlasovaní 98 percent po viac ako 2 500 hodnoteniach.
„Tento film je pre ženy, ktoré celý život trénovali len preto, aby ich v ich športe porazil muž, ktorý nedokázal vyhrať v tom svojom, pre väčšinu Američanov, ktorí považujú celú myšlienku mužov v ženských športoch za objektívne nesprávnu, a pre každého, komu chýba komédia – ktorú woke ľavica zničila po tom, čo sa stala kultúrne dominantnou,“ uviedol Jeremy Boreing.
Film miestami vyzerá tak, akoby bol nakrútený špeciálne pre fanúšikov denníka The Daily Wire. Menšie roly si tu strihnú komentátori Ben Shapiro, Michael Knowles či Andrew Klavan a konzervatívna influencerka Brett Cooperová. Matt Walsh, hviezda What Is a Woman?, dokonca dostal väčšiu rolu.
The Daily Wire však pravdepodobne osloví aj divákov mimo svojej tradičnej komunity, tak ako sa to stalo v prípade dokumentu What Is a Woman? CEO Jeremy Boreing na sociálnej sieti X potvrdil, že denník ešte nikdy nedosiahol taký vysoký počet nových predplatiteľov.
Svoje zrejme spraví aj kontroverzia, keďže sa protestujúci zhromažďovali na miestach, kde bol film nakrúcaný, a dokonca presvedčili majiteľa jednej filmovej lokácie, aby zrušil svoju dohodu s denníkom.
Denník The Daily Wire s tvorbou filmov nekončí. Tento rok spustil novú platformu s názvom Bentkey, prostredníctvom ktorej ponúka detským divákom alternatívu k súčasnej mainstreamovej detskej tvorbe.
V Maďarsku a Taliansku prebiehajú práce na nakrúcaní seriálu The Pendragon Cycle, ktorý je adaptáciou fantasy kníh Stephena L. Lawheada, denník ohlásil tvorbu vlastnej Snehulienky (s influencerkou Brett Cooperovou v hlavnej úlohe) a budúci rok bude mať premiéru animovaný seriál pre dospelých Mr. Birchum.

Populárny americký konzervatívny denník The Daily Wire expanduje. Útočí aj na pole kultúry a zábavy.
Vyzerá to tak, že sa plní vízia Bena Shapira, spoluzakladateľa The Daily Wire, ktorú v roku 2011 formuloval v knihe Primetime Propaganda – už máme dosť konzervatívnych politikov a právnikov, teraz je načase začať produkovať konzervatívnych filmárov, spisovateľov a hudobníkov, keďže politika je dole prúdom smerom od kultúry.
Náš kolega Lukáš Krivošík vo svojom zásadnom texte zo začiatku tohto roka formuloval podobný postoj.
„Spoločenské posuny v hodnotách sa výhradne a ani prevažne nedejú pod vplyvom verejnosťou racionálne vyhodnotených abstraktných argumentov rôznych záujmových strán. Sú to skôr príbehy, ktoré menia naše hlboko zažité presvedčenia – príbehy reálne i fiktívne, ktoré idú pod kožu, ovplyvňujú ľudskú predstavivosť a pôsobia viac na úrovni emócií, psychiky či podvedomia než čistej racionality,“ napísal.

Krása a umenie sú v tomto zápase dôležitejšie než konzervatívna politika.
„Volám po tom, aby kresťania svoje veľké poverenie hlásať svetu evanjelium viac skúsili realizovať cez umenie a krásu. To je tiež skutočné bojisko, kde sa rozhodnú kultúrne vojny v našej politike. Lebo politika je len pokračovanie kultúry inými prostriedkami,“ vyzval vtedy Krivošík.
Prípad The Daily Wire ukazuje, že tým umením nemusia byť len vysoké formy kultúry ako kvalitná poézia, výtvarné umenie či harfová hudba.
Tieto formy majú bezpochyby vysokú hodnotu, no upútajú len okrajovú časť publika. To v Spojených štátoch v prípade šialenej komédie, navyše sprevádzanej mediálnou kontroverziou, ani zďaleka nehrozí.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.