Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Liberáli verzus konzervatívci Spoločnosť
04. júl 2022

Žarty, filmy, žiletky

Keď sa konzervatívne médium neobmedzuje len na správy

Populárny americký konzervatívny denník The Daily Wire expanduje. Útočí aj na pole kultúry a zábavy.

Keď sa konzervatívne médium neobmedzuje len na správy

Foto: YouTube

Ešte v apríli sa počet predplatiteľov amerického konzervatívneho denníka The Daily Wire pohyboval okolo 600-tisíc. Teraz, o tri mesiace neskôr, ich je už približne 900-tisíc.

Je zjavné, že sa The Daily Wire vo svojej expanzii nechystá tak skoro zastaviť. Minulý týždeň táto mediálna spoločnosť ohlásila spustenie novej streamovacej platformy s názvom DailyWire+, ktorá môže prilákať ešte viac predplatiteľov.

Okrem iného totiž sľubuje exkluzívny obsah známeho kanadského psychológa a spisovateľa Jordana Petersona, ktorý je často zaraďovaný do tzv. „intellectual dark web“, teda voľnej siete verejných intelektuálov, ktorí kritizujú politickú korektnosť a politiku identít.

„Spustenie DailyWire+ pre nás znamená začiatok agresívnej technologickej a obsahovej expanzie. Pridanie Dr. Jordana Petersona, popredného verejného intelektuála našej doby, ukazuje, ako vážne to myslíme s uvádzaním kvalitných kontrakultúrnych hlasov do popredia,“ uviedol jeden z riaditeľov The Daily Wire Jeremy Boreing.

Produkcia spoločnosti The Daily Wire sa však už dávno neobmedzuje len na spravodajstvo, publicistiku a politické relácie. Už dlhšie sa snaží realizovať myšlienku rozsiahlej konzervatívnej expanzie na pole zábavy a kultúry. A aj keď to môže na prvé počutie znieť zvláštne, na tejto ceste sa spoločnosť pustila okrem iného aj do vlastnej produkcie žiletiek.

Počiatok

Spoločnosti The Daily Wire, ktorú zakladal známy komentátor Ben Shapiro spolu s režisérom Jeremym Boreingom, na začiatku jej cesty výrazne pomohla finančná injekcia od Dana Wilksa a Farrisa Wilksa, dvoch amerických podnikateľov v ropnom priemysle.

Medzi najväčšie pravicové mediálne spoločnosti sa dostala v priebehu niekoľkých rokov. Už v roku 2018 spoločnosť NewsWhip o The Daily Wire písala ako o najväčšom konzervatívnom spravodajcovi na sociálnej sieti Facebook a v roku 2021 The Daily Wire na Facebooku získal viac lajkov, zdieľaní a komentárov ako akýkoľvek iný spravodajský portál. Aktivita čitateľov tohto portálu bola vyššia ako aktivita čitateľov The New York Times, The Washington Post, NBC News a CNN dohromady.

Paralelne s tlačovým spravodajstvom denník vydáva aj relácie svojich komentátorov, medzi ktorých patria napríklad Ben Shapiro, Matt Walsh, Michael Knowles alebo Andrew Klavan. Aj tieto relácie sú vďaka silnej propagácii na sociálnych sieťach veľmi úspešné – napríklad kanál Bena Shapira má na YouTube približne 4,7 milióna odberateľov a v marci 2019 Podtrac označil reláciu The Ben Shapiro Show za druhý najpočúvanejší podcast v Spojených štátoch (prvé miesto obsadil podcast The Daily od denníka The New York Times).

Žarty

Čo sa samotnej propagácie na sociálnych sieťach týka, The Daily Wire zvolil neortodoxnú stratégiu – ich instagramový účet, ktorý sledujú takmer dva milióny ľudí, kombinuje titulky vybraných správ s vtipmi alebo mémami týkajúcimi sa daných udalostí.

S humorom sa neodmysliteľne spája aj štýl verejného pôsobenia jedného z komentátorov portálu, Matta Walsha. Ten na seba často strháva pozornosť médií „trollením“, keď vykoná verejne viditeľnú aktivitu, ktorá presahuje rámec činnosti bežného politického komentátora.

V júni 2021 napríklad ľavicová politička Alexandria Ocasiová-Cortezová obviňovala administratívu Donalda Trumpa za to, že dom jej starej matky nie je ani niekoľko rokov po hurikáne María opravený. Walsh na to zareagoval tak, že zorganizoval zbierku na opravu daného domu, pričom sa mu v priebehu prvého dňa podarilo vyzbierať vyše 100-tisíc dolárov. Ocasiová-Cortezová peniaze odmietla, no Walshovi napriek tomu daný skutok priniesol veľkú pozornosť.

Podobným činom sa stal jeho krátkodobý prenájom nehnuteľnosti vo Virgínii. Podmienky na vystúpenie rodiča počas zasadnutia rady jedného z tamojších školských okresov totiž požadovali, aby bol každý, kto chce počas zasadnutia rozprávať, občanom Virgínie.

Walsh, ktorý chcel vyjadriť svoje znepokojenie v súvislosti s gender politikou daného školského okresu, si tak na pár dní prenajal nehnuteľnosť vo Virgínii, predniesol svoj prejav a z Virgínie sa odsťahoval. Svojím občianstvom v danom štáte sa, samozrejme, po celý čas náležite chválil na sociálnych sieťach.

 

Jedným z ďalších kúskov Walsha bolo vydanie detskej knihy Johnny the Walrus (Mrož Johnny), ktorej príbeh rozpráva o malom chlapcovi, ktorý sa rád hrá na mroža. Jeho matka to však zle pochopí a Johnnyho začne reálne vychovávať ako mroža. Paralela je jasná.

Vďaka veľkému úspechu sa kniha dokonca na chvíľu stala najpredávanejšou knihou v kategórii LGBTQ+ kníh. To Walsh náležite využil a svojim kritikom pripomenul, že keďže je doslova najpredávanejším autorom kníh s LGBT tematikou, „akákoľvek kritika jeho osoby alebo tvorby je homofóbna“.

Filmy

Walsh sa gender tematike venoval aj v úspešnom dokumentárnom filme What is a Woman? (Čo je to žena?), ktorý mal premiéru 1. júna 2022 (premiéra bola úmyselne naplánovaná na začiatok mesiaca Pride).

Film, v ktorom sa Walsh s cieľom zosmiešniť gender ideológiu rôznych odborníkov aj laikov pýta, čo podľa nich znamená slovo „žena“, sa aj bez pozornosti médií hlavného prúdu dostal medzi najsledovanejšie filmy v domácnostiach.

Filmová produkcia spoločnosti The Daily Wire sa však v posledných rokoch neobmedzuje len na dokumentárne filmy. Konzervatívni Američania totiž mohli pre progresívny svetonázor najpopulárnejších filmárov nadobudnúť pocit, že v zábavnom priemysle nie je nikto na ich strane. A daný denník sa rozhodol zaplniť aj túto dieru na trhu.

Už v roku 2020 sa stal severoamerickým distribútorom trileru Run Hide Fight (Uteč, ukry sa, bojuj) a o rok neskôr začal produkovať vlastnú tvorbu. Šéfredaktor Ben Shapiro vtedy vysvetlil, že konzervatívci dlhé roky nevedeli vyhrávať kultúrne vojny, pretože sa príliš sústredili na politické boje a zabúdali na to, že ľudí v prvom rade formuje kultúra, v ktorej žijú.

Riešením však podľa neho nie je to, že konzervatívci skrátka bojkotujú kultúrnu produkciu, ktorá je v rozpore s ich hodnotami. Konzervatívci musia vytvárať vlastnú kultúru, pričom v texte priznal, že sa The Daily Wire bude pri svojej tvorbe sústreďovať najmä na „najdôležitejšiu časť publika vo sfére zábavy“, čiže mladých ľudí.

V roku 2022 tak mali premiéru trilery Shut In (Bezvládna) a Terror on the Prairie (Teror na prérii). Zaujímavosťou je, že v druhom menovanom filme hrá hlavnú úlohu Gina Caranová, ktorá pred približne rokom a pol stratila svoju rolu v seriáli Mandalorian aj v dôsledku toho, že prirovnala nenávisť voči konzervatívcom k nenávisti voči Židom v nacistickom Nemecku. Ben Shapiro, ktorý je sám ortodoxný žid, už vtedy avizoval, že s Caranovou The Daily Wire raz natočí film.

Od roku 2023 chce denník navyše tvoriť aj produkciu pre deti.

Predstava internetového denníka, ktorý vydáva filmy, môže byť jemne prekvapivá, ale Forbes pripomína, že množstvo mediálnych spoločností ponúka produkty, ktoré nesúvisia so spravodajstvom – denník The New York Times napríklad ponúka slovnú hru Wordle, ktorá podľa tohto denníka na jeho stránky prilákala „desiatky miliónov“ nových používateľov.

Žiletky

Ideu denníka, ktorý ponúka aj iné produkty, The Daily Wire v jednom prípade dotiahol do naozaj nezvyčajných rozmerov – začal predávať vlastné žiletky.

Príčinou tohto kroku bolo správanie spoločnosti Harry’s Razors, ktorá predáva žiletky a ktorá s denníkom The Daily Wire, ktorý jej poskytoval reklamu, približne päť rokov spolupracovala. V roku 2021 však spoločnosť vyhlásila, že postoj denníka k tematike gender je „neospravedlniteľný“, a verejne oznámila ukončenie spolupráce.

V marci 2022 riaditeľ The Daily Wire Jeremy Boreing oznámil založenie firmy Jeremy’s Razors. „Prestaňte dávať peniaze ľuďom, ktorí vás nenávidia. Radšej ich dajte mne,“ odporúčal čitateľom v poloironickom reklamnom spote.

Boreing vtedy povedal, že konzervatívci musia na woke spoločnosti vyvinúť ekonomický tlak. A nato, aby to mohli dosiahnuť, potrebujú alternatívy, ku ktorým môžu prejsť, keď ich pôvodné spoločnosti sklamú svojimi politickými postojmi.

„Ide o boj v rámci ekonomiky a kultúry, nie o sťažovanie sa na ekonomiku a kultúru. Ide o zakladanie ziskových spoločností, ktoré vytvárajú ekonomické stimuly pre lepšie správanie. To je to, čo mi dodáva energiu. To je to, čo poháňa The Daily Wire. To je skutočný boj,“ povedal.

Budúcnosť

Pre časopis Forbes teraz Boreing uviedol, že vzhľadom na široké spektrum ponúkaných produktov bola potrebná určitá obnova značky. DailyWire+ teda nie je len novou streamovacou službou, ale zároveň širšou značkou, pod ktorú bude spadať aj internetový denník.

„Nová značka, ktorá obsahuje všetok tento nový obsah. Nová značka, ktorá je stále The Daily Wire, ale sú to aj filmy a dokumenty a kreslené filmy. Stále je to The Daily Wire, ale nie sú to len politické správy a komentáre – je to šport, zábava a filozofia. Stále je to The Daily Wire plus oveľa viac,“ zhrnul Boreing svoju novú obchodnú filozofiu.

Šéf jedného z najväčších konzervatívnych denníkov v USA zároveň avizoval reformu systému predplatného, bezpečnosti webu (ktorý sa počas premiéry filmu What is a Woman? stal terčom počítačového útoku) a samotného rozhrania internetového denníka.

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, pridajte sa k nim teraz.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.