Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Komentáre a názory
27. október 2023

Pokles na Facebooku, valcovanie na Instagrame

Čo je nové v dôveryhodnosti prezidentky a v jej podpore na sociálnych sieťach?

Zuzana Čaputová už kandidovať nebude, no mala by reálnu šancu vyhrať. Najbližšia prezidentská kampaň bude veľmi konfrontačná a nie každý má na to žalúdok.

Čo je nové v dôveryhodnosti prezidentky a v jej podpore na sociálnych sieťach?

Prezidentka SR Zuzana Čaputová a predseda strany Hlas-SD Peter Pellegrini počas prijatia 3. októbra 2023 v Prezidentskom paláci v Bratislave. Foto: TASR/Martin Baumann

Ak sa pozrieme na dôveryhodnosť Zuzany Čaputovej u slovenských občanov, zdá sa, akoby sa za posledný rok a pol u prezidentky nič zaujímavé nebolo stalo. Lenže pri bližšom pohľade na sociálne siete zistíme, že došlo k niektorým zmenám, ktoré stoja za povšimnutie.

Dôveryhodnosť

Na vrchole svojej dôveryhodnosti bola prezidentka Čaputová v lete 2020. Vtedy jej dôverovali dvaja z troch slovenských občanov. Od jesene 2020 jej podpora vo verejnosti rok a pol neustále klesala.

V novembri 2021 prezidentke podľa Focusu dôverovalo už iba 52 percent občanov, vo februári 2022 podľa tej istej agentúry už iba 42 percent. Vtedy sa prudký pokles jej dôveryhodnosti zastavil, v júni 2022 jej dôverovalo 42 percent ľudí a v októbri 2022 znovu podľa Focusu 40 percent.

Jednou z hlavných príčin poklesu bol Robert Fico, ktorý si z nej v roku 2021 urobil jeden zo svojich hlavných terčov. Voliči vtedajšej opozície skôr alebo neskôr zobrali na vedomie Ficov odkaz, že prezidentka je „fuj“, pretože nejde vo všetkom proti vláde a tým ju vlastne kryje.

Prezidentke a jej tímu treba uznať, že nie je ľahké súčasne komunikovať verejnosti, že vládu nezachraňuje – z čoho ju obviňoval Fico –, ale ani vládu nepotápa – z čoho ju obviňoval Matovič. Nakoniec sa jej to podarilo stabilizovať. Zdieľať

Druhou hlavnou príčinou poklesu prezidentkinej dôveryhodnosti bol Igor Matovič, ktorý od roku 2021 prezidentku takisto kritizoval.

Nuž, prezidentke a jej tímu treba uznať, že nie je ľahké súčasne komunikovať verejnosti, že vládu nezachraňuje – z čoho ju obviňoval Fico –, ale ani vládu nepotápa – z čoho ju obviňoval Matovič. Prezidentke sa to nakoniec podarilo stabilizovať, od jari 2022 do jari 2023 totiž jej podpora iba mierne klesala.

Po vymenovaní Ódorovej vlády v máji dôveryhodnosť prezidentky dokonca na chvíľu stúpla, v septembri 2023 podľa Focusu opäť klesla na 36 percent.

Podľa IPSOS-u, ktorý začal od leta 2022 pravidelne merať dôveryhodnosť politikov, bola dôveryhodnosť prezidentky v septembri 2023 na úrovni 44 percent. Teda na približne rovnakej úrovni, ako jej IPSOS nameral na jeseň 2022. Za posledný rok a pol teda nenastala vo veci prezidentkinej dôveryhodnosti nejaká zásadná zmena.

Sociálne siete

V júni tohto roka Zuzana Čaputová oznámila verejnosti, že sa nebude opätovne uchádzať o zvolenie do funkcie prezidentky.

V lete sa mi začalo zdať, že počet jej angažovaných podporovateľov na Facebooku sa v porovnaní s minulosťou znižuje. Za angažovaného podporovateľa považujem človeka, ktorý je ochotný dať na jej status lajk či srdiečko (ďalej budem pracovne používať pre všetky emotikony slovo lajk).

Keďže mám po parlamentných voľbách viac času, rozhodol som sa svoju hypotézu o poklese prezidentkiných angažovaných podporovateľov na Facebooku overiť.

Za porovnávaciu bázu som si zobral mesiace júl, august a september 2023 a porovnával som ich s mesiacmi júl, august a september 2022. Keďže v každom mesiaci dala prezidentka, prirodzene, rôzny počet statusov, porovnával som priemerný počet lajkov na status v danom mesiaci.

V júli 2022 uverejnila Zuzana Čaputová na svojej prezidentskej stránke na Facebooku 36 príspevkov s priemerným počtom 4,4 tisíca lajkov. V júli 2023 uverejnila prezidentka 38 príspevkov s priemerným počtom 3,2 tisíca lajkov.

V auguste 2022 to bolo 32 príspevkov s priemerným počtom 6,2 tisíca lajkov. V auguste 2023 to bolo 26 príspevkov s priemerným počtom 3,9 tisíca lajkov. V septembri 2022 uverejnila prezidentka 46 príspevkov s priemernými 5,9 tisíca lajkov. V septembri 2023 to bolo 56 príspevkov s priemerným počtom 3,5 tisíca lajkov.

Inzercia

Zjednodušene povedané, počet prezidentkiných angažovaných podporovateľov klesol v júli tohto roka v porovnaní s júlom minulého roka o štvrtinu, v auguste to bol pokles o viac ako tretinu a v septembri 2023 to bol v porovnaní so septembrom 2022 pokles o viac ako 40 percent.

Na Instagrame je však u prezidentky trend úplne opačný. V júli 2022 uverejnila prezidentka 35 príspevkov (okrem videí) s priemerným počtom 5-tisíc srdiečok. V júli 2023 to bolo 37 príspevkov s priemerným počtom 8,3 tisíca srdiečok.

V auguste 2022 uverejnila Zuzana Čaputová 28 príspevkov s priemerným počtom 6,7 tisíca srdiečok. V auguste 2023 to bolo 25 príspevkov s priemerným počtom 7,9 tisíca srdiečok. V septembri 2022 uverejnila prezidentka 44 príspevkov s priemerným počtom 7,5 tisíca srdiečok. O rok neskôr to bolo 56 príspevkov s priemerným počtom 9,3 tisíca srdiečok.

Na Instagrame teda Zuzana Čaputová zaznamenala v júli tohto roka medziročný nárast angažovaných podporovateľov o 66 percent. V auguste to bol medziročný nárast o 18 percent a v septembri tohto roka nárast o 24 percent angažovaných podporovateľov.

Nazdávam sa, že rozdielne trendy správania angažovaných prezidentkiných podporovateľov na Facebooku a Instagrame súvisia s dvoma faktormi. Prvým je vek. Facebook častejšie využívajú starší ľudia, ktorí sú náchylnejší akceptovať dlhodobú kritiku prezidentky zo strany Roberta Fica, Igora Matoviča a ďalších. Druhým faktorom je skutočnosť, že na Instagrame je kritika prezidentky Čaputovej oveľa menej prítomná.

Na Facebooku prezidentka nedokázala čeliť dlhodobej kritike Fica, Matoviča a ďalších. Na Instagrame však dokázala využiť svoju obrovskú prevahu a počet svojich angažovaných podporovateľov za posledný rok a pol zvýšila. Zdieľať

Zuzana Čaputová má na Facebooku 385-tisíc fanúšikov, Igor Matovič má 277-tisíc sledovateľov a Robert Fico 266-tisíc fanúšikov. Ak sčítame počty fanúšikov, rozloženie síl je približne v pomere 41 : 30 : 29. Matovič s Ficom teda majú na Facebooku prevahu voči Čaputovej v pomere 3 : 2.

Na Instagrame má prezidentka 485-tisíc fanúšikov, Matovič 68,5 tisíca fanúšikov a Fico 27-tisíc fanúšikov. Rozloženie síl je približne v pomere 83 : 12 : 5. Prezidentkina prevaha nad Matovičom, Ficom, ale aj ďalšími kritikmi je na Instagrame obrovská.

Na Facebooku Zuzana Čaputová nedokázala čeliť dlhodobej kritike Roberta Fica, Igora Matoviča a ďalších. Na Instagrame však dokázala využiť svoju obrovskú prevahu a počet svojich angažovaných podporovateľov za posledný rok a pol zvýšila.

Toto bol podľa mňa aj dôvod, prečo prezidentkina dôveryhodnosť v poslednom období príliš neklesala. Odchádzajúcich prívržencov na Facebooku totiž dokázala nahrádzať podporovateľmi na Instagrame.

Prezidentské voľby

Vzhľadom na to, akú silnú komunikačnú zbraň dokázala pre seba Zuzana Čaputová z Instagramu vytvoriť, sa nazdávam, že by mala reálnu šancu vyhrať najbližšie prezidentské voľby. A to aj v prípade, ak by proti nej kandidoval Peter Pellegrini.

Za jej rozhodnutím nekandidovať však bola podľa mňa okrem osobných dôvodov aj nechuť byť objektom a subjektom tvrdej konfrontačnej kampane, akou najbližšia prezidentská kampaň s najväčšou pravdepodobnosťou bude.

Prezidentka v poslednom období ukázala, že sa naučila pomerne úspešne komunikačným útokom brániť. Na úspech v budúcoročných prezidentských voľbách však bude pravdepodobne nevyhnutná aj schopnosť útočiť na hlavného oponenta demagogicky, nemilosrdne a bez rukavičiek. Nie každý má na to žalúdok.

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva

Diskutovať môžu exkluzívne naši podporovatelia, ktorí prispievajú od 5,- € mesačne alebo 60,- € ročne. Pridajte sa k nim teraz, prosím.

Ak máte otázku, napíšte, prosím, na diskusie@postoj.sk. Ďakujeme.