Rozmohol sa nám tu taký nešvár. Ficova vláda nedokáže vyriešiť nič, čo nefunguje, ale zato ničí všetko, čo funguje. Tridsať rokov boli rodičia spokojní s tým, že si môžu pre dieťa vybrať školu podľa vlastného presvedčenia a podľa potrieb svojej ratolesti. Dnes im chce minister Drucker túto slobodu zobrať.
Aj pri „konsolidácii“ si vláda urobila najväčší terč z rodičov malých detí. Zobrala im peniaze znížením daňového bonusu. Podnikateľom zvýšila dane a zaviedla nové. Všetkým zvýšila DPH. Výsledok už poznáme. Mohli by sme ho pomenovať „dva v jednom“: rodičom poškodila a ekonomiku pridusila, ale aj tak vyberie o miliardu menej, než očakávala. Fiasko.
Ešte nebezpečnejší je však návrh nových školských zákonov z dielne ministra Druckera. Za Kresťanskú úniu to hovoríme veľmi otvorene – ide o pokus zničiť cirkevné a súkromné školy na Slovensku. Minister Drucker ich chce finančne „podvýživiť“ alebo de facto vyvlastniť a zoštátniť. Podľa jeho návrhov by totiž mali prísť o 20 percent financií od štátu. Alebo by mohli fungovať iba za takých podmienok, ktoré vylučujú naplnenie zmyslu a účelu, za akým boli založené.
Veľká väčšina neštátnych škôl (najmä cirkevných) funguje bez poplatkov. Zníženie príspevku od štátu o 20 percent znamená stratu približne 600 eur na žiaka. Väčšina rodičov na neštátnych školách si takéto peniaze navyše nebude môcť dovoliť zaplatiť. Najmä ak má na škole dve alebo tri deti. V prípade, ak škola už dnes vyberá poplatky, takýto ďalší poplatok by bol aj pre rodičov zo strednej triedy likvidačný.
Úplne diskriminačné je to aj preto, lebo doterajšie poplatky slúžili najmä na vykrytie nájomného, energií a investícií. Verejným školám na vykrytie týchto nákladov prispievajú samosprávy. Rovnako prispievajú aj na školské kluby detí (družiny) a kuchárky. Neštátne školy takúto možnosť nemajú.
Neštátne školy majú podľa ministra Druckera ešte druhú možnosť. Stať sa verejným poskytovateľom, čiže de facto zoštátniť sa. To ale znamená vzdať sa slobody, autonómie a identity vo vzdelávaní. Znamená to vzdať sa toho, prečo vlastne vznikli. Znemožní im to poskytovať odlišné vzdelávanie, než poskytujú verejné školy. Rodičia tým prídu o slobodu vybrať pre svoje deti školu podľa vlastného presvedčenia a podľa špecifických talentov a potrieb dieťaťa.
Minister Drucker pôsobil aj ako minister zdravotníctva, preto chceme uviesť aj jeden argument z tohoto rezortu. Predstavte si, že vám odvezú dieťa do nemocnice s akútnym zápalom slepého čreva. Všetko dobre dopadne. Keď ale nemocnica zistí, že vaše dieťa je poistené v neštátnej zdravotnej poisťovni, vystaví vám faktúru na 20-percentný doplatok za operáciu. Absurdné, však? Všetci rodičia predsa platia dane a odvody a ich deti by mali mať hradenú rovnakú zdravotnú starostlivosť bez ohľadu na poisťovňu.
Voči Pente, Dôvere a Agelu si minister Drucker nedovolil krátiť príspevky na zdravotnú starostlivosť. Na cirkvi a neštátnych zriaďovateľov škôl si však trúfa.
Druckerov návrh nových školských zákonov je kobercovým náletom na neštátne školstvo. Jeho návrhy obsahujú množstvo „orešnikov“ a „kindžalov“. Napríklad aj právo na spätnú zmenu vysvedčenia. Zase sa vraciame k tej istej pesničke súvisiacej so zmenami pohlavia? Načo je to dobré? Aj pre takéto „chuťovky“ nemá zmysel pristúpiť na hru ministra Druckera, kde budeme kritizovať jednotlivosti v jeho návrhoch a on potom v niečom ustúpi. Lenže 90 percent likvidačných vecí tam zostane. Preto návrhy na nové školské zákony odmietame ako celok. Riešme problémy, ktoré naozaj existujú. Neničme to, čo funguje a rodičia sú s tým spokojní.
V minulom volebnom období sa poslancovi Richardovi Vašečkovi z KÚ podarilo presadiť zákon o rovnoprávnom financovaní štátnych a neštátnych škôl. Bolo to zavŕšenie tridsaťročného úsilia o právo rodičov vybrať pre svoje deti školu, ktorá najviac vyhovuje ich presvedčeniu a potrebám. Minister Drucker chce vrátiť systém vzdelávania na Slovensku o desiatky rokov naspäť. Nedovoľme mu to.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.