Už len samotný fakt, že deti v škole majú mobil pri sebe, je postačujúci na to, aby sa prestali sústreďovať na samotné vyučovanie. Aj to je jeden zo záverov globálnej správy UNESCO, ktorú zverejnili v júli tohto roku. UNESCO v nej vyzvalo k plošnému zákazu používania mobilov v triedach.
Komisár pre deti Jozef Mikloško vzhľadom na túto správu prišiel s výzvou, aby sa aj na Slovensku zaviedli jednotné pravidlá pre všetky základné a stredné školy, ktoré by regulovali mobily v školskom prostredí. Túto výzvu adresoval ministerstvu školstva a zdravotníctva.
Viaceré európske krajiny pristúpili už aj k ráznejšiemu kroku a mobily na školách zakázali úplne. Najnovšie sa k nim pridalo Holandsko, kde bude tento zákaz platiť od 1. januára 2024.
„Prax nám ukazuje, že mobily sa často stávajú v školskom prostredí nástrojom na šikanovanie. Odvádzajú pozornosť od výchovno-vzdelávacieho procesu, znižujú kognitívne schopnosti, vedú k osamelosti dieťaťa a v neposlednom rade ovplyvňujú jeho zdravý duševný vývoj,“ vysvetlil Mikloško.
Detský ombudsman k tejto téme včera zorganizoval odbornú konferenciu, ktorej hlavným rečníkom bol český neurológ a primár neurológie na Univerzite v Yale Martin Jan Stránský. Ten sa dlhodobejšie venuje neurologickým dosahom modernej technológie na ľudský mozog.
Stránsky upozornil, že napriek tomu, že 87 percent Európanov vlastní mobilný telefón a 92 percent ľudí má prístup k internetu, vedci zaznamenávajú pokles IQ. „Navyše za posledných desať rokov sme zaznamenali nárast depresie až o 33 percent,“ zdôraznil neurológ.
Stránsky varoval, že mobilné telefóny vytvárajú v mozgu závislosť a menia spôsob fungovania mysle.
„Digitálne technológie menia spôsob, ako mozog preberá a procesuje informácie, čo mení neurochemické procesy a trasy v mozgu a tým podkopáva evolučné schopnosti mozgu a prirodzený proces, ako sa mozog učí a myslí.“ Mobilné telefóny dokonca nazval digitálnym heroínom.

Nielen Švédi, ale aj Fíni zisťujú, že ich žiaci už nie sú svetovou špičkou. Odborníci tvrdia, že príčinou je aj prílišná informatizácia školstva.
Jana Foltányová zo Slovenskej komisie pre UNESCO upozornila, že mobily na školách sú postupne zakázané v každej štvrtej krajine na svete. Niekde platí plošný zákaz, v iných blokujú konkrétne aplikácie. Najnovším príkladom sú Spojené štáty, ktoré na školách zakázali sociálnu sieť Tik Tok.
Foltányová upozornila, že deti mobily rozptyľujú už len tým, že ich majú pri sebe. „Aby sa sústredenie dieťaťa navrátilo po používaní mobilu, je potrebných dvadsať minút, čo teda predstavuje takmer polovicu vyučovacej hodiny. Technológie majú byť podporný nástroj v procese vzdelávania, nie jeho náhradou,“ dodala.
Skúsenosti so zákazom na francúzskych školách bližšie popísal atašé pre vzdelávaciu spoluprácu Louis Marandet. Francúzi zakázali smartfóny na školách po štatistických zisteniach, že každý žiak druhého stupňa na ňom trávil priemerne takmer osem hodín denne.
„Zákaz vo Francúzsku platí počas celého vyučovacieho dňa, v celom areáli školy. V zákaze sú, samozrejme, výnimky pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, ktoré zariadenia nevyhnutne potrebujú,“ povedal Marandet.
Zároveň zdôraznil, že pri zákaze smartfónov na školách je výhodou, keď s ním súhlasia aj rodičia. „Pred zavedením zákazu prebehol výskum medzi rodičmi. Rok pred schválením zákona súhlasilo so zákazom mobilov na školách 67 percent rodičov. Rok po jeho zavedení tento počet stúpol na 82 percent.“
Súčasná prax na slovenských školách je taká, že regulácia mobilov u žiakov nie je jednotná a pravidlá si nastavujú samotné školy v školskom poriadku. V niektorých školách tak napríklad žiaci ráno odkladajú mobily do skriniek a dostanú ich až po vyučovaní, inde sa zase dokonca stávajú súčasťou vyučovania.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.