Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Kultúra
27. december 2021

Finále seriálu Mária Terézia

Sobášny trh, lesbická love story, problémy s následníkom a smrť

Na Prvý sviatok vianočný uviedla RTVS poslednú piatu časť výpravného seriálu Mária Terézia. Užitočný počin.

Sobášny trh, lesbická love story, problémy s následníkom a smrť

Mária Terézia v podaní rakúskej herečky Ursuly Strauss. FOTO – Česká televize.

Celý ten seriál bol na dosť dlhé lakte. Lebo prvé časti seriálu sme videli v roku 2017. O dva roky prišli dve ďalšie časti a až teraz sme sa dočkali vyvrcholenia.

Bolo treba trochu diváckej trpezlivosti. Vydržať tých päť rokov, nezabudnúť, neochladnúť. Je to náročné, najmä v čase, keď si niektoré seriály už dnes možno pozrieť na rôznych komerčných službách naraz celé. Ale toto je verejnoprávny projekt. A zasa bolo možné si predchádzajúce diely pripomenúť, keďže išli pred Vianocami v reprízach.

V poslednej časti už diváka nečakali také dramatické zvraty, aké boli v prvých štyroch dieloch, keď Mária Terézia bojovala o svojho muža, o svoju ríšu, o svoju autoritu, aj o seba samu, aby to všetko zvládla, teda všetky tie vojny, pôrody, intrigy, reformy, manželské nevery, umieranie detí...

V posledných rokoch života už riešila trochu iné veci. Jednak svadbami svojich detí upevňuje ríšu, musí prijať manželovu smrť a sledovať, ako dozrieva a borí sa so životom jej nástupca Jozef II.

Je to veľkolepý projekt, hoci sa skromne nazýva miniséria. No spojili sa tu tri produkcie z bývalých krajín habsburskej monarchie, českí, slovenskí a rakúski tvorcovia. A pričlenila sa aj produkčná spoločnosť z Mníchova. Je to teda taká medzinárodná zostava, česká scenáristka, rakúsky režisér, slovenskí, českí, nemeckí, rakúski herci. Celkom osviežujúca stredoeurópska pospolitosť.

Manžela Márie Terézie Františka Štefana Lotrinského zahral v celom seriáli jeden herec. Čech Vojtěch Kotek bol presvedčivý aj v poslednej časti vďaka šikovnosti maskérov. FOTO – Česká televize

Zaujímavé je, že sa nepridali výraznejšie Maďari. A trochu to na výsledku aj poznať. Lebo každá produkcia si, samozrejme, presadila, aby tam bol aj jej pohľad na udalosti okolo Márie Terézie. Alebo aby sa v seriáli mihli významné osobnosti týchto čias z každej zúčastnenej krajiny.

Takže Slováci tu už mali napríklad odvážneho a nadaného veliteľa Andreja Hadíka a teraz je dôležitou osobou vychovávateľ kráľovských detí Adam František Kollár. Tým, že sa maďarská produkcia nezapojila, prihodilo sa aj to, že uhorskí grófi v predchádzajúcich častiach zase až tak dobre v seriáli nevyzneli. Zrejme by sa štyri štátne histórie zlaďovali ešte oveľa ťažšie.

Scenáristke išlo najmä o emócie, motivácie, dramatické zápletky a seriál máme brať ako fikciu. Zdieľať

Tvorcovia priznali, že občas to bolo náročné. Lebo napríklad Česi majú oveľa kladnejší vzťah k Jozefovi II. ako Rakúšania či Slováci. My si totiž pamätáme z dejín nielen to, že zrušil nevoľníctvo, prijal Tolerančný patent, ale aj to, že zatváral kláštory.

Otázka bola aj to, aký žáner zvoliť. Oficiálne to je romantická historicko-politická dráma s prvkami humoru. Bolo jasné, že mnohí historici budú protestovať a kritizovať, že sa scenár nedrží verne reality. Že je to až príliš „rozvoľnené“ a patrilo by sa tej histórii venovať v seriáli aj viac miesta.

Autorka scenára Češka Mirka Zlatníková preto dopredu avizovala, že „celá miniséria je fikcia“ a že jej snahou bolo pochopiť príbeh Márie Terézie ako ľudský osud. Nie je to teda podľa nej ani životopis, ani výukový film.

A otvorene priznala, že v zásade medzi faktami „skôr korčuľovala“, než aby sa ich držala. „Išlo mi o emócie, motivácie, dramatické zápletky. Snažila som sa vyvarovať veľkých prešľapov, ale čo si Mária Terézia myslela alebo čo cítila, koho milovala a koho nenávidela, je vážne iba moja autorská licencia.“

Mária Terézia so svojím najcennejším sobášnym artiklom Máriou Antoinettou. Tú zahrala Rosaria Viola Mlcková. FOTO – Česká televize

Za scenárom teda nie je veľký tím scenáristov, ktorí všetko preverovali, overovali, cizelovali, ale nebola tam ani taká veľká ambícia, ako napríklad pri netflixovom seriáli Koruna. Naozaj išlo skôr o romantický seriál, ktorý divákov nebude nudiť a historikov nepohorší, lebo nebude lietať celkom v oblakoch. Je to taký kompromis medzi historicky verným seriálom, teda nemôže obísť kľúčové historické udalosti, rozhodnutia, zvraty, a romantickou drámou, kde najdôležitejšie sú vzťahy, a najmä vzťah manželský.

Je až čudné, že sme u nás zatiaľ nevideli veľkolepý historický seriál o Márii Terézii, lebo jej život má dosť výživného materiálu. Nemáme o nej taký veľkorysý seriál, ako Rusi natočili o Kataríne Veľkej. Ale nemáme o nej ani taký sladký seriál, ako je ten o Sissi s Romy Schneiderovou. Aj jedno, aj druhé by bolo možné. Ale ľahšie sa natočí príbeh nešťastnej ženy, ktorá trpí po boku panovníka, lebo tam sa dá sentimentu naliať tony. Pri Márii Terézii ním treba šetriť, k nej sa prosto veľmi nehodí.

Seriál, ktorého poslednú časť sme videli počas tohtoročných Vianoc, určite nie je prehrou. Je to zručne vystavané, má to dej a spád a politiky či dejinných zvratov je tam len tak akurát, aby sa divák, ktorý nechce byť poúčaný, nenudil. Je tam veľa vzťahových vecí, nešťastné lásky, manželská žiarlivosť, veľké drámy na manželských lôžkach a dokonca v poslednom diele došlo aj na lesbickú love story.

Racionálne rozdelila svoje deti na „tie horšie a tie lepšie“ a ich cenu na sobášnom trhu. Zdieľať

Posledný diel sa týka rokov 1760 – 1780. Samotná Mária Terézia je ešte vcelku energická žena, ktorá sa však musí vyrovnať s mnohými trápeniami. Umrú jej ďalšie deti, potom aj manžel, ktorý bol pre ňu vždy – a napriek všetkému – silnou oporou. A zároveň musí ríšu upevňovať cez sobášnu politiku, lebo to je oveľa výhodnejšie ako viesť vojny.

Najväčšou výzvou je dosiahnuť na francúzsky trón. A to sa jej aj podarí, keď štrnásťročnú Máriu Antoinettu vydá za francúzskeho následníka trónu. Seriál celkom vtipne ukazuje, ako dieťa, ktoré nepôsobí príliš bystro, cieľavedome pripravujú pre francúzsky kráľovský dvor. Je to celkom iná výchova ako ostatných dievčat a musí sa do nej veľa investovať. Dievčatko sa učilo byť rozmarné, panovačné, rozmaznané, čo sa síce zapáčilo francúzskemu dvoru, ale neskôr možno aj ono prispelo, že Mária Antoinetta skončila pod gilotínou.

Inzercia

Rozhodovanie o budúcnosti detí, to je zaujímavá téma poslednej série. Panovníčka rozhodovala tvrdo, veľké ohľady sa nebrali. Dokonca racionálne rozdelila svoje deti na „tie horšie a tie lepšie“ a podľa toho určila ich cenu na sobášnom trhu.  

Ale asi by sme Márii Terézii krivdili, keby sme tvrdili, že bola v tomto smere niečím výnimočným. Takéto postupy boli na kráľovských dvoroch bežnou vecou a deti boli na to odmala pripravované.

Najviac dôrazu dali tvorcovia v poslednej časti na Jozefa II., teda na jeho rozporuplnú osobnosť, na vyhrotený a pohŕdavý vzťah k otcovi a na jeho nie celkom vydarené manželstvá.

Toto bolo pre tvorcov veľmi lákavé sústo a užili si ho. Vidíme Jozefa II., ako sa priúča milovaniu v bordeli pod dohľadom otca, vidíme jeho svadobnú noc s Izabelou, ktorú vidí prvý raz pred oltárom. Napriek tomu sa zamiloval, ale ona milovala jeho sestru. Lesbická láska medzi švagrinami však nie je čistý výmysel scenáristky pre naplnenie modernej korektnosti.

Jozef II. pri svojej druhej svadbe. V úlohe nástupníka trónu bol Aaron Friesz. FOTO – Česká televize

Izabela bola v manželstve nešťastná, trpela melanchóliou, túžila po smrti a našli sa listy, ktoré nasvedčovali, že jej vzťah k Márii Kristíne mohol mať aj tieto parametre. A druhú manželku, ktorú si Jozef II. vzal len nasilu, už v spálni ani nenavštevoval, a to aj s vedomím, že nezanechá potomka.

Možno bolo tých osobných vzťahových trápení Jozefa II. v poslednej časti priveľa, je tam toho viac ako jeho panovníckych ambícií. Ale asi to bolo jednoduchšie takto ukázať rozporuplnosť syna Márie Terézie, ktorý mal veľké ambície, pohŕdal rozvážnym panovaním svojej matky, podnikaním svojho otca, ale osobnostne bol oveľa slabší a menej vyrovnaný ako jeho rodičia. A také bolo aj jeho vládnutie.

Seriál bol teda dobrým počinom, ktorý má šancu osloviť široké vrstvy divákov. Zdieľať

Je však pravdepodobné, že ľudia z tej éry niektoré veci prežívali predsa len trochu inak. Mali možno menšie nároky na svoje osobné šťastie a viac rozumeli tomu, že sú iba súčiastkou v systéme, ktorá nesmie zadrhávať celý ten monarchistický stroj. A aj vzťahy k deťom boli vlažnejšie, no a manželská vernosť u aristokratov nebola zase až takou silnou témou, ako ju vidíme aj v tomto seriáli.

To je už taký pohľad nás, ľudí tejto doby, že chceme vidieť, či boli osobne šťastní, či boli milovaní, milujúci, verní, láskaví, čestní, vždy spravodliví.

No skúsme to zhrnúť: je výborný nápad, že konečne vznikol seriál o Márii Terézii, je výborné, že sa na ňom podieľalo viacero štátov a štábov, vďaka čomu sa musel hľadať akýsi prienik pohľadov rôznych národov habsburskej monarchie. Nebol to teda pohľad na panovníčku, ktorý by vyhovoval iba jednej zúčastnenej strane. (Taký seriál si ešte môže natočiť každý sám.)

Ambície tvorcov neboli priveľmi vysoké, ale ani veľmi nízke. Chceli divácky seriál, ktorý udrží divákov pri obrazovkách, zároveň nepobúri celkom ani historikov či znalcov a možno ľudí bude motivovať, aby sa dozvedeli o Márii Terézii čosi viac. (Napríklad po prvej sérii sa strhla celkom vzrušujúca debata, keď niektorých ľudí pobúrilo, ako neúctivo tu bol znázornený princ Eugen Savojský. To bola krásna príležitosť dozvedieť sa o tomto významnom mužovi čosi viac.)

Seriál má šancu osloviť široké vrstvy divákov. Nie je to nič elitárske, čomu by rozumeli len tí, ktorých dejiny bavia a sú v obraze, a nie je to ani úplná červená knižnica na spôsob sladkobôľnych seriálov o Sissi.

Čísla sledovanosti hovoria, že premiéra poslednej Márie Terézie pritiahla 346-tisíc divákov nad 12 rokov. Viac divákov mala v ten deň na RTVS rozprávka S čertami nie sú žarty aj rozprávka Bol raz jeden kráľ. Aj notoricky známu komédiu S tebou ma baví svet si na Markíze pozrelo viac divákov.

Ale aj tak to žiadna prehra nebola.

 

 

 

Inzercia

Inzercia

Odporúčame

Denník Svet kresťanstva