100. výročie biskupskej vysviacky Blaha, Kmeťko a Vojtaššák mali rôzne povahy, no kráčali spoločným smerom

Blaha, Kmeťko a Vojtaššák mali rôzne povahy, no kráčali spoločným smerom
Zdroj: tkkbs.sk
Od vysviacky prvých slovenských biskupov 13. februára 1921 v Nitre ubehlo storočie. Akí boli a čo to pre našu krajinu znamenalo?
12 minút čítania 12 min
Vypočuť článok
100. výročie biskupskej vysviacky / Blaha, Kmeťko a Vojtaššák mali rôzne povahy, no kráčali spoločným smerom
0:00
0:00
0:00 0:00
Róbert Letz
Róbert Letz
Venuje sa cirkevným, politickým a kultúrnym dejinám Slovenska a je autorom viacerých učebníc a knižných monografií. Pôsobí ako vedúci Katedry histórie na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave.
Ďalšie autorove články:

Storočnica kardinála Korca Žil striedmo, miloval hory a oživoval cirkev v čase najväčšieho prenasledovania

Kauza Bielej légie Sledujeme nebezpečný fenomén. Spochybňovanie obetí komunizmu

Vyznamenaní Púčik, Tunega a Tesár Budovali odboj, komunisti ich poslali na smrť

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Cirkevné pomery na Slovensku bolo potrebné po vzniku Československej republiky v roku 1918 konsolidovať. Preto sa začali rokovania o menovaní nových biskupov. Cestu k nim otvorili dve udalosti z roku 1920 – podpísanie Trianonskej mierovej zmluvy s Maďarskom, ktorá stanovila štátne hranice tohto štátu s Československom, a nadviazanie oficiálnych diplomatických stykov so Svätou stolicou.

Kandidáti na biskupské stolce na Slovensku boli rôzni, no napokon sa ako kompromis po zložitých rokovaniach vybrali tri osobnosti. K slávnostnému oznámeniu (prekonizácii) troch slovenských biskupov pápežom Benediktom XV. došlo na zasadnutí tajného konzistória 16. decembra 1920. Marián Blaha bol vymenovaný pre Banskobystrickú diecézu, Karol Kmeťko pre Nitriansku diecézu a Ján Vojtaššák pre Spišskú diecézu.

Pre obrad slávnostnej vysviacky bolo určené mesto Nitra, symbol slovenskej kresťanskej tradície. Obrad biskupskej vysviacky sa začal 13. 2. 1921 ráno o 8.00 hod. v piaristickom Kostole sv. Ladislava. Výber miesta nebol náhodný. Kostol sv. Ladislava stojí na vŕšku sv. Ondreja (na Andrášku), je najväčším kostolom Nitry a v tom čase plnil funkciu farského kostola.

Hlavný svätiteľ bol arcibiskup Clemente Micara, apoštolský nuncius v Prahe, spolu s dvomi spolusvätiteľmi – královohradeckým svätiacim biskupom Karlom Kašparom a pražským svätiacim biskupom Antonínom Podlahom. Na vysviacke sa zúčastnili zástupcovia katolíckeho kňazstva a laikov. Za evanjelickú cirkev a. v. bol prítomný Samuel Zoch a za reformovanú cirkev Ladislav Šedivý. Účasť predstaviteľov iných cirkví dávala slávnosti širší celonárodný a ekumenický rozmer. Vládu zastupovali slovenskí ministri Martin Mičura, Vavro Šrobár a Fedor Houdek.

Biskupi z ľudu

Vysviacalo sa v poradí podľa veku. Najprv bol vysvätený M. Blaha, potom K. Kmeťko a nakoniec J. Vojtaššák. Po vysviacke traja novovysvätení biskupi kráčali na čele veľkého sprievodu k nitrianskej katedrále, kde sa konala slávnostná intronizácia nitrianskeho biskupa K. Kmeťka.

M. Blaha, K. Kmeťko a J. Vojtaššák boli biskupi vysvätení v podmienkach nového štátneho útvaru, ktorí už mohli pôsobiť nehatene ako slovenskí biskupi. Bol to dôležitý krok na ceste k zásadnej premene správy slovenských diecéz. Vznikom ČSR a vymenovaním nových biskupov sa začali vytvárať podmienky na vytvorenie slovenskej cirkevnej provincie. Vysviackou troch biskupov Svätá stolica potvrdila existenciu slovenského národa.

Traja noví slovenskí biskupi boli známi v národnom živote pred rokom 1918 a dvaja z nich – Vojtaššák a Kmeťko – sa dokonca zúčastnili na prijatí Deklarácie slovenského národa, ktorou sa Slováci prihlásili k myšlienke spoločného štátu s Čechmi.

Traja slovenskí biskupi spoločne vystupovali ako tvorcovia, rozvíjatelia a strážcovia kresťanských hodnôt, ale aj ako úprimní slovenskí vlastenci. Zdieľať

Vysviacku troch slovenských biskupov treba chápať aj ako dôležitý konsolidačný krok vo vzťahu štátu a cirkvi. V predchádzajúcich dvoch rokoch sa napriek silným proticirkevným náladám najmä v českej časti štátu nepodarilo presadiť odluku cirkvi od štátu. Ukázalo sa, že cesta konfrontácie a neporozumenia neprospieva ani štátu, ani cirkvi.

Typickou črtou troch novovysvätených biskupov bolo vedomé nadviazanie na cyrilometodskú tradíciu. Už 5. júla 1921 putovali traja novovysvätení slovenskí biskupi spolu na moravský Velehrad – stredisko cyrilometodského kultu. V septembri a októbri 1921 sa zúčastnili na ďakovnej púti do Ríma.

Vysviacka slovenských biskupov mala popri náboženskom a národnom aj hlboký sociálny význam. Od začiatku sa zdôrazňoval ich nízky sociálny pôvod, pretože bol protikladom k predchádzajúcim uhorským i rakúskym biskupom, ktorí patrili prevažne k aristokracii. Biskupi viac zľudoveli. Lepšie rozumeli mentalite a potrebám svojich veriacich, ktorých každodenný život a problémy dôverne poznali.

Traja slovenskí biskupi sa spoločne usilovali o konsolidáciu cirkevných pomerov po prvej svetovej vojne v podmienkach nového štátu, ktoré charakterizoval mravný rozvrat, sociálne napätie a proticirkevné nálady. Nový štátny útvar síce ústavne zaručil práva katolíckej cirkvi, no najmä socialistické strany sa usilovali o tvrdšiu politiku proti cirkvi. Preto bolo potrebné obhájiť právo na cirkevné školy, vlastné inštitúcie, ale aj cirkevné majetky.

Traja slovenskí biskupi spoločne vystupovali ako tvorcovia, rozvíjatelia a strážcovia kresťanských hodnôt, ale aj ako úprimní slovenskí vlastenci. Ich spojovacím článkom bola okrem cirkevnej pôdy aj spolková pôda Spolku sv. Vojtecha. Mali čestný titul ochranca Spolku sv. Vojtecha a súčasne boli jeho zakladajúcimi členmi.

Čo ich charakterizovalo

Marián Blaha bol skôr ústupčivý, vážny, trpezlivý, mäkký a konciliantný typ človeka. Aj najcitlivejšie problémy svojho biskupstva alebo vzťahu s vládou riešil bez konfrontácie a zmierlivo. Aj keď nepracoval nápadne, dokázal popri svojich kultúrnych a spoločenských aktivitách povzniesť svoju diecézu.

Podarilo sa mu obnoviť diecézny seminár s vysokou bohosloveckou školou v Banskej Bystrici, doplniť početné stavy duchovenstva, reštaurovať chrámy a založiť diecézny týždenník Náš priateľ, ktorý bol vôbec prvým úradným orgánom Katolíckej akcie na Slovensku. Predsedal Matici slovenskej a Spolku slovenských umelcov.

Karol Kmeťko bol typom rozvážneho, no otvoreného srdečného človeka, altruistu so zmyslom pre humor. Investoval do obnovenia diecézneho veľkého a malého seminára a biskupského internátu. Predsedal Katolíckej školskej rade a úspešne viedol zápas za uchovanie slovenského cirkevného školstva.

Usiloval sa rozvinúť cyrilometodskú myšlienku, presnejšie jej misijný obsah. Preto podporil misijnú Spoločnosť Božieho Slova (verbistov) a saleziánov. Slováci sa tak prepracovali na popredné miesto medzi národy, ktoré vysielali misionárov do celého sveta. Misijnej problematike venoval dvojzväzkové dielo Svetové misie, ktoré vyšlo v rokoch 1941 – 1942 a dalo podnet vzniku edície Misijná knižnica.


Slovenská pošta pri príležitosti okrúhleho výročia vydala aj pamätnú poštovú známku. Zdroj: pofis.sk

Ján Vojtaššák bol typ askétu, húževnatého a priameho bojovníka, ktorý sa usiloval s vypätím všetkých síl obnoviť náboženský život diecézy a celého Slovenska a čeliť sekularizačnému tlaku. Vynikol aktivitami v oblasti vzdelania a charity. Obnovil diecézny seminár, kde bohoslovcov formovali vynikajúci pedagógovia. Založil malý seminár v Levoči. Postavil chlapčenský učiteľský ústav v Spišskej Kapitule s internátom a v Levoči založil ženský učiteľský ústav s internátom. Obidva ústavy vychovali množstvo kvalitných katolíckych učiteľov a učiteliek. Založil aj Ústav pre vzdelávanie učiteliek domácich náuk v Levoči.

Mimoriadne sa zaslúžil o vyhlásenie Sedembolestnej Panny Márie za patrónku Slovenska a slovenského národa. Ako vedúci Ústrednej charity postavil domov Charitas v Bratislave a ozdravovňu v Dolnom Smokovci, podporoval sirotince a detské domovy.

U troch biskupov nachádzame výrazné spoločné črty v týchto oblastiach: zvýšená starostlivosť o diecézne kňazstvo a kňazský dorast, podpora cirkevného školstva, reholí, charitatívnych podujatí, náboženskej tlače a organizovania mládeže. Všetkým biskupom sa podarilo vybudovať jednotu medzi nimi a diecéznym kňazstvom, konsolidovať náboženské pomery a rozvíjať náboženský život.

Od biskupov-zakladateľov k biskupom-trpiteľom

Traja slovenskí biskupi odchádzali z tohto sveta za pohnutých okolností. Biskup Blaha zomrel v roku 1943, v čase vrcholiacej vojny. Biskup Kmeťko zomrel v roku 1948, v čase, keď už neobmedzene vládla komunistická strana. Biskup Vojtaššák dával otvorene najavo, že nesúhlasí s prenasledovaním cirkvi.

V septembri 1950 ho zaistili, podrobili fyzickému a psychickému týraniu. V politickom procese v Bratislave ho 15. januára 1951 odsúdili spolu s biskupmi Pavlom Gojdičom a Michalom Buzalkom za vykonštruované zločiny vojenskej zrady, velezrady, vyzvedačstva a úkladov proti republike. Stal sa symbolom trpiacej cirkvi na Slovensku.

Zatiaľ čo vysviacka troch biskupov v roku 1921 bola prejavom elánu, nádejí a odhodlania slovenského katolicizmu a troch biskupov možno pokladať za zakladateľov, proces s tromi biskupmi (J. Vojtaššák, M. Buzalka, P. Gojdič), ktorý sa konal o 30 rokov neskôr, bol symbolickým vrcholom poníženia a prenasledovania episkopátu a katolíckej cirkvi.

Trojicu biskupov-zakladateľov vystriedala trojica biskupov-trpiteľov. J. Vojtaššák, ktorý patril do prvej i druhej trojice, sa stal svedkom toho, ako sa to, čo sa ťažko budovalo, násilne ničí a odstraňuje. Zomrel v nútenej izolácii v nemocnici v českých Říčanoch v roku 1965.

Traja slovenskí biskupi, vysvätení v roku 1921, boli vhodne vybratými kandidátmi, ktorí dokázali zabezpečiť konsolidáciu náboženských a spoločenských pomerov. Položili slovenský katolicizmus na pevnejšie základy a s úspechom ho vyviedli z povojnovej krízy. Každý z nich mal rôzne povahové vlastnosti, odlišný štýl práce, rôzne názory, no v praxi sa ich činnosť v zásadných veciach harmonizovala.

Ukázali, že majú zmysel nielen pre úzke cirkevno-pastoračné a náboženské problémy, ale aj pre celospoločenské dianie a kultúrny život. Stali sa tak priamo i sprostredkovane tvorcami, rozvíjateľmi a sprostredkovateľmi hodnôt, vlastných slovenskému národu a vôbec pôvodnej európskej kultúre.

Článok sme prebrali zo stránky Tlačovej kancelárie KBS.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
Cirkev Slovensko Marián Blaha História
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť