Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
Spoločnosť
21. január 2021

Bohyňa korony i satanisti túžiaci po svetle

Ako pandémia čerí túžbu sveta po duchovne

S nadhľadom o nových náboženských hnutiach i pnutiach v súčasnom pandemickom čase.

Ako pandémia čerí túžbu sveta po duchovne

Bohyňa korony: Sandhya Kumari

Nie je novinkou, že obdobie pandémie sa významne dotklo aj náboženskej oblasti. Duchovní lídri dnes majú svoje streamovacie kanály, na internete sa zdieľajú návody na domáce obrady, do Mekky či Lúrd sa usporadúvajú virtuálne púte a cez WhatsApp rozosielajú denné zamyslenia.

Digitalizácia však nie je to jediné, čo pandémia náboženstvu priniesla.

V rozkolísanom svete dneška, kde sa vytesnená smrť náhle priblížila, človek zatúžil po ukotvení. A to trochu rozdúchalo už beztak pestrý náboženský trh. Ako dnes koronavírus čerí náboženské vody?

India je v dobrých rukách

India sa podľa očakávaní na novú situáciu vo svete aktualizovala okamžite a priniesla bohyňu korony, ktorá je, ako naznačuje situácia, rozhnevaná. „Bohyne nákazy fungovali pri mnohých smrteľných pandémiách, ktoré krajina zažila od staroveku až po dnešok,“ vysvetľuje kultúrna antropologička Tulasi Srinivas.

Bohyne nákazy tu fungujú ako akési „nebeské epidemiologičky“, ktoré liečia choroby sveta. Ak sú však nahnevané, môžu ich tiež spôsobiť. India tak má okrem bohyne korony napríklad aj bohyňu AIDS či cholery. Práve posledná sa však transformovala a reagovala na novú hinduistickú výzvu, i keď lokálneho rázu.

„Koronavírus vo veľkom oživil aj alternatívnu náboženskú scénu a rôzne podoby ezoskupín či kultov.“ Zdieľať

V Bangalore, meste sužovanom dopravnými nehodami, sa bohyňa cholery zmenila na ochrankyňu vodičov a pred jej chrámom sa každé ráno zoradia osobné i nákladné automobily, aby získali požehnanie skôr, ako ich strhne vír mestskej dopravy. 

„Hinduisti v Indii tak dnes, v čase koronakrízy, majú pomocnú ruku – vlastne hneď niekoľko,“ dodáva Srinivas s odkazom na podobu novej pandemickej bohyne.

Viac svetla do toho temna

Koronavírus vo veľkom oživil aj alternatívnu náboženskú scénu a rôzne podoby ezoskupín či kultov. A to aj tých, ktoré sú temnejšieho rázu.

„Zmeny môžeme v súčasnosti badať aj v satanistických hnutiach,“ hovorí pre Rádio Wave český religionista Zdeněk Vojtíšek, ktorý zároveň upozorňuje na ich veľkú rozmanitosť. Čo však satanistov spojuje, je forma protestu, primárne proti kresťanstvu, za ktorým sa na Západe často skrýva najmä protest proti spôsobu života spoločnosti a jej hodnotám.

Keď v našich geografických šírkach pred tromi rokmi vznikla československá Satanova komunita, na čelo moderných satanistov sa postavil mladý predseda Jakub Jahl. Ten v súčasnosti vyzýva približne štyristo členov k spoločenskému aktivizmu, hovorí o potrebe zlepšiť svet a vo svojich vyjadreniach podľa Vojtíška používa až kresťanské metafory.

„Pozýva satanistov, aby prinášali tomuto svetu svetlo,“ hovorí Vojtíšek, ktorý kroky komunity sleduje od jej začiatku. „Je to veľmi sympatické,“ dodáva religionista. Aj keď si nie sme istí detailmi, držíme palce.

Noví proroci

Pandemická doba konšpiráciám nielen praje, ale je ich priamou oslavou.

Konšpirácie dnes nelegitimizujú iba politici, ktorí si v podobných časopisoch čoraz častejšie hľadajú novú politickú stratégiu, ale aj rôzne náboženské skupiny a lídri.

Vyhlásenia, že koronavírus je Božím trestom za homosexuálov už zazneli z úst imámov, kňazov i ortodoxných rabínov, a nielen svetové náboženstvá si tak dnes v rámci pandémie s väčším či menším úspechom znova testujú svoju imunitu voči konšpiráciám.

Inzercia

„Pandémia oživila predstavy o konci sveta a viaceré milénialistické hnutia dnes prežívajú svoj duchovný vrchol.“ Zdieľať

Napokon aj sám „konšpiracizmus“ v poslednom období naberá čoraz jasnejšie náboženské kontúry.

V čase, keď sa náboženstvo oddeľuje od národných rámcov a masovo digitalizuje, sa na scéne objavujú proroci s mystickým nádychom, prejavom i oblečením (pozdravujeme pána Tibora R.). Vo svojich výpovediach zvolávajú do boja proti zlu, hlásajú apokalypsu a tí odvážnejší už tvoria i vlastnú kozmológiu. O tom však viac niekedy nabudúce.

Doba praje koncu sveta

Pandémia prirodzene oživila predstavy o konci sveta a viaceré milénialistické hnutia tak dnes prežívajú svoj duchovný vrchol.

Azda najznámejšou náboženskou skupinou, ktorá očakáva apokalypsu, sú v našom priestore Svedkovia Jehovovi. Komunita má na hlavnej stránke článok o „znameniach konca, ktorý sa bude podľa proroctiev vyznačovať aj epidémiami.“ Súčasne vyzýva k ochrane blízkych, nepodliehaniu panike a k rešpektu k odporúčaniam vlády.

„Z Biblie vieme, že epidémie mali byť súčasťou posledných dní,“ píšu Svedkovia, ktorí žijú v „posledných dňoch“ už od roku 1914, teda dohromady 107 rokov. Ak niečo, toto možno nazvať skutočnou nádejou.

Koronou proti bezvercom

Teologický výklad pandémie a jej využitie v praxi hľadajú aj extrémistické skupiny.

Islamský štát na apokalypsu nielen čaká, ale sa o ňu aj aktívne usiluje. Skupina opretá o extrémistický výklad sunnitského islamu vydala v úvode minulého roka pre svojich agentov cestovné odporúčania, aby sa vyhli Európe, ktorú vo svojom vyhlásení označili ako „krajinu epidémie“.

Jej indická odnož však v pandémii vidí skôr príležitosť a v špeciálnom 17-stranovom vydaní povzbudzuje svojich priaznivcov, aby „šírili smrteľný koronavírus prostredníctvom detí, a tým prispeli k zničeniu neveriacich“.

Kým konkurenčnej Al-káide sa zmenil vodca, jej nepriateľ zostáva. Teroristická skupina v rozsiahlej škodoradosti vyhlásila COVID-19 za „mocnú vlnu cunami“, ktorá zasahuje americkú ekonomiku i jej spôsob života, a hoci skupina sama prišla kvôli vírusu o niekoľkých svojich agentov, je vidieť, že v pandémii sa chce sústrediť najmä na pozitíva.

Digitalizovaný rítus

Dopad pandémie na duchovnú stránku ľudí ma rôzne podoby, mnohí napríklad začali triediť odpad vo viere, že Matka Zem si oddýchne a v boji proti nedbanlivému ľudstvu nevyprodukuje ďalšiu mutáciu. Iní si zvykajú na Chanuku, Vianoce či Iftár bez obvyklej komunity, a vyradení zo spoločných rituálov nanovo hľadajú stratégie spojenia s Bohom, a to nielen cez Vimeo či Youtube.

Do popredia sa posledné desaťročia dostáva vlastné, osobné náboženstvo, čosi, čo sýti duchovnú potrebu človeka, no zároveň odmieta jej inštitucionalizované podoby. A do tohto procesu dnes spoločnosť zaplavil vírus. Bude ešte fascinujúce sledovať, čo človek s Bohom a svojou predstavou o ňom urobí a čo to všetko o nás, ľuďoch, odhalí. 

Tak mnoho svetla do tej tmy a dobré internetové spojenie.

Odporúčame