Bezplatný Dávid a švajčiarsky Goliáš

Bezplatný bratislavský Denník 24, je nateraz minulosťou. Posledné číslo vyšlo v piatok 31.januára. Nebol to však prvý neúspešný pokus o bezplatné periodikum na dennej bázi. Slovenským priekopníkom tohto druhu, boli noviny Ranný rýchlik, ktoré sa už po dvoch mesiacoch museli porúčať na slepú koľaj.

Denník 24 prežil svojho predchodcu o dva mesiace a nejaké drobné. Jeho prvé číslo vyšlo 22.októbra 2007 a predchádzalo mu päť nultých vydaní. V náklade 30 000 výtlačkov, si určil za cieľ vyžiť len z inzercie. Preto garantoval „uverejnenie inzerátu do 24 hodín“. Obsah novín bol zložený prevažne z agentúrneho spravodajstva a cieľovou čitateľskou skupinou mali byť ľudia v produktívnom veku z Bratislavy a okolia. Napriek všeobecnej skepse z nerentability takejto tlačoviny, veril šéfredaktor Martin Lukáček v úspech. „Finančné prostriedky sú v dostatočnom množstve, aby titul neodišiel z trhu skôr, ako prišiel.“

Ochranná známka – nástroj boja

Nakoniec to skutočne neboli peniaze, pre ktoré bolo vydávanie novín pozastavené. Dôvody boli dva. Jeden menší a druhý väčší. Tým prvým, je fakt, že bezplatnému denníku dodnes oficiálne neschválil Úrad priemyselného vlastníctva ochrannú známku „Denník 24“. Druhou príčinou, je vydavateľský dom Ringier. Ten obvinil Denník 24 z porušenia ochrannej známky „24 hodín“, ktorej je od roku 2005 vlastníkom. Na základe tohto tvrdenia, požadovalo švajčiarske vydavateľstvo okamžité ukončenie vydávania Denníka 24.

Denník 24 síce nepostupoval štandardným spôsobom, keď si žiadosť o registráciu ochrannej známky „Denník 24“ podal až „za pochodu“ 27.decembra, ale v žiadnom prípade sa nemohol dopustiť toho, z čoho bol obvinený. Zjednodušene povedané, vydavateľstvo Ringier tvrdí, že „24 hodín“ a „Denník 24“, sú dva totožné názvy. Takýto výrok ale nie je zlučiteľný s pravdou.

Denník 24 v roli Dávida, ustúpil Goliášovi. Pozastavil vydávanie do doby, kým nebude jeho ochranná známka oficiálne schválená a nepustil sa do boja so švajčiarskym gigantom. Ten by pravdepodobne znamenal jeho koniec. Nie je dôležité, že Goliáš klame. Tu rozhodujú svaly.

Mimochodom. Nie je to prvýkrát, čo použilo vydavateľstvo Ringier ochrannú známku ako nástroj boja proti konkurencii. Medzinárodným titanom bezplatnej dennej tlače, je švédska spoločnosť Metro. Vydáva noviny v 23 krajinách po celom svete. V roku 2006 si na Úrade priemyselného vlastníctva SR, zaregistrovala svoje logo ako ochrannú známku. Ale už rok predtým si Ringier preventívne podal žiadosť o zaregistrovanie obchodnej známky „Metro“. Úrad však registráciu pozastavil.

Neostáva nám teda nič múdrejšie, než čakať na Metro bez metra.

Martin Koleják

• Ak sa Vám článok páčil, podporte ho navybrali.sme.sk

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo