Talk show o reality show

Tak dnes to prepukne. Hovorím o reality show VyVolení. To, čo jej predchádzalo, bolo však tiež nesporne zaujímavé.
V prvý septembrový večer zaradila TV JOJ do svojho programu mimoriadnu diskusiu s názvom Zrušte VyVolených. Názov bol primerane nadnesený, pretože je jasné, že VyVolených nikto a nič nezruší, ale divákov určite pritiahol. Na jednej strane stola s obrovským logom relácie VyVolení sedeli zástupcovia TV JOJ (Kňažko, Borovský, Tóth), na druhej odporcovia relácie (Gavenda, Kolková, Kováčik) s mandátom 90 000 podpisov, ktoré v petičnej akcii proti relácii nazbierali za sedem týždňov organizácie Network Slovakia – Spoločenstvo mladých katolíkov aktívnych v médiách a Katolícke hnutie žien Slovenska.
Usporiadanie diskusie bolo dobrým marketingovým krokom TV JOJ, pretože bola načasovaná i formálne prevedená tak, akoby išlo o jeden z prípravných programov pred samotnou reality show. Pred divákmi chcel diskusiou zabodovať aj generálny riaditeľ TV JOJ Milan Kňažko, ktorý sa odprezentoval ako ten, ktorý je ochotný diskutovať s odporcami, aj keď bolo jasné, že na dramaturgii show VyVolení nič nezmení, aj keď ho o to žiada 90 000 divákov.
Napriek tejto tendenčnosti celej diskusie dokázali z nej Gavenda a spol. vyťažiť maximum. Argumentovali vecne i dostatočne rázne. (Tieto argumenty by vyzneli ešte silnejšie, keby ich miesto kňazov prezentovali laici.) Znecitlivenie vnímania intimity, posunutie latky kultúry ešte nižšie, dávanie priestoru negatívnym vzorom... Zaujímavé boli reakcie predstaviteľov JOJ. Kým Kňažko sa snažil – so sebe typickým hereckým pátosom – urobiť z reality show VyVolení priam náučný program („...ľudia sa môžu poučiť, ľudia v týchto situáciách budú nejakým spôsobom konať, budú prebiehať rôzne interakcie vzťahov.“ „Nás práve zaujíma ako sa budú vyvíjať vzťahy úplne normálnych ľudí a ako normálni diváci budú na to reagovať.“), jeho prísediaci išli s pravdou von. „My chceme nášho diváka nie poúčať, ale zabávať...“ (riaditeľ pre PR Tóth). „Chceme prilákať viac divákov pred obrazovky TV JOJ, chceme zvýšiť náš podiel na trhu...“ (programový riaditeľ Borovský).
Sledovať ďalšie pokračovanie boja proti VyVoleným (aj keď odporcovia sú v prípade „nezávadnosti“ relácie ochotní zložiť zbrane) bude zaujímavé. Podľa stanoviska, ktoré na konci augusta vydali obe organizácie, sú signatári petície, ale i ďalší ľudia ochotní bojkotovať nielen VyVolených, ale aj celé vysielanie TV JOJ, taktiež bojkotovať produkty zadávateľov reklamy a sponzorov relácie a podávať podnety na Radu pre vysielanie a retransmisiu a Výboru NR SR pre vzdelanie, vedu, šport a mládež, kultúru a médiá.
V konečnom dôsledku tu nejde len o boj proti jednej relácii, ale aj o svedectvo, že aj malé skupiny ľudí sú schopné robiť veľké veci.

Imrich Gazda

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo