Veľtrh detí pre gejov pobúril liberálne médiá

Spravodajský portál kritizuje konkurenta pre klamlivý titulok, sám však robí to isté.

Jeden z najväčších spravodajských webov na Slovensku aktuality.sk včera nezvyčajne napadol konkurenciu. "Propaganda a klamstvá: Homosexuáli si údajne chcú kupovať deti" napísal vo svojom nepodpísanom článku, v ktorom kritizuje portál hlavnespravy.sk

Vyčíta mu, že "má názov, ktorý skutočne môže evokovať, že ide o spravodajský web, ktorý pracuje s faktami a neskresľuje ich. Opak je však pravdou. Autor totiž spája fakty, polopravdy, domnienky a klamstvá do celku, ktorý zacielil aj na city a emócie ostražitých čitateľov." Pritom ani neuvádza, kto článok zverejnil, prikladá iba jeho printscreen s orezanou adresou stránky.

Portál sa článku konkurenčného média venuje na veľkom priestore a poskytuje priestor aj "odborníkom", ktorí ho podrobili neúprosnej kritike. Hlavným argumentom je, že v titulku sa uvádza, že išlo o "veľtrh detí pre gejov", pričom to bola iba "konferencia o možnostiach adopcie, najmä náhradného materstva". 

Článok hlavnespravy.sk však ani zďaleka nie je zavádzaním, ako sa aktuality.sk snažia navodiť dojem. Cituje napríklad francúzsky denník Le Figaro, o podujatí v Bruseli bohato informovali aj belgické a francúzske televízie. Najviac správ je na stránke americkej organizácie Men Having Babies, ktorá podujatie zorganizovala. 

Jej cieľom je rozvíjať sieť celosvetového náhradného materstva pre homosexuálne páry. Chce tak "pomôcť gejom v labyrinte surogačného materstva, aby mohli nájsť najlepšiu agentúru a dieťa za najlepšiu cenu". Odborníci na konferencii uviedli, že základná suma za splodenie a vynosenie dieťaťa má byť 60-tisíc eur, môže sa však meniť v závislosti od estetických požiadaviek páru. Výsledná suma tak môže byť 150-tisíc eur.  

Veľtrh či konferencia

Ani obchodné veľtrhy často neprebiehajú tak, že účastníci na nich chodia po výstavisku od stánku k stánku. Často majú podobu odbornej konferencie, na ktorej sa predstavujú jednotliví dodávatelia a predstavujú svoje ponuky. Konkrétne obchody sa potom odohrávajú v zákulisí. 

Nazvať preto takúto konferenciu "veľtrhom detí" teda nie je ani propagandou, ani klamstvom. Iba možno drzým a priamym pomenovaním toho, čo médiá v záchvate politickej korektnosti označujú tak, aby čitateľov z toho nesvrbeli oči a uši. Že sú aktuality.sk také precitlivené práve na tému prenájmu materníc, je zvláštne.

Titulky sa v modernej internetovej žurnalistike často tvoria tak, aby zaujali a prilákali čitateľov. Namiesto opisných sa používajú skôr vety, ktoré skrývajú určité tajomstvo, ktoré čitateľa láka kliknúť si na článok a prečítať si ho. Aj aktuality.sk v titulkoch často používajú prehnané alebo prisilné tvrdenia, ktoré sa nakoniec v článku vlastne vyvrátia, prípadne vôbec nespomenú. 

Príkladom môže byť dnešná odvolávka na článok hnonline.sk s titulkom "Alpám by bolo lepšie v rukách J&T. Rakúšania nevedia robiť biznis, tvrdí Rattaj". Manažér J&T ani hnonline.sk pritom nikde netvrdia, že "Alpám by bolo lepšie v rukách J&T", to je čistý výmysel aktuality.sk. Ak teda portál pre takéto niečo kritizuje konkurenciu, zrejme by sa mal najprv pozrieť do vlastnej kuchyne.

Peter Kremský

Ilustračné foto - Men Having Babies

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo