Komentáre a názory 16. máj 2019

Pri škôlkach držím stranu štátu

Kristína Visolajská
Kristína Visolajská
Reakcia na článok Komu držať stranu, keď si štát pýta päťročné deti?
Reakcia na článok Komu držať stranu, keď si štát pýta päťročné deti?
Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

Kristína Visolajská

Pri škôlkach držím stranu štátu
Ilustračná foto – TASR/Michal Svítok

Venujte nám minútu, skôr ako začnete čítať

Články na Postoji nie sú spoplatnené, aby ich mohlo čítať čo najviac ľudí. Vznikajú najmä vďaka pravidelnej mesačnej podpore od čitateľov, ľudí, ako ste vy. Budeme si veľmi vážiť, ak nás budete podporovať. Aby sme sa my mohli naplno venovať tvorbe článkov, ako je tento. Ďakujeme!

Redakcia Postoja

 

(MUDr. Kristína Visolajská reaguje na článok Fera Múčku Komu držať stranu, keď si štát pýta päťročné deti?)

Ministerstvo školstva pripravilo novelu zákona, podľa ktorej by bola povinná už predškolská dochádzka od piatich rokov veku dieťaťa. Skutočným zámerom je skoré zaškolenie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, aby sa tieto deti podchytili ešte pred nástupom po školy. Výskumy totiž ukazujú, že vek do šiestich rokov je pre budúce uplatnenie úplne kľúčový.

Vznikla zaujímavá polemika, pričom zaznieva najmä hlasná kritika rodičov, ktorí v škôlke vidia isté ohrozenie svojich detí, prípadne sa len chcú svojim deťom venovať doma individuálne.

Z praxe detskej lekárky mám pocit, že problém je širší. Preto som si urobila malý prieskum medzi pediatrami, psychológmi a pedagógmi. Pomerne jasne sme sa zhodli, že väčšine detí by predškolská dochádzka pomohla, a to z rôznych príčin. Zároveň si myslíme, že úplne postačí návšteva škôlky na štyri hodiny denne. Deti tam určite nemusia zotrvávať do poobedia či nebodaj povinne poobede spať, ako to väčšina škôlok stále nezmyselne vyžaduje.

Radšej škôlka ako tablet

Prvý dôvod pre povinné zaškolenie je, že dnešné rodiny sú iné, ako boli pred tridsiatimi rokmi. Ideál je, ak dieťa vyrastá vo veľkej rodine s viacerými súrodencami či aspoň v komunite susedov a priateľov. Rodiny sú dnes oveľa menšie a pokiaľ matka nie je spoločenský typ s možnosťou sociálnych kontaktov, malý predškolák sa nemusí dostatočne socializovať s vrstovníkmi. Väčšina detí chodí po treťom roku života do škôlky, a tak predškoláci vzdelávaní doma nie sú v kontakte s deťmi v podobnom veku.

V ich okolí sú doma s rodičmi len deti do troch rokov a tie sa len začínajú socializovať, nedokážu ešte dostatočne participovať na hre. Predškolákov, ktorí do škôlky nechodia, nie je veľmi veľa. Socializácia pred nástupom do školy je dôležitá a nie je až také podstatné, či sa odohrá v rodine či škôlke.

Príliš často sú deti odložené pred televízorom či tabletom, kým sa napríklad matka venuje domácnosti.Zdieľať

Dieťa so vzťahmi s vrstovníkmi bude „oťukanejšie“, menej ľahko sa stane terčom šikany a celkovo sa v škole cíti komfortnejšie. Teda pre deti, ktorým rodičia nedokážu dostatočne zabezpečiť socializáciu, škôlka môže znamenať prínos.

Ďalší dôvod je fakt, že nie každý rodič, ktorý má deti doma, sa im aj dostatočne venuje. Žiaľ, príliš často sú deti odložené pred televízorom či tabletom, kým sa napríklad matka venuje domácnosti a podobne. Samozrejme, aj rodič potrebuje čas na prácu a vlastné záujmy. Ak v tomto čase rodičia dieťa „odložia“ pred médiá na dlhší čas, to už bude prospešnejšie dať dieťa na pár hodín do škôlky.

Extrémne veľa detí má tiež rôzne logopedické problémy, čo je tiež následkom nedostatočnej komunikácie s okolím, často práve v rodinách. V škôlke sa tieto problémy podchytia a škôlky už dnes neraz poskytujú služby logopéda.

Deti dnes chodia málo von. Ideálne je chodiť von v každom počasí, minimálne na dve hodiny denne, ideálne však doobeda aj poobede. Nie každý rodič je ochotný napríklad v zime tráviť hodiny vonku. Prechádzku tak dieťa môže absolvovať doobeda so škôlkarmi a poobede s rodičmi. Behanie po vonku deti najviac baví s vrstovníkmi. Čo najdlhší pobyt vonku prospeje imunite dieťaťa, rozvoju svalstva, správnemu držaniu tela, často sa tým predíde aj noseniu okuliarov.

Škôlka a imunita

Obdobie škôlky je tiež obdobie, keď sa dieťa stretáva s infekciami a buduje si imunitu. Je ideálne, keď si dieťa „odkrúti“ choroby a absencie počas škôlkarského obdobia, a nie po nástupe do školy. Ovčie kiahne je najlepšie absolvovať v predškolskom veku, lebo často znamenajú aj niekoľkotýždňovú absenciu. A kiahne najlepšie „chytíte“ v škôlke. Ak sa chcete kiahňam vyhnúť úplne, môžete dať dieťa zaočkovať. Toto očkovanie je však nad rámec povinného očkovania.

Strava v škôlke sa mnohým rodičom nepozdáva. Majú pocit, že doma navaria lepšie a zdravšie. Občas to je pravda, najmä ak mama varí z vlastnoručne dopestovaných surovín. Žiaľ, domáce varenie pre jedno či dve deti zväčša skĺzne do varenia obľúbených jedál, ktoré deti „zjedia“.

Takýto prístup neraz končí vyberanosťou v strave, keď staršie deti a adolescenti nezjedia „hocičo“, nie sú otvorení novým chutiam. Hlad radšej dočasne prekryjú nejakým keksíkom a počkajú si, čo im mama večer doma ponúkne. Tento model potom pokračuje do dospelosti a často sa končí obezitou. Je naozaj dôležité dieťa naučiť pravidelne jesť pestrú racionálnu stravu a zároveň stolovať s ostatnými. Jedálny lístok v škôlke je prísne sledovaný odborníkmi a spĺňa štandardy racionálnej stravy.

Žiaľ, domáce varenie pre jedno či dve deti zväčša skĺzne do varenia obľúbených jedál, ktoré deti „zjedia“.Zdieľať

A ak vášmu dieťaťu v škôlke stále „nechutí“, trvajte na tom, nech vždy aspoň ochutná pár lyžičiek a nečakajte ho doma s obľúbenými palacinkami. Nevyberavosť v jedle zväčša vedie k optimálnej hmotnosti v dospelosti a nenáročnosť v strave manžela v budúcnosti určite ocení aj novopečená manželka.

Pre urputných zástancov

Rozumiem hlasom rodičov, ktorí sú vzdelaní a pozitívne motivovaní vyučovať svoje päťročné a staršie deti doma. Rodičia, ktorí to naozaj výborne dokážu, sú však v menšine.

Šéfredaktor Postoja píše veľmi správne vo svojom texte:

„Najhoršie je, ak sa deťom nik nevenuje, nemajú dostatok prirodzených stimulov, vzory, a teda ani možnosť sa normálne vyvíjať. Medzi týmito deťmi a deťmi z normálneho prostredia už v troch rokoch badať značné rozdiely v ich kognitívnych schopnostiach. A v šiestich rokoch je už rozdiel taký veľký, že – na výnimočné prípady – už nie je šanca ho zmazať. Inými slovami, šesťročné dieťa so zanedbaným vývojom má už problém na celý život. Toto je aj hlavný dôvod, prečo väčšinu dnes narodených rómskych detí čaká zlý život.”

Problém je, že nedostatočná stimulácia detí sa zďaleka netýka len rómskych detí v osadách. Týka sa aj nemalej skupiny detí v rodinách, ktoré na prvý pohľad vyzerajú vcelku priemerne. Rozdiel je v tom, že deti v osadách sa často neuplatnia vôbec a deti z nepodnetných rodín „len“ dostatočne nerozvinú svoj genetický potenciál. A zistiť, o ktoré deti v skutočnosti ide, nie je vôbec ľahké. Preto si myslím, že povinné zaškolenie detí od piatich rokov nie je zlý nápad.

Nedostatočná stimulácia detí sa zďaleka netýka len rómskych detí v osadách.Zdieľať

Aby som však potešila urputných zástancov domáceho vzdelávania, a povedzme si rovno – mnohí svoje deti vzdelávajú doma naozaj excelentne – istý spôsob by na našiel.

Navrhovala by som napríklad, aby mali rodičia možnosť požiadať o domáce vzdelávanie predškoláka, pričom dieťa aj rodič by prešli pohovorom a preskúšaním so psychológom a pedagógom. V priebehu roka by potom absolvovali dva či tri razy pohovor, či dieťa doma dobre prospieva a pripravuje sa do školy.

Povinnou dochádzkou predškolákov by sme zachytili deti z nepodnetného prostredia a umožnili im rozvoj, ktorého s im v rodinách nedostáva. A zároveň by sme nesankcionovali tých, pre ktorých je vzdelávanie a výchova doma životným štýlom a robia to naozaj dobre.

Akou sumou by ste mohli podporiť POSTOJ?

Naša redakcia funguje najmä vďaka pravidelnej mesačnej podpore od našich čitateľov, ľudí, ako ste vy. Pridáte sa k nim? Ďakujeme!

 

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0
Diskusia 0