Koľko krúžkov má mať dieťa?

Koľko krúžkov má mať dieťa?

Foto: Flickr/Bil Kleb

Nechceme ich preťažiť, ale chceme ich rozvíjať. Ako nájsť tú správnu mieru?

Mnohí odborníci varujú rodičov pred tým, aby zahlcovali deti počas voľného času krúžkami. Na druhej strane platí, že deti sú v období na prvom stupni základnej školy ako špongie a najlepšie sa učia nové veci, v tomto veku sa najlepšie rozvíja športový talent, hudobný talent, kreativita. Aký je teda optimálny počet krúžkov pre deti na prvom stupni základných škôl? Opýtali sme sa našich odborníkov na výchovu. 

Albín Škoviera, špeciálny pedagóg, Katolícka univerzita v Ružomberku a Univerzita Pardubice

Občas sa asi každému z nás stáva, že niečomu, čo je skôr „pragmatické riešenie“, dáme ušľachtilý šat. Prepáčte mi to, ale zabezpečiť dieťaťu nabitý program preto, aby „nemalo čas na hlúposti“, je hlúposť. Aj keď to označíme ako snahu o rozvíjanie jeho talentov. Pokiaľ ide o mimoškolské aktivity, napr. záujmové krúžky, základnú umeleckú školu, cudzie jazyky, menej môže byť viac. Chodil som „len“ na husle a do šachového krúžku. A k tomu som už záujmovo stíhal len temer denný neorganizovaný futbal/hokej (podľa ročného obdobia). Vo všetkom z toho, čo som začal, som však dlho vytrval.

Myslime aj na to, že všetky šikovné a sociálne zdatné deti sú školou zapojené do iks ďalších aktivít. Nerobme z detí viac „akciovú spoločnosť“, ako je únosné. Ešte zopár odporúčaní:

  • rozprávajme sa s dieťaťom o tom, načo a prečo si vyberá konkrétny krúžok/aktivitu,

  • trvajme na tom, že najbližšia „zmena krúžku“ môže byť o pol roka (najlepšie o rok), „sériové záujmy“ sú povrchné a my predsa chceme, aby sa dieťa rozvíjalo,

  • začnime maximálne dvoma záujmovými oblasťami, ak to funguje, môžeme sa dohodnúť po roku na ďalšej,

  • rovnako ako organizované aktivity sú pre dieťa dôležité tie neorganizované, majú často väčší socializačný potenciál,

  • dieťa sa môže aj „nudiť“,

  • krúžky nie sú „náhrada“ za čas, ktorý môže dieťa tráviť s rodičmi a súrodencami.

Denisa Zlevská, psychologička, Centrum pre tréning a rozvoj

Obdobie prvého stupňa základnej školy je časom, keď dieťa mnohé veci spoznáva, učí sa ich ovládať a narábať s nimi nadobúdaním všakovakých nových zručností. V tomto období sa učí aj tomu, čo je čas, ako sa v čase funguje v triede, rodine, skupine, učí sa riadiť si čas i jeho obsah. Rovnako tak sa učí spolupráci i rozhodovaniu.

Vzhľadom na tieto aspekty býva užitočné zo strany rodiča zasahovať do témy krúžkov, resp. trávenia voľného času akoby pološtrukturovane. Rozpoznať to, čo sa pre dieťa hodí, znamená zahodiť za hlavu dospelácke ambície či nesplnené sny a otvoriť sa pre jedinečnosť dieťaťa. Pozorovanie jeho činností, toho, čo má rado, ako preferuje tráviť voľný čas, koho obdivuje, nám mnoho napovie o jeho talentoch, ktoré sú v ňom ukryté.

Naše pozorovania je napokon dôležité overiť v dialógu s deťmi. Nestačí sa však len pýtať detí, čo ich baví, ale aj vysvetľovať, čo znamená z praktického hľadiska krúžok navštevovať, i to, či si to ako rodina môžu dovoliť. Je fajn, ak dieťa vyskúša viacero krúžkov, pravdaže s rešpektovaním ich pravidiel fungovania.

Nie je nutné, aby sa jasne „na prvý šup“ profilovalo, a teda ani nebýva užitočné hodnotiť ho podľa toho, koľko krúžkov dieťa vyskúša ako nestále či neschopné záväzku alebo disciplíny. Užitočné je ísť sa najprv na krúžok pozrieť či absolvovať otvorenú hodinu, vyskúšať si a až potom sa rozhodovať, či navštevovať krúžok a zaplatiť zaň. To, koľko krúžkov dieťa zvládne, napovie úroveň jeho únavy či podráždenia i toho, keď nám povie, že sa chce len tak hrať či nerobiť nič – to značí ono stop, mám dosť.

Katarína Winterová, doktorka pedagogiky, mediátorka, vedie internetové poradenstvo pre rodičov.

Rodičia sa dnes veľmi ľahko dostanú pod tlak aj vo výbere krúžkov. Vidia to veľké množstvo možností, počujú a vedia, koľko krúžkov zvládajú iné deti. Z každej strany príde informácia, ako najlepšie rozvíjať dieťa, ako ho podporovať v talente, ako z neho vychovať cieľavedomého múdreho človeka a to práve pomocou rôznych krúžkov. Pritom každý z rodičov má v sebe túžbu a potrebu voči dieťaťu nič nezanedbať a rozvíjať jeho všestrannosť a šikovnosť.

Tento tlak často spôsobí, že rodičia stratia tie najdôležitejšie prínosy krúžkov ako:

  1. Deti majú mať z krúžku radosť. Je pritom jedno, či chodia na jeden alebo tri krúžky alebo ste mali inú predstavu o krúžku. Prvoradá je radosť a chuť dieťaťa. Nech dieťa robí to, z čoho má radosť a pri čom sa rozvíja a oddychuje.  

  2. V krúžku by sa deti nemali dostávať pod tlak – neočakávať od nich a nevyžadovať od nich nielen školské úspechy, ale aj úspechy na krúžkoch (dať gól, vyhrať súťaže…). Nehodnoťte deti a neporovnávajte ich (ani v šikovnosti, húževnatosti, ani v počte krúžkov s inými deťmi).

  3. Ponechať dieťaťu možnosť výberu. Pomôžte dieťaťu nájsť vhodný krúžok a pomôžte mu udržať radosť z aktivity. Zároveň mu neberte možnosť skúšania nových krúžkov a skúseností. Nefixujte sa na jeden krúžok a len jednu možnosť, rôznorodosť je pre deti potrebná. Je to prirodzené, že deťom sa menia preferencie a záujmy.

  4. Optimálny počet krúžkov neexistuje. A to aj napriek tomu, že asi každý by chcel odporúčanie na počet a druh rozvojovej činnosti. Je to však tak ako mnoho iných vecí vo výchove – individuálne.

Skôr ale vidíme prepracované deti, ktoré svoj čas delia medzi školu a množstvo krúžkov. Nezabudnite na to, že pre dieťa je nesmierne dôležité, aby malo v pracovný týždeň aspoň jeden voľný deň, ktorý si môže samo organizovať a keď ho nečakaná žiadna plánovaná aktivita.   

Ak sa dodržia tieto „zásady“ pri výbere druhu a množstva voľnočasových aktivít u detí, rodičia sa nemusia obávať frustrovaného unaháňaného dieťaťa. Práve naopak, spokojnosť a radosť samého zo seba a svojich schopností, z toho, že robím to, čo ma baví, je odmenou nielen pre dieťa, ale aj pre rodiča.  

Foto: Pavol Rábara, archív D. Zlevskej

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo