Deti by sa mali cez prázdniny nudiť

Deti by sa mali cez prázdniny nudiť

Foto: Flickr/Martin Talbot

Ponúkať deťom stále vzrušujúcejšie zážitky je slepá cesta.

Pre mnohých rodičov je čas prázdnin neľahké obdobie, kedy hľadajú možnosti, ako dostatočne zabaviť svoje dieťa, aby sa nedajbože nenudilo. Denné tábory, časté výlety do aquaparkov a dovolenka rozložená aspoň do troch destinácií. Rodičia sa boja riskovať, že dieťa pre nudu zanedbá rozvoj svojho potenciálu a začne vymýšľať vylomeniny. Naozaj sa deti nemôžu cez prázdniny nudiť? Opýtali sme sa odborníkov na výchovu. 

 

Daniela Čechová, poradenská psychologička a psychoterapeutka, katedra psychológie Filozofickej fakulty Univerzity KomenskéhoSlovenská asociácia individuálnej psychológie

Deťom je vhodné vytvoriť priestor, aby samostatne objavovali a prichádzali na riešenia. Deti a adolescenti sa potrebujú aj nudiť, aj sa vedieť zabaviť sami. Keď sa nebudú vedieť zabaviť sami, budú závislé od technických vymožeností.

Ak chceme, aby menej používali mobily, ipady a tablety, modelujme takéto správanie deťom. Ak rodičia vstávajú a zaspávajú s mobilnými prístrojmi, nech sa nečudujú, že deti to považujú za normu spoločného života. Rodičia niečo iné hovoria a iné robia.

Súčasne sú prázdniny možnosťou stretávať nových ľudí a poznávať ich. Kontakt s rôznymi ľuďmi rozvíja kreativitu a komunikačné schopnosti. Kontakt s rovesníkmi tiež, i keď iný typ komunikačných schopností, lebo školáci inak komunikujú s deťmi rovnakého veku ako s dospelými. Pobyt v skupine, spoločenský kontakt rozvíja sebadôveru, vytrvalosť, flexibilitu a učí deti regulovať svoje emócie.

Rodičom by som tiež poradila, aby nezabúdali na telesné zdravie detí, využili letné počasie na voľnočasové aktivity na čerstvom vzduchu. Dnes sa deti oveľa menej voľne hrajú vonku ako pred 30 rokmi.

Napokon, prázdniny sú príležitosťou na spoločné chvíle, rodinné výlety a dovolenky. Užívajte si tie chvíle. Zážitky z rodinných akcií majú vyššiu hodnotu, ako drahé hračky. Spomienky, rodinné príbehy, ostávajú, i keď sa hračky dávno pokazia.

Denisa Zlevská, psychologička, Centrum pre tréning a rozvoj

Odpoveď je jednoznačne áno – môžu, domnievam sa, že im to dokonca môže prospieť. Rodičovská rola totiž nie je rolou prázdninového animátora. Rodič aj cez prázdniny má v prvom rade za úlohu dieťa sprevádzať udalosťami života, akou je aj fenomén nudy a pomáhať mu, učiť ho, ako takéto situácie zvládať. Ak totiž riešime tieto situácie za deti, oberáme ich o možnosť naučiť sa tvoriť si program, plánovať, vymýšľať varianty, hľadať vlastné riešenia.

Pre život je užitočné, aby sme deti neučili len priamočiaremu konzumu ponúkaných aktivít, ale aj ich vytváraniu. Takýmto spôsobom sa totiž môže rozvíjať kreativita a samostatnosť dieťaťa. Nie je potrebné naplánovať každú hodinu programu a predísť tak „hluchým obdobiam“ nudy.

Je dobré vyhradiť počas dňa pár hodín na to, aby sa dieťa skúsilo zabaviť samé. Ak dieťa na tieto situácie nie je zvyknuté, lebo počas školského roka má všetok čas štruktúrovaný zvonka, môžeme mu spočiatku ponúknuť varianty činností a výber necháme na dieťa. Nemal by to byť však neobmedzený časový priestor, aby sa dieťa necítilo osamotené, bezradné, či odložené.

Albín Škoviera, špeciálny pedagóg, Katolícka univerzita v Ružomberku a Univerzita Pardubice

Deti to majú v podstate ťažké. V minulosti, najmä v lete, bolo stále čo robiť. Deti plnili úlohy spojené s poľnohospodárskymi i domácimi prácami (a nebolo ich málo), ale žili aj intenzívny sociálny život s kamarátkami a kamarátmi. Dobrá kniha, futbalová lopta, stolnotenisový stôl, loptička a rakety, výlet, ale i televízia (len s dvoma programami), alebo pobyt u babky a dedka, boli atrakcie. Dnes je priestor natoľko zahrnutý akciami, workshopmi, podnetmi a „zážitkami“ ako spotrebným tovarom, že nuda môže (pre dieťa i pre nás) byť temer všetko.

Som presvedčený o tom, že ponúkať deťom stále vzrušujúcejšie a vzrušujúcejšie zážitky, je slepá cesta. Je to ako keď hluchnúcemu metalistovi púšťame stále hlasnejšiu hudbu. Problém bude asi v tom, že sa od malička snažíme zabezpečiť pre deti (len aby sa nenudili) program sami, alebo niekým zvonku. Nevedieme ich k tomu, aby sa trocha „nudili“, aby trocha „vyhladli“ a ony samé sa začali aktivizovať a využívať svoj potenciál. Prirovnám to k vareniu. Skoro každé „cudzie“ jedlo môžem ofrflať. Ale až vtedy, keď som hladný a začnem si variť sám, začínam poznávať skutočne chute a hodnotu jedla.

Myslime na to, že chvíľka „nudy“ môže byť nádychom pre skvelé nápady i zážitok.

 

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo