Ako sa gender ideológia môže dostať na naše školy

Jeden príklad o tom, ako sa žiaci môžu v školských laviciach stretnúť s kontroverznou témou.

Časopis Bridge na 8. strane z novembra 2017. 

Na jeseň 2015 predstavilo ministerstvo spravodlivosti návrhy, ako zlepšiť situáciu LGBTI komunite na Slovensku. Tzv. akčný plán obsahoval pôvodne 24 návrhov pre viaceré rezorty a úrady. Pre ministerstvo školstva z neho vyplývala úloha zanalyzovať učebné materiály a v prípade potreby odstrániť tie, ktoré podnecujú k homofóbii a transfóbii. 

Zároveň mali na školstve navrhnúť také materiály, ktoré poskytujú „vhodné objektívne informácie o LGBTI ľuďoch, sexuálnej orientácii a rodovej identite“. 

Rezort školstva materiál ostro kritizoval a napokon nebol dodnes schválený. Lenže ako ukazuje prax, prieniku kontroverzných tém medzi žiakov sa nedá úplne zabrániť. 

Na hodine angličtiny

Na hodinách cudzích jazykov sa zvykne pracovať so zahraničnými časopismi, ktoré žiaci odoberajú a majú ich lepšie pripraviť na maturitu. Je to užitočná vec, časopisy bývajú kvalitné a študenti sa môžu prostredníctvom nich naučiť veľa nových výrazov. A nepochybne aj vedomostí, časopisy otvárajú totiž rôzne témy. 

Tak ako časopis Bridge vo vydaní z novembra minulého roku. Na obálke malo scénu z filmu Vražda v Orient exprese s titulkom Stars on a train (Hviezdy vo vlaku). Obálka tiež lákala na ďalšie témy – o filmoch, trendoch v bývaní a Walese. 

Vo vnútri čísla bol dvojstranový text zaradený do rubriky „osobná identita/osobnostná výchova“ s názvom He, she or they? (On, ona, oni?). 

V úvode článku čítame: „Sex, rod (gender) a sexualita sú tradične opisované v binárnych pojmoch. Muž, žena, priateľ, priateľka, mužský, ženský – všetky tieto slová rozdeľujú veci len do dvoch kategórií. Ale v našom modernom svete sa veľa ľudí snaží prekonať tieto limitujúce idey a volajú po širšom spektre slovnej zásoby, ktorá by ich vyjadrila.“

V článku sa ďalej študenti dočítajú, že biológia nie je vždy presná a moderné výskumy dokázali existenciu viacerých variantov v psychickom pohlaví.  

Rodovú identitu (gender identity) článok definuje ako hlboké, vnútorné cítenie (feeling) toho, kto ste. „Pre niektorých je rodová identita v priebehu života konštantná, kým iní sa identifikujú s rozličnými rodmi v rozličnom období,“ tvrdí text.

Autori spomínajú žiakom istý prieskum z roku 2016, podľa ktorého až 56 percent Američanov vo veku 13 až 20 rokov pozná niekoho, kto sa neidentifikuje ako binárny človek a preferuje, aby ho okolie volalo „oni“ namiesto „on“ alebo „ona“. 

V ďalšej časti sa článok venuje sexualite, ktorá „vyjadruje to, kto nás romanticky alebo sexuálne priťahuje“. A tu veda tiež podľa článku dokázala, že existuje širšie spektrum než len binárne. Študenti sa dozvedia o Kinseyho škále sexuálnej orientácie. 

„Ale v našom modernom svete sa veľa ľudí snaží prekonať tieto limitujúce idey a volajú po širšom spektre slovnej zásoby...“ časopis Bridge pre študentov angličtiny. Zdieľať

Na ďalšej strane sú fotografie viacerých celebrít zo sveta popmusic a šoubiznisu a k nim priradené výroky o ich rodovej identite a vyznaniach o životnom štýle. Možno pre študentov sú to známe fakty, ale takto sa aj ich učitelia môžu dozvedieť, že napríklad Billy Joue Armstrong zo skupiny Green Day o sebe vyhlásil, že vždy bol bisexuál.

Alebo že americký rapper Angel Haze je pansexuál či austrálska modelka a herečka Ruby Rose je známa pre svoj androgénny vzhľad a identifikuje sa ako gender-fluid, teda osoba, ktorá nie je striktne genderovo vyhranená. 

Medzi ďalšie informácie patrí zoznam šiestich typov ľudí z hľadiska rodovej identity. 

Súčasťou článku sú aj otázky pre študentov ako podnety na diskusiu, napríklad: Ako sa vo vašej krajine zaobchádza s gejmi či trans ľuďmi? 

Nepovinné

Cudzojazyčné časopisy nepodliehajú schvaľovaniu na ministerstve školstva, ktoré ani neposudzuje obsah ich článkov. Takisto zákon nepredpisuje, že žiaci musia odoberať časopis, s ktorým majú pracovať na vyučovaní. 

„Odoberanie časopisov nie je pre žiakov povinné, je vecou rodičov, respektíve zákonných zástupcov žiakov, či im časopis kúpia,“ uviedli pre Postoj z odboru komunikácie a protokolu rezortu školstva. 

Zodpovednosť za to, čo žiaci čítajú – hoci v škole – nesie v tomto prípade rodič. Prípad s anglickým časopisom tiež dokazuje, že do škôl sa „nové témy“ môžu poľahky dostať viacerými spôsobmi, keď to nejde hlavnou bránou.

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo