Riešiteľ logických úloh: Slováci patria k svetovej špičke

Riešiteľ logických úloh: Slováci patria k svetovej špičke

Majster Slovenska v logických úlohách Matej Uher hovorí, čo všetko ovplyvňuje ich riešenie, aj o tom, ako to vyzerá, keď vytvára sudoku.

Na strednej škole ho učiteľ matematiky pritiahol k logickým hrám. Postupne začal chodiť na turnaje a zaznamenal viacero úspechov vrátane viacnásobného víťazstva na majstrovstvách Slovenska. Na nedávnych majstrovstvách sveta v Indii skončil jedenásty a aj vďaka nemu patrí slovenský tím riešiteľov logických úloh k najlepším na svete. Matej Uher.

Je podmienkou na to, aby sa stal človek úspešným riešiteľom logických úloh, začať už v detstve?

Osobne si myslím, že nie. Ja som sa k logickým úlohám dostal až na strednej škole, keď som mal asi pätnásť rokov. Poznám tiež riešiteľov, ktorí začali ešte neskôr ako ja a sú pomerne úspešní na celoslovenskej úrovni. Ak však niekto začne už v detstve, určite má možnosť nabehnúť do toho skôr a osvojovať si základné zručnosti.

Kto dostal vás k logickým úlohám?

Môj matematikár na strednej škole priniesol hneď na prvú hodinu jednoduchú úlohu, s ktorou sme mali pracovať. Princípom bolo vyfarbiť na základe určených pravidiel vnútro nejakej ohrady. Potom sme za to dostávali body. Niektorým z nás sa to zapáčilo natoľko, že sme ho poprosili o ďalšie podobné zadania. Postupne som si k tomu vytváral vzťah.

Chodievali ste predtým na základnej škole na klasické matematické súťaže ako Pytagoriáda alebo Klokan?

Áno, tieto súťaže som absolvoval hneď, ako sa dalo. Pytagoriáda bola až od štvrtého ročníka, no ja som tam išiel už o ročník skôr a umiestnil som sa vysoko.

Čo sú najtypickejšie logické úlohy pre deti?

Už zadania typu „nájdi rozdiel“ môžeme považovať za logické cvičenia. Začať sa dá aj jednoduchým doplňovaním čísel alebo obrázkov do radu.

Dá sa povedať, aké sú základné typy logických úloh?

Prečítajte si tiež:
Musíte vydržať, aj keď viete, že prehráte  Zdieľať

Asi nie, pretože ich je strašne veľa. Od sudoku, ktoré je vďaka jednoduchým pravidlám a univerzálnosti najobľúbenejšou logickou hrou, cez maľované krížovky, slovné úlohy alebo scrabble. Samostatnou skupinou sú potom úlohy, ktoré pozostávajú z obrázkov alebo mriežok, ktoré sa na základe pravidiel musia vypĺňať číslami, zafarbovaním alebo vkladaním útvarov. Ľudia sú vynaliezaví a stále prichádzajú s novými myšlienkami a nápadmi. Sám som sa len nedávno stretol s typom úlohy, ktorú som nikdy predtým nevidel. Využívala obsahy a obvody. Táto oblasť sa neustále veľmi vyvíja a napreduje.

Ako sa dá zistiť, na ktoré typy úloh je človek vhodný?

Tak ako asi každý som si na začiatku prešiel cez sudoku. Neskôr, keď som sa porovnával s riešiteľmi na celoslovenskej úrovni, zistil som, že nepatrím ani do prvej desiatky. Uvedomil som si, že touto cestou sa na majstrovstvá sveta neprebojujem.

V čom konkrétne ste pri sudoku zaostávali v porovnaní s ostatnými?

V rýchlosti riešenia. Schopnosť a pozorovací talent, na základe ktorého sa vypĺňajú jednotlivé mriežky, som nemal dostatočne vysoké. Dokázal som to zvládnuť, ale potreboval som dlhší čas. Nikdy som sa v tejto kategórii neprebojoval výrazne dopredu.

Na čo ste sa teda zamerali?

Skúsil som maľované krížovky. Hneď na prvom turnaji som sa umiestnil medzi najlepšími a vedel som, že toto je moja parketa. Ďalšou silnou kategóriou je pre mňa vytváranie slučiek.

Prečo vám ide lepšie práve toto?

Sám neviem presne vysvetliť prečo. Napríklad pri hľadaní čísel v sudoku som pomalý, no hľadanie správnych možností zafarbenia políčok alebo vytváranie slučiek mi ide rýchlejšie. Je to asi vec návykov, ktoré sa mi pri týchto zadaniach podarilo osvojiť lepšie než pri sudoku. Na začiatku som si však prešiel asi všetkými kategóriami a porovnávaním s konkurentmi som postupne zistil, čo mi ide najlepšie.

Existuje v logických úlohách nejaká forma tréningu?

Pre mňa je okrem samotného lúštenia dôležité osvojovať si nové spôsoby riešenia logických úloh. Keďže sa stále vyvíjajú, nesmiem zaspať dobu. Musím čekovať nové trendy, ktoré prichádzajú, a všímať si, aké typy vznikajú a čo nové sa v tejto oblasti deje. A potom sa tiež pravidelným riešením úloh snažím, aby som nezabudol to, čo už viem.

Môžu teoreticky uspieť na turnajoch v sudoku aj ľudia, ktorí ho lúštia v obyčajných krížovkárskych časopisoch?

Na majstrovstvách vidieť, že dokážu byť dobrí. Poznám viacerých, ktorí sa lúštením „časopisových“ sudoku vytrénovali a sú schopní konkurovať najlepším riešiteľom. Ale keď už do toho aplikujeme rôzne varianty, ako napríklad diagonálne sudoku, ktoré sa stáva čoraz viac známe, nastávajú pre nich problémy. Ak na majstrovstvách do toho prídu ešte šialenejšie typy, v ktorých sa spoja a musia aplikovať rôzne zvláštne pravidlá, zväčša už nemajú šancu prebojovať sa vysoko.

Môže byť riešenie logických úloh adrenalínové?

Poznám viacerých, ktorí sa lúštením „časopisových“ sudoku vytrénovali a sú schopní konkurovať najlepším riešiteľom. Zdieľať

Možno to bude znieť smiešne, ale je veľmi adrenalínové, keď máte pred sebou stopky, sledujete, ako minúty ubiehajú, a riešite vysoko bodovanú úlohu. Je to boj s časom a uvedomujete si, že sa musíte plne koncentrovať, aby ste to stihli. Pre mňa to je v takom prípade dobrý adrenalín.

Často riešim úlohy aj pre zábavu. Väčšinu svojho tréningu považujem za relax a neberiem to ako nepríjemnú povinnosť.

Taktiež pripravujete logické hry do časopisov. V čom spočíva ich tvorba?

Vtedy je potrebné zapojiť kreativitu a fantáziu. Snažím sa, aby neboli monotematické a aby v sebe mali nejakú peknú myšlienku alebo riešiteľskú fintu. Ak má vyjsť číselný výsledok, vymyslím to tak, aby bolo napríklad číslo dátumom turnaja, ktorý sa v ten deň koná. Alebo je pekné, ak výsledné čísla vytvárajú nejaký obrazec.

Koľko trvá kým vymyslíte sudoku?

Na masovú výrobu sudoku už existujú počítačové programy. Ja ho vyrábam ručne a snažím sa, aby vyzeralo pekne. Zadám si určitú podobu a krok po kroku sa ho snažím riešiť, až kým mi nevyjde výsledok. Ak chcem vymyslieť pekné sudoku a vyhrať sa s tým, strávim nad tým aj štyri či päť hodín.

Čo znamená pekné sudoku?

Mne sa páči ak je symetrické, ak čísla nie sú len náhodne rozmiestnené a má to celé určitú postupnosť.


Matej Uher pripravil sudoku aj pre vás. Riešenie nájdete na konci rozhovoru.

Dočítal som sa, že pre úspech v logických úlohách je potrebný všeobecný rozhľad. Čo sa tým myslí?

Áno, dá sa využiť. Napríklad ak máte zadanie, kde sú za sebou tri názvy miest a musíte zistiť, čo ich spája. Môžu to byť trebárs mestá, v ktorých sa konali posledné tri olympijské hry. Ak viete z vlastného prehľadu, ktoré to boli, prirodzene vám to pomôže.

Ako sa dá dostať na majstrovstvá sveta v logických úlohách?

Je možné zúčastniť sa na nich ako jednotlivec alebo ako tím z danej krajiny. U nás máme Slovenský zväz hádankárov a krížovkárov, ktorý nás ako riešiteľov logických úloh zastrešuje. Organizuje takisto turnaje, na ktorých zbierame body, a na základe nich sa tí najlepší kvalifikujú na majstrovstvá sveta. Slovensko je známe, že na ne posiela veľký tím. Tento rok nám to nevyšlo, boli sme iba siedmi, no uplynulé roky sme mali tím pätnástich až dvadsiatich reprezentantov. Celkovo sa na turnaji zúčastní viac ako dvesto súťažiacich z dvadsiatich až tridsiatich krajín.

Ktoré krajiny patria medzi najúspešnejšie?

Na prvých miestach sa v posledných rokoch pravidelne striedajú Američania, Nemci a Japonci.

A Slováci?

Už niekoľko rokov končíme na smolnej štvrtej alebo piatej priečke. Dá sa však povedať, že v logických úlohách patríme v poslednom období ako krajina k špičke. Postupne sme vybudovali tím a dokážeme konkurovať najlepším.

Celkové umiestnenie je súčtom vašich individuálnych výsledkov?

Áno, aj. Súťažíme takisto v tímových kolách, keď musíme využívať našu vzájomnú spoluprácu a všetci pracujeme na jednom zadaní.

Ako to vyzerá?

Predstavte si napríklad desať prepojených sudoku. Jeden človek by ho riešil veľmi dlho, ale ak sa do toho pustí štvorčlenný tím, dokáže ho zvládnuť oveľa rýchlejšie. Zohľadňujeme pritom aj to, kto je v čom dobrý a podľa toho si niektoré tímové zadania rozdelíme, aby to bolo efektívne.

Asi dva týždne pred majstrovstvami zverejnia organizátori inštrukcie a približné podoby úloh, ktoré sa na nich vyskytnú. Tomu potom prispôsobujeme svoju prípravu.

Na posledných majstrovstvách sveta v Indii ste skončili na jedenástom mieste. Čo rozhodlo o tom, že ste sa umiestnili tak vysoko?

Väčšina úloh boli práve tie, ktoré mi najviac vyhovujú. Či už to boli „vyfarbovačky“ alebo „slučky“, ktorých tam bolo veľmi veľa a mali vysoko bodované hodnotenie. Riešil som dokopy okolo dvesto zadaní. Nedá sa povedať, že som uspel vďake jednému konkrétnemu, ale skôr to, že viaceré boli takmer šité na mňa.

Aký je na najvyššej úrovni pomer počtu mužov a žien, ktorí riešia logické úlohy?

V prvej desiatke výsledkovej listiny z posledných majstrovstiev sveta skončila iba jedna žena. Celkovo je ich na vyšších priečkach v logických súťažiach veľmi málo.

Poznám však ženy a dievčatá, ktoré dokážu v sudoku konkurovať top mužským riešiteľom. Na Slovensku máme súťažiacu, ktorá niekoľkokrát vyhrala majstrovstvá Slovenska v sudoku aj v konkurencii mužov.

Ovplyvňuje povaha súťažiaceho spôsob, akým rieši úlohy?

Určite. Niektorí sa vedia pri riešení veľmi nahnevať a dokáže im to pokaziť náladu, čo sa môže odvíjať a ťahať s nimi aj v nasledujúcich kolách. Sú takí, ktorí si musia po nejakom kole vyjsť zapáliť, aby sa upokojili. Mne sa zväčša darí povzniesť nad tým, keď mi nejaká úloha nevyjde, a poviem si, že v ďalšej to bude lepšie.
 


Zakreslite do mriežky uzavretú slučku, prechádzajúcu po hranách políčok, ktorá sa nikde nekríži, nepretína a ani nedotýka. Čísla určujú počet hrán políčka, cez ktoré slučka prechádza.

Aktívne sa venujete činnosti animátora pre deti v saleziánskom stredisku. Dokážete pri tom využiť logické myslenie?

Keď napríklad pripravujem pre chalanov nejakú „bojovku“, zamýšľam sa, čo spôsobí nastavenie jej pravidiel. Snažím sa, aby nebol niekto zvýhodnený na úkor druhého alebo aby nebolo možné jednou fintou porušiť nastavené pravidlá.

Študovali ste matematiku, pokračujete na doktorandskom štúdiu. Je dnes vo vyučovaní matematiky dostatok priestoru na rozvíjanie logického myslenia?

Pýtam sa, či ho vôbec vytvárame. Matematika nemá byť o produkovaní kalkulačiek v hlavách detí a mechanickom učení, ale o spájaní súvislostí, logickom uvažovaní a kritickom myslení. Postupy, ktoré sa v škole naučíme, by sme mali vedieť využiť pri nových typoch problémov. Myslím, že vo vyučovaní matematiky je pred nami výzva, aby sme sa na to viac zamerali. Som však optimista, vidím viaceré pozitívne iniciatívy, ktoré sa o to snažia. Logické úlohy môžu byť prostriedkom, aby matematika bola pre študentov atraktívnejšia.

 

Riešenia úloh:


Foto – Pavol Rábara

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo