TÉMA: Proces s Vojtaššákom po 15 rokoch

Nie, spišský biskup a rodák zo Zákamenného Ján Vojtaššák si nezaslúži prívlastokbeatus, požehnaný. Po pätnástich rokoch od začiatku procesu jeho beatifikácie to svorne tvrdí nielen časť historikov, ale aj zástupcovia židovských náboženských obcí. A čo je nemenej podstatné, aj značná časť laickej verejnosti.

Na druhej strane, nemá zmysel popierať existenciu inej skupiny ľudí, ktorá Vojtaššáka vidí s gloriolou nad hlavou bez ohľadu na výsledok nejakého procesu. Biskupovo meno nesie seminár v Spišskej Kapitule, univerzitné pastoračné centrum a mnohí veriaci sa k nemu modlia ako k mučeníkovi.

Nečudo, veď Vojtaššáka krátko po tzv. víťaznom februári odsúdili na 24 rokov žalára za údajné úklady proti republike, velezradu, vojenskú zradu a vyzvedačstvo. Teror a utrpenie, ktoré niektorí martýri pocítili v deň svojej smrti, biskup vo väzení prežíval niekoľko rokov. Či bola jeho smrť spôsobená dlhoročným ťažkým pobytom vo väzení, musí preveriť proces beatifikácie.

Proces blahorečenia pokračuje

Impulz k beatifikácii prišiel v roku 1995 od pápeža Jána Pavla II. počas návštevy Slovenska. Samotný proces začal 11. decembra 1996 spišský biskup František Tondra. Do roku 2001 sa konala diecézna fáza, odvtedy je prípad biskupa Vojtaššáka na Kongregácii pre kauzy svätých vo Vatikáne. Štátny sekretariát Svätej stolice sa však v roku 2003 listom obrátil na spišského biskupa. Vatikán v ňom uviedol, že "nateraz nepovažuje za vhodné" otca biskupa Vojtaššáka blahorečiť, hoci si jeho vernosť Cirkvi veľmi váži. Postulátor procesu a hlavný organizátor príprav blahorečenia Ján Duda však hovorí, že list od Vatikánu neznamená stopnutie procesu. "Podľa informácii, ktoré má Biskupský úrad v Spišskej Kapitule i ja osobne, proces beatifikácie otca biskupa Vojtaššáka nie je zastavený a teda sa v ňom pokračuje," vysveľuje Duda s tým, že Vatikán pre túto kauzu potrebuje viac času. "Aby isté názory a postoje dozreli, emócie opadli a aby sa svätosť kandidáta na blahorečenie ukázala v plnej duchovnej kráse a príťažlivosti." Musia sa teda zdokumentovať a vyvrátiť všetky existujúce výhrady. A tých nie je málo.

"Kauzu vnímame ako súčasť trvalej a dlhodobej snahy istých kruhov spojených jednak s katolíckou cirkvou a jej predstaviteľmi (...) o rehabilitáciu režimu a predstaviteľov Slovenského štátu z rokov 1939 až 1945." Jaroslav Franek

Zdieľať

Židia Vojtaššáka kritizujú

Na biskupove pôsobenie predovšetkým počas druhej svetovej vojny majú kritický pohľad predstavitelia židovských náboženských obcí. Vojtaššák totiž nebol len biskupom. Angažoval sa i politicky. V čase prvej Slovenskej republiky zastával funkciu podpredsedu Štátnej rady, kde ho "preslávili" viaceré kontroverzné vyhlásenia. Participoval na štátnej moci, ktorú na svojej koži najviac pocítila práve židovská komunita. Proces blahorečenia preto od samého začiatku sleduje veľmi pozorne. "Kauzu vnímame ako súčasť trvalej a dlhodobej snahy istých kruhov spojených jednak s katolíckou cirkvou a jej predstaviteľmi (biskupská konferencia) a tiež s organizáciami, ktoré sú ideologicky úzko previazané s katolíckou cirkvou na Slovensku a s ich vnímaním modernej slovenskej histórie, o rehabilitáciu režimu a predstaviteľov Slovenského štátu z rokov 1939 až 1945," tvrdí hovorca Ústredného zväzu židovských náboženských obcí v Slovenskej republike Jaroslav Franek. Podľa jeho slov za posledných desať rokov podnikli kruhy, ktoré sa snažia blahorečiť Vojtaššáka, množstvo akcií, osláv či seminárov, vydávali o biskupovi publikácie a články. "Na niektoré z uvedených akcií sme reagovali, asi nie na všetky. Naše ľudské, časové a napokon aj finančné kapacity nie sú zrovnateľné," hovorí Franek a dodáva: "Nie je nám jedno, čo sa tu deje a čo sa chystá." Iný pohľad na vec ponúka postulátor Duda. "Súhlasím s presvedčením kňaza Edmunda Bárdoša, pôvodom Žida, ktorého ani Vojtaššák nedokázal ochrániť pred koncentračným táborom v Nemecku, ktorý ale prežil a povedal mi, že ´niektorí očakávali od Vojtaššáka viac, ale ja som presvedčený, že urobil pre nás, čo mohol a v tomto sa mu krivdí'".

Historici sú nejednotní

Čo Vojtaššák pre Židov urobil, čo nevykonal a o čo sa mohol aspoň pokúsiť? Odborníci sa v názoroch rozchádzajú. Autori publikácie Spory o biskupa Vojtaššáka historici Ján Hlavinka a Ivan Kamenec hovoria, že Vojtaššák veľakrát zaujal stanoviská, ktoré neboli práve najšťastnejšie. A nielen to, biskup často konal v rozpore s kreťanskými princípmi a "plne súhlasil s dobovým vládnym riešením židovskej otázky," pod ktorým sa rozumejú transporty slovenských občanov do táborov smrti. No je to najmä tzv. kauza Lörincz, ktorá spôsobuje vrásky na čele biskupovým priaznivcom. Na istom rokovaní Štátnej rady sa vraj Vojtaššák sťažoval na jedného žida v Spišskom Podhradí: "Ľudia sa rozhorčujú, že vraj všetkých židov pobrali, len vraj táto pliaga je tu." Žida Lörincza po biskupovej poznámke odsunuli do koncentračného tábora. Spišské biskupstvo pod Vojtaššákovým vedením navyše zarizovalo Baldovské kúpele. Ich pôvodný majiteľ Ladislav Fried ušiel do Palestíny po tom, ako sa začalo prenasledovanie židov. Historik Ústavu pamäti národa Martin Lacko je však presvedčený, že na celú záležitosť "sa treba pozerať objektívnymi historickými, nie predpojatými ideologickými očami." Na margo kauzy Lacko hovorí, že sám Lörincz ešte v novembri 1943 udal dvoch svojich súvercov. Keďže vyhladzovací tábor Lörincz prežil, po vojne bol za to súdený Okresným ľudovým súdom v Levoči. Historik Vojtaššákov nemiestny výrok chápe ako počudovanie sa nad tým, že slušných Židov pobrali, ale tohto lotra, "maďarského boľševika a komunistu" nechali. Kúpele Vojtaššák podľa Lacka síce arizoval, ale po emigrácii ich majiteľa sa iným právnym spôsobom k židovskému majetku nedalo dostať. Okrem toho, kúpele boli vo veľmi zlom stave, dodáva historik.

"Slovenskí biskupi vydali memorandum, v ktorom kritizovali židovský kódex. Rovnako v marci 1943 v pastierskom liste odsúdili deportácie. V oboch prípadoch bol podpísaný aj Vojtaššák..."

Zdieľať

Rozporuplný biskup

Štátna rada, ktorej bol biskup členom, mala podľa Lacka síce len poradnú funkciu, jej vyjadrenia však mohli mať morálnu a politickú váhu.  "Ako celok Štátna rada nikdy odmietavé, ani kritické stanovisko k riešeniu židovskej otázky nezaujala, vyjadrili ho len niektorí jednotlivci." Vojtaššák však medzi nimi nebol. Biskupovu rozporuplnosť len podčiarkjú aj ďalšie skutočnosti. Napríklad slovenskí biskupi vydali 7. októbra 1941 memorandum, v ktorom kritizovali židovský kódex. Rovnako v marci 1943 v pastierskom liste odsúdili deportácie. V oboch prípadoch bol podpísaný aj Vojtaššák, ktorý dokonca podľa výpovede Macha pred Národným súdom zabránil obnoveniu transportov.

Vojtaššák však podľa Franeka ostro odmietal protifašistický odboj, patril k odporcom SNP a bol protižidovsky naladený. Faktom je aj diplomatická korešpondencia medzi Giuseppem Burziom, vatikánskym chargé d'affaires v Bratislave, a kardinálom Luigim Maglionom, štátnym sekretárom Vatikánu, v ktorej biskupove postoje rozoberajú. "Informovali ma, že na zasadaní, kde sa prediskutovala deportácia Židov, monsignor Vojtaššák namiesto toho, aby sa postavil proti nehumánnemu plánu, zaujal úplne pasívny postoj, obmedziac sa na nepodstatné námietky," píše Burzio. Diplomaticky sa ku kontroverznej etape biskupovho života stavia aj Ján Duda. "Osobne si myslím, že jeho pôsobenie počas vojnového Slovenského štátu nebolo bezproblémové, ako nebola bezproblémová doba, v ktorej žil," nazdáva sa postulátor.

Spolu s Vojtaššákom v monsterprocese komunisti odsúdili aj biskupa Pavla Petra Gojdiča. Bol tŕňom v oku nielen boľševikom, ale aj ľudákom. Umrel v roku 1960 na následky mučenia v Leopoldove. Pred desiatimi rokmi Ján Pavol II. vyhlásil Gojdiča za blahoslaveného. Či sa podobného scenára dožijú aj Vojtaššákovi prívrženci, je otázne. Hedviga I., poľská kráľovná, bola prvým slovanským pápežom blahorečená až po 500 rokoch.

Tomáš Kyseľ
Foto: wikimedia.org

Pozrieť diskusiu

Fungujeme vďaka finančnej podpore našich čitateľov a pravidelných podporovateľov. Ďakujeme.

Podporte nás aj vy, aby sme vám mohli priniesť ďalšie kvalitné články.

Podporiť pravidelnou sumou Podporiť jednorazovo