V minulom príspevku som písal, že spájanie obcí sa nedá urobiť bez návratu kompetencií a financií pre samosprávu. Respektíve dá, ale bude to znova len centrálne plánovanie, s ktorým slovenské obce nemajú dobrú skúsenosť. Principiálne to nemôže dopadnúť dobre.
Čo však s volebným systémom? Nemala by byť zmena volebného systému v jednom reformnom balíčku s návratom kompetencií a financií, ktoré by viedli k spájaniu obcí?
Vopred by som chcel deklarovať, že reformu kompetencií spojenú so zmenou financovania samospráv a aj reformu volebného systému považujem za mimoriadne dôležité reformy pre Slovensko. V ideálnom svete by sme najskôr mali riešiť kompetencie, potom ich financovanie a následne, ak bude na to politická vôľa, by sme mali tieto zmeny premietnuť do volebného systému, aby sa politické strany prispôsobili novému usporiadaniu.
Ako to už býva, v ideálnom svete nežijeme. Zmena volebného systému je pre politikov príliš lákavá téma, preto ju chcú vytiahnuť čo najskôr.
Najhlasnejší nositelia tejto témy sú Hlas-SD a KDH. Pred pár týždňami mal Hlas-SD programovú konferenciu, kde zaznelo, že budúci rok predstaví svoj návrh zmeny volebného systému.
Kresťanskí demokrati chceli Hlas-SD pravdepodobne predbehnúť. Siedmeho novembra KDH zorganizovalo konferenciu o presune kompetencií a financií na regióny a o zmene volebného systému. Bol som na túto konferenciu pozvaný. Toto je moje stanovisko:
Ak chceme naraz riešiť aj kompetencie spolu s financiami, aj volebný systém, tak by to mali byť dve oddelené reformy. Je na to niekoľko dôvodov:
Ide o rozdielne reformy, jedna je ekonomická a druhá politická. Do širšej spoločenskej diskusie musia byť prizvaní úplne iní aktéri. O kompetenciách a financiách ekonómovia a o volebnom systéme skôr politici a politológovia.
Obe reformy môžu mať inú politickú priechodnosť. Na zmenu kompetencií a financií stačí parlamentná väčšina, na zmenu volebného systému je nutná ústavná väčšina.
Ak nám skutočne úprimne záleží na oboch reformách, nemali by sme riskovať, že jedna zastaví priebeh tej druhej. To je príliš veľké riziko.
Nesmieme zabúdať, že je na zmene kompetencií a financovania samospráv oveľa väčšia politická zhoda ako na zmene volebného systému. Za zmenu volebného systému je Hlas-SD, KDH a opatrne sa k tomu vyjadril aj Smer-SD. To zďaleka nestačí na ústavnú väčšinu.
Na druhej strane za zmenu kompetencií a financovania samospráv je celá vládna koalícia, ktorá poverila samosprávy návrhom zmeny tejto reformy. O tom, či by iniciatíva nemala vychádzať skôr od politikov a či by samosprávy nemali byť prizvané ako rovnocenní partneri, by sa dalo diskutovať. V každom prípade to je taká veľká reforma, že sa koalícia nezaobíde bez diskusie s opozíciou. Špeciálne ak sa reforma natiahne cez dve volebné obdobia.
Ako sa na to teda pozerá opozícia?
O postoji KDH som už písal.
V prípade ostatných politických strán som si musel preštudovať ich volebný program.
Progresívne Slovensko má reformu kompetencií v programe pre voľby do NR SR v roku 2023.

Pravdepodobne sa tam reforma dostala z „bielej knihy“ bývalého premiéra Ódora alebo týmto materiálom bola aspoň inšpirovaná. „Bielej knihe“ sa nedá nič vytknúť, je to vynikajúci materiál, ktorý vypracovali ľudia, ktorí sa v reforme kompetencií skutočne vyznajú. Bodaj by sa do programu Progresívneho Slovenska premietla celá „biela kniha“.
Hnutie Slovensko vystupuje mimoriadne tvrdo proti zmene volebného systému. Dokonca v minulom volebnom období volebný systém zakotvilo do ústavy. Avšak s reformou kompetencií a financií táto politická strana problém nemá.

Pri strane SaS sme zvyknutí na ekonomický program. V reforme kompetencií a financií samospráv sa nedala zahanbiť.

Či už s novým daňovým mixom súhlasíte, alebo by ste ostali iba pri priamych daniach, musíte uznať, že aj strana SaS je pripravená na diskusiu o zmene financovania.
Okrem opozičných strán som túto reformu našiel aj v programoch mimoparlamentných strán ako Demokrati, Jablko či Modrí-ES. Určite by sa našla aj v programe ďalších strán.
Nie som naivný, viem, že politický program pre mnohé strany znamená len „povinnú jazdu“ bez reálnej zodpovednosti za jej naplnenie. Mojím cieľom bolo poukázať na rozdiely v podpore zmeny volebného systému a reformy kompetencií a financií samospráv.
Tieto dve reformy sa zákonite musia oddeliť a presadzovať osobitne, inak to bude len marketingový ťah bez úprimného zámeru niečo zmeniť.
Ak vás táto téma zaujíma a chcete sledovať, ako sa robí lobing, ako sa na tému pozerajú relevantní aktéri či ako to funguje v iných krajinách, môžete sa prihlásiť na odber môjho newslettra www.danielkojnok.substack.com alebo sledovať youtubový kanál Výkrik z regiónov.
Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.
Pridajte sa k našim podporovateľom.