Nie je to rúhanie?

Nie je to rúhanie?
Anton Cepka a sv. Trojica
Nie je to rúhanie, keď na veľký kresťanský sviatok – nedeľu Najsvätejšej Trojice dáme vedľa seba detail morového stĺpu v Kremnici s motívom sv. Trojice, realizovaný v štýle regionálneho baroka, a záber do inštalácie práve prebiehajúcej výstavy Antona Cepku v Slovenskej národnej galérii?
4 minúty čítania 4 min
Vypočuť článok
Nie je to rúhanie?
0:00
0:00
0:00 0:00
Veronika Rónaiová
Veronika Rónaiová
Autorka je výtvarníčka, prednáša na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity.
Ďalšie autorove články:

Európske umenie v bratislavskej nemocnici

Dnes je piatok 17. júna 2016

Zrkadlo v umení

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Mohli by sme si pomyslieť, že je to rúhanie z hľadiska náboženského a možno aj z hľadiska výtvarného umenia. Veď tieto dva výtvory umu a šikovných ľudských rúk vytvorené na našom území vôbec spolu nepasujú, ba ani nemajú dokopy nič spoločné.

Môže sa nám ale prihodiť aj niečo také, že ako vykročíme z chrámu a po úvahách o niektorých tajomstvách Pána, ktoré sa nám dnes už nijako nezmestia do vizualizácie sv. Trojice barokového majstra, zablúdia naše kroky medzi mobilné objekty Antona Cepku (1936). No a potom, hľadiac na tieto jeho „sochy“, nutne sa nám pred očami vynoria aj nádherne optimistické a veľkorysé diela amerického umelca Alexandra Caldera narodeného v roku 1898.



Calder, plastiky

V roku 1926 odišiel tento vtedy ešte inžinier strojárstva do Paríža a tam sa figúrkami „mechanického cirkusu“ začína jeho záujem o pohyblivé sochy, ktorým dal Duchamp meno „mobil“. Mimochodom, tieto rané ešte figurálne z drôtu modelované sťaby 3D kresby sa zas stali inšpiráciou pre nášho umelca Erika Bindera, ktoré vystavil v roku 2014 v priestoroch aukčnej galérie Sogy.

Alexander Calder sa ešte za svojho pobytu v Európe pri stretnutí s Pietom Mondrianom nadchol pre abstraktné umenie a začal robiť už abstraktné veľmi jemné kovové konštrukcie, ktoré sa pohybovali vo vetre alebo v prievane. Týmito pohyblivými sochami – mobilmi sa vo svete preslávil a jeho tvorba bola ocenená viacerými prestížnymi cenami. Aj v českom prostredí našlo jeho dielo odraz v tvorbe dnes už renomovaných sochárov Karla Malicha a Stanislava Kolíbala. Zomrel v USA v roku 1976.

Alexander Calder, 1922, Calder cirkus

SNG v Bratislave na monografickej jubilejnej výstave nainštalovala na druhom poschodí Esterháziho paláca okrem reprezentatívneho výberu Cepkových šperkov z mnohých európskych galerijných či súkromných zbierok aj sochársku a dizajnérsku časť jeho tvorby spolu s kresbami, ktoré sú podstatnou zložkou jeho autorského profilu.

Okrem toho predstavila aj viacero exteriérových realizácií vo verejnom priestore. Výstava má ambíciu uviesť Antona Cepku nielen ako zakladateľa československého šperku, ale aj ako osobitého tvorcu konštruktívno-kinetických objektov, reprezentanta geometricko-abstraktného prúdu slovenského výtvarného umenia 2. polovice 20. storočia.

Jubilejná výstava Antona Cepku v SNG v Esterházyho paláci je na treťom poschodí 18. 3. – 5. 6. 2016

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
výstava Alexander Calder
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť