Film Barbie Vydarené a vtipné dielko, len deti na to nevoďte

Vydarené a vtipné dielko, len deti na to nevoďte
Barbie a Ken na ceste z Barbielandu. FOTO – Warner Bros.
Kiná valcuje film o Barbie. Ale nie je to detský film, lebo Barbie je v existenciálnej kríze a Ken chce byť ozajstným mužom.
16 minút čítania 16 min
Vypočuť článok
Film Barbie / Vydarené a vtipné dielko, len deti na to nevoďte
0:00
0:00
0:00 0:00
Eva Čobejová
Eva Čobejová
Vyštudovala žurnalistiku, pracovala v denníku Smena, SME, v týždenníku Domino Fórum a v časopise .týždeň. Je vydatá, má jedno dieťa.
Ďalšie autorove články:

17. november Sú zatvorené školy tým najlepším uctením si pádu totality?

O víťaznej knihe Anasoft litera 2025 Asi ju nestrávi každý, je to náročný čitateľský proces, ale niečo na tej knihe je

O filme Nepela Vydržať, podriadiť sa, nebyť sám sebou. Bola to zbabelosť?

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Filmovým hitom leta má byť vtipná romantická melodráma alebo nejaký odľahčenejší horor.

Toto leto je však iné. Kinosálam dominuje veľkolepý historický film Oppenheimer a ružovopostfeministická Barbie.

Tá aj na Slovensku hneď v prvý premiérový víkend pritiahla rekordné počty, keď ju spolu s predpremiérami videlo hneď 52 581 divákov.

A pripomeňme, že počas víkendu 21. – 23. júla zarobil film v amerických kinách až 155 miliónov dolárov, a tak je jasné, že film funguje a že tento experiment sa štúdiu Warner Bros. oplatil.

A risk s vlastnou povesťou, lebo risk to pre výrobcu Barbie bol, sa oplatil aj firme Mattel. V uplynulom roku jej predaje padali, a to dosť výrazne. No vďaka filmu počíta s nárastom predaja svojich bábik a s filmovými projektmi, ktoré by stáli aj na fenoméne Barbie, majúcej zjavne aj filmový potenciál, hoci o tom boli roky pochybnosti.

Až musela prísť talentovaná žena, ktorá ten potenciál dokázala zúročiť.

Prvá Barbie. Práve vo filme vstupuje Barbie na scénu a dievčatá odhadzujú bábiky pripomínajúce bábätká. FOTO – Continental Film

Keď išla autorka tohto textu do kina v bratislavskom multiplexe, tešila sa, že uvidí davy diváčok oblečených v ružovom, tak ako sa to vraj dialo v mnohých kinách.

No nemala to šťastie. Sedeli tu síce prevažne ženy v štýlovom čiernom oblečení, ktoré po skončení filmu cestou k východu používali dosť ťažké filozofické výrazy.

Zazrela som aj zopár detí. Vyzerali po filme totálne zmätené. Ale v hľadisku sedelo aj niekoľko mužov, niektorí dokonca prišli sami, a tí sa bavili asi najlepšie.

Autorka scenára a režisérka Greta Gerwig mierila na oveľa širšie publikum, ako sú nostalgické obdivovateľky jednej bábiky. A umne a sebavedome zmiešala rôzne žánre – od muzikálu cez sci-fi, rozprávku, dobrodružný film, rodinnú drámu až po priam allenovskú ironickovtipnú konverzačku. Tak urobila film prístupným pre široké vrstvy.

Nuda to naozaj nie je. Naopak, je to naozaj vtipné a zábavné. Mimochodom, film autorke tohto textu odporučil muž, zasvätená osoba (vďaka, Michal).

Dokonalý Barbieland ešte predtým, než hlavná hrdinka prepadne existenciálnej úzkosti. FOTO – Continental Film

Autorka tohto textu totiž pôvodne vôbec neplánovala ísť na Barbie, predsa len ju táto vlna minula (za socializmu boli iné hračky) a ani autorkina dcéra nenašla veľké zaľúbenie v Barbie. Zaujali ju skôr bábiky v podobe bábätka.

Pritom film sa začína momentom, keď koncom päťdesiatych rokov zrazu dievčatká, hrajúce sa na mamičky s bábikami-bábätkami, odhadzujú svoje hračkárske deti a naťahujú sa po Barbie.

Prvá Barbie je v celých pruhovaných plavkách, už s tou dokonalou postavou a vysokými podpätkami. To bude nový ideál krásy aj hry. Nie hra na mamičku a bábätko, ale hra so sexy ženou vedomou si svojej sily, ktorú jej zaručuje krása a proporcie.

Ako sa vôbec dá hrať s Barbie? Nemôžete ju prebaľovať, kŕmiť či voziť v detskom kočíku. Čo vám ostáva? Prezliekať ju do ďalších šiat a skupovať doplnky vhodné k jej oslnivému životu. Rôzne ozdoby, oblečenie, športové náčinie či domáce zvieratá. Skvelý obchodný model.

Oslnivá kráska s preexponovanými ženskými vnadami dokonale využíva svoj sexy potenciál a ním ohuruje svet. Vo filme zaznie výčitka, že Barbie vrátila boj feministiek o päťdesiat rokov späť. Ale paradoxne Barbie nevznikla v mysliach mužov, tí by si na to asi netrúfli. S ideou prišla žena, Ruth Handlerová, ktorá vraj túžbu po takejto bábike videla u svojej dcéry.

No firma Mattel si celé roky uvedomovala, že má problém a že feministky, ale aj normálne ženy bez dokonalých proporcií jej hračka dráždi. Preto potom prišla preexponovaná snaha dávať na trh nové Barbie, ktoré už boli vedkyne, profesorky, kozmonautky, sudkyne, prezidentky, ale bola aj Barbie na vozíčku, Barbie z rôznych etnických skupín, len aby sa zakryl detail, že základná charakteristika Barbie sú tie sexy miery, modré oči a dlhé blond vlasy.

Barbie a jej plážoví Kenovia. FOTO – Continental Film

Pozrela som si, čo je aktuálne v ponuke jedného slovenského reťazca predávajúceho hračky, čo sa týka Barbie. Barbie modelka, Barbie nevesta, Barbie módna bábika, Barbie v plavkách, Barbie princezná... Ale je tam aj Barbie s nie celkom ideálnymi mierami a práve tá je vo veľkej zľave. Dievčatká asi nechcú nedokonalé Barbie.

Nuž, celé je to komplikované, a preto to má potenciál na dobrý film, ale len pre talentovaného tvorcu. Greta Gerwig sa s tým krásne pohrala.

Redaktorky denníka SME v podcaste o tomto filme hovorili, že je to taký podvratný film. Lebo ponúka niečo iné, ako sa očakáva. Ale slovník slovenského jazyka vysvetľuje slovo podvratný ako „usilujúci sa o rozvrat“.

Usiluje sa tento film o rozvrat? Nuž, z revolučne naladených ženských kruhov zaznieva aj sklamanie, že film nejde ďalej, že zľahčuje rodové témy a nebojuje za nové obzory, napríklad chýbajú transženy. A je to aj príliš zamotané, takže človek ani nevie, akú ideológiu autorka šíri.

Ale vlastne aj to je už v hollywoodskej produkcii podvratné.

Keď progresívnejším typom chýbajú transženy, možno by nám mohli chýbať tradičnejšie ženy – Barbie ako matka. Ale jednak motív matka a dcéra je vo filme dôležitý a jednak úplne stačí, keď film ukáže, že žiadne umelé produkty, umelé koncepty nefungujú, nech sa javia hocijako dokonale. Lebo vždy sa potom niečo pokazí a to falošné, neprirodzené, odtrhnuté od normálneho sveta sa skončí.

K filmu. Najprv vidíme dokonalý ružový Barbieland a už len tieto zábery stoja za videnie. Stereotypná Barbie (takto je označovaná vo filme hlavná postava, lebo Barbie je tam veľa) ráno vstáva s dokonalým úsmevom a účesom, lebo jej život je úžasný. A hneď sa zo svojho skleného domčeka zdraví s ostatnými, aj všetky ostatné Barbie sa dokonale usmievajú – Hi, Barbie!

Keď to zaznie asi desiaty raz, divák pochopí, že toto bude zábava.

Potom sa ide na pláž a tam je to už samé Hi, Ken! No Kenovia sú nepodstatné postavy. Vedia iba postávať na pláži a snažia sa upútať pozornosť najmä stereotypnej Barbie. Ona je čosi ako včelia kráľovná, akurát že rozmnožovať sa nevie. A ani nemá záujem, hoci hlavný Ken aj chce byť jej frajer.

Ale ona ani netuší, o čo Kenovi ide, nestojí o jeho blízkosť a aj v romantický večer ho ponižujúco pošle preč. Lebo veď doma práve má – ako každý večer – dámsku párty. Svet žien, ktoré nepotrebujú mužov.

V Barbielande všetko robia ženy, od fyzických prác až po riadenie mesta a krajiny. Muži sú iba akýmsi trpeným doplnkom Barbielandu.

Ale potom sa niečo stane.

Dokonalý svet dostane trhliny, hlavná Barbie má myšlienky na smrť. A ráno nevstane z postele pôvabne, svižne a s úsmevom, ale ubolená, dokonca ju napne. Na nohách sa zjavuje celulitída a chodidlá sú z vysokých podpätkov zdeformované a boľavé.

Prečo sa dokonalý svet rozpadá? Niekto to vie, jedna divná nepekná Barbie. Vie, že vyriešiť problém sa dá len výletom do reálneho sveta. Treba ísť za človekom, ktorý sa hrá s Barbie a je nešťastný.

Stereotypná Barbie teda vyráža a očakáva, že reálny svet je len akýmsi zrkadlom Barbielandu, napríklad že aj tam všetko riadia ženy.

Do jej ružového auta sa schová aj utrápený Ken – a tak sú zrazu v reálnom svete dvaja. A tam je všetko inak.

Barbie je celkom mimo. Keď vidí bilbord s uchádzačkami o titul miss nastúpenými na pódiu v plavkách, považuje to za zasadanie najvyššieho súdu.

Barbie a jej celulitída. FOTO – Continental Film

A akísi muži, unavení, lebo fyzicky pracujú a nevyzerajú ako Kenovia, popíjajú a popritom tú sexuálne vyzývavú krásku okukávajú, komentujú, oslovujú. Netrpia pritom žiadnou prehnanou korektnosťou. Barbie je prekvapená, ale sebavedome im oznámi, že ona nemá genitálie.

Potom ide do centrály firmy Mattel, ktorá ju stvorila. Ale tam už na ňu poľujú, lebo Barbie v reálnom svete je katastrofa, ktorej treba zabrániť.

Barbie zastihne na porade celé vedenie firmy a sú to samí starší bieli muži. Je zdesená a nerozumie.

A nájde aj utrápenú ženu, ktorá spôsobila, že sa Barbie musela vybrať do reálneho sveta. Túto ženu však netrápi ani tak to, že nemá vysokú funkciu a dokonalý život, ako skôr zlý vzťah s dcérou a hľadanie svojej hodnoty, zmyslu existencie. Barbie je zmätená, jej predstava o reálnom svete narazila.

Zato Ken je uchvátený, konečne vidí svet, kde muži nie sú podradné bytosti. Jeho sebavedomie stúpa. A keď sa vráti do Barbielandu, urobí mužskú revolúciu. Všetko začnú ovládať muži, presne tak ako predtým ženy, z vnadných barbiniek sú servírky ako v erotických baroch a muži sú užívajú pánske jazdy. Dokonca idú medzi sebou bojovať.

Scéna boja je nádherná, prepli sme sa totiž práve do muzikálu (ako aj viackrát predtým), výborná hudba, tanec, čosi ako West Side Story. Pre znalcov je tu veľa rôznych odkazov na slávne filmy, ale nie je to nič otravné či intelektuálne mudrlantské.

A potom sa začnú veci naprávať, ale už to nemôže byť ako predtým. Ken chce byť mužom a Barbie je očarená reálnym životom. Tvorkyňa Barbie, staručká pani Ruth Handlerová, otvára pre Barbie nové perspektívy. Barbie dostáva slobodu.

A vie, že príde o nesmrteľnosť, to je čosi ako o malej morskej víle, či nie? Ale tá vlastne zle dopadla, princ si ju nevzal, zato Ken sa javí vcelku perspektívne. Hoci banálny záver to vôbec nemá. Skôr milo prekvapivý.

Keď je z Kena mačo. FOTO – Continental Film

Nie je to vďačná úloha písať o obsahu tohto filmu. Človek sa ľahko zamotá alebo stúpi vedľa pri vysvetľovaní deja.

Ale osviežujúce je, že keď je to celé už príliš ružové, spustí Barbie učené reči o existenciálnej kríze. A keď to začína byť ako ideologická prednáška, príde ironický vstup. A keď je to príliš zamotané, príde dajaký jednoduchý fórik, napríklad Ken nepochopí, že v Barbielande nie je skutočná morská vlna, a tvrdo narazí.

Lebo v lete sa máme v kine aj zabávať. Možno aj na tom, ako sa svojho produktu s preexponovanými mierami, modrými očami a blond vlasmi zľakli časom aj samí výrobcovia, lebo dievčatá tú podobu túžili dosiahnuť aj v reálnom svete a narazili aj na šíky feministiek či aj na pohŕdanie normálnych žien, ktorým sa tá umelosť priečila.

Tak to potom výrobcovia začali hasiť, vyrábali tučnejšie barbiny, aj postihnuté, aj tehotné, ale to nemalo úspech. Tak sa radšej vrátili k dokonalému svetu dokonalých Barbie. Ale čo s tým? Robiť si z toho žarty. Toto bude fungovať aj obchodne, firma Mattel sa pripravuje na veľký boom.

Kenovia v akcii už nie sú len nudní trpení muži. FOTO – Continental Film

Je to skvelo vymyslené, natočené a hlavní hrdinovia nie sú len krásni, presvedčiví, ale v správny moment vidno aj ironický odstup od svojej postavy. Najmä Ken v podaní Ryana Goslinga je strhujúci, lebo jeho život je ešte väčšia dráma ako ten Barbin.

Muži sú v tom filme viac zmätení, vykoľajení, detinskí, zúfalo hľadajúci svoju identitu, občas ulietajú do extrémov, ale sú preto divákovi možno aj sympatickejší ako ženy, ktoré sa v každom smere javia ako cieľavedomejšie, ambicióznejšie a úspešnejšie.

Filmu Barbie sa podaril neuveriteľný kúsok. Pritiahol do kín opäť davy divákov, prišli najrôznejšie typy divákov, a všetci sa mohli zabaviť a zasmiať.

Akurát pre malé dievčatká to nie je. Niektoré veci by ich mohli rozrušiť či vykoľajiť.

Ešte majú čas na takéto postfeministické a postmodernistické dielka. Je to skôr zábava pre starších, ktorí už tušia, čo sa môže ukrývať za umelou dokonalosťou.

Barbie ako akčné ženy. FOTO – Continental Film

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
film Barbie Film
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť