Zdieľať
Tweetnuť
Kopírovať odkaz
Čítať neskôr
Pre uloženie článku sa prihláste alebo sa ZDARMA registrujte.
K Veci Spoločnosť
16. apríl 2016

Revolúcia smerom k absurdnu

Západný liberál musí dnes veriť veciam, ktoré sú nielenže jednoducho mylné, ale vyslovene absurdné. Napr. že muž môže byť ženou a naopak.
Revolúcia smerom k absurdnu

Kedysi som býval politickým liberálom a verte-neverte, hrdým liberálom. Bolo to už dávno, keď ortodoxný liberalizmus veril vo veci ako sociálne zabezpečenie, odbory, rasová rovnosť, sloboda prejavu, antikomunizmus a silná národná obrana. Bol to liberalizmus Franklina Delano Roosevelta, Harryho Trumana a Johna F. Kennedyho.

Táto liberálna viera sa však potom začala meniť. Radikálne. Najprv sa rozšírila o potratové práva. Pre mňa to neznamenalo, že som sa okamžite vzdal liberalizmu. Skôr som si povedal: „Som liberál – s výnimkou potratových práv.“ Liberalizmus sa však menil stále viac a medzi články liberálneho kréda pridával stále extravagantnejšie A, B a C. Tak som si povedal: „Som liberál – s výnimkou potratových práv plus A, B a C.“

Jedného dňa mi konečne došlo, že som liberál ako ementál: moja verzia liberálneho kréda mala veľmi veľa dier – toľko, ako mala (a stále má) katolícka viera selektívnych katolíkov. (To je ale iný príbeh.) Tak som to vzdal a rozhodol som sa, že už nie som politický liberál. Musím byť politickým a kultúrnym konzervatívcom.

Do novembra tohto roku bude musieť demokratický kandidát na prezidenta USA obhajovať unisex toalety ako základné ľudské právo, ak len nechce stratiť liberálne hlasy. Zdieľať

Možno vás napadlo, že som sa mal vzdať liberalizmu už vtedy, keď sa rozšíril o potratové práva. Súhlasím – teda dnes. No podobne ako mnohí iní ľudia, ktorí začínali ako ja (vrátane mnohých katolíkov), som nebol dostatočne ostražitý na to, aby som hneď od začiatku pochopil, o akú podstatnú zmenu ide. Potrat je taký zjavne zlý, že ľudia, ktorí veria v jeho správnosť, musia mať narušenú schopnosť úsudku. Ak dokázali urobiť chybu pri potratoch, bolo jasné, že pravdepodobne urobia chybu aj v mnohých iných veciach.

Povedať, že som bol liberálom okrem potratov, bolo tak trochu, ako keby Nemec v 30. rokoch povedal, že je nacista okrem antisemitizmu. Antisemitizmus bol podstatnou súčasťou nacizmu. A ak sa nacisti mýlili v niečom takom zjavne nesprávnom, ako bol antisemitizmus, pravdepodobne mali narušenú schopnosť úsudku a v konečnom dôsledku sa mýlili aj v mnohých iných veciach. A to sa i stalo.

Kto chce byť dnes liberálom, musí veriť v mnohé absurdné veci. Musí napríklad veriť, že:

- nenarodené deti nie sú deti, nie sú to ľudské bytosti;
- sexuálne vzťahy medzi dvomi mužmi či dvomi ženami sú úplne prirodzené;
- a preto môžu byť proti rovnakopohlavným manželstvám len úzkoprsí a bigotní ľudia.

Rodovo neutrálne toalety na Kalifornskej univerzite. Foto: FlickrCC/Ted Eytan

Najnovšie sa do liberálneho kréda pridali tieto dva články:

- muž je žena, ak sa cíti byť ženou, a žena je muž, ako sa cíti byť mužom;
- je bigotné tvrdiť, že mužské toalety by mali byť vyhradené len pre mužov a ženské len pre ženy.

(Pozn. redakcie: Koncom marca Severná Karolína prijala zákon, ktorý okrem iného potvrdil, že ženy aj muži majú verejné a školské toalety používať podľa svojho pohlavia, nie ľubovoľne. LGBT komunita sa vzbúrila a považuje to za porušovanie práv transsexuálov. Proti zákonu protestovali firmy ako Apple, Google, IBM, Bayer. Organizácia PayPal na protest odriekla prísľub vybudovať v tomto štáte svoje nové centrum. Spevák Bruce Springsteen v Severnej Karolíne zrušil plánovaný koncert.)

Inzercia

Niektorí liberáli nie sú až takí „progresívni“ ako iní. Tieto dva nové články ešte celkom neprijali. No ako hovoria mimozemšťania v sci-fi filmoch: podvoľte sa, odpor je zbytočný. Musia sa podvoliť a podvolia sa – a to už onedlho. Do novembra tohto roku bude musieť kandidát na prezidenta za Demokratickú stranu (či už to bude Bernie Sanders alebo Hillary Clintonová) obhajovať unisex toalety ako základné ľudské právo, rovnako ako život, slobodu a snahu o šťastie, ak len nechce stratiť liberálne hlasy.

To nie je dohad, to je osudová nevyhnutnosť.

Za posledných asi päťdesiat rokov sme boli v Spojených štátoch svedkami čohosi, čo sme si nazvali sexuálna revolúcia. Ide ale o viac. Je to revolúcia proti rozumu a realite. Zdieľať

Ak chcete byť dnes liberálom, musíte veriť v stále dlhší zoznam vecí, ktoré sú nielenže jednoducho mylné, ale vyslovene absurdné. Predstavujem si, že v budúcnosti – možno o desať či dvadsať rokov – bude liberalizmus od svojich prívržencov žiadať, že ak sa niekto „identifikuje“ ako zajačik, musia byť presvedčení, že je skrátka zajačik.

Svitne napokon i deň, keď bude musieť liberál rešpektovať názory ľudí, podľa ktorých je 7 a 5 niečo iné ako 12? Možno. Napokon, ak tvrdíte, že Bruce Jenner je žena, prečo by ste nemali tvrdiť, že matematika je len vecou subjektívneho osobného názoru? Alebo že moje presvedčenie o „správnosti“ mojej odpovede vyvoláva v niekom inom „pocit ohrozenia“ a je len produktom západnej imperialistickej matematiky, čistý sociálny konštrukt?

Za posledných asi päťdesiat rokov sme boli v Spojených štátoch svedkami čohosi, čo sme si nazvali sexuálna revolúcia. Mám však podozrenie, že v hre je čosi oveľa viac. Sexom sa to len začalo. Filozofi, moralisti a pápeži často hovoria o relativizme – či dokonca o diktatúre relativizmu – a o veciach ako narcizmus, nihilizmus, radikálna autonómia, vek čistej vôle a podobné vysoké pojmy. Je to však ešte oveľa radikálnejšie.

Ide o revolúciu v prospech absurdity. Revolúciu proti rozumu. Revolúciu proti civilizácii. Proti samotnej realite.

David Carlin
Autor je profesor sociológie a filozofie na Community College v Rhode Island a autor knihy The Decline and Fall of the Catholic Church in America (Rozklad a pád Katolíckej cirkvi v Amerike).

Pôvodný text: The Pro-Absurdity Revolution.

Rubrika K veci je tvorená autorskými článkami prestížneho amerického magazínu The Catholic Thing, vychádza s podporou Kolégia Antona Neuwirtha.

Odporúčame

Ako ďalej, islam?

Ako ďalej, islam?

Islamský svet je zjavne na križovatke. Vyberie si návrat k militantnému islamu prvého storočia po Mohamedovi alebo modernizáciu?