Voľba riaditeľa SND Ministerka môže rozhodnúť alebo si pilátovsky umyť ruky, ak nestrpí kritiku

Ministerka môže rozhodnúť alebo si pilátovsky umyť ruky, ak nestrpí kritiku
FOTO: TASR/Martin Baumann
Doba je turbulentná, vznikajú všelijaké nové strany, ale ministerka kultúry Natália Milanová má dosť iných starostí.
8 minút čítania 8 min
Vypočuť článok
Voľba riaditeľa SND / Ministerka môže rozhodnúť alebo si pilátovsky umyť ruky, ak nestrpí kritiku
0:00
0:00
0:00 0:00
Eva Čobejová
Eva Čobejová
Vyštudovala žurnalistiku, pracovala v denníku Smena, SME, v týždenníku Domino Fórum a v časopise .týždeň. Je vydatá, má jedno dieťa.
Ďalšie autorove články:

17. november Sú zatvorené školy tým najlepším uctením si pádu totality?

O víťaznej knihe Anasoft litera 2025 Asi ju nestrávi každý, je to náročný čitateľský proces, ale niečo na tej knihe je

O filme Nepela Vydržať, podriadiť sa, nebyť sám sebou. Bola to zbabelosť?

Najčítanejšie

Deň
Týždeň

Politický prestup ani neohlásila a otázne je, či ešte bude mať chuť pokračovať v politike. Nie celkom jej ministerská funkcia sadla. A teraz sa na ňu valia vážne problémy.

Napríklad čelila kritike, prečo nešla osobne na pohreb Juraja Jakubiska do Prahy. Bránila sa tým, že pohreb bol súkromný a že jej ministerstvo predsa sprístupnilo kondolenčnú knihu.

Možno stačilo, keby si ministerka dobre prečítala Jakubiskov profil na stránke vlastného ministerstva, aby pochopila, že asi by bolo celkom vhodné do Prahy vycestovať.

Ministerstvo na svojej stránke pripomenulo, že je jediným režisérom, ktorý sa v Top 20 najlepších slovenských filmoch umiestnil hneď s tromi snímkami (Vtáčkovia, siroty a blázni, Kristove roky, Zbehovia a pútnici).

Nehovoriac o tom, že sa Jakubisko už za života stal legendou a byť na pohrebe legendy – to vylepší imidž každému politikovi.

Drlička vystupuje sebaisto v štýle, že hriech je odčinený, ide sa ďalej.Zdieľať

A teraz má ministerka Milanová ďalšie trápenie.

Na jej plecia padla zodpovednosť za to, kto bude novým generálnym riaditeľom Slovenského národného divadla. Matej Drlička musel na jeseň skončiť pre svoje nemiestne výroky o politikoch, teda pre nie veľmi kultúrne správanie, ako aj pre pohŕdavý vzťah k voleným zástupcom ľudu.

Do nového výberového konania sa prihlásil opäť a vystupuje sebaisto, štýlom, že svoj hriech odčinil, ide sa ďalej, má to dobre rozbehnuté. Tak v čom je problém? Asi by sa to jemu osobne aj ťažko vysvetľovalo.

Tento týždeň komisia vypočula štyroch uchádzačov, no samotná komisia je len poradným orgánom ministerky. Má odporúčať vhodných kandidátov na obsadenie funkcie, a pokojne môže odporučiť napríklad aj všetkých. Bolo by zvláštne, keby odporučila len Mateja Drličku. Také jednoznačné, žeby Drlička nemal vážnu konkurenciu, to totiž nebolo.

Konečný výber je v rukách ministerky. Nebude to mať ľahké.

Najmä činoherný súbor stojí za Matejom Drličkom, videli sme to na emotívnej tlačovke umelcov po jeho odstúpení. Aj na samotné vypočutie kandidátov osobne niektorí herci prišli.

Pripomeňme, že na jeseň dala po 44 rokoch výpoveď v SND Zdena Studenková a verejne sa vyjadrila, že odchádza aj preto, že v Drličkovi cítila veľkú nádej v lepšiu budúcnosť divadla a že je rozčarovaná z politického vplyvu na výkon riaditeľa SND.

Lenže je tu aj Opera SND – a najmä jej sólisti, ktorých súbor Drlička výrazne zredukoval. Tí preto podnikajú rôzne akcie, aby sa do funkcie už nemohol vrátiť.

Voľba nového riaditeľa nebola len o tom, či má Matej Drlička osobnostné predpoklady na riaditeľa SND.Zdieľať

Verejne spochybňujú Drličkovu schopnosť sebareflexie pri opätovnej kandidatúre. Poukazujú na to, že svoju abdikáciu začal prezentovať ako výsledok politickej šikany, a dodávajú, že keby ho úprimne mrzelo, čo povedal, nikdy by sa už neprihlásil opätovne na post generálneho riaditeľa SND ani na iné verejné a štátne funkcie.

Ozval sa aj Dalibor Jenis, ktorý dal rozhovor Hudobnému životu. Tohto popredného operného speváka si pôvodne pozval Drlička, aby viedol súbor Opery SND, ale pomerne rýchlo mu dal výpoveď. Jenis si potom už nebral servítku pred ústa a tvrdo skritizoval spôsob, akým Drlička divadlo vedie.

Pri výberovom konaní sa však ukázal aj iný problém. Drlička pred časom zvíťazil so svojou koncepciou, ktorú začal v Opere SND aj razantne presadzovať. No tá, ako sa ukázalo aj na verejnom vypočúvaní, nemá všeobecnú podporu.

Nastavil systém predstavení odohraných v blokoch, vďaka čomu divadlo nepotrebuje veľa domácich sólistov, môže sa spoliehať na hosťujúcich umelcov. A hrá sa aj menej, takže v hľadisku je viac divákov a SND menej prerába.

No fakt, že Opera SND mala iba 80 predstavení za sezónu, už môže byť problém pre udržanie kvality orchestra, zboru i sólistov.

Na verejnom vypočúvaní sa toto ukázalo ako dôležitá téma.

Ide o to, aby opera mala vždy plnú sálu, alebo je lepšia iná cesta? Teda možno hľadisko nebude celkom plné, ale prvá slovenská operná scéna sa bude sústreďovať najmä na prezentáciu a rast domácich umelcov a bude prinášať aj menej atraktívne, no dôležité tituly?

Drličkova koncepcia má vážnych oponentov. Hovorili o tom na vypočutí aj Drličkovi súperi, ale aj sólisti, ktorí prišli o miesto v súbore. Vedľa mňa na vypočutí sedela vážená operná kritička a nespokojne krútila hlavou, keď Drlička tvrdil, že vôbec nie je pre operný súbor problém, keď hrá len dva- či trikrát do týždňa.

SND takéto dlhé provizórium nesvedčí a nikto nevie, ako dopadnú voľby. Zdieľať

Ministerka kultúry má teda rozhodnúť aj o fungovaní opery.

Herci Činohry SND budú stáť za Drličkom, vyhovovali im jeho manažérske schopnosti, ktoré často chýbali predchádzajúcim riaditeľom. Veria, že vďaka nemu sa divadlu podarí zrekonštruovať Historickú budovu a obnoviť umelecko-technické zázemie divadla. Majú dôveru aj v jeho marketingový talent.

No zásadný a priznajme, že dlhodobý problém má Opera SND a tam sa Drličkov manažérsky ťah na bránu nestretáva celkom s porozumením a jeho zlá komunikácia – to Drlička aj osobne na vypočúvaní priznal – zhoršila celú situáciu.

Natália Milanová by sa mohla z tohto ťažkého rozhodovania aj vyzuť. Isto nie je príjemné poštvať si pred voľbami proti sebe časť umelcov a čeliť v kampani ich útokom.

Ministerka by mohla vyhlásiť, že nenašla vhodného kandidáta, a vypísať nové výberové konanie. Riaditeľa SND by potom možno vyberal už nový minister.

Lenže SND takéto dlhé provizórium nesvedčí a druhá vec je, že nikto nevie, ako dopadnú voľby.

Umelecká obec môže mať obavy, že sa k tomuto ministerskému postu dostane Hlas s neobľúbenou Ľubicou Laššákovou, v horšom prípade sa tam dostane Smer.

Natália Milanová bola počas svojej ministerskej kariéry skôr neviditeľná. No a teraz tesne pred voľbami má urobiť vážne rozhodnutie a znášať zaň zodpovednosť pred sklamanými či nahnevanými umelcami.

A takí budú, nech by vybrala kohokoľvek.

Silný politik by to ustál a vedel by aj posúdiť, aké vedenie SND svedčí.

Zobraziť diskusiu
Súvisiace témy
divadlo Opera Slovenského národného divadla Matej Drlička
Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Exkluzívny obsah pre našich podporovateľov

Diskusia k článkom je k dispozícii len pre tých, ktorí nás pravidelne
podporujú od 5€ mesačne alebo 60€ ročne.

Pridajte sa k našim podporovateľom.

Podporiť 5€
Ttoto je message Zavrieť